stelling: voor een B parcours heb je geen topinstr

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 14:46

Een goed begin is het halve werk zegt het gezegde toch? Een goede instructeur is wel belangrijk, maar dat hoeft niet direct een topper te zijn.


Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 20:58

Voor jou moet het natuurlijk wel een top-instructeur zijn en dat is wat anders dan een top-ruiter. Kan samengaan, maar hoeft natuurlijk niet. Er zijn waarschijnlijk GP-ruiters die niet (meer) weten hoe ze een B-ruiter les moeten geven.
Wat ik wel belangrijk vind is dat m'n instructeur zelf rijdt en ik wil ze ook zien rijden. Niet (alleen) voor het niveau, maar om te zien hoe het paard loopt en of ze een beetje vriendelijk rijden.

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 01:09

ik rij nu 3 en half jaar. Het paard was 4 jaar toen ik het kocht.
ik krijg topinstructie, want alleen het beste is goed genoeg voor mij en mijn paard. Lovers
En we moeten nog voor de B. Helaas door mijn ziekte even uitgesteld maar het jasje straalt mij al toe vanuit de kast (dit noemen ze beginners-enthousiasme Haha! )

Ik weet alleen dat ik niets weet.
Socrates

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 17:00

Les heb je naar mijn idee altijd nodig *LOL* of je nu B of Z rijdt Haha!
Een top-instructeur heb je naar mijn idee niet nodig...Zeker in het B en L kom je met een 'gewone' goede instructie een heel einde.
En als iemand het heel goed over kan brengen hoeft hij/zij zelf echt geen Z of ZZ gereden te hebben om jou voor te bereiden op een Z-parcours Lachen

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 18:21

Sonja schreef:
Goede instructie loont. Altijd. Heeft niets met niveau te maken.


Helemaal mee eens ! Goed instructie komt nooit te vroeg !

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 18:27

kenomaxbe"]
[quote="Sonja schreef:
Goede instructie loont. Altijd. Heeft niets met niveau te maken.


Helemaal mee eens ! Goed instructie komt nooit te vroeg !
[/quote]

Precies, ik vind dat je de basis er GOED in moet hebben, en niet dat er zomaar gehobbelt moet worden.
Goed les is geen overbodige luxe op welk niveau dan ook!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 18:37

[quote="reddytobias"]het ligt ook ana het paard ja!
als je een pony hebt die zal maar zeggen een natuurtalent is en in de B en zelfs L en misschien M overal over heen vliegt, tja dan heb je er geen een nodig!

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Zelfs wanneer je een superpaard hebt heb je les nodig of je superpaard zal rap geen super meer zijn. Zowel de ruiter als het paard hebben goeie begeleiding nodig om tot (blijvende) goeie resultaten te komen !

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 19:40

kenomaxbe"]
[quote="reddytobias schreef:
het ligt ook ana het paard ja!
als je een pony hebt die zal maar zeggen een natuurtalent is en in de B en zelfs L en misschien M overal over heen vliegt, tja dan heb je er geen een nodig!

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Zelfs wanneer je een superpaard hebt heb je les nodig of je superpaard zal rap geen super meer zijn. Zowel de ruiter als het paard hebben goeie begeleiding nodig om tot (blijvende) goeie resultaten te komen !


ik heb het wel over Top Haha! nee maar ik ken iemand die nu in de M zelfs overal overheen vliegt terwijl ze nog steeds niet goed zit!
tuurlijk loont het met een topinstruc. maar als je mij ziet, mijn pony had echt in de B al een goede begeleiding nodig, maar dat meisje met die pony misschien ook....maar die vlogen in 1 jaar naar het M, dan vind ik het wat snel gaan! terwijl ik er voor moet werken!
dus tzulke mensen denk dat je er geen nodig hebt! zo te zien had zij geen behoefte eraan om in de B en L niemand te nemen! het ging goed zo! zelfs in het M gaat het goed, al ben ik wel bang dat ze nu eens op haar bek gaat!
sorry dat het wat verkeerd overkwam Tong uitsteken

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 13:10

En ik weet wie Reddy bedoel *LOL* Iedereen moet gewoon zelf weten of ze les nemen. Ik heb ivm omstandigheden zelf ook bijna een jaar zonder begeleiding moeten rijden, maar ben nu heel blij dat ik weer dressuur- en springles heb Party!!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 00:23

Aurora schreef:
ik rij nu 3 en half jaar. Het paard was 4 jaar toen ik het kocht.
ik krijg topinstructie, want alleen het beste is goed genoeg voor mij en mijn paard.


Maar dat laat toch onverlet dat topinstructie niet hoeft te betekenen dat het een topruiter is? Ik heb een 'gewone' instructrice (heeft ZZ-Z gereden), maar ze begrijpt mij en ze begrijpt mijn paard. Ze weet wat ik wil en wat ik aan kan en sluit daarbij aan. Dat is voor mij topinstructie.

Ik zie te veel om me heen dat mensen topinstructie (hoog niveau) hebben terwijl ze eigenlijk helemaal geen wedstijden willen rijden. Ik vraag me af wat het nut daarvan is. Er is toch verschil is tussen een wedstrijdruiters mensen die dat niet ambieren. Niet dat je je paard anders moet rijden, maar accenten liggen anders en als je minder belang hecht aan wedstrijden zul je bijvoorbeeld minder proefgericht les nodig hebben (want ook dat moet je leren als je wedstrijden rijdt), terwijl iemand die vooral buiten wil rijden meer belang heeft bij begeleiding daarbij.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 11:22

[quote="Kendra"][

Ik zie te veel om me heen dat mensen topinstructie (hoog niveau) hebben terwijl ze eigenlijk helemaal geen wedstijden willen rijden. Ik vraag me af wat het nut daarvan is.

Het zijn toch niet alleen de wedstrijdpaarden die correct moeten gereden zijn ? Het correct gereden worden van een paard is van belang voor het welzijn van een paard. Slecht gereden paarden krijgen problemen (cfr discussie ADB). Of je nu recreatief rijdt of op topniveau, de basis is altijd gelijk, maar zelfs voor een goede basis te leggen is instructie van belang, want hoeveel ruiters kunnen een paard goed losrijden ? Heel weinig, meestal wordt dat hooffdstuk zelfs gewoon overgeslagen. Inderdaad, het is zoals je zegt, de accenten liggen anders, maar het basiswerk komt altijd terug, op gelijk welk niveau en daar kan altijd nog aan geschaafd worden.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 11:22

runningkawa schreef:
Maar ik vind dat er wel verschil is tussen goed en top.
En top is voor een beginnende ruiter vaak te duur.


Ben het hier volledig mee eens.
Ik denk dat je met een goede instructeur, hoeft nog niet eens 'top' te zijn, al veel verder komt.
Vooral omdat je zegt dat je bij deze vereniging weinig tot geen aanwijzingen krijgt om verder te komen en problemen op te lossen.

Dus echt 'hoge top' hoeft je a.s. instructeur niet te zijn, maar wel iemand die zich richt op hoe jij en jouw paard wel/niet samenwerken, en niet 'algemeen' lesgeeft, maar kijkt naar waar jullie specifiek moeite mee hebben.

Bij onze vereniging hebben we gelukkig een instructrice die springles geeft op een erg goede manier, ze bekijkt elk paard/ruiter weer opnieuw en iedereen krijgt aanwijzingen, en ze legt ook uit waaróm juist bij dat paard die dingen gedaan moeten worden.
Ze zegt ook als het beter gaat of goed gaat, en geeft je vertrouwen als je ff onzeker wordt. Echt super! Party!!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 11:31

Ik ben nog niet eens toe aan een B proef, maar ben zelfs verhuisd zodat ik goed les kon krijgen.
Juist nu we allebei nog een beetje zoekende zijn (paard is jong, ruiter niet echt ervaren) is het heel belangrijk dat we goede begeleiding hebben aangezien de basis nu wordt gelegd. Bovendien is het erg fijn dat áls we ooit verder komen, dezelfde instructeur kan blijven. Omdat je je toch een beetje aanpast aan de stijl van je instructeur lijkt het me heel lastig telkens te switchen.

Mijn lessen zijn nu trouwens even duur als de manegelessen die ik eerst had, dus daarover kan ik ook niet klagen Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 12:25

kenomaxbe schreef:
Het zijn toch niet alleen de wedstrijdpaarden die correct moeten gereden zijn ? Het correct gereden worden van een paard is van belang voor het welzijn van een paard. ......... Inderdaad, het is zoals je zegt, de accenten liggen anders, maar het basiswerk komt altijd terug, op gelijk welk niveau en daar kan altijd nog aan geschaafd worden.


Dat is precies wat ik bedoel. Maar misschien maakt een voorbeeld duidelijk waar volgens mij instructie wel in verschilt. Ik zie vaak topics over problemen bij het buitenrijden. Ik rijd ook erg graag buiten en heb daarbij ook wel de nodige ellende gehad - ik heb dus ook 'buiten-rij-les' gehad. Geweldig! Ik weet echter dat er maar weinig instructreurs/instructrices zijn, die dat willen. Dat bedoel ik met je aanpassen aan wat de ruiter wil en kan.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 12:43

Misschien heb je normaal gesproken geen topinstructeur nodig voor de B, maar ik wil daar toch een paar kanttekeningen bij plaatsen...

Ik het tot mijn 23e gereden, en ik reed echt niet slecht. Ik meende het ook wel aan te kunnen toen ik 5 jaar geleden (ik ben nu 42) een jonge Amor-merrie kocht. Moederloos veulen, stikverwend, flegmatiek zoals dat heet (lui, slim en dominant, is mijn omschrijving). In de verenigingsles ging het niet. B'elanna deed geen stap, ontwikkelde een reeks van opeenvolgende kunstjes en de stap naar prive-les was gauw gemaakt. Gewone prive-les want die vond ik al duur genoeg. Deze eerste prive-les heeft geleid tot een reeks van instrutrices die allemaal vooral oplossingen zagen in scherpere sporen, bitten en een reeks van hulpteugels. B'elanna onderging het allemaal stoicijns en bleef gewoon haar truckendoos herhalen Knipoog Ze liep wel zo'n beetje, maar ze had de dochter van zeeuws meisje kunnen zijn, geen cent te veel hoor. Affijn ik reed maar eens een proefje in de B zonder startkaart en had daar het geluk een jury tegen te komen waar ik mee in gesprek raakte.

Zij vertelde me dat ik eigenlijk een heel goed paard had (ze stapte gigantisch over, zo zei ze) en dat ik daar wel ver mee kon komen. Ik haar uitgelegd hoe de situatie op dat moment was. Haar advies was: je hebt Amor-bloed, en dat komt in deze merrie behoorlijk naar voren...Dat los je niet even zo maar op. Dat los je alleen op met en goed rijden en iemand die dit karakter begrijpt. Niet iedere instructeur kan tegen dit type luie, slimme paarden. Ze heeft me geadviseerd een dure zeer goede instructeur te zoeken voor dit paard. Die heb ik gevonden, in de vorm van een zeer goede western- en dressuurruiter uit Duitsland (zij leerde me naast NH, een goede basis, rekening houdend met het karakter van mijn paard. En dat heeft geholpen! Lanna is voorwaarts, gebruikt haar achterhand, test haar kunstjes alleen nog maar op nieuwe ruiters uit en we gaan als een speer door de puntjes in de B. Nu de basis goed is, denk ik ook als diezelfde speer door de L te gaan Knipoog

Voor sommige paarden geldt volgens mij dan ook: beter 10 gigantisch dure lessen bij een topinstructeur, dan 60 bij iemand die niet past bij jou of je paard.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 13:41

Anya schreef:
Voor sommige paarden geldt volgens mij dan ook: beter 10 gigantisch dure lessen bij een topinstructeur, dan 60 bij iemand die niet past bij jou of je paard.


Dit geldt denk ik, voor 99% van de combinaties (paard+ruiter). Je kan beter 1 keer in de maand een goeie les hebben dan dagelijks een slechte les. Trouwens een goed instructeur geeft je ook wel wat "huiswerk" mee zodt je in de komende maand weet waaraan werken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EmmyAJ en 41 bezoekers