Alleen maar achteruit bij buitenrit ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Barbara_

Alleen maar achteruit bij buitenrit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 12:13

Ik weet niet of het hier helemaal goed staat, mijn excuses als het verkeerd staat Bloos .

Nou mijn probleem, naja van mijn vriendin.
Als we buiten gaan rijden dan wil haar paard vaak álleen maar achteruit lopen.
Hij is niet bang, hij loopt gewoon onder viadcuten door en springt nooit opzij enz.
Alleen soms opeens dan stopt ie en gaat ie achteruit lopen ..
Hij vind het heel leuk, tenminste dat laat hij wel merken. Als hij het er niet mee eens is is hij een bom.
Oortjes staan altijd leuk vooruit en hij huppelt gewoon vrolijk rond, maar soms ineens dan stopt ie.

Weten jullie hier iets meer van ?

Edit: Onze instructrise zegt dat we het gewoon moeten laten gaan, hij doet wel een keer normaal.
Maar ik hoop dat jullie ook nog wat tips hebben Haha!

Sash

Re: Alleen maar achteruit bij buitenrit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:26

ik ben wel benieuwd. toen ik nog een klein lief meisje was reed ik wel eens op mijn shetlander. en steevast wanneer we het bordje bebouwde kom langsreden stopte ze en wilde ze alleen nog maar achteruit.

volgens mij is het niets anders dan koppigheid

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 12:30

Koppigheid zou goed kunnen, hij is idd nogal koppig :p

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:32

volgens mij is het ook niet meer dan koppigheid.
ik rij op buitenrit altijd een merrie die ook vaak achteruit rijd.
Bij haar doe ik nu gewoon rustig aan en laat haar als ze achteruit loopt gewoon tegen de wand aanlopen (of ergens waar ze niet verder kan). Dan stopt ze vanzelf wel en gaat ze toch vooruit.
Door dit meerdere malen te herhalen gaat het nu zo goed dat ze zelfs de moeilijste berg omlaag gaat (ze wou geen bergen omlaag lopen)

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 12:35

Hmm, dan moet ik toch een goed bos uitzoeken, want in het bos hier vlakbij is bijna alleen maar prikkeldraad en sloot..

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:05

Probeer hem als hij achteruit wil stil te zetten, even rust en dan weer verder. Maar doet hij dit alleen op buitenrit of ook in de bak? Kan het zijn dat hij ergens last heeft of doet hij het op bepaalde plaatsen?

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 13:44

In de bak doet ie het niet .. Er zijn niet echt specifieke plaatsen waar ie het doet. Maar wel een bos waar ie het minder doet als op andere plekken.

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:08

Ik heb het hier onlangs over gehad met iemand, omdat mijn paard het ook deed. Een paard stapt achteruit, omdat het de impuls krijgt van de ruiter om achteruit te stappen. Dus probeer eerst en vooral de houding van je vriendin eens te analyseren: valt zij niet teveel naar voor, eens hij begint achteruit te stappen? Neemt ze de teugels verder op? Geeft ze benen bij? Probeer eens van alles los te laten, en zelf zo zwaar mogelijk te gaan zitten. Succes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:16

Koppigheid denk ik ook.
Mijn paard heeft er ook een handje van als de routine mist en ze dus een beetje brutaal begint te worden. Ze kan dan bij wijze van spreken rustig de hele buitenrit achteruit weer terug lopen. Meestal wacht ik het gewoon af tot ze het zat is en dan ga ik weer naar voren. In het ernstigste geval hebben we een half uur over dezelfde straat gedaan (een keer of 6 achteruit en weer naar voren) maar uiteindelijk heeft ze het opgegeven en heeft daar vervolgens ook nooit meer een stap moeilijk gedaan. Slaan en schoppen lokt alleen maar stijgeren uit en met verkeer vind ik dat nogal gevaarlijk. Bovendien heb ik weinig zin in vechten als weet dat het met een beetje gedult ook zo over is.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:39

Als mijn vz pony de ander kant op wil (meestal naar huis) dan ik, dan gaat ze ook achter uit lopen.

En dan moet je oppassen, want dat gaat heel snel en ze loopt zo de sloot in of tegen prikkeldraad aan. (m.a.w. ze kijkt zelf niet waar ze achteruitloopt).

Nu had ik het opgelost door haar om te zetten (in de richting waar ze heen wil lopen) en haar achteruit te laten lopen, totdat ze het zat is (een paar meter) en haar dan om te draaien in de gewenste richting.

Met veel stemhulp/ belonen en voorzichtig aansporen gaat ze dan verder.

Veel beengebruik en in haar mond zitten is dan taboe (werkt dan alleen maar avrechts).

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 17:41

Bedankt voor de reacties Lachen
In het begin was t wel zo, toen zei ik al dat ze m dus in wou houden zegmaar, en dus de teugels weer aannam. Nu doet ze dat niet emer en zet hem ook niet meer in zn achteruit.. maar hij doet het nog steeds, we zullen m idd maar eens gewoon zn gang laten gaan en dan blijven we er maar een half uur staan totdat ie vooruit looopt.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:30

mijn fjord doet dit ook, als ze dr nukken niet meer heeft gaat ze achterwaarts.
ik pak haar dan wel even aan, anders wordt het vaak gevaarlijk met sloten enzo, een tikje met de zweep en been.
en belonen als ze weer "gewoon" door loopt.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:23

Ik zou wel proberen om het aan te pakken. Je intructrice kan wel zeggen "hij gaat wel weer eens normaal doen" maar volgens mij wordt het zo alleen maar gekker. Ik pieker er echt niet over om een half uur stil te gaan staan omdat mijn paard bedacht heeft dat ie alleen nog maar achteruit kan. Bovendien kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan, zoals Roylinde al zegt: sloten, prikkeldraad, maar ook ander verkeer!

Als been geven en een tik met de zweep geen oplossing meer bieden, probeer dan eens of hij wilt omdraaien, en dan achteruit, maar wel de kant op die jij zelf op wilde gaan. Na een paar passen weer terugdraaien en voorwaarts rijden. Als je het zo leest slaat het nergens op, maar ik heb ooit een jong paard gehad die voorwaarts nergens langs durfde/wilde, maar wel achteruit. Ik heb het iedere keer zo oplost en dat ging goed. Wel even opletten dat je paard, als je hem omdraait, niet aan de kletter gaat omdat hij denkt dat hij zijn zin krijgt.