Waarom eigenlijk aan de teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Waarom eigenlijk aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 12:21

Ok, misschien een beetje stomme vraag Frusty . Maar waarom moet in paard aan de teugel? Ik weet dat het niet om de hoofd houding gaat, en ik voel wel dat hij lekker ontspannen loopt als hij aan de teugel loopt, het is me nooit echt goed uitgelegd, dus ik vraag het maar even. (ik heb wel les maar het is nu twee maanden winter stop...)

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:22

Een paard MOET niet aan de teugel. Het is wel belangrijk voor het paard dat het de achterhand meer gaat gebruiken, om zo de voorhand te ontlasten, waardoor problemen voorkomen kunnen worden. Ook is het belangrijk dat het paard goed over de rug loopt, om rugproblemen te voorkomen.
Als gevolg hiervan en van het rechtrichten gaan (de meeste) paarden uit zichzelf nageven, wat het eigenlijke aan de teugel lopen is...

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 20:47

een paard moet inderdaad niet aan de teugel, maar het is wel belangrijk dat je paard ontspannen loopt, eerst lekker voorwaarts neerwaarts, daarna met wat meer actie van de achterhand enten gevolge daarvan zal het paard automatische "aan de teugel" gaan lopen

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:50

het paard moet zelfs niet altijd aan te teugel lopen. Er zijn er genoeg die heel ontspannen lopen en nageven en de achterhand goed gebruiken, maar niet in die krul lopen ... De meesten doen het echter wel hoor.
Aan de teugel rijden is geen doel.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:13

Als een paard aan de teugel loopt, betekent dat niet automatisch dat hij goed loopt.
Maar, als een paard z'n achterhand en rug goed gebruikt, dan gebruikt hij ook de goede spieren, en luistert hij (waarschijnlijk) ook beter naar je hulpen. En idd, als een paard goed ontspannen en met z'n achterhand eronder loopt, zal hij vanzelf wel na gaan geven, 'aan de teugel' ofwel 'voorwaarts neerwaarts' lopen

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 22:45

Ok, ik weer genoeg. Bedankt.
Het is meer dat er zoveel waarde aangehecht wordt als je paard aan de teugel loopt, en ik vond dit zo'n onzin. Ik heb een keer een intructice (niet de mijne) horen zeggen:'Het valt wel mee hoe goed ze rijdt, ze rijdt niet eens aan de teugel.' Zo doende eigenlijk de vraag.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 23:01

Nou, het paard van tijd tot tijd goed "aan de teugel "rijden is wel degelijk belangrijk.
Een voorbeeld: als jij op handen en voeten gaat kruipen, en je zet een kind op je rug, dan moet je je rug dus bollen naar dat kind toe.Als je je hoofd omhoog heft, en dus je rug wegdrukt, kun je het kind niet goed dragen.Het wordt zelfs pijnlijk.
Je ziet die Afrikaanse vrouwen wel eens iets zwaars op hun hoofd dragen.Zij hebben hun hele lichaam dan op een rechte lijn, en drukken het naar het gewicht toe.
Sorry voor mijn raadselachtige voorbeelden , maar ik probeer duidelijk te maken, dat de hals van een paard eigelijk niet boven de loodlijn mag liggen(horizontaal gezien) op het moment dat ie een gewicht moet dragen, zeker als je dan nog figuren gaat rijden ook.......

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 23:39

als een paard niet aan de teugel is loop hij niet over z'n rug...
dan voelt hij de ruiter niet meer, net als bijvoorbeeld: Je bent buitenrijden, en je paard naait eruit, dan steekt hij ook z'n kop in de lucht omdat hij de ruiter niet wil voelen.
Ook als hij aan de teugel loopt kan je de achterhand beter trainen.