Paard is erg onrustig en dribbeld.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Paard is erg onrustig en dribbeld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-02 16:28

Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuw paard en ik ben het nu al helemaal zat.
Eerst vlieg ik er telkens af doordat ze gaat stijgeren en bokken.
Na wat oefenen en eerst longeren voor het rijden gaat het al wat beter.

Als ik nu op wil stappen vliegt ze meteen omhoog met haar hoofd en ze wil niet stil blijven staan.
Als ik dan eindelijk toch op haar zit gaat ze dribbelen en voel je enorme spanning onder je.
Eindelijk voorwaarts wil ze onder het werk uitkomen en schrikt zogenaamd van alles.
Haar hoofd gooit ze hoog in de lucht en ze begint enorm te blazen.
En als het haar uitkomt vliegt ze er in een enorme rotvaart ervan door.

Nu voel ik die spanning onder me en word dan zelf enorm gespannen. Lips are sealed
Ik weet niet wat ik opdat moment moet doen.
Ik durf haar opdat moment niet meer aan te pakken en zet haar stil in de hoop dat ze even kijkt en dan weer doorloopt.
Hoe kan ik mijn vertrouwen terug krijgen en wat moet ik doen als ze ergens naar kijkt en er vandoor wil vliegen.
Ik kan geen minuut lekker rustig doorrijden ,want ze vind steeds iets nieuws wat zogenaamd eng is.

Groeties: Corina


Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:33

tsja, ik kan moeilijk tegen je zeggen dat je niet zo gespannen moet zitten, want dat weet je zelf ook wel.
Wat wel kan helpen is heel diep uitzuchten. Dat een paar keer doen, dan verdwijnt de spanning uit je eigen lijf ook een beetje.
En je moet gewoon doen alsof je niks merkt. Als zij weer eens een "eng" blaadje ziet dan moet je daar niet op gaan letten. Succes hoor

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:36

Wellicht helpt het als je haar eerst longeert voordat je erop stapt.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-02 16:38

Ik longeer haar altijd meer als een half uur als ik erop stap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 17:00

les halen, erg veel les halen.
Elk topic van jou gaat over een paard wat je niet aan kunt.
Wij kunnen hier wel tips geven als niet stil zetten, maar juist voorwaarts rijden, maar ik begrijp uit jou berichten dat je dat niet durft.
Dus met de juiste les kun je er mischien doorheen gepraat worden.
Want ik denk niet dat jou paard zo erg hyper is, maar dat hij jou erg aan het uitproberen is.
Hij merkt nu dat je al bang met optijgen en niet alleen maar met rijden.
Dus aanpakken die hap, maar met les is dat wel veel makkelijker.

succes Lachen

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 17:03

Verder: past het zadel goed? geen rugproblemen? misschien last van zadeldwang?
En verder sluit ik me aan bij Kawa.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 17:14

klinkt precies als mijn paardje.....
als je lichamelijke problemen uitgesloten hebt:
voorwaarts rijden, ze test je waarschijnlijk enorm uit.
zet maar een grote bek op: rijden met die hap!!
niet stil laten staan, kijkt ze ergens naar, hup op een kleine volte, hou haar aan de praat! rijd geen meter rechtdoor en blijf veel overgangen rijden. rennen of bokken, weer op een hele kleine volte zetten, vouw haar maar dubbel, maak hem zo klein dat ze wel heel goed moet opletten om niet om te vallen. als ze dan weer braaf is dan maak je de volte weer iets groter. niet laten stilstaan, dan heeft ze alle tijd voor het bedenken va nnieuwe streken! veel succes, mijn paardje gaat al veel beter!
voor ontspanning kun je gaan gapen, dat schijnt je middenrif te ontspannen en je hartritme te verlagen. anders kun je ook iemand vragen die haar aan de longeerlijn neemt zodat je vertrouwen weer wat terug komt.

All people smile in the same language....

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-02 17:25

Bedankt Tessa ,ik denk dat ik heel veel aan jouwn info heb.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 00:43

een tip!

Zorg dat je erop komt. Ga lekker diep zitten, laat je teugels lang en ga heel uitgebreid de nieuwe cd van marco borsato zingen (of andere leuke liedjes). Niks van haar aantrekken. Gaat ze harder , klein ophoudinkje aan de teugels, meteen loslaten en vollop blijven zingen. Doordat je zingt gaat je bloed sneller stromen, daar word je rustiger van! Bij mij helpt dit enorm en het gaat al een stuk beter. Begin gewoon eerst een dag of 2 met alleen stapwerk en leer een hoop liedjes uit je hoofd Knipoog

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 19:16

Faust is ook zo , hij ziet vanalles waar ie zogenaamd schrik van heeft en stuift ze dan vandoor. Althans dat was vroeger. Wat helpt is aan een stuk door tegen je paardje praten zodat ze met haar aandacht bij jou blijft. Zingen helpt inderdaad ook hoor , hoe origineler hoe beter !!!!!
Als je voelt dat ze gespannen wordt, moet je juist meer gaan vragen zodat je echt aandacht krijgt van haar. Als ze wegstuift , inderdaad op een volte nemen en blijven praten!!! Maar niet stilzetten , das het enige dat niet mag eigenlijk!! Heel veel succes!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 00:15

Stil staan is voor de meeste paardjes gelijk aan beloning, niet meer moeten werken, dus ik moet iets goeds gedaan hebben, en wat deed ie ....... Juist ... dribbelen-schrikken ... en JA, ik ben flink, want ik mag gewoon staan nu. Voorkom staan en je bent al meer dan half weg!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 11:58

ik heb ook een tip: als dit idd uitproberen is (wat ook wel zo zou zijn }> ) en je bent onzeker: zorg dat je idd les neemt zodat je hem/haar er doorheen kan pakken want anders zul je nog lang last hebben van haar gedrag. heb nl hetzelfde probleem met mijn pony gehad. durfde haar niet altijd goed aan te pakken en heb daar nu nog last van Frusty . als je haar er nu niet doorheen pakt heb je namelijk dikke kans dat ze je zal blijven uitdagen..... Extreme duivel veel succes ermee

*\o/* *\o/*

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48352
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:49

Ik heb ergens gelezen dat het wel eens helpt als je gaat grommen.... Haha!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook mijn twijfels hierbij heb... maar wie niet waagt wie niet wint....

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131980
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 23:13

Wat ik vaak zie bij paarden die wat onrustig en "dribbelachtig" zijn, is dat de ruiter ophoudingen (of erger Knipoog ) gaat maken om het paard rustiger te krijgen.
Ik weet niet of dit bij jou het geval is, maar misschien helpt het om te weten dat dit absoluut een averechts effect heeft, je paard zal er waarschijnlijk alleen maar opgefokter van worden.
Een dribbelend paard kun je rustiger krijgen door het juist wat meer ruimte te geven.
Zo worden de bewegingen ahw. voorwaarts i.p.v. opwaarts, en dat wil je natuurlijk graag bereiken.

Vooral blijven zoeken naar goede instructie hoor, daarmee kom je uiteindelijk toch verder; succes !

LeonoorStoos
Berichten: 18
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 17:59

Ik denk dat je paard je gewoon niet berijpt. Je hebt haar net en ze reageert zo. Als het goed is, was ze niet zo voor je haar kocht, anders had je haar niet gekocht! Als blessures uitgesloten zijn en een slecht passend harnachement, zou ik haar eerst eens gaan bekijken.
Zet haar in een afgesloten ruimte (een longeerbak of rijhal)en probeer haar interesse te wekken voor jou. Mijn paard was ook erg bang en nerveus met rijden/omgang. Zo heb ik het aangepakt:
4 weken lang heb ik hem iedere dag in de binnenbak gezet. De eerste10 minuten waren voor hem, om even zijn "ei" kwijt te raken. Daarna ging ik gewoon in het miden taan kijken, stopte hij en keek hij terug, dan dwong ik heb op een vriendelijke, maar wel dringende manier om weer te gaan stappen. Ik volg hem, maar wel op afstand. Zodat hij mij eigelijk de hele tijd vanuit zijn ooghoeken in de gaten moet houden. (je jaagt hem op deze manier uit jou territorium).

Als hij door heeft hoe het moet, draai je je rustig maar vastberaden om, en loop je van hem weg. Of hij volgt je, of hij blijft staan, maar hij zal naar je kijken. Als hij je volgt: blijf je eigen ruimte houden, dat is jouw territorium, daar mag hij niet inkomen. Tuurlijk mag hij wel naast je lopen, maar hij mag je niet wegduwen enzo, snappie?

Zo ga je steeds een stapje verder. Als het goed is zal hij op een gegeven moment rustig stil staan in de bak met zijn hoofd iets naar beneden. Probeer met je handen over heel zijn lichaam te gaan, te beginnen met zijn hals. Kom overal, maar doe of het erbij hoort, alsof je aan het poetsen bent. Niet de heletijd belonen met je stem, maar gewoon je schouders laten hangen, zelf ontspannen, en je paard overal aanraken. Niet belonen door een klopje op de hals, aai hem maar over de hals.

Bij mijn paard heeft het enorm geholpen, hij heeft me erg goed geaccepteerd en respecteerd me ook. Daarna ging het rijden ook van een lijen dakje, gewoon alsof er niets aan de hand is.

Probeer eerst het vertrouwen te winnen. Dan pas de rest!

veel succes!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 21:11

praten tegen je paard.. tenminste dat helpt erg bij die van mij, die is ook in zn pubertijd.. als hij weet dat ik hem door heb doet hij het niet meer.. nouja hij probeert het de volgende hoek weer maar het helpt wel.
dus zodra jij voelt dat ze gaat schrikken dan zeg je meteen iets in de trant van: níet eens aan dénken.. als ze er goed op reageert dan belonen.. ook goed belonen met stem..

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

boemel

Berichten: 8345
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 11:51

Ik neem aan dat jouw paard zich niet zo gedroeg toen je hem kocht, want het lijkt me dat je het anders wel uit je hoofd gelaten had.

Het ligt dus waarschijnlijk aan de combinatie van jou met dat paard. Hoe werd hij vroeger gereden? Had de vorige ruiter meer rij-ervaring? Misschien geef je tegenstrijdige hulpen en raakt je paard alleen nog maar meer in paniek en jij erbij.

Misschien is het een goed idee om jouw paard eens door een ervaren ruiter te laten rijden om te kijken hoe je paard daarom reageert. Een paar handige tips zouden fijn zijn. Of je kunt eventueel contact opnemen met de vorige eigenaar en uitleggen dat het niet zo klikt en of hij/zij misschien langs kan komen om te helpen. Verder is goede instructie erg belangrijk en zorg ook voor dat je paard al even stoom af heeft kunnen blazen voor het rijden en hij niet te hoog in het krachtvoer staat.

En neem je tijd, maar laat het niet nog verder uit de hand lopen.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 12:35

Ik ga helemaal met LeonoorStoos mee!
Als je paard inderdaad geen respect voor je heeft of de combinatie klikt niet ze goed , is dat dé manier om het aan te pakken.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers