Wanneer beginnen met zijgangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Wanneer beginnen met zijgangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-02 21:03

Ik ben nu met Amadeus bezig met de basis , dus reageren op been (gaat steeds beter, af en toe een kleine herinnering nodig Extreme duivel ) nageven, hij heeft de neiging om of met z'n kop manegestijl te lopen, of achter de teugel te komen, heb m nu eindelijk naar mijn hand toe kunnen rijden met mijn been en hij liep op dat moment echt als een jong paard (hij is 12) te zoeken naar aanleuning en ook aan de achterkant voelde ik m echt zoeken.
Hierdoor heb ik besloten dat ik hem waarschijnlijk vanaf de basis 'opnieuw' moet trainen, aangezien hij naar mijn idee nog niet veel begrijpt van wat ik vraag enzo, maar nu vraag ik me dus af wanneer ik kan gaan beginnen met zijgangen.
Ik heb 1x per week les, leer er veel van, maar ik vind het ook wel handig om een beetje te weten of ik die zijgangen er meteen bij kan pakken of niet. Weet wel hoe ik het aan wil pakken om het hem bij te brengen, het gaat dus echt om het wanneer, hoe merk ik of ik ermee kan beginnen, dat ik niet te snel ga (heb nogal de neiging om dat te doen namelijk...)
Heb tot nu toe op een pony gereden waar ik alles van geleerd heb, die alles dus al kende, dus dit is compleet nieuw voor me.

[edit] klinkt een beetje manegemeisje achtig, maar ik kan het niet veel beter omschrijven[/edit]

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 21:16

Zijgangen zijn oefeningen voor een paard dat goed aan het been is. Je gebruikt ze om je paard soepel te maken. Duidelijke stelling is belangrijk en overdrijf niet. Als ie t goed doet stoppen en iets anders gaan doen. Zo raakt je paard ook niet verveelt.

Succes!

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 21:29

Als alles wat 'normaal' voorwaarts is er goed in zit, juist omdat je zijgangen goed voorwaarts moet kunnen rijden.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 20:44

Als je zelf voelt dat ie en jij er klaar voor bent. Niet forceren. Succes!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 20:51

[
[edit] klinkt een beetje manegemeisje achtig, maar ik kan het niet veel beter omschrijven[/edit][/quote]

Echt niet, dit zijn juist de woorden van iemand die weet waar ze mee bezig is. Fijn dat het goed gaat, fijn dat je weet waar jouw tekortkomingen liggen en met de antwoorden die je hier al gehad hebt komt je er wel

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 23:57

Hoe lang is je paard onder het zadel dan? Wij zijn nu 2 maanden bezig en zo spelenderwijs ook een bje wijken aan het proberen.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 00:10

Als je paard recht, nagevelijk en voor het been is.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-02 10:40

Amadeus is sinds z'n 3e onder het zadel...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers