hoe respect voor de zweep leren?

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Idra

hoe respect voor de zweep leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 16:21

Hoi,

ik heb een zevenjarige haflingerruin. Ik rij hem dressuurmatig en recreatief. Dat doet hij allemaal redelijk goed.

Een probleem dat hij echter altijd al heeft gehad is dat hij te weinig vooorwaarts is, en dat ik hem in het begin van de training altijd aan mijn been moet stellen. Dus vanuit stilstand lichte beenhulp voor stap, als hij niet reageert, een tikje met de zweep.

MAAR hij heeft geen respect voor de zweep, ik moet echt wel al een serieuze mep geven voor hij reageert en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling...

Heeft er iemand tips hoe ik hem respect kan leren voor de zweep? Of andere tips om hem beter aan het been te stellen?
Ik rij al met (2 cm)sporen, maar heb geen zin om elke week een stukje straffere sporen te kopen want dat heeft geen zin...

Dankjewel!

Gast912

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 16:25

Eerst een klein tikje, geen reactie, flinke mep. Als je dat heel consequent volhoudt begrijp hij precies wat de gevolgen zijn wanneer hij niet snel reactie geeft. Dan zal hij jou en de zweep dus wel serieus nemen.
Ik krijg een beetje de indruk dat je paard jou EN de zweep beide niet zerieus neemt Knipoog

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 17:53

Jippie schreef:
Eerst een klein tikje, geen reactie, flinke mep.

Helemaal mee eens , zo zal hij het wel leren!!! Kan natuurlijk ook dat ie de zweep niet eens voelt ... Zo ken ik er eentje, maar ik veronderstel dat de jouwe niet zo'n olifantenhuid heeft!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 17:59

Inderdaad, gewoon een flinke lel verkopen, maar wel op de plaats van het been, zodat hij de zweepslag gaat associeren met de beenhulp. De sporen zou ik afdoen.

more with less

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 19:41

Been, geen reactie tik, geen reactie, flinke mep(en echt hard).
Dus zoals hier boven gezegd werd.
Maar een paard dat de zweep niet voelt, begrijp ik niet echt hoor, een vlieg voelt hij toch ook?

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:30

Faustie schreef:
Helemaal mee eens , zo zal hij het wel leren!!! Kan natuurlijk ook dat ie de zweep niet eens voelt ... Zo ken ik er eentje, maar ik veronderstel dat de jouwe niet zo'n olifantenhuid heeft!

Een paard voelt een zweep zeker, hij voelt een vlieg al zitten, maar verder helemaal met de andere eens consequent tik geen reactie mep

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie