Wie heeft er een idee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Wie heeft er een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 11:49

Ik ben benieuwd of jullie misschien een oplossing of een idee hebben om mij te helpen.

In draf en galop trek ik mijn been op, waardoor de stijgbeugel heen en weer blijft slingeren onder mijn voet en regelmatig verlies ik hem ook tijdens de galop. Vooral rechts is dit een probleem van mij.

Ik ben licht spastisch (betekend in mijn geval dat ik iets minder controle heb over mijn spieren en ook minder gevoel heb, vooral in de rechterkant van mijn lichaam.) en mijn balans is ook minder, hoewel dit door paardrijden en zeker door mijn pony Levi is verbeterd. Ben er nogal vaak vanaf gedonderd in het begin Bloos

Rechts is mijn achillespees ook korter dan normaal, dus heb ik zeer veel moeite om mijn hak uit te drukken. Als ik het al probeer doet dit erg pijn.

Ik heb beugels langer, korter al geprobeert. Krijg goed les waarbij heel erg op mijn houding gelet word en heb ook regelmatig zitles.
Als ik alleen op mijn voeten let dan lukt de rest van het rijden niet meer en valt mijn pony ook uit de galop, wat erg lastig is want dan ben ik mijn balans weer kwijt.

Ik weet niet meer wat ik nou nog kan proberen, het is al jaren zo en het verbeterd wel iets, maar niet genoeg. Ik rijd dressuurwedstrijden en heb inmiddels 7 punten in de B, maar in het L1 word er natuurlijk nog veel meer op je houding en beenligging gelet.

Kortom, hopelijk hebben jullie nog een briljant idee wat ik kan proberen Haha!

Cassidy

Re: Wie heeft er een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:52

Ik vind het knap dat je met deze handicap meedraait met gewone wedstrijden, maar ik denk ook dat je je eigen beperkingen op een gegeven moment onder ogen moet zien. Ik kan je alleen de tip geven om regelmatig zonder beugels te rijden, verder schiet met zo niets te binnen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 11:59

Zonder beugels rijden doe ik ook regelmatig, dat was ik vergeten te schrijven. In alle 3 de gangen lukt dat goed, hoewel ik daar natuurlijk ook ietwat mijn benen bij optrek is het voor mij zelfs veel makkelijker om zonder beugels te rijden dan met.
Alleen bij een over galop naar draf is het moeilijk, omdat ik naar voren schiet. Als ik goed nadenk voor de overgang en visualiseer hoe het moet gaat dat wel beter Lachen

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:11

Ik denk dat je vooral naast het paardrijden er erg veel op moet letten. Ga met je tenen op een trap staan met gebogen benen en druk zo verder je hakken uit, druk je hakken uit op de fiets, veel lenigheidsoefeningen zoals met je handen de grond raken met gestrekte benen,...
Ik weet dat het in het begin pijn doet, maar na een tijdje heb je er wel profijt van!

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:24

Volgens mij is het belangrijk om aan je eigen lichaam te werken en dan vooral de spieren, vooral met fitness kan je ermee gaan trainen!
Ik heb ook heel lang moeite gehad met mijn spieren in mijn onderbeen, voelde ook dat ze te kort waren, maar door veel oefeningen te doen en geleidelijk opbouwen rek je je spieren uit en herstellen ze zich en kan je de volgende keer iets verder gaan.
Ik weet niet zeker of dit echt een oplossing is voor jou problemen, want daar heb ik verder geen verstand van, maar ik weet wel dat je met (aangepaste)fitness o.i.d. wel meer controle over je spieren krijgt.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:29

Ik vind het trouwens wel knap van je dat je er ook iets aan wilt doen en gewoon lekker wedstrijden blijft rijden.
Als ik in je profiel kijk naar je voet, lijkt het best gevaarlijk, je voet hangt in je beugel, dus als je eraf valt is de kans groot dat je blijft hangen.
Succes! Ik hoop dat er oefening is die je kan helpen!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:31

Probeer eens een visualisatie in plaats van steeds te denken 'ik moet m'n hakken uitdrukken', 'ik moet m'n been lang maken'. In het begin oefen je alleen de visualisatie in beweging en laat je de rest even voor wat het is, zolang je paard maar blijft lopen. Verbeeld je dat je een boom bent; Je groeit omhoog, naar de lucht, maar je wortels rijken ook diep in de grond. Dit heet 'aarden'. Verbeeld je dat je hakken naar het middelpunt van de aarde worden getrokken. Denk dat je voeten onder je paard door lekkere warme modder slepen enz. In plaats van dat je er dan bewust mee bezig bent en op die manier veel spanning in je lijf opbouwd, zul je merken dat je lichaam ontspannen reageert op de beelden in je hoofd en dat je minder problemen hebt met het lang maken van je lichaam.
Deze technieken worden toegepast in de Centered Riding methode en je kunt ze ook terugvinden in het boek van Anne Muller, Basis rijkunst: Wat beweegt de ruiter.

Cheyenne2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:59

Hoi hoi.

Ik las je bericht en dacht...hé...dat klinkt bekend!. Ook ik rij met lichamelijke beperkingen (heb 2 heupprotheses omdat ik een aangeboren heupdysplasie heb) en in galop, trek ik mijn benen op en ga knijpen, waardoor mijn eerste paard dus steeds sneller en sneller ging lopen en ik op een gegeven moment mijn balans kwijt was en heel veel modder heb gehapt (nadat ik een salto in de lucht had gemaakt Verward )
Ook in draf vind ik het heel moeilijk (en pijnlijk) om mijn hakken uit te strekken. Ik kan mijn beugels niet te lang hebben, omdat er dan teveel kracht op mijn beide heupspieren komt te staan en dan ga ik pas écht knijpen en raak ik mijn beugels kwijt. Bovendien steken mijn benen altijd te ver naar voren. Rolleyes
Ik ben overgestapt van een VZH zadel naar een super dressuurzadel. Dat zadel heeft een dermate hoge lepel en dikke wrongen, dat ik gedwongen word op te blijven zitten. Ik zit als het ware "opgesloten"...waardoor ik niet zo bezig hoef te zijn met mijn zit en me meer kan concentreren op mijn benen. OK dan!
Ik denk dat ik ook maar eens een profiel aan ga maken. is behalve leuk ook handig, dan hoef ik niet meer telkens uit te leggen, waarom ik met dit lichamelijke euvel tóch een 3 jarige rijdt die net een paar maanden onder het zadel is.
Volgend jaar willen wij voor het eerst gaan starten met een proefje, dus ik ga me maar eens verdiepen in hoet het allemaal werkt met het aanvragen van een startkaart enz. en ondertussen kan ik gaan werken aan de onstuimige en ongecontroleerde galop van Cheyenne, zodat ik niet weer op de grond beland:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:02

Ik denk dat jouw probleem voor een groot deel in je knie zit, die je optrekt.
Kun je dit probleempje eens niet met een zadelmaker bespreken, om te zien of die bv dmv een extra wrongblokje jouw knie iets kan fixeren in het zadel?

Cheyenne2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:37

Ik heb dit idd ook met de zadelmaker opgelost en dat was super. Kost wel een paar centen, maar dan kun je er ook wat mee Haha!
Mijn kniewrongen zijn dus ook van die lekkere dikke, zodat je eigenlijk wel gedwongen wordt om je been lang te maken *LOL*

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:51

Vooral je spieren trainen buiten het paardrijden om. Dit kan met gewichtjes thuis of echt gericht in de sportschool. Voordeel van de sportschool is dat je heel gericht de juiste spieren kunt trainen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 01:00

Biebje: Fijn dat je meedenkt, dat soort oefeningen doe ik al heel mijn leven. Haha! althans variaties ervan, want niet alles is fysiek mogelijk voor mij.

Anita: Fitness is wel een goed idee om eens uit te gaan proberen Lachen Leuk voornemen voor het nieuwe jaar Haha! alleen is mijn achillespees te kort en dat is geen spier Knipoog
Wel lijkt fitness mij goed om sterker te worden en wellicht een betere coördinatie te krijgen. Het is ook nog eens goed voor mijn conditie.

Ik ben al heel vaak gevallen, heb mijn pony namelijk zelf alles geleerd. Zadelmak gemaakt en ingereden (met goede hulp vanaf de grond natuurlijk) en ben 1x blijven hangen in de beugel met mijn voet... Dat was toen ik een te brede schoen aan had.
Gelukkig bleef Levi doodstil staan tot ik bevrijd was, maar sindsdien heb ik altijd schoeisel aan dat echt voor paardrijden bedoeld is en ben ik ook nooit meer blijven hangen Lachen

Alicia2u: Ik ben bekend met visualiseren en doe dat ook regelmatig. Het helpt wel, maar helaas niet genoeg tot nu toe. Maargoed we blijven oefenen Haha!

Cheyenne: haha lijkt net of ik mijn verhaal lees, ik heb namelijk ook zélf mijn eigen pony opgevoed en beleerd onder het zadel. Dat móest ik wel doen van mijn toenmalige instructrice (die zelf wel veel ervaring had in het beleren van jonge dieren en het helpen van ruiters daarmee).
Zij vond namelijk dat mijn pony moest wennen aan mij en mijn hulpen. Hierdoor ken ik mijn pony wel door en door en hij mij... Hij "red" mij zo af en toe en ookal is hij watervlug, lenig en heel slim. Toch zal hij mij er niet zomaar afbokken o.i.d.
Wel heb ik er dus geregeld naast gelegen, omdat hij in galop op de volte bijvb in 1x 180 graden omdraaide of ehm vanuit galop in 1x stilstaan Clown
Of ehm over een denkbeeldige hindernis springen is ook leuk Haha!

Laatst nog iets stoms... Ik wilde linksaf in een sukkeldrafje nog wel, maar hij besloot rechtaf te gaan richting huis (was op buitenrit) en zat ik in 1x op de grond Clown Haha!

Sonja: Ik heb een dressuurzadel gehad met hele dikke wrongen. Dat zadel had ik toen nieuw van de zadelmaker gekocht op Arti. Daar zat ik wel redelijk stalbiel in, alleen kreeg ik na een poosje rijden wel erg veel last van mijn bekken. Daarom twijfel ik daar nu wel over of ik dat moet doen...

Ik heb nu een Massimo trail zadel sinds kort en dat zit echt super. Ik kon nooit goed doorzitten en sinds ik dit zadel heb (tegelijk met een ontspannen pony en veel zitles uiteraard) kan ik wel goed doorzitten.

In elk geval ga ik even sparen om lid te worden voor te fitnessen, want dat vind ik wel leuk of nou helpt of niet. Mijn conditie gaat er wel van vooruit Lachen
In Maart of April ga ik dan beginnen.

Later volgend jaar als ik de zadelmaker weer laat komen (hij is net in September al geweest) ga ik eens overleggen met hem.

Bedankt allemaal, mochten jullie nog meer ideëen hebben hoor ik dat graag!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:16

He ineke!
Misschien kan je anders soort beugels proberen die je helpen je benen meer onder controle te krijgen?
Succes

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:51

Los van goede tips over training die ik hierboven zie, een héle simpele............. Haal een zak postelastieken. doe het elastiek over je tenen, kruis het onder de voet en dan de andere kant achter je hak. Raak je de beugel niet kwijt, maar breekt wel meteen bij een val.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 23:19

Hmm dat is wel een goede om uit te proberen, thanx Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:31

Ik zou ook kiezen voor een zadel met heel veel wrong.
Hier op stal is een pensionklant die heeft een kentaur (de nieuwste volgens mij) en die heeft zo veel wrong dat je geen kant meer uitkan met je benen. Dat, en misschien wat beugelblokjes in de vorm die voor jou het beste zouden zijn,is denk ik een hele stap in de goede richting.
Wel succes met de spierpijn die je zeker gaat krijgen als je het probeerd!!!!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 03:55

Die van dat elastiek is wel een goede hoor...ik zat eigenlijk te denken aan een gesloten beugel.
Kun je zekerweten niet doorheen schieten,volgens mij worden ze wel bij endurance gebruikt,zal eens even een plaatje opsnorren Knipoog
Beugelriem kun je volgens mij ook nog wel met een klein riempje aan je singel vastmaken zodat dat ding niet alle kanten opgaat,kun je je mooi concentreren op de rest van het rijden Haha!

Ah...hier alvast een plaatje gevonden.Ik weet dat er ook nog andere,meer standaard uitziende,uitvoeringen zijn maar dan heb je even een idee Knipoog

Citaat:
Het voordeel van deze beugels is dat ze een fijn breed voetbed hebben ,
waardoor je voetzool minder snel moe wordt dan op een smalle beugel.

Er zit een kussentje onder je voet , dit zorgt voor extra schokdemping
en geeft iets vering wat weer prettig is voor je enkels en knieën.

Ook de ophanging zorgt voor een beetje vering.

Er zit een veiligheids kooitje om je tenen heen ,
waardoor je voet niet door de beugel heen kan schieten.
Je kan met deze beugels dus ook veilig met gympies rijden.

In de winter kun je een stukje vacht o.i.d. erachter stoppen ,
en heb je geen last van de koude wind langs je tenen.

Afbeelding

http://www.boomloosrijden.nl/NIEUWS.htm (komt van deze site af)
Groetjes,Tinky
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 14-02-08 04:06, in het totaal 2 keer bewerkt

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 04:01

Ineke, als je lid gaat worden van een sportschool, wordt dan lid van eentje waar ze pilates geven. Lekker oprekken van de spieren op je eigen niveau. En je wordt je veel bewuster van je lichaam.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:29

Hoi Ineke,

Een leerlinge van mij gebruikt nu de mountainhorse schoenen met beugelblokjes van het SCS3 systeem. de zool en beugelblokjes hebben ribbels die in elkaar vallen waardoor je voet niet verder naar voren gaat, maar wel naar achter en uit de beugel kan. Dit in combinatie met het postelastiek (over de neus van de voet en dan onder de voet en beugel kruisen en dan om de hak) en dat werkt echt perfect!!
Afbeelding

septer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 02:08

Heej ik vind het sowieso knap van je wat je tot nu toe presteerd!!
Voor de rest kan je natuurlijk wat oefeningen doen die je zelf al 1000x gehoord hebt
Voor mij heeft het veel geholpen! Mijn houding klopte ook niet
En na een half jaar flink oefenen doorzetten en echt willen
Is het me redelijk gelukt om mezelf wat meer in balans te krijgen
Op en gegeven moment wen je aan je andere houding en blijf je deze gebruiken
Maar ik denk zelf dat je dit natuurlijk al heel lang probeert!
Het enige wat ik kan zeggen is ga zo door! Want wat je nu al doet lijkt me geweldig voor je !

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 19:41

Tinky: Ik wil nog wel gesloten beugels halen voor de Endurance waar ik sinds vorig jaar ook in start, maar met dressuurwedstrijden is een gesloten beugel niet toegestaan. Met in de bak rijden wil ik daar dus liever niet teveel aan wennen Bloos

Spokie: wat houd pilates precies in?

StableEnable: duidelijke foto, thanx Haha!