Hoe voel je dat nou

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Hoe voel je dat nou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 18:56

Ik heb tot nu toe geluk gehad dat ik een pony reed die goed haar achterhand gebruikte (naar wat mensen zeiden), maar dat geluk is dus nu over. Amadeus vindt het makkelijker om te duwen met zijn achterhand dan om te dragen, maar ja, dat was natuurlijk niet de bedoeling.
Ik ben veel aan het schakelen, overgangen rijden, binnen de gangen schakelen enz. om zijn achterhand er beter bij te krijgen, maar ik voel zelf nog niet echt wanneer het nou goed/beter is. Kan iemand me vertellen hoe dat nou ongeveer zou horen te voelen (en eventueel wat ik nog meer kan doen voor die achterhand?) Misschien moet ik hier wel bij zeggen dat het een tuiger-type Fries is, die wel zijn hele leven onder het zadel is, maar naar mijn idee (weet het absoluut niet zeker) verkeerd gereden is...

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 20:47

meestal voel je het wel. de gangen worden fijner laat je meer zitten, word meestal lichter in de hand.

misschien is het handig als iemand ff meekijkt als je aan het rijden bent en als hij dan goed zijn achterhand gebruikt dat zij/hij het zegt dat is wat makkelijker. dan weet je wat je moet voelen.

maar meestal is het niet nodig, je voelt het echt wel, geloof me maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 11:18

Vraag of iemand je wil video'en, dan kun je het terugkijken en het gevoel herinneren bij het plaatje. Dat werkt het makkelijkst.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 19:12

een paard dat zijn achterhand gebruikt heeft het gevoel dat ie groter wordt. Maar de achterhand gebruiken is een moeilijke oefening, misschien is je paardje er nog niet klaar voor. Eerst moet het paard goed voorwaarts-neerwaarts gaan en soepel links en rechts buigen. Wanneer dit vlot gaat in stap, draf en galop en tijdens de overgangen kan je het paard beginnen verzamelen door veel halve ophoudingen (halve parades). Daardoor gaat het paard opgerichter lopen, korter worden ttz de hals wordt korter en hoger ingesteld en ook de achterhand wordt ronder en de achterbenen treden meer onder (achterhandgebruik) en de rug komt ophoog (gevoel van groter paard), maar dit gaat echt niet vanzelf. Sommige paarden hebben het wel makkelijker dan anderen, maar als je een lang paard hebt met korte gangen is het niet zo evident om de achterhand eronder te rijden. Veel basiswerk (vw-nw) kan wel veel helpen.
Succes !

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:20

Als de achterhand eronder komt voelt het net of het paard van voren omhoog komt en vanachter gaat zitten.

Heel veel schakelen helpt ook goed om de achterhand te trainen.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 00:25

Inderdaad, gevoel is moeilijk uit te leggen, maar als het zover is, dan voel je het echt wel. Je paard wordt plotseling heel soepel en licht in je handen en reageert super op allerlei hulpen. Het zadel gaat als het ware aan je achterwerk kleven.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:19

Als de achterhand eronder komt, voel je dat je paard iets meer opricht en zijn rug komt als het ware omhoog. Zijn galoppassen zullen meer aanvoelen als mooie sprongen en de draf is veerkrachtiger.
Zoiets voel je meteen !!! Maar je paardje is er , zoals kenomaxbe al zei , misschien nog niet klaar voor. Faust zet z'n achterhand er ook niet altijd evengoed onder , maar dat komt nog wel ... geduld hebben is dan de boodschap!!!