straffen voor wijgering?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lisann__

straffen voor wijgering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 13:32

ik zie heel vaak dat een paard word gestraft als hij voor een sprong wijgert.

maar volgensmij ligt dat niet aan het paard maar aan de ruiter, want die heeft hem dan waarschijnlijk verkeerd aangereden.
is het dan eerlijk om een paard daarvoor te straffen?

wil graag even jullie mening weten.

groetjes.

Britt

Re: straffen voor wijgering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:33

Ruiters maskeren graag hun eigen fout door het paard te straffen en zo 'te laten zien' dat het de schuld was van het paard Lachen
Soms geef ik m ook wel een extra tikje net voor de sprong om hem dat zetje bij te geven.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:00

Ik vind het erg oneerlijk om een paard te straffen voor iest wat de mens fout doet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:02

de oorzaak van een weigering ligt eigenlijk altijd bij de ruiter máár als het paard geleerd heeft (bijvoorbeeld bij een vorige ruiter) dat weigeren best mag dan is het niet helemaal zinloos om dat gedrag te corrigeren, anders kom je er nooit meer over.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:04

Je mag een paard best straffen voor een weigering, mits het niet je eigen fout is!
Het is zeker vaak de fout van de ruiter dat een paard weigert, maar lang niet altijd hoor. Er zijn ook gewoon paarden die staken zonder reden. Een paard nooit straffen voor een weigering is ook juist erg fout, een paard leert dan dat het okeey is om te stoppen.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:07

Fout ligt 99% bij de ruiter.
Zeker op wedstrijden, je gaat tenslotte niet eerder als hij thuis ook gewoon nagenoeg alles springt.
Hoe sommigen hun paard afrossen, zou voor mij directe uitsluiting mogen inhouden.
Dat een jong paard een keer weigert en daarna het netjes oppakt zou ik alleen maar belonen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:34

Lijkt me eerder een topic voor rijtechnisch, en niet voor Omgang en Paardengedrag....

En idd, 9 van de 10 keer ligt de fout bij de ruiter. Maar als je paard vaker weigert, zou je je ook eens af kunnen vragen of het paard ergens pijn heeft?

jut87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:37

Straffen lost niks op. Door een paard over een hindernis te meppen zal hij waarschijnlijk de volgende keer weer weigeren omdat hij de hindernis met pijn gaat associëren.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:39

Ruudjw schreef:
Fout ligt 99% bij de ruiter.
Zeker op wedstrijden, je gaat tenslotte niet eerder als hij thuis ook gewoon nagenoeg alles springt.
Hoe sommigen hun paard afrossen, zou voor mij directe uitsluiting mogen inhouden.
Dat een jong paard een keer weigert en daarna het netjes oppakt zou ik alleen maar belonen.

Hier ben ik het mee eens.
Paarden worden tegenwoordig helaas vaak overvraagt of al zo snel mogelijk op de wedstrijden uitgebracht. Bereid een paard goed voor, zorg voor wederzijds respect en vertrouwen!

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:28

De fout ligt redelijk vaak bij de ruiter volgens mij. Vaak is het niet gedurfd genoeg aanrijden dan.

Toch is het ook vaak de fout van het paard. Tenminste wat ik ervan gezien heb. Je hebt er echt loeders bij, die gewoon vaak/snel weigeren, om onder het werk uit te komen. Of als een paard nog niet zo lang beleerd is voor springen, kan die de ruiter uit gaan proberen. ("En wat als ik die hindernis nou es niet voor je neem?"). Naar mijn mening mag je het paard in dat geval echt wel straffen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:31

Nou toevallig heb ik gister met mijn paard mee gemaakt dat ie echt zo vuil stopte (tot 2x toe) zonder een aanwijsbare reden. Gewoon zo uit het niets, terwijl ie makkelijk had kunnen springen. Nou dan krijgt ie echt wel een mep met de zweep, of meerdere.
Zelfde als dat ze 3x een hindernis springen en de 4e keer gaan staan terwijl je prima aanreed. Reageren ze dan niet op je been dan krijgen ze van mij ook wel een mep.

Nu zal ik heel bokt wel over me heen krijgen dat ik een dierenbeul ben, maar als ik weet dat het niet mijn fout was dan doe ik het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:34

Heel vaak is het idd een ruiterfout.

Maar een paard mag ook wel wat moeite voor je doen Lachen

Als jij hem met genoeg impuls aanrijd en hij stopt op 1 meter omdat het niet helemaal perfect past...krijgt hij van mij toch echt op zijn donder. Zulk sprongetje kan hij ook best wel springen als het niet helemaal perfect past.

Dat doe je natuurlijk niet als het gewoon totaal niet past of bij een hoge of flink brede sprong.

Uiteraard hoort er dan wel bij dat als je paard afzet terwijl jij niet perfect reed je hem wel moet belonen.

En uit ervaring weet ik dat als je je paard dan ook beloont dat de meeste paarden ook niet vlug zullen stoppen en graag voor je willen werken Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:35

runningkawa schreef:
Heel vaak is het idd een ruiterfout.

Maar een paard mag ook wel wat moeite voor je doen Lachen

Als jij hem met genoeg impuls aanrijd en hij stopt op 1 meter omdat het niet helemaal perfect past...krijgt hij van mij toch echt op zijn donder. Zulk sprongetje kan hij ook best wel springen als het niet helemaal perfect past.

Dat doe je natuurlijk niet als het gewoon totaal niet past of bij een hoge of flink brede sprong.

Uiteraard hoort er dan wel bij dat als je paard afzet terwijl jij niet perfect reed je hem wel moet belonen.

En uit ervaring weet ik dat als je je paard dan ook beloont dat de meeste paarden ook niet vlug zullen stoppen en graag voor je willen werken Lachen

Helemaal mee eens!

Op sommige momenten moet je niet te soft zijn, wat je ook weer te vaak ziet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:39

Ik ga ook met RK mee........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:39

wel naar een warm zonnetje graag Haha! Clown

Sylviaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:01

Lekker makkelijk maar ik ga ook met RK mee Huilen van het lachen Lachen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 02:27

Ligt eraan waar we heen gaan Knipoog

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:42

jut87 schreef:
Straffen lost niks op. Door een paard over een hindernis te meppen zal hij waarschijnlijk de volgende keer weer weigeren omdat hij de hindernis met pijn gaat associëren.

dat vind ik ook...
Hij legt dat de link tussen pijn, van het zweepje, en springen over de hindernis.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:26

Ik ben het ook met Ruudjw, Judje en Runningkawa eens.

Kijk eerst of de fout bij jou ligt, is dit niet het geval (je wéét van je paard gewoon wanneer ze je in de maling nemen) dan is een correctie op zijn plaats.

Je paard belonen na elke hindernis of combinatie van hindernissen is ook heel goed. Wanneer je dit niet doet, maar wél als een paard geweigerd heeft en er vervolgens wel overheen gegaan is, dan lijkt het me logisch dat het paard ook zoiets heeft van, ja, maar dan wordt ik wel beloond! (in de vorm van respect).

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:37

Als je je paard op het juiste moment beloont en op het juiste moment straft krijgt je paard respect voor je, door je eerlijkheid en je consequent zijn.
Ik heb ook vroeger ook altijd geleerd door beloond te worden en te worden gestraft. Haha! Zo is het bij paarden ook. Je moet je dan zoals meerdere zeiden, wel eerst afvragen of het straffen wel reëel is.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:42

_Daniella_ schreef:
Als je je paard op het juiste moment beloont en op het juiste moment straft krijgt je paard respect voor je, door je eerlijkheid en je consequent zijn.
Ik heb ook vroeger ook altijd geleerd door beloond te worden en te worden gestraft. Haha! Zo is het bij paarden ook. Je moet je dan zoals meerdere zeiden, wel eerst afvragen of het straffen wel reëel is.

ja, hier ben ik het ook helemaal mee eens Knipoog

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:46

Lies-Teiger, het is weigert Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:55

bterlaan schreef:
Lies-Teiger, het is weigert Haha!

en dit is off topic en kan ook per pb....

Belonen is altijd het belangrijkste van paardrijden.
Samen met durven zien wat je zelf goed en fout doet.
Maar dat wil imo dan ook weer niet zeggen dat een paard maar met alles weg mag/kan komen Lachen

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:57

Liseef schreef:
De fout ligt redelijk vaak bij de ruiter volgens mij. Vaak is het niet gedurfd genoeg aanrijden dan.

Toch is het ook vaak de fout van het paard. Tenminste wat ik ervan gezien heb. Je hebt er echt loeders bij, die gewoon vaak/snel weigeren, om onder het werk uit te komen. Of als een paard nog niet zo lang beleerd is voor springen, kan die de ruiter uit gaan proberen. ("En wat als ik die hindernis nou es niet voor je neem?"). Naar mijn mening mag je het paard in dat geval echt wel straffen.

In principe hebben wij mensen nog altijd voor het paard bedacht dat hij moet gaan springen, dus als het beest het echt niet moet en zich overvraagt voelt kan ik me voorstellen dat hij niet wilt springen. Logisch dat ze eronderuit proberen te komen, niet perse onder werk uitkomen, maar gewoon omdat het teveel is. Daarnaast vind ik dat er nog steeds verschil is tussen een paard doordrijven voor een hindernis en een extra tikje meegeven voor de sprong en het afstraffen zoals je ruiters vaak ziet doen waarbij ze doelloos voor de hindernis de zweep erover halen. Dit heeft voor het paard ook niets meer te maken met de focus leggen op over de hindernis gaan, maar gewoon met afranselen terwijl het paard allang niet meer begrijpt waarvoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:04

Als een paard vies stopt terwijl dat niet nodig was kan hij van mij toch ook een paar rake klappen verwachten.
Meer als paar zal het ook niet zijn, want dat heeft imo ook geen nut.

Maar ik kan ook goed een paard een aai geven als hij stopt Lachen

Ligt dus echt aan de situatie en aan het paard Lachen