Benen te lang voor paard ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babette1
Berichten: 110
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Benen te lang voor paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 16:32

Een meisje hier op stal is zelf 1.85 en rijdt een paard van 1.65 stokmaat. Hierdoor heeft ze soms problemen met kuithulpen geven, en nog meer problemen met spoorhulpen geven.
We hebben dit "opgelost" door haar met zwanenhals-sporen te laten rijden, maar zelfs dan moet ze die nog heel hoog aan haar laarzen dragen.
Volgens mij is ze dus gewoon te groot voor dat paard, maar volgens anderen kan het best.
Wie heeft ervaring met zo'n "probleem" ?

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:35

Als ik dat zo lees, dan denk ik dat ze idd wat te groot is. Het lijkt me ook niet zo mooi staan. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Illyria
Berichten: 50
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: Langedijk

Re: Benen te lang voor paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:39

ik ben zelf 1.77 en had een verzorgpony van 1.45. en ik paste er nog best op. en bij ons op de manege rij ik ook vaak op pony's. nu vind ik dat zelf ook niet echt mooi staan, maar het kan volgens anderen nog best. maar er mag sowieso bij ons niet met sporen gereden worden dus voor de rest kan ik er niks over zeggen

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Re: Benen te lang voor paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:46

Ik ben 1.75m en rijd op een pony van 1.54m en heb er geen last van . Verder voorheen ook meerdere ponies en ijslanders gereden en er dus nooit problemen mee gehad

Wel is het zo dat je "het been geven" meer vanaf zitbeenknobbel/ bovenbeen/ knie richting bovenkant onderbeen/kuit doet ipv laag op onderbeen/kuit/ hak/ spoor, maar dat is zowiezo de bedoeling

Hoef mijn been dus niet op te trekken en ook geen zwanenhals sporen nodig , paardje is super aan t been

Denk eerder dat ze moet leren om been te geven vanuit bovenbeen/ knie/ kuit ipv kuit/ hak en dus been optrekken

en bovendien 2x been geen reactie = tikje
(om te zorgen dat paard goed aan t been blijft)

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:12

meer met de benen rijden (druk geven) inplaats van kuiten.. ik denk dat ze idd te groot is wat erg jammer is...

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Benen te lang voor paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:56

Als zíj er last van heeft met rijden, is ze er te groot voor!
Als zij er geen last van heeft met rijden, is zij er niet te groot voor!
Dat paard kan het iig makkelijk hebben!
Het ligt dus helemaal aan dat meisje zelf!

Maar zo te horen heeft ze er dus wel degelijk problemen mee, maar dan nog moet ze dat zelf weten!

marmooniej
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:59

ik ben zelf ong. 1.72 en me pony ong 1.45 vind ook dat dat nog best kan..
heb ook geen problemen met hulpen geven enz..

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:01

marmooniej schreef:
ik ben zelf ong. 1.72 en me pony ong 1.45 vind ook dat dat nog best kan..
heb ook geen problemen met hulpen geven enz..

Diezelfde combi vormde ik ook met mijn pony (zie profiel) en ík had er duidelijk wel last mee, ondanks dat die pony mij nog best kon dragen, ging het gewoon niet meer!
Zo zie je maar....iedereen moet zelf beslissen of hij te groot is voor zijn pony/paard

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Benen te lang voor paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:05

Dit ben ik met mijn oude pony, ik ben 1.73 en mijn pony 1.43!
Afbeelding

En dit ben ik met mijn paard, wij zijn allebei 1.73 en dit past voor mijn gevoel gewoon veel beter!
Afbeelding

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Re: Benen te lang voor paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:07

Grappig, ik ben zelf 1.81m en mijn paard is 1.63m, maar dit past perfect, terwijl mijn benen niet de kortste zijn

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Benen te lang voor paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:09

#Ymke# schreef:
Grappig, ik ben zelf 1.81m en mijn paard is 1.63m, maar dit past perfect, terwijl mijn benen niet de kortste zijn

Daarom......

Het is maar net wat je zelf fijn vind!

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:10

ik ben 1,62 en ik rijd op een haf van 1,35. ik drijf voornamelijk met de bovenkant van mijn kuit. ik heb daar ook hele slijtplekken op mijn laarzen zitten. Het helpt ook als je pony goed aan het been is. Dan is het aanspannen van je kuit vaak al vodoende.
Met spoor rijden is idd lastig, dan moet ik wel mijn hak optrekken om spoor te geven.

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:52

Ik ben 1,82m, mijn paard 1,65m. Dit gaat prima!
Rij ook nog wel eens op een paard van 1,61. Dit gaat goed, maar vind ik voor wedstrijden niet zo mooi. Hangt ook van het type paard af, een hoogbenige staat beter bij een lang iemand dan een laagbenig type.
Ik rij wel met gewone knopsporen. Die gebruik ik alleen een moment als het echt even nodig is. Sporen moet iets extra's zijn, niet om normaal mee aan te drijven of hulpen mee te geven. Het moet dus geen problemen geven als ze iets onder de buik uitkomen.

Liins

Berichten: 7906
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Deventer. (Overijssel)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:34

ik ben zelf 1.76 en rijd op een paar van 1.75 denk ik zoiets en dat iet stukken beter uit dan dat ik op een pony van 1.50 ga rijden !! dankrijg ik last van me rug.. (ik heb lange rug + lange benen )

_Anouck

Berichten: 4310
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:35

ik ben 1,64m en rijd op een pony van 1,36 m gaat prima hoor!!!!

lhOveSs_siDj

Berichten: 222
Geregistreerd: 21-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:47

ik ben ook iets in de 1,65 en heb een pony van 1,35 ik vind dat het nog kan. met sommige dingen merk ik wel dat het bij mij iets moeilijker is bijv benen stil houden omdat die gewoon iets te lang zijn maar verder gaat het prima hoor..!!
Ik heb ook een paard van 1.65 daar gaat het ook heel goed maar soms als ik mezelf dan op een foto op haar zie zitten denk ik ow wat ben ik klein als ik op sita zit..
Ook met opstappen kost het meer moeite haha

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:18

Afbeelding

ik ben 1.83 en rijdt op mn knol van 1.66. Mijn benen zijn ook te lang, toch heb ik nooit problemen met hulpen geven. Geeft ze met mn kuit ipv mn hak

uruguay
Berichten: 94
Geregistreerd: 25-11-05

Re: Benen te lang voor paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:35

Ik heb zelf dressuurwedstrijden gereden met een welshcob van 1.56m en ik ben 1.80m. Ik had hetzelfde probleem. Zwanenhalssporen vond ik ook geen oplossing.

Ik heb les gehad met mijn paard om hem beter aan je been te krijgen. Probeer het paard niet steeds aan te drijven, maar hem voor je kuit te laten reageren. Geen reactie? Dan een keer flink voorwaarts "schoppen". Dit klinkt misschien heel hard, maar is juist paardvriendelijk. Het paard moet gevoelig worden voor een lichte kuithulp, waardoor het geen probleem is dat je benen lang zijn. Ik zou goede instructie zoeken, die erg werkt aan het voorwaarts rijden voor de kuit.

Voor wedstrijden gebruikte ik altijd een iets langere spoor. Dat werkte beter dan een zwanenhalsspoor.

Veel succes!!!! En veel plezier met het paard!

Babette1
Berichten: 110
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Benen te lang voor paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 10:40

uruguay schreef:
Ik heb zelf dressuurwedstrijden gereden met een welshcob van 1.56m en ik ben 1.80m. Ik had hetzelfde probleem. Zwanenhalssporen vond ik ook geen oplossing.

Ik heb les gehad met mijn paard om hem beter aan je been te krijgen. Probeer het paard niet steeds aan te drijven, maar hem voor je kuit te laten reageren. Geen reactie? Dan een keer flink voorwaarts "schoppen". Dit klinkt misschien heel hard, maar is juist paardvriendelijk. Het paard moet gevoelig worden voor een lichte kuithulp, waardoor het geen probleem is dat je benen lang zijn. Ik zou goede instructie zoeken, die erg werkt aan het voorwaarts rijden voor de kuit.

Voor wedstrijden gebruikte ik altijd een iets langere spoor. Dat werkte beter dan een zwanenhalsspoor.

Veel succes!!!! En veel plezier met het paard!


Ik rij persoonlijk ook liever met een extra lange spoor dan met een zwanehals, maar zij vind het fijn rijden. Op zich is het ook wel fijn als je benen nét te lang zijn voor je paard, dan kun je er toch goed bij met je spoortje.
Ik ken ook een meisje die met zwanenhalssporen rijdt, alleen maar om er harder mee te kunnen aansporen. Haar benen zijn echt niet te lang, maar "gewone" wielsporen werkten niet genoeg in, dus is ze overgestapt op zwanenhalzen met wielen.
Ik vind zwanenhalssporen met wieltjes er nogal heftig uit zien, en volgens mij werken ze ook gigantisch in als je benen "normale" lengte hebben.
Maar goed, ik dwaal af.

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:41

ik ben 180 en rijd op een paard van 165, past prima

Afbeelding

En op een smal paard van ook ongeveer 1.65
Afbeelding

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:43

het gaat niet om de stokmaat maar om hoe je paard gebouwd is, ik ben 1,82 mijn paardje 1.62 ong en ik heb ontzettende lange benen en kom er niet onder uit

edit Afbeelding

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:54

Afbeelding

mijn voeten hangen net onder zijn buikronding, haha
ik drijf gewoon, maar heb wel mijn spoortje iets hoger zitten. voor de rest geen problemen