Een Thiedeman-teugel!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-02 22:21

Haha! Okay!

Heel tof! Nu weet ik er al veeeeeeeeeeeeel meer over echt bedankt!!!! En ja hoor, ik hou je op de hoogte .

En Silli! Tuurlijk gaan we daar geen discussie over beginnen! En trouwens, iedereen zou wel eens gelijk kunnnen hebben. Wie zijn wij om te zeggen of het 'goed' is of 'slecht'! Pling Maar ik heb al heel vaak gelezen: Een slofteugel dient om het paardenhoofd naar beneden te dwingen. Zorg dat als je er mee rijdt op een goede manier gebruikt, want bij verkeerd gebruik kan het veel schade bij het paard aanrichten,... maar ja, wie heeft er gelijk en wie ongelijk? Dus ja,...maar aangezien ik een beetje tegen hulpteugels ben, ben ik er echt tegen. Naar beneden rijden, moet je met gevoel doen, ik ken er een paar die EENDER welk paard met gewoon op de een of de andere manier te vragen aan de teugel doen lopen,... dat heeft met gevoel te maken, dat kan je opbouwen, maar niet iedereen heeft daar evenveel aanleg voor,... (ikke dus ni) maar je kunt het wel een beetje leren,...ik krijg meer en meer paardjes aan de teugel,...

Veel groetjes!
Hopelijk tot heel snel hè Silli!!!
Eske

herofan_hvj
Berichten: 1
Geregistreerd: 03-01-06

Re: Een Thiedeman-teugel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:28

heej, ik wil voor mijn paardje ook een thiedemanteugel kopen,
alleen volgens veel mesen is de thiedemanteugel niet echt diervriendelijk. ze zeggen dat je dan beter met een martingaal kan gaan rijden.

Sansbrun
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-06-04

Re: Een Thiedeman-teugel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:45

Hier even een berichtje van iemand die zowel met martingaal, Thiedeman als slof gereden heeft. Persoonlijk vind ik dat je niet kunt zeggen dat je 'voor' of 'tegen' hulpteugels bent. Ze zijn er niet voor niets, en als je ze kundig en correct gebruikt om een bepaald doel te verwezenlijken is er niets mis mee. Ik wil je graag de volgende dingen meegeven:
1. ALS je besluit om met een hulpteugel te gaan rijden, doe het dan onder begeleiding van een instructeur die weet waar die bepaalde teugel voor dient zodat je kunt leren om de teugel correct toe te passen. Liever dan zelf maar wat uitproberen, want dat kan in sommige gevallen zelfs levensgevaarlijk zijn! Denk daarbij bijvoorbeeld aan incorrecte bevestiging aan je harnachement.
2. Bepaal eerst voor jezelf wat het probleem is wat je wilt oplossen en zoek daar het correcte hulpmiddel bij, doe 't niet andersom.
3. Van alle hulpteugels waar ik mee gereden heb vind ik persoonlijk de Thiedeman de zachtste: bij correct gebruik werkt hij alleen in als het paard iets doet wat jij niet wilt, nl. zijn hoofd omhoog. Het paard corrigeert zichzelf dus als het ware. Bovendien weet ik uit ervaring dat een sterk paard, of een paard met een hele sterke onderhals, daar gruwelijk misbruik van kan maken. Als ze dat trucje eenmaal doorhebben... Dan kun je 'voorwaarts oplossen' en 'van achteruit' proberen te rijden wat je wilt, maar dan heb je zonder wat hulp gewoon niks te zeggen. De Thiedeman voorkomt dat een paard onder de teugel vandaan kan lopen, en geeft jou als ruiter net dat beetje extra wat je nodig hebt om dat soort ongewenst gedrag letterlijk te beteugelen. Dat vind ik bij een buitenrit bijvoorbeeld superfijn.
4. Een jong paard snapt vaak helemaal nog niet wat 'voorwaarts' en 'nageven' en 'van achteruit' betekent, en gaat dat heus niet op magische wijze plotseling wel snappen omdat jij maar steeds been geeft, hoor. Bij gebruik van een Thiedeman laat je hem heel vriendelijk zien wat je van 'm wilt, qua positie van het hoofd.
5. Als je doel is om uiteindelijk wel ZONDER hulpteugel te eindigen, kun je overwegen om in de les te beginnen met, en dan, zodra het paard braaf is, de teugel wijder te zetten (Thiedeman) of helemaal los te maken (Martingaal / slof).
Veel succes!

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:15

Dit topic is al 3 jaar oud...

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:17

En daarom een slotje