Probleem,,, wie weet er wat op.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ghislaine

Berichten: 344
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Probleem,,, wie weet er wat op.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-02 23:06

Hoi allemaal.
Ik zal graag jullie hulp willen.
Mijn paardje Ghisliane heeft een aanwensel die ze al had toen ik haar kocht. Als ze op de wei staat komt ze er met geen mogenlijkheid vanaf. Nu zeggen sommige in een ander topic ook over dit soort problemen, als je der hebt belonen en weer terug de wei in doen maar ik kan haar nog niets eens pakken... Ben al 2 maanden een uur per keer door de wei gelopen en totaal geen aandacht aan haar besteed en ook geen oogcontact gezocht en dergelijke alleen maar lijnen lopen, Maar ze trekt haar eigen hier helemaal niets van aan... Weten jullie misschien nog een oplossing voor mijn... Want dit is een rot aanwensel geworden voor haar..
Dus als ik nou in het weekend wil gaan rijden dan blijft zij gewoon op stal staan dat ik toch mijn gang kan gaan.. Maar toch hier moet toch een oplossing voor te vinden zijn..
Alvst bedankt dat jullie dit hebben willen lezen...

golda1

Berichten: 137
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 23:14

ik ken dat probleem, bij mij helpt het SOMS dat als ik het land in loop (halster verstopt) haar achterhand ga kriebelen en ondertussen zogenaamd aan de telefoon zijn, en dan lagzaam aan naar voren wandelen, dan (als ze niet weggelopen is) haar hals aaien en dan het touw om d'r hals slaan, dit duurt bij mij soms wel 20 minuten hoor. Maar meestal laat ik een ander haar halen want dan komt die stinkerd wel. En ik heb golda al 13 jaar, en ze blijft het doen, het is gewoon een spelletje van ze denk ik wel eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 10:34

Met zulke dignen kun je goed terecht bij mensen die doen aan Natural Horsemanship. Daar leer je o.a. de hierachie tussen jou en je paard herstellen. Ik vermoed nl. dat dit een dominatie probleem is tussen jou en je paard. Emiel Voest is een bekende maar er zijn er vast nog meer.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 12:19

Ik zou de tip van Jippie opvolgen: zoek hulp bij iemand die wat van freestyle/ de beroemde (beruchte?) join-up weet. Dat hoeft echt geen Emiel Voest te zijn, de hulp van een "echte" goeroe zou ik pas inroepen als er echt geen land meer mee te bezeilen lijkt te zijn.

Ikzelf ben alleen maar bij een clinic van Voest geweest en heb veel gehad aan het boekje "Het paard als partner". Klinkt nogal zweverig, maar er wordt op een nuchtere manier iets over 7 richtingen binnen het Naturual Horsemanship geschreven, variƫrend van Voest en Parelli tot Tteam en Sally Swift. Aan de hand van wat ik uit dit boekje geleerd heb en wat ik op de clinic van Voest heb gezien, ben ik met mijn paardje op de Voest-manier gaan freestylen. Ik doe minstens 1 "sessie" per week, soms streng, als ze vervelend/ uitdagend geweest is, soms vriendelijk en ontspannend, soms meer als een spel als ze een oppepper nodig heeft. Ze komt vanuit de wei, ook al staat ze achteraan, altijd in volle galop en hard hinnikend naar me toe. Ik wil niet zeggen dat jouw paardje dat ook zal gaan doen, het ligt er ook maar aan hoe leuk ze het dagelijks werk vind en of ze beloond wordt als je haar gevangen hebt (af en toe een lekkertje doet natuurlijk wonderen). Maar de basis voor het al of niet kunnen vangen van je paard in de wei ligt inderdaad op het punt: wie is de baas?? En dat kan je op 1 van de vele NH-manieren veel beter vaststellen en veranderen, dan op welke zogenaamd traditionele manier dan ook! Succes!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 13:46

Door de wei heenlopen en geen aandacht aan je paard besteden werkt alleen als je duidelijk de baas bent. Blijkbaar ben je dus niet de baas. Een van de methoden (wordt volgens mij ook door Emiel Voest gepropageerd) die bij mij goed wekt, is de volgende: je loopt richting je paard en jaagt haar weg (signaal: ik bepaal hier wat er gebeurt - ik ben de baas en ik jaag je uit de groep). Als je paard bv. 100 m. verderop gaat staan gras eten, loop je haar kant op en je jaagt haar weer weg. (signaal: ik bepaal wat hier gebeurt en je moet op mij letten!). Dat houd je gewoon vol en na een bepaalde tijd (kan best lang duren) zul je zien dat je paard d'r hoofd naar de grond doet en GEEN gras gaat eten (teken van onderdanigheid). Ik kan er dan altijd zo heen lopen en ze pakken. Volgende dag idem dito. Ik heb nooit langer dan drie dagen hoeven te doen.
Het grappige is dat ook de andere paarden van de kudde precies begrijpen wat hier gebeurt. Ik probeer altijd bij de andere paarden te blijven en de gene die ik niet kan krijgen heel bewust niet alleen van mij maar van de hele kudde weg te jagen. Wat je dan ziet is dat de andere paarden op een gegeven moment jou gaan volgen en het andere paard negeren. De eerste keer dat ik het meemaakte was ik helemaal verbaasd, maar het is toch wel een logische reactie omdat jij je heel duidelijk profileert als leider van de kudde. Ik hoop dat het je lukt, het is lastig als je je paard niet kunt krijgen.