Voeten optrekken op de volte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Voeten optrekken op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 16:45

Daar betrapte ik mezelf vandaag opeens op.
Als ik met Wico voltes maak, en dus stelling wil vragen trek ik heel m'n voeten op.
Het is niet zo dat Wico zo moeilijk naar binnen buigt, hij buigt door heel z'n lichaam ook als ik bewust mijn hakken uitdruk, maar ik let er niet echt op.
Het is niet zo dat ik dan echt met m'n hakken ga 'schoppen' ik blijf met m'n kuiten drijven, en het paard is ook niet zo klein dat ik anders niet goed kan drijven Lachen
Iemand tips om te zorgen dat ik niet weer m'n voeten omhoog trek.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 16:46

Steeds zelf heel goed opletten dat je dus die hakken naar beneden houdt, dan wordt het vanzelf een automatisme...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 17:26

Zonder beugels gaan rijden. Of iemand vragen je aan de longe te nemen op de volte en wederom zonder beugels.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 17:40

Even een teovoeging: je hakken hoeven niet strak naar beneden geduwd te worden he... Gewoon een ontpannen houding en je hak alleen door zijn eigen gewicht laten zakken, niet optrekken natuurlijk, maar ook niet actief je hak naar beneden duwen...

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 18:05

Zonder beugels zit ik nog stevig als ik m'n benen optrek, Wico zit gewoon als een leunstoel Lachen
Ik rijd normaal altijd met gewoon m'n hakken 'recht' niet naar beneden, maar ook niet omhoog, is pas iets van de laatste paar keer.. Als ik ze echt naar beneden zou duwen dan zou ik ontzettend last van m'n enkels krijgen, maarja..
Kan het helpen als ik volgende keer gewoon m'n beugels 1 of 2 gaatjes langer maak, dan raak ik ze waarschijnlijk wel kwijt als ik m'n hakken omhoog doe?

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 18:48

Heb net het omgekeerde!! Ik duw m'n hakken verschrikkelijk hard naar beneden!! Niet dat ik daar zelf last van heb , het paard trouwens ook niet , maar het is wel geen gezicht!! Ze zeggen altijd dat ik net een slidestop ga maken op dat ik mijn hielen in de grond wil drukken!!

Beugels langer maken hielp bij mij , maar ik doe het omgekeerde als jij he... Maar denk wel dat het zal helpen !! Anders gewoon beugels uit...!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 19:25

xxdaffiexx schreef:
Zonder beugels zit ik nog stevig als ik m'n benen optrek, Wico zit gewoon als een leunstoel Lachen
Ik rijd normaal altijd met gewoon m'n hakken 'recht' niet naar beneden, maar ook niet omhoog, is pas iets van de laatste paar keer.. Als ik ze echt naar beneden zou duwen dan zou ik ontzettend last van m'n enkels krijgen, maarja..
Kan het helpen als ik volgende keer gewoon m'n beugels 1 of 2 gaatjes langer maak, dan raak ik ze waarschijnlijk wel kwijt als ik m'n hakken omhoog doe?


Zou het niet kunnen dat je je paard teveel wilt omklemmen met je knieen. Als je op je paard zit moet je denken dat je op een springbal zit. Als je met je knieën duwt springt de springbal vantussen je benen, dat moet je dus vermijden. Ga gewoon op het paard zitten, een been links en een been rechts zonder ergens te omklemmen (probeer dit zonder stijgbeugels of nog beter zonder zadel), laat je tenen in het begin maar gewoon naar de grond wijzen, niets vanaan trekken. Je moet het gevoel hebben dat het paard zo vantussen je benen weg kan lopen. Als je zo je zit hebt "gevonden" probeer je de onderbenen wat meer aan te leggen (je moet de warmte van het paard door je kuiten voelen) en je enkels wat meer naar beneden te drukken. Dat je pijn krijgt in je enkels is goed ! Dan ben je je spieren aan het uitrekken. Dat is normaal. Eens je spieren deze houding gewoon zijn blijft de pijn vanzelf achterwege.(Ja paardrijden is niet altijd even gemakkelijk, een beetje afzien af en toe hoort erbij) De stijgbeugels langer maken is volgens mij niet echt een optie, want dan ga je onbewust zitten zoeken achter je beugels, gewoon een tijdje zonder beugels of nog beter, zonder zadel, is volgens mij de beste oplossing.
Succes !

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 15:16

Doe ik ook hoor, en in galop heb ik helemaal die nijging. Maar er goed op letten helpt gewoon het beste.