draver omscholen naar dresuur/springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamteam_A
Berichten: 4
Geregistreerd: 27-01-16

draver omscholen naar dresuur/springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 19:55

hallo,

ik heb een draver van 8 jaar. hij heeft al paar keer gegallopeerd *\o/* . maar hij loopt totaal niet ontspannen hij heeft dit een tijdje wel gedaan maar de laatste weken gaat het niet goed -O- . we hebben samen al veel gesprongen omdat ik hem vanuit het springen heb leren galoperen maar nu weigert hij nog te springen op 3 meter voor de sprong gaat hij al aan de kant wijken om te weigeren. hij fokt zich zelf ook enorm op tijden het rijden in stap als we beginnen van de hoefslag af te wijken en as we beginnen draven is het ook enorm hij loopt met zijn hoofd in de lucht. hij heeft in het begin super goed gelopen hij sprong enorm goed. weet iemand tips of raad om een draver te doen vertrouwen krijgen in het rijden en in mij en om de situatie te verbeteren alvast bedankt _/-\o_

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: draver omscholen naar dresuur/springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:58

Les nemen, zo simpel is het. Springen zonder goede basis is geen goed idee.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:59

Uitbesteden aan iemand die ervaring heeft met beleren of omscholen van paarden.


Gezien jouw rijervaring en de OP denk ik niet dat je in staat bent om dit zelf op te lossen.

Het weigeren kan door lichamelijke problemen komen maar ook door onzekerheid en te weinig ondersteuning van de ruiter.

Dreamteam_A
Berichten: 4
Geregistreerd: 27-01-16

Re: draver omscholen naar dresuur/springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 20:07

ik krijg lessen. en vroeger deed hij dit wel en nu niet? ik denk niet dat het liegt aan mijn ondersteuning anders had hij dit in het begin ook al wel gedaan... dit is niet het eerste paard dat ik omschool... mijn lesgever denkt dat het voor al nu de winterprikkels zijn waarom hij zo hevig is en wat stress heeft. omdat hij ook met het vriezen minder bereden is geweest omdat we allen buitenpiste hebben.

L0veMyHorse

Berichten: 1342
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:13

Als ik jou was zou ik iemand zoeken die er verstand van heeft, of alleen aan de hand werken. Er zo maar op gaan lijkt me niet zo slim als ik je OP lees.. Vooral als je hem niet eens normaal kan longeren (ander topic wat je hebt gemaakt) zou ik er écht niet op gaan!
Kan je überhaupt wel met hem aan de hand lopen?
Heb je hem al een keer na laten kijken?
Ligt het zadel goed?

Zoja, begin met rustig stappen aan de longe en niet gelijk galopperen. Het belangrijkste is mu dat je iemand gaat zoeken met verstand!

Edit: 'Dit deed hij aan het begin niet', je hebt je paardje nu 4 maanden.. Echt goede instructie gaan zoeken! Als je er echt verstand van hebt, kan je niet met een draver ineens gaan springen en doen. Dit is hij niet gewend dus weigert hij.

xroosx1e

Berichten: 164
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: Giessenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:16

Je moet echt les nemen! Ik heb ook een draver en weet hoe heet ze kunnen zijn, mijn draver wordt juist heet van springen. Wat mij heel erg geholpen heeft, is veel voltes rijden om je paard recht te richten ( want veel dravers zijn behoorlijk scheef) maar maak het niet te moeilijk voor hem/haar. Galopperen kan elke draver trouwens :j

Mijn draver doet in de winter ook vaak erg druk, ik zet haar dan altijd vanaf het moment dat ik erop stap goed aan het werk; veel overgangen, tempowisselingen, voltes, slangenvoltes noem maar op. Gwn bezig blijven, zodat je paard niet de tijd krijgt om hyperactief te gaan doen. Natuurlijk moet je wel goed instappen!

Werk ook aan ontspanning, niet alleen bij je paard maar ook bij jezelf!

En laat je paard idd eerst nakijken Door osteo/veearts en laat ook je zadel passer komen, zodat je uit kunt sluiten dat je paard pijn heeft oid!

Edit:
Als ik naar mijn eigen draver kijk, zie ik dat ze een enorme pleaser is, zelfs als ze pijn heeft zou ze gwn door gaan, dus alsjeblieft, laat je paard nakijken!

Dreamteam_A
Berichten: 4
Geregistreerd: 27-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 20:39

dierenarts is al vaak geweest hij is ook osteo en zadelpasser is ook geweest. is niets aan de hand en ik krijg lessen maar bedankt voor de tips. neen alles is heel goed opgebouwd naar zijn tempo en dat van mij. ik heb echt geen slachte lesgever persoonlijk lijkt het mij gewoon dat hij over actief is. want hij heeft natuurlijk moeten voorzichtig zijn op de weide met de vries want nu is de vries weg en longeer hem terug in stap en draf gaat terug oke. en nu crost hij ook enorm op de weide niet van dreigen ofzo ik denk echt gewoon winterprikkeltjes

ff_stud
Berichten: 218
Geregistreerd: 07-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:42

Dreamteam_A schreef:
hallo,

ik heb een draver van 8 jaar. hij heeft al paar keer gegallopeerd *\o/* . maar hij loopt totaal niet ontspannen hij heeft dit een tijdje wel gedaan maar de laatste weken gaat het niet goed -O- . we hebben samen al veel gesprongen omdat ik hem vanuit het springen heb leren galoperen maar nu weigert hij nog te springen op 3 meter voor de sprong gaat hij al aan de kant wijken om te weigeren. hij fokt zich zelf ook enorm op tijden het rijden in stap als we beginnen van de hoefslag af te wijken en as we beginnen draven is het ook enorm hij loopt met zijn hoofd in de lucht. hij heeft in het begin super goed gelopen hij sprong enorm goed. weet iemand tips of raad om een draver te doen vertrouwen krijgen in het rijden en in mij en om de situatie te verbeteren alvast bedankt _/-\o_

geen last van zn rug??

L0veMyHorse

Berichten: 1342
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:43

En waarom heb je dit topic precies geopend? Niet boos bedoelt hoor!

x_Kaat_x

Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:12

Hee daar!

Ookal is het weer wat frisser en kan hij last hebben van winterprikkeltjes dit hoeft daarom niet rechtstreeks de reden zijn dat je paard blijft weigeren.
Ook betekent het niet dat omdat jou paard daarvoor goed liep en niet weigerde dat gebrek 'ondersteuning', juiste sturing of eigen ervaring nu niet dit probleem kan hebben veroorzaakt.

Je opent dit topic duidelijk omdat je een oplossing wil vinden voor een probleem en graag wil leren. Nu je reactie's hebt van mensen die oplossingen of oorzaken helpen bedenken lijk je te pots te zeggen dat er geen probleem meer is of dat je het allemaal al weet en allemaal al hebt geprobeerd. Dan lijkt mij ook geen reden meer een topic te openen moest dit het geval zijn.

Als je een goede lesgever had dan hoor je je deze vraag al niet te stellen en er een topic over te openen neem ik aan? Want deze zou je dan al hebben uitgelegd hoe je dit probleem moet oplossen, wat je hieraan moet doen en zou je hiermee hebben geholpen. (niet slecht bedoeld ;) Dit leid ik gewoon uit je topic af, dit is noch een beschuldiging of verwijt maar eerder een 'vooroordeel' wat ik vorm.)

Heeft jou paard voor hij dit gedrag begon te vertonen een slechte ervaring gehad met het springen? bv. door de sprong heen gesprongen, eraf gevallen, weigeren aan daarna niet goed geëindigd door nog eens over de hindernis te gaan zonder weigering?

Is er misschien iets veranderd aan zijn omgeving? Iets waar hij schrik van zou kunnen hebben?

Hou er rekening mee dat er altijd ups en downs zullen zijn in het paardrijden! En dat als het nu even minder gaat het binnenkort, met de juiste manier van dit probleem oplossen, het binnenkort vast weer beter gaat!

Ook kan het zijn dat jou paard je op dit moment gewoon even aan het testen is en hierdoor aan het weglopen. Ook dit is goed op te lossing met juiste begeleiding!

Hoe lang is het probleem al aan de gang (enkele weken of al een maand of 2)? Waren dit enkele keer of is het probleem er elke keer als je rijdt? Is hij de gehele tijd van het rijden gespannen of is het naar het einde toe beter of enkel met momenten? Als je paard in de piste (of waar je rijdt)zonder dat je hem gaat rijden is hij dan ook gespannen?

Dit zijn allemaal vragen die je probleem kunnen verduidelijken en helpen oplossen :)

Hopelijk loopt je paard snel weer ontspannen en kunnen jullie weer leuk verder springen!
Veel succes en plezier nog met je paard.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: draver omscholen naar dresuur/springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 09:50

Loswerken en grondwerken en er even niet op. Als je paard gespannen is, train je niets. Lekker buigen, wijken, zijgangen aan de hand. Neem een goede grondwerk instructrice.
Maar ook: wandelen. Ga naar het bos, strand, dorp. Zodat je paard gaat ziet dat jij de leider bent.
Is hij aan de hand lekker los, dan er weer op en lekker km's gaan maken samen. Lekker veel op buitenrit. En als hij volledig zijn vertrouwen heeft gewonnen. Dan kun je beginnen met het "echte" werk.
Begin met halsstrekken. Daar krijgen ze endorfine van, waardoor ze het prettiger gaan vinden om voor je te werken.

maximosa

Berichten: 346
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: Fryslan, Dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:25

Als ik dit zo lees denk ik, het galopperen helemaal achterwege laten. Dus terug naar de basis. Een draver is een stuwer in zn lopen, van nature (gefokt). Je zal moeten proberen om hem beter te laten ontspannen, Dus draven met tempowisselingen en volte rijden zodat hij beter zn achterbenen en lijf gaat gebruiken. Balans krijgen dus meer kracht in zn lijf. Onbalans uit zich in bv snel galopperen. Ontspanning is het moto. Leren loslaten. Stretchen is daarbij ook een goed middel. Nageven komt pas als je paardje zich kan loslaten en je hand volgt. Dus zich laat ook laat terugnemen. Voorwaarde daarvoor is goed gebruik van zijn lijf, in zijn draversmodus zal hij dat niet doen.Maar ik denk ook dat goede begeleiding door iemand die dat je kan uitleggen de beste stap is.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:37

Dreamteam_A schreef:
ik krijg lessen. en vroeger deed hij dit wel en nu niet? ik denk niet dat het liegt aan mijn ondersteuning anders had hij dit in het begin ook al wel gedaan... dit is niet het eerste paard dat ik omschool... mijn lesgever denkt dat het voor al nu de winterprikkels zijn waarom hij zo hevig is en wat stress heeft. omdat hij ook met het vriezen minder bereden is geweest omdat we allen buitenpiste hebben.


Het kan juist aan jouw ondersteuning liggen.

Gezien je volgens je profiel nog maar 3 jaar rijdt is dit een goede mogelijkheid.

Hoeveel ruitergevoel je ook hebt, het goed ondersteunen, op de sprong aanrijden, timen bij het springen is een deel inzicht en voor de rest vooral kilometers maken, vaak eerst met een ervaren paard voordat je dat een paard gaat aanleren.
Gezien de termijn van jou rijkunsten kan je gewoon simpelweg die ervaring nog niet hebben, dat is niet erg maar wel goed om in te zien.

Verder vind ik de post van x_Kaat_x er netjes en duidelijk en geeft zij prima aan wat je kan doen en waar je naar kan kijken.

Als alleen het weigeren een probleem ok maar ik lees ook in je andere topic dat het longeren niet goed gaat. Beide is sinds korte tijd.

Dat doet voor mij alarm bellen rinkelen. Of je paard heeft pijn (wat niet kan volgens jou) dus dan zou het aan de manier van houden/rijden moeten liggen.
Als je het dier nog maar 4 maand hebt is de kans groot dat deze nu uit zijn schulp kruipt omdat hij zich thuis begint te voelen op de huidige stal, de ware aard van je paard komt naar boven.

Aan jou om hier mee te dealen en mee om te gaan. Als je achteraf een maatje te groot hebt gekocht om op te leiden is niet erg, maar geef dit dan ruiterlijk toe en zorg voor goede hulp om grotere problemen in de toekomst te voorkomen.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: draver omscholen naar dresuur/springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 01:44

Pfoe, waar te beginnen.
Allereerst, vanuit springen leren in galop te aan. Hoe moet ik dat voor mij zien? Ik denk persoonlijk dat je 'm overvraagt. Druk worden, van de hoefslag af aan, weigeren, met zijn hoofd omhoog lopen. Het zijn allemaal tekenen van spanning. En je zal eerst aan de ontspanning moeten werken voordat je aan bijvoorbeeld zoiets als de galop kan werken.
En dat kan ook betekenen dat je er maar 10 minuten op gaat, je moet positief afsluiten, belonen als iets goed gaat, niet er steeds iets moeilijkers bij halen. Dat geeft hem geen zelfvertrouwen.

Draver_Dirk

Berichten: 109
Geregistreerd: 30-10-15

Re: draver omscholen naar dresuur/springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:13

Het lijkt me verstandig (als medische problemen zijn uitgesloten) om eerst eens de rust erin te brengen. Een onervaren paard over een hindernis jagen in de hoop dat hij in galop valt lijkt me niet zo'n veilig plan, buiten het feit dat het oneerlijk is tegenover je paard om dat van hem te vragen. Als ik jou verhaal lees krijg ik een beeld van een paard wat in paniek een paar meters voor de sprong al weigert. Logisch, hij weet niet eens waar hij zijn benen moet laten zonder hindernis, moet hij met hindernis dan wel snappen.

Ik zou zeker de galop eerst goed bevestigen aan de longe en op commando, als hij dat in alle rust doet dan kun je het eens onder het zadel proberen. en dan nog in de bekende setting met iemand aan de longeerlijn die de stem en eventueel longeerzweep hulp geeft.

Voor het "gewone" rijden dus even zonder galop kan ik me alleen maar aansluiten bij de adviezen die je al hebt gekregen, neem een goede instructeur, en niet een stalgenootje of kennisje die het zo leuk kan vertellen, maar zelf niet weet waar ze mee bezig is. Het geld wat je investeert verdient zich dubbel en dwars terug in het profijt en plezier die je terugkrijgt in het rijden.

MerlijnxRomy

Berichten: 20
Geregistreerd: 09-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:00

ik heb ook een draver maar die kan alleen op buitenrit, als je met hem in de bak gaat rijden dan bokt hij en raced hij weg.. iemand tips? (ik weet het het gaat hier niet over maar kan geen forum vinden waar dit in staat en zelf een forum maken kan ik nog niet volgensmij? ik dacht dat hij dan zijn rug op een manier moet gebruiken die hij niet fijn vind maar hoe los ik dit op? op buitenrit gaan alle gangen prima!

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:10

Genoeg tips van mensen die ervaring hebben met Dravers.

Ik heb ook een Draver, loopt een leuk proefje en heeft prima gangen.
Dit heeft mij veel tijd en moeite gekost, maar vooral rust! Wees blij met 3 passen netjes, beloon en klaar.
zo heb ik het gedaan en doe het nu nog steeds.

Als de galop niet goed gaat oet je dat oefenen met iemand die verstand heeft van het doorrijden van Dravers en/of jonge paarden.