Wat is het bijzondere van Antoine de Bodt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:08

Sjonge jonge Anoukie zeg! Alsof mensen met een paard met HKO geen gezond verstand meer hebben. Natuurlijk moet je paard geen pijn hebben als je op hem blijft rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:18

Desiree"]
[quote="Fitzroy"][quote="Desiree"]


Sorry Desiree, dan kan ik ook niet relativeren. Ik lees hier ook aanbidding voor die man en geen gezond enthousiasme. Misschien dat die man dat opwekt, ik heb geen idee.
Maar ook ik ga een keer kijken en zal mijn eigen mening vormen.
[/quote]
nou wil ik dat jullie onderhand eens met feiten noemen. doe eens een citaat of zo waaruit dit blijkt!
[/quote]

Desiree, er zijn legio topics geweest hierover, als je de zoekfunctie gebruikt dan kun je ze ook makkelijk vinden. Ik heb er wel een paar uitgevist voor je:

[quote="Jolande"]
Ach, de AdB beweerd tot nu toe nog geen paard mee gemaakt te hebben dat hko heeft, dat hij niet heeft kunnen helpen.
[/quote]

[quote="Cassidy"]
Antoine de Bodt beweerdt ook dat alle gevallen van Hoefkatrolontsteking zijn te voorkomen, en ook weer te genezen door het paard recht te richten.
[/quote]

[quote="Cassidy schreef:
En als je de verhalen van Antoine de Bodt geloofd, heeft hij vaker paarden die hinkeldepinkel op drie benen de manege binnenkomen, en na 10 Minuten rad lopen. Dus ja, hij rijdt op kreupele paarden...


Verder heb ik niet meer gezocht, maar via de zoekfunctie kun je de topics wel vinden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:25

Ik vind de woordkeuze van hierboven erg ongelukkig gekozen maar verder vind ik nog geen aanbidding eruit blijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:27

Nog een paar dan:
Citaat:
het is niet alleen heel knap dat deze man dat zo goed kan. Het is ook heel fijn dat hij zijn kennis door wil geven, want dat doen niet zoveel.

Citaat:
De paarden die ik aan het werk heb gezien, gingen er beter door lopen. Ze zweefden op een gegeven moment door de bak. Iedereen heeft hier baat bij. De methode van Antoine de Bodt is al heel oud. Het probleem is dat deze methode niet meer doorgegeven wordt...bij een heleboel instructeurs wordt de basis overgeslagen. Alles moet snel-snel-snel.


Uit deze berichten vind ik wel een soort van geloof doorklinken, heilig bijna. Dat is niet erg natuurlijk, dat moet ieder voor zich weten; maar alles heeft twee kanten.

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:27

Lovely, het heeft niet te maken met plakken aan het schot, ze doet het ook als ik op de grote volte rijd en onvoldoende de buitenkant opsluit. Dan voel ik onmiddellijk die schouder er weer uitvallen. Wat jij bewschrijft herken ik wel, maar dat probleem bedoel ik dus niet. Het is echt scheef worden om aan het rechtgericht gesloten lopen te ontkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:29

Lielle, dan is het contrastellen ook een goede manier om de schouder er weer bij te halen en je buitenbeen weer vrij te maken. Als je die schouder er weer voor hebt, kun je je paard weer rechtstellen toch?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:30

Lielle schreef:
Lovely, het heeft niet te maken met plakken aan het schot, ze doet het ook als ik op de grote volte rijd en onvoldoende de buitenkant opsluit. Dan voel ik onmiddellijk die schouder er weer uitvallen. Wat jij bewschrijft herken ik wel, maar dat probleem bedoel ik dus niet. Het is echt scheef worden om aan het rechtgericht gesloten lopen te ontkomen.

of, om aan het gebruik van het binnen achterbeen te ontkomen en deze liever niet onder de massa te plaatsen?

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:33

Lov, de oplossing die ik beschreef bevalt ook prima, ik vroeg me alleen af in hoeverre dit overeen komt met wat AdB doet met zijn contrastelling. Vandaar mijn vraag in dit topic.

Desiree, ja dat klopt, maar dan met name in een gesloten draf. Laat ik haar lang en laag lopen, blijft ze veel beter recht.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:36

Ha, haaa, ik zou Antoinne de Bodt aanbidden? Welnee! Ik vind dat hij een goede theorie heeft en die theorie in de praktijk zien werken. Hij geeft weer hoop waar geen hoop meer lijkt te zijn. Maar dat ik hem daardoor aanbid? Dat kan ik uit deze zin niet opmaken:
Citaat:
Ach, de AdB beweerd tot nu toe nog geen paard mee gemaakt te hebben dat hko heeft, dat hij niet heeft kunnen helpen.

Ik schrijf alleen dat wat hij zelf heeft gezegd. Je krijgt je geld ook terug mocht het niet lukken. Dus dat vind ik heel wat zeggen over de methode.
Ook laat ik me niet door hem overhalen (als hij dat al zou proberen want dat doet hij niet) om met mijn paard te rijden terwijl ik voel hoeveel problemen ze daarmee heeft. Ik probeer mijn paard eerst pijnvrij te krijgen (devils relief, equiblock) en dan ga ik pas weer rijden. Maar goed, als jij dit aanbidden wilt noemen Lovely, dan zal ik wel een andere betekenis van dat woord hebben.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:37

Lielle schreef:
Desiree, ja dat klopt, maar dan met name in een gesloten draf. Laat ik haar lang en laag lopen, blijft ze veel beter recht.


ik denk dat een paard in een gesloten draf NOG meer mee moet dragen met het achterbeen. Ik durf echter nog geen antwoord te geven op jouw vraag, met in hoeverre jouw oplossing overeen komt met die van AdB. Ik denk dat hij het ook op die manier zou proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:50

Jolande, het gaat ook om de indruk die bepaalde berichten maken natuurlijk. Jouw opmerking is een voorbeeldje waarmee ik denk aan te kunnen duiden hoe bepaalde ideeën over De Bodt ontstaan. Dergelijke uitspraken zijn zoals Desiree al zegt, nogal ongelukkig gekozen. Ondertussen ben je wel een spreekbuis van zijn opvatting.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:03

Desiree"]
[quote="Fitzroy"][quote="Desiree"]

[quote="Anoukie schreef:
Maar dan nog blijf ik bij mijn mening dat het niet belachelijk is dat IK vind dat AdB hier (= op Bokt) aanbeden wordt. En daar blijf ik bij.

Ik heb niets van die aanbidding gelezen, wel enthousiasme. en ik heb de topics over AdB toch wel aardig gevolgd dacht ik. Relativeren dame! Dat is een kunst!
[/quote]

Sorry Desiree, dan kan ik ook niet relativeren. Ik lees hier ook aanbidding voor die man en geen gezond enthousiasme. Misschien dat die man dat opwekt, ik heb geen idee.
Maar ook ik ga een keer kijken en zal mijn eigen mening vormen.
[/quote]
nou wil ik dat jullie onderhand eens met feiten noemen. doe eens een citaat of zo waaruit dit blijkt!
[/quote]

Allereerst: ik vind dat ik behoorlijk heb gerelativeerd. Ik heb zat topics over AdB voorbij zien komen zonder erop te reageren. Mij dunkt dat ik dus een redelijk goede afweging heb kunnen maken voordat ik mijn mening heb geventileerd in dit topic.

Ik wil eigenlijk niet weer herhalen dat Bokt een zoekfunctie heeft, bedankt moderator om wat citatenhier neer te zetten.

Enne, ik heb een heel goed citaat dacht ik zo: kijk eens naar de titel van dit topic?????

Als afsluiter: Hitler wekte ook heel veel enthousiasme op bij zijn volgelingen (nu zeg ik ABSOLUUT NIET dat AdB een soort van Hitler is, even voor de duidelijkheid). Sommige mensen hebben een bepaalde charisma waarmee ze mensen kunnen "betoveren". Bovendien spreekt AdB uit wat iedereen zo hard hoopt: dat je een paard met HKO niet hoeft af te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:06

Als er topics over hem verschijnen dan wordt er regelmatig melding gemaakt van het aantal paarden dat hij in een clinic weer van de dood heeft gered, dat zie ik vaak voorbij komen. Als je zijn site leest kom je dat ook weer tegen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:19

nou, effe een beschrijving geven van hoe ik Antoine de bodt gezien heb, dus mijn indruk van hem:

HIj is heel stellig in zijn kennis, heel overtuigd. Heeft in zekere mate de dominante houding die instructeurs vaak hebben, en die je bijvoorbeeld heel veel ziet bij mensen in het onderwijs. Hij praat nergens omheen, draait nergens om heen, zegt precies zoals hij denkt dat het is, ook al is dat niet even prettig om te horen.

Antoine de bodt zal een beetje conservatief zijn in de ogen van veel nederlanders; Ik herinner me een voorval tijdens een clinic op het moment dat hij uitleg gaf. Er zaten een paar jonge meisjes er continu doorheen te bebbelen. Hij gaf ze een flinke veeg uit de pan, dat hij op deze manier geen les wenste te geven en dat ze moesten leren om hun mond te houden als er iemand aan het praten was. (het was wel terecht hoor) Stilte volgde, dit waren wij nederlanders niet gewend... Nu moet ik erbij zeggen dat hij als Belg zijnde er best moeite mee zal hebben gehad dat nederlandse jongeren inderdaad slechter kunnen luisteren dan belgische kinderen die meestal nog op de conventionele wijze worden opgevoed. AdB is zelf ook conventioneel.
Hij heeft oog voor vrouwelijk schoon en is een charmeur. GEeft ook complimentjes over uiterlijk, grinnik door je aan te spreken met "die schone daarginds" bijvoorbeeld. Ik denk dat hij zich heel gelukkig waant dat hij zoveel aandacht krijgt van mensen in een clinic, vooral omdat deze voornamelijk uit vrouwen bestaan.

blijft het feit dat hij erg veel gevoel heeft voor paarden. Voordat jullie mij aanvallen met "aanbidden", leg ik uit waarom: Ik zie een paard hinkelend binnenkomen, hij pakt 2 longeerlijnen en kan met zijn pinken dat paard goed krijgen, terwijl die jongen die er op zit er gewoon van af moet blijven, pakt die namelijk de teugel ook maar een béétje op, begint dat paard WEER te hinkelen! En dan vraag ik me toch af hoe hij dat klaar speelt. Ik denk niet dat ik dat zelf zo zou kunnen.

AdB is er echter van overtuigd dat wat hij kan, iedereen kan leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:29

En nu mogen jullie mij eens iets uitleggen.
Zover ik heb begrepen laat AdB een paard recht worden op de volgende manier:
- Rechtsgebogen paard (knikt dus in naar rechts)
- Op de linkerhand (ingeknikte kant is dus de buitenkant)
- Contrastellen (stellen dus naar de kant waar hij al heen boog)
Volgens de methode moet het paard nu recht worden, kan iemand mij dat eens uitleggen?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:32

is nog te moeilijk Lovely, ik kan dat nog neit uitleggen na hem 2x te hebben bezig gezien. Het zal ook best verschillen allemaal per paard. Je moet echt ZELF eens gaan kijken en ZELF die vragen aan hem stellen.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:49

jeetje... wat een verhalen....

en dan te bedenken dat wij met z'n allen hier op bokt over AdB praten, dit ongetwijfeld óók 'buiten' bokt gaat, te vragen aan hoefsmeden en DA ...ze hebben (hadden Haha! ) er nog niet over gehoord, maar nu dus wel...

Verder vindt ik de antwoorden/uitleg v. Mieke zeer goed verwoord Knipoog zou er zelf niet op kunnen komen, maar sluit geheel bij mijn mening aan.

Ik wil nog 1 ding zeggen : als er mensen zijn die nog géén mening erover hebben of kunnen vormen over AdB, doe JEZELF dat plezier (of last) om er eens heen te gaan ... niet alleen te kijken, maar zórg er dan ook voor dat je al je kennis, wijsheid & ervaring kunt delen met Antoine en de nodige vragen kunt stellen

Persoonlijk denk ik dat het niet zo veel zin heeft wat hier zoal wordt besproken, omdat het lijkt op 'welles/nietes'.

Ik denk als iemand meent te weten het bij het juiste eind te hebben, je dit het beste kan bespreken met de betreffende persoon ipv deze persoon een stempel te gaan geven, op basis van 'verhalen'. Scheve mond

groetjes Jolanda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:49

Ik heb uitgelegd dat als je beide achterpootjes aan het werk hebt, alle cilinders van de motor hun werk doen en in die gelijkzijdigheid maak je je paard recht van achteren naar voren, als een schip voor je uit so to speak.
Maar Hoe werkt dat in de methode van Antoine? Hoe?

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:55

En als een paard zich blijft onttrekken aan het gebruik van een bepaald achterbeen??? Wat doe jij dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:58

Dat was de vraag niet Mieke, ik wil weten hoe het werkt bij Antoine de Bodt volgend op de elementen die ik boven heb geplaatst.

Ik zal van alles doen, maar niet dat.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 17:11

Misschien kan ik uitleggen hoe ik het ervaren heb. Ik heb inmiddels 3 paarden zelf ingereden en nooit problemen gehad met scheef zijn, heel wat goede instructeurs gehad maar over rechtrichten werd nooit veel verteld omdat het al goed ging. En ja het ging goed, om alle oefeningen in de lichte tour voor voldoende punten uit te kunnen voeren moeten je paarden voldoende rechtgericht zijn Haha!. Toen ik Max kocht was hij 5 jaar hij was niet goed genoeg als springer zo kon ik hem kopen. En in het begin kon ik er niets mee, max kon alleen maar rennen. Ik kon mijn vinger niet op de goede plek leggen en ik moet bekennen dat ik toen geen les had, een andere goede instructeur had me waarschijnlijk ook kunnen helpen maar ik kwam bij AdB terecht. Hij legde me uit dat max rechtsgebogen was en probeerde weg te rennen omdat hij uit balans was, dat loste het paard op door te gaan rennen. Als ik met been aan twee teugels terugreed dan leverde dat alleen een bonk spanning op waarbij hij finaal de lucht in sprong. De oplossing van antoine was linksom te rijden, binnenteugel los te laten en terug te rijden op de buitenteugel waarbij het paard rustig in contrastelling mocht komen. In die contrastelling steeds weer terug laten komen door gewoon het hoofd naar rechts te vragen. Door de binnenteugel los te laten voorkom je dat het paard daar steun op zoekt, het paard werd hierdoor 'gedwongen' om op eigen benen te lopen. Max reageerde daar heel goed op, hij kwam terug in tempo (niet zo verwonderlijk met je hoofd bijna tegen het beschot en het lichaam in eerste instantie dwars op de hoefslag) maar tegelijkertijd voelde ik hem ontspannen en het hoofd laten zakken. Op dat moment stond ik toe met de buitenteugel, het paard komt recht op de hoefslag en ik neem de binnenteugel erbij, drijf aan (wat op dat moment ook kan) en rij naar 2 teugels toe. Zoals ik het ervaar gebruik je de contrastelling niet direct om het paard recht te richten maar juist om het paard zijn eigen evenwicht op te laten zoeken, als dat evenwicht voor elkaar is ga je het paard rechtrijden. Pas als het recht is ga je buiging vragen. Kortom zo heb ik het ervaren, ik wil niet zeggen dat dit de enige manier is om een paard rechtgericht te krijgen (uiteindelijk kende ik dit bij mijn vorige paarden niet en heb ik ze toch goed recht gekregen) maar het is wel een manier die bij Max in ieder geval goed aansloeg. En wat mij opvalt zowel bij Max als bij andere combinaties die ik heb gezien is dat de paarden in het geheel gewoon fijn worden. Niet alleen recht maar tegelijkertijd lekker swingend met ruime passen. Inmiddels is Max zijn balans veel beter geworden maar hij is nog steeds scheef. Het belasten van zijn rechterachterbeen blijft moeilijk, zo gaat de traver en het appuyement naar rechts betrekkelijk makkelijk, naar links moeilijk. Schouderbinnenwaarts links gaat prima, rechts probeert hij zich te onttrekken. Kortom er is nog veel werk aan de winkel maar doordat ik nu een stuk verder ben kan ik de 'reguliere' oefeningen gebruiken om het rechterachterbeen sterker te maken. De contrastelling gebruik is nu nog wel als buigingsoefening maar probeer daarbij ook druk te houden op de binnenteugel. Alleen als Max echt knetter is (bij het losrijden voor een wedstrijd op vreemd terrein) ga ik even terug naar die eerste les en laat hem terugkomen door de contrastelling met loslaten van de binnenteugel. Daarmee kom ik over het algemeen dan weer een heel eind.

Zoals ik al vaker heb benadrukt vind ik AdB een goede instructeur, maar ik vind hem niet de enige goede, hij is alleen wel de eerste volgens mij die hier zo'n heikel punt van maakt en zijn 'methode' heeft ontwikkeld die blijkbaar bij heel veel paarden aanslaat. En in hoeverre op de theoretische onderbouwing van 'zijn methode' al dan niet wat aan te merken is, het resultaat spreekt wat mij betreft voor zich.
Laatst bijgewerkt door astridh op 28-11-02 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 17:16

Oke Astrid, dat is wel duidelijk. Tenminste, ik begrijp dus dat het contrastelling verhaal bedoeld is om het paard op eigen benen te zetten. Laat ik dat dan maar even aannemen. Maar dan komt het rechtrichten, hoe wordt dat dan gedaan in die methode?

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 17:33

Volgens mij heb ik hetgeen Astridh hier vertelt al diverse malen op bokt gezet... maar misschien moet ik een groter lettertype gebruiken....?? Verward

Je maakt een paard niet recht door de methode ADB, hij schept op deze manier wat betere voorwaarden voor het verder trainen en dus recht krijgen van je paard. Verder moet je het gewoon op de "normale" wijze doen middels oefeningen waar die oefeningen voor bedoeld zijn.

Sommige paarden weten zich heel erg te ontrekken en die hebben behoorlijk baat bij deze methode. Mijn merrie dus ook.

Meer kan ik er ook niet van maken hoor ook al willen sommigen dat wel of zo?? Verward

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 17:33

Sorry, dubbelpost... Knipoog

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 17:35

Blijkbaar is er een moment in de contrastelling dat het paard in evenwicht is, dat ervaar ik als het paard de hals laat dalen. Op het moment dat je toestaat volgt het paard je hand naar voren, daarmee komt het tegelijkertijd rechter voor het lichaam. Vervolgens rij je toe (benen) en neemt de de binnenteugel weer aan (gaat allemaal in hele korte tijd en sommige dingen doe je tegelijk). Door de combinatie van de hals recht voor het lichaam en de opgewekte impuls gaat het paard recht lopen. Voor mijn gevoel doet Max dat dan 'automatisch'. In de voorwaarts neerwaartse lijn heb ik dan gelijke druk op de teugels. En ik heb niet het gevoel dat ik dan nog bijvoorbeeld met mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel moet rijden of zo. Het lijkt alsof hij door de ontspanning in zijn lichaam die ontstaat door het stukje contrastelling met losse teugel mijn paard als een logisch gevolg recht wordt. Het hoe en waarom weet ik niet maar zo ervaar ik het wel.