Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ruudjw schreef:Fout ligt 99% bij de ruiter.
Zeker op wedstrijden, je gaat tenslotte niet eerder als hij thuis ook gewoon nagenoeg alles springt.
Hoe sommigen hun paard afrossen, zou voor mij directe uitsluiting mogen inhouden.
Dat een jong paard een keer weigert en daarna het netjes oppakt zou ik alleen maar belonen.
runningkawa schreef:Heel vaak is het idd een ruiterfout.
Maar een paard mag ook wel wat moeite voor je doen
Als jij hem met genoeg impuls aanrijd en hij stopt op 1 meter omdat het niet helemaal perfect past...krijgt hij van mij toch echt op zijn donder. Zulk sprongetje kan hij ook best wel springen als het niet helemaal perfect past.
Dat doe je natuurlijk niet als het gewoon totaal niet past of bij een hoge of flink brede sprong.
Uiteraard hoort er dan wel bij dat als je paard afzet terwijl jij niet perfect reed je hem wel moet belonen.
En uit ervaring weet ik dat als je je paard dan ook beloont dat de meeste paarden ook niet vlug zullen stoppen en graag voor je willen werken
jut87 schreef:Straffen lost niks op. Door een paard over een hindernis te meppen zal hij waarschijnlijk de volgende keer weer weigeren omdat hij de hindernis met pijn gaat associëren.
_Daniella_ schreef:Als je je paard op het juiste moment beloont en op het juiste moment straft krijgt je paard respect voor je, door je eerlijkheid en je consequent zijn.
Ik heb ook vroeger ook altijd geleerd door beloond te worden en te worden gestraft.Zo is het bij paarden ook. Je moet je dan zoals meerdere zeiden, wel eerst afvragen of het straffen wel reëel is.
bterlaan schreef:Lies-Teiger, het is weigert
Liseef schreef:De fout ligt redelijk vaak bij de ruiter volgens mij. Vaak is het niet gedurfd genoeg aanrijden dan.
Toch is het ook vaak de fout van het paard. Tenminste wat ik ervan gezien heb. Je hebt er echt loeders bij, die gewoon vaak/snel weigeren, om onder het werk uit te komen. Of als een paard nog niet zo lang beleerd is voor springen, kan die de ruiter uit gaan proberen. ("En wat als ik die hindernis nou es niet voor je neem?"). Naar mijn mening mag je het paard in dat geval echt wel straffen.