welke galop bij buitenrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

welke galop bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 19:50

Als jullie een buitenrit maken,hoe doen jullie dat dan met galoperen?

Wissel je af,de ene keer linker galop en de andere keer rechtergalop.

Of rijd je maar in een galop.

Of laat je je paard zelf kiezen welke galop hij het fijnste vind.

In de bak wissel ik wel veel af,linker en rechtergalop,maar tijdens buitenritten,laat ik mijn paard meestal zelf kiezen wat hij het fijnste vind.
Hoe doen jullie dat?

En als je buitenrijd waar ga je dan in galop op een recht stuk of in een bocht?

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 19:55

Michelle gaat zoiezo nooit in de rechtergalop,alleen met longeren,dus ik laat 'r lekker gewoon doen wat ze zelf wil,meestal galloppeer ik niet eens buiten,vind het niet nodig en ze wordt dan snel moe,dus voor mij alleen de draf Lachen En natuurlijk op rechte stukken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 20:00

Ik wissel af.
krijg ik dan een scherpere draai laat ik hem ook wel eens de wissel maken.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 20:54

Ik heb een tijd gedaan dat hij mocht kiezen, nou dat heb ik geweten! Hij sprong bijna niet meer links aan, hij koos buiten altijd rechts, en ik reed toen maar 1 keer per week in de bak. Nu wissel ik dus gewoon af!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 20:55

Jonge paarden maken veel overgangen buiten. En de wat verder doorgereden paarden laat ik regelmatig wissels maken.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 20:58

Als je je paard constant maar op een hand laat galopperen, dan groeien zijn spieren toch uit verhouding? Of zie ik dat verkeerd?

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 21:09

Als ik buiten rij met nico mag meestal ie zelf wel uitmaken in welke galop hij galopperen wilt, maar ik let er wel op dat hij niet steeds in dezelfde zit, dan maak ik wel gewoon een wisseltje.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 22:04

Ik laat ze meestal gewoon zelf kiezen. Maar als ik echt bv rechtergalop vraag , moeten ze dat ook wel doen. Maar als ze niet op kop lopen, laat ik ze gewoon volgen en galopperen ze vanzelf aan.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 22:27

Afwisselen, de ene keer links, de andere keer rechts. Is een goede dressuuroefening. Heb je ook straks in de bak profijt van. Ik liet een van mijn paarden ook een tijdje zelf kiezen in welke galop hij wilde rennen, maar kreeg problemen met het aanspringen tijdens dressuuroefeningen. Hij wilde daar namelijk ook zelf kiezen en dat kan natuurlijk niet. Ben toen tijdens het buitenrijden af gaan wisselen en sindsdien geen problemen meer. Ook tijdens het buitenrijden moet je paard gehoorzaam aan je been zijn. Dit geld trouwens ook voor draf. De ene keer lichtrijden op het ene been, na een stuk afwisselen en op het andere been lichtrijden. Doe je dat niet, rijd je constant op hetzelfde been licht, dan gaat je paard onregelmatig lopen.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 09:59

Ik rij nooit doelloos buiten, doe altidj wat oefeningen tussendoor. 1 van die oefeningen is het aanspringen in de juiste galop. De merrie met wie ik nu wel buitenrij, die weet het precies, gewoon op een recht stuk in de galop die ik vraag, dan na 30 meter terug naar draf en andere galop.
Soms rij ik zelfs stap-galop op een recht stuk.
Zelfs bij een 3-jarige bepaal ik nog welke galop, ik laat nooit kiezen.

SB, actherwaarts, halthouden enz. doe ik ook allemaal tijdens een buitenrit. Tuurlijk mag het paard best af en toe wat langer in de hals zijn, maar het wordt bij mij geen lummelen. Overigens kun je hier ook geen buitenrittne maken door de bossen, alleen over kleipaden, dus ik ben meestal na een uurtje weer terug, soms rij ik helemaal om en dan is het 2 uur (met veel stappen, het kan in tempo wel in een 1.5 uur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 10:51

Mijn paard mag nooit kiezen. Niet qua tempo, niet qua richting, en ook niet qua galop. IK bepaal wat we doen, altijd. Ik wissel het af, en rij ook wissels buiten. Ik heb wat moeite met doelloos hobbelen, dat kan ik niet. Dus als ik buitenrij doe ik ook gewoon oefeningen, net als Germie.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 11:08

Lekker laten kiezen, tempo beheers ik wel en ook de richting uiteraard Haha!
Maar welke galop zoekt ie zelf maar uit. Als er dan een bocht komt zoekt ie zelf ook maar uit of ie over wil springen of niet. Al naar gelang nodig.
Oefenen op de verschillende galopades doe ik in de bak. Het zou anders zijn als ik altijd buiten moest rijden bij gebrek aan een bak, dan zou ik daar trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 11:19

Als je je paard laat kiezen, wat voor hulp geef je dan in vredesnaam Verward
Als ik mijn linkerbeen naar achteren leg wil ik rechtergalop, en als ik m'n rechterbeen naar achteren leg wil ik linkergalop. Als ze de verkeerde galop oppakt, corrigeer ik dat. Dat is consequent opvoeden. Je kunt toch niet toestaan dat íe verkeerd aanspringt, en dat morgen als je toevallig weer in een bak rijdt wel gaan corrigeren? Daar snapt je paard toch de ballen van??? Verward

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 11:46

Hoezo hulp? Een paard kan prima aangaloperen zonder hulp van een mens Lachen
Je moet het zo zien: Laat hem alles lekker uitzoeken, maar hou een oogje in het zeil. Dus als jij vindt dat je paard te hard gaat grijp je in. Als jij vindt dat je paard sneller moet dan grijp je in. Als je denkt dat alles goed gaat doe je niks en ga je passief rijden. Als hij slingerend over een pad wil lopen gaat hij zijn gang maar. Ingrijpen kan altijd nog. Het paard een beetje vrijheid geven als er een ruiter opzit is niks mis mee imo.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 11:56

Ik kies in welke galop we gaan en ook in welk tempo. In de galop wissel ik ook veel van tempo. Meer verzamelen en even flink uitstrekken maar daarna ook weer terugkomen. In een bocht geef ik òf de hulpen voor een wissel òf ze moet in contra door de bocht.
Juist door dit buiten te oefenen blijft ze lekker fris in haar koppie en blijft ze de oefeningen leuk vinden.

Op een lang pad rijd ik zelfs wissels om de paar passen. In de bak lukt dat minder goed omdat er dan al weer snel een bakrand komt, maar buiten hebben we alle ruimte.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 12:08

XoNo schreef:
Als je je paard constant maar op een hand laat galopperen, dan groeien zijn spieren toch uit verhouding? Of zie ik dat verkeerd?


Ik laat michelle daarom met het longeren altijd een paar rondjes in de andere galop galopperen.
Als ik erop zit lukt het me niet en het meeste wat ik doe is buitenrijden,ze is al op leeftijd,van mij hoeft ze dat allemaal niet meer,dus ik rij vaak "doelloos te hummelen" buiten Tong uitsteken

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 12:19

Romkabouter schreef:
Hoezo hulp? Een paard kan prima aangaloperen zonder hulp van een mens Lachen
Je moet het zo zien: Laat hem alles lekker uitzoeken, maar hou een oogje in het zeil. Ingrijpen kan altijd nog. Het paard een beetje vrijheid geven als er een ruiter opzit is niks mis mee imo.


Hehehe. Helemaal mee eens. Vooral met langere ritten is het fijn als het paard het een beetje zelf uitzoekt. Na afloop heb ik graag dat het paard moeier is dan ik Dromen .
Ik spreek altijd het volgende af met een paard (en verbazingwekkend genoeg snappen ze dat meestal allemaal Haha! ): Het paard is verantwoordelijk voor zijn eigen benen en mag tempo en routesuggesties doen (waarbij ik daar natuurlijk een veto in heb Lachen ). Ik zorg ervoor dat het paard onderweg niet wordt opgegeten door enge wolven, besprongen wordt door draken of aangevallen wordt door haaien.
Er zijn bijvoorbeeld vrij veel paarden die het heel leuk vinden om in draf of galop een grote groep meeuwen op te jagen. Niets leuker dan samen met je paard dergelijke spelletjes te spelen.
Maakt het paard misbruik van zijn vrijheid (bokken, slaan, drammen), pech voor het paard, dan gaat ie aan het werk (hop aan de teugel, pasje wijken op het strand etc.). Na een paar ritjes weten ze vaak heel goed wat er mag of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 12:26

Hmmmm ik denk dat als ik dat drie dagen met Mileen doe, dat ik echt alleen nog maar gedoogd ga worden en verder niks meer.
Ik spreek met m'n paard af (maakt niet uit in de bak of buiten) dat íe het tempo aanhoudt dat ik aangeef. Ik ga dus echt niet zitten werken om een bepaald tempo vast te houden, dat is de verantwoordelijkheid van m'n paard. Zelf aangalopperen? Never nooit niet, die kleine gele draak van mij zou dat zo doorhebben en alleen nog maar als een dolle debiel door het bos hollen tot ze d'r dood bij neer valt Haha!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 12:36

Sonja schreef:
Zelf aangalopperen? Never nooit niet, die kleine gele draak van mij zou dat zo doorhebben en alleen nog maar als een dolle debiel door het bos hollen tot ze d'r dood bij neer valt Haha!


Kleine nuancering: ik bepaal dus wel wanneer er in welke gang wat gedaan wordt. Het paard mag natuurlijk wel aangeven dat hij zin heeft in een galopje of een drafje, maar of we dat ook gaan doen bepaal ik. Bij aangalopperen: ze bepalen zelf maar hoe ze dat doen en in welke galop ze zitten.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 12:49

Sonja"]
doe, dat ik echt alleen nog maar gedoogd ga worden en verder niks meer.
[/quote]
Dan heb je niet op tijd ingegrepen, want daarvoor ging het dan al op een manier die je niet aanstond.

[quote="Sonja"]
Ik spreek met m'n paard af (maakt niet uit in de bak of buiten) dat íe het tempo aanhoudt dat ik aangeef. Ik ga dus echt niet zitten werken om een bepaald tempo vast te houden, dat is de verantwoordelijkheid van m'n paard.
[/quote]
Je hoeft ook niet zitten werken om een paard in een tempo te houden. Je paard heeft wel door wanneer er iets gevraagt wordt en wanneer niet.

[quote="Sonja schreef:
Zelf aangalopperen? Never nooit niet, die kleine gele draak van mij zou dat zo doorhebben en alleen nog maar als een dolle debiel door het bos hollen tot ze d'r dood bij neer valt Haha!

Je kan haar rustig aan laten springen, maar zodra je vindt dat dat het niet goed gaat voor haar of voor jezelf grijp je in en wordt daarmee weer de stuurman.

Maar heb je het ooit geprobeerd om haar zo vrij mogelijk te laten? Probeer het dan maar eens. Maar niet als jij denkt dat ze te hard gaat, haar door laten rennen onder het mom van "Dat vindt ze leuk". Nee, JIJ bent nog altijd de leidinggevende. Dus langzamer gaan rijden. Je paard leert dan binnen welke grenzen het vrij is en leert daarmee omgaan. Na een tijdje zal ze dan niet meer hard gaan rennen, omdat er dan ingegrepen wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 13:28

Jullie lezen mijn vraag niet, of willen/kunnen die niet beantwoorden....

HOE geven jullie dan aan dat je gaat aangalopperen? Daarvoor geef je toch een bepaalde hulp???? Wat ik zeg is: als ik mijn linkerbeen naar achteren doe wil ik rechtergalop en andersom. Indien fout, dan corrigeer ik (gebeurt bijna nooit want is goed bevestigd).
Dus HOE laat je je paard een galop kiezen, terwijl je 'normaal' aangaloppeert???


PS Rom tuurlijk laat ik m'n paard wel eens volkomen los, ik kan op het strand tempowisselingen in alle gangen rijden op zithulpen, dus waarom zou ik haar niet af en toe lekker uit d'r panty laten gaan. MAAR we starten in de galop die ik wil, en eindigen ook in een verzameling, dus ik spuit niet weg en ik donder ook niet op de voorhand terug in stap of draf. Dat doe ik nooit, dus buiten ook niet.
Ondanks dat ik echt dol op recreatief rijden ben, ben ik wel heel consequent richting mijn paard. Vind ik ook de enige eerlijke manier. Wil ook niet zeggen dat ze nooit vrijheid krijgen, maar mijn paard weet wel heeeeel duidelijk waar de grenzen liggen.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 13:41

Als IK wil aangaloperen doe ik dat op de manier zoals jij dat ook doet. Als het PAARD wil aangaloperen en ik hem daarin vrij laat kiest hij zijn eigen galop. In het eerste geval is er geen sprake van kiezen, maar van een opdracht, dat is denk ik de miscommunicatie die we hebben ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 13:47

Okeeeeeeeejjjjjjjj nou vat ik 'm. Zat al te bedenken hoe je dat dan deed als hij mocht kiezen, twee benen tegelijk naar achteren ofzo *LOL*
Dat is het verschil ook tussen ons, IK bepaal de gang, Mileen mag niet kiezen. Arm paard Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 13:55

Ik ga gewoon op een bepaalde manier zitten en iones galoppeert aan. Ik heb eens gekeken of hij in de ene galop meer aanspringt dan in de andere maar dat is niet zo. Het is net hoe het hem uitkomt. Soms is dat links, soms is dat rechts. het maakt niets uit. Ik let er totaal niet op. Ik rij niet buiten om te dressuren maar gewoon om te recreeren. Maar sommige dressuurruiters weten niet wat dat laatste is.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 14:16

Zo ondertussen krijg ik het gevoel dat Rom en Sonja niet zo heel erg verschillend rijden op een buitenritje Lachen