Wat is het bijzondere van Antoine de Bodt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:23

Anoukie, je vraagstelling word steeds anders.
Eerst is het dat en nu is het dit. Ja, ik zou best zo'n paard kopen, voor de sport maar niet voor de fok. Dan moet het paard wel bepaalde eigenschappen vertonen.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:26

Dat weet ik Lovely, ik heb alleen het idee dat er soms spraakverwarringen ontstaan terwijl mensen hetzelfde bedoelen.

Jij vindt dus dat de bolle kant sterker is. Hij voelt sterker aan omdat je meer druk op je teugel hebt aan die kant, dat is waar.

Maar is een spier sterk als hij stug is of als hij soepel is en goed mee kan rekken?

Ik heb ook altijd geleerd dat de holle kant niet "wil" rekken en dat zeg jij en dat zeg ADB ook... Jij zegt dat het door onderontwikkelde spieren komt, ADB door te korte spieren... tja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:27

Als ik een paard zou laten keuren en hij krijgt hoge cijfers op de foto's dan laat ik m staan, ik begin daar niet aan.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:28

Chantal, mijn vraag is imo niet anders geworden. Ik heb steeds de vraag gesteld of men een paard zou kopen die op de foto's 3en of 4en heeft.

Eerlijk waar ja, zou jij een paard kopen met slechte straalbenen? Jeetje, ik kan het echt bijna niet geloven, en dat is niet ***lig bedoeld! Ik kan het me gewoon haast niet voorstellen,...... IK zou m dus ook absoluut laten staan. Of je het nu wil of niet, het paard mankeert dus iets en het is een (groot) risicofactor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:31

Mieke schreef:
Dat weet ik Lovely, ik heb alleen het idee dat er soms spraakverwarringen ontstaan terwijl mensen hetzelfde bedoelen.

In dit geval niet hoor.

Citaat:
Jij vindt dus dat de bolle kant sterker is. Hij voelt sterker aan omdat je meer druk op je teugel hebt aan die kant, dat is waar.

Er is meer op de wereld dan teugels alleen en dat moet je wel kunnen combineren. Een uiting in de mond is een van de factoren, maar er zijn er wel meer hoor. Ik peil de scheefheid van mijn paard niet in zijn mond, want daar vind ik het niet.

Citaat:
Maar is een spier sterk als hij stug is of als hij soepel is en goed mee kan rekken?

Een sterke getrainde spier zal eerder stug worden dan een onderontwikkelde slappe spier. Sterk en soepel is het doel, maar er zijn nog een hoop obstakels onderweg.

Citaat:
Ik heb ook altijd geleerd dat de holle kant niet "wil" rekken en dat zeg jij en dat zeg ADB ook... Jij zegt dat het door onderontwikkelde spieren komt, ADB door te korte spieren... tja.

Dat lijkt mij een wereld van verschil.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:34

Anoukie schreef:
Chantal, mijn vraag is imo niet anders geworden. Ik heb steeds de vraag gesteld of men een paard zou kopen die op de foto's 3en of 4en heeft.

Eerlijk waar ja, zou jij een paard kopen met slechte straalbenen? Jeetje, ik kan het echt bijna niet geloven, en dat is niet ***lig bedoeld! Ik kan het me gewoon haast niet voorstellen,...... IK zou m dus ook absoluut laten staan. Of je het nu wil of niet, het paard mankeert dus iets en het is een (groot) risicofactor.


Dat paard moet dan wel bijzondere kwaliteiten hebben, begrijp me niet te verkeerd. Het zal dan niet zo maar een paard uit de wei zijn. Een fokmerrie zou het ook niet zijn want er wordt al genoeg geknoeid met fokken.
Ik weet wat het betekent om een paard met HKO te hebben, ik weet ook wat de mogelijkheden zijn voor die paarden en dat is niet de slacht.

Trouwens, mijn paarden gaan naar BE en daar wordt niet gewerkt met 3-en en 4-en maar met wel of geen HKO.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:44

Hmm, wel of geen HKO,....... En hier gaat juist (mede) zo fel de discussie over klinische HKO of op de foto's,....... Wat is dan bij jou wel of geen HKO (of beter gezegd bij BE)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:46

Weke delen HKO, heb ik net college over gehad van mijn veearts.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:51

Lovely schreef:
Weke delen HKO, heb ik net college over gehad van mijn veearts.


En hoe kan/moet je dat herkennen? Aan de kreupelheid van je paard? Weke delen zijn neem ik aan niet op een foto te zien,......

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:53

Klinische HKO is geen HKO, slap aftreksel voor als medici zich geen raad meer weten.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:59

Ik zou dus ook geen paard kopen met 3-en en 4-en die zou ik echt wel laten staan!

Maar als we het aanbiddingsgehalte aan de kant laten liggen, want dat is een emotionele(of hoe je het wilt noemen) gebeurtenis.
En je kijkt naar hoe je paard er op reageert dan is dat toch het belangrijkste. Of je paard nou HKO heeft of niet?

Ik heb ook nog nooit les gehad van Antoine hij komt bij ons op stal en ik heb een heel weekend aan de bakrand gezeten alleen luisteren.
Mijn Pablo is veel te veel op de binnenhand gereden en snapt de contrastelling nog niet eens dus hem ben ik aan het trainen met de dubbele longe om hem soepeler te maken en dat hij het gaat snappen. En dan zie ik wel ik weer verder!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 17:38

Anoukie"]
[quote="Lovely schreef:
Weke delen HKO, heb ik net college over gehad van mijn veearts.


En hoe kan/moet je dat herkennen? Aan de kreupelheid van je paard? Weke delen zijn neem ik aan niet op een foto te zien,......
[/quote]

Klopt. Paard loopt dan kreupel en op de foto's is er geen probleem te vinden in de ondervoet, na verdoving van de ondervoet loopt het paard wel goed, in dat geval zou het dus in de weke delen kunnen zitten.

Daihyo

Berichten: 88103
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 19:30

germie"]
[quote="Amanda schreef:
Citaat:
MAAR nu een vraag aan de aanhangers en mensen die ADB gezien hebben:
Een paard dat overduidelijk kreupel is, en op de foto's HEEL DUIDELIJK hoefkatrolproblemen te zien zijn. Kan hij dit paard weer zonder rust en overig medisch ingrijpen goedkrijgen?
De DA zit aan een zenuwsnede te denken. HEt is dus een ernstig geval.

Ik wil nu dus eerlijke antwoorden. Dus wat je zelf gezien hebt, niet naar wat geschreven is, of wat dan ook. Eigen ervaring.


Ja, dit kan. Toen ik er was, stond er een paardje dat ernstig kreupel leip en na een maand niet meer.
Mail hem eens via zijn site.

BEn jij er een maand geweest, of heb je dat gehoord?
Ik ben wat skeptisch zolang ik die man niet aan het werk heb gezien.
Hoefkatrol is gewoon deels erfelijk en duidelijk op de foto's te zien. ADB kan niet van een 4 een 2 maken. Misschien dat hij het paard bruikbaar zou kunnen houden, maar dat wil ik eerst zien. Ik wil dus graag weten of hij een paard dat al in de molen zit en dus kreupel is ook weer bruikbaar kan maken.
[/quote]

Ik ben er zelf een weekend geweest en heb dat toen gezien. Dat beestej kwam dezelfde dag aan als wij. Het paard liep na 2 dagen al veel beter dan het ooit had gedaan. En het was echt erg. Hij kon echt niet goed lopen. Antoine had hem in 2 dagen al zo ver, dat hij nog wel kreupel liep en veel minder.
Hij is toen vrder gegaan, met de boodschap, als ik hem goed krijg, dan betaal je me en krijg ik hem niet goed, dan hoef je niets te betalen.
Later hoorde ik dat het paardje weer goed liep en naar de keuring gaat. Het was namelijk een dekhengst met superafstamming. Vandaar dat die mensen ook wilden dat hij goed zou komen.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 20:27

Anoukie schreef:
Misschien dat ik eerst een keertje moet komen kijken naar een training van AdB met een paard met HKO. Ik vind het gewoon heel erg moeilijk om te geloven dat een paard met HKO weer recht kan lopen, zonder pijn en ook nog eens happy,..... Ook vind ik het nogal wat om te zeggen dat HKO ontstaat door het (verkeerd) rijden van een paard. Er zijn zat paarden die niet eens ingereden zullen worden vanwege HKO,....... Dus het lijkt mij dat erfelijkheid wel degelijk ook een rol zal spelen,.......


Zoals je weet heeft Joplin HKO. Ik ben van plan om AdB een keer te laten komen. Kom maar kijken dan. Je bent van harte welkom!!

Ik wil zelf, heel open minded, een keer les van hem. Heb al een mailtje gestuurd. Joplin heeft nu last van z'n rug en is op het harde op de korte volte niet zuiver. En gewoon met rijden niet lekker los de laatste tijd.
Ik heb wel ondertussen m'n eigen ideeën en de eerste reaktie die ik bij zijn verhaal heb is "dag dat is onzin!!" vooral het stukje over het ontstaan ben ik het niet mee eens. Maar, laat het maar zien en voelen....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 11:33

Anoukie"]
[

Ik maak niemand belachelijk hier. Jullie (en daarmee bedoel ik niet zo zeer jij, maar mensen op Bokt in algemeen) maken AdB zelf belachelijk door zoveel lovende topics over hem te openen!! Hoe kun je dan geloofwaardig blijven, zeker als je de gehele paardengeschiedenis in je achterhoofd zou moeten houden?! Ik heb geen plank voor me kop en ik vind het dan ook zeer kinderachtig om mij belachelijk te noemen, alleen omdat IK nuchter en kritisch blijf en zelfs toegeef dat ik maar een keer moet gaan kijken om het met eigen ogen te zien!!!

Ga met de zoek functie maar eens kijken hier op Bokt wat er al staat over AdB en kom dan nog maar eens terug over het "aabiddings-gehalte". Ohw zou je dan svp wel aan de moddies willen vragen hoeveel topics ze er al over verwijderd hebben omdat het leek alsof er een AdB fanclub bezig was???
[/quote]
als je andere aanwezigen hier belachelijk maakt, omdat JIJ niet kunt relativeren dat je van mensen die enthousiast over een persoon zijn "aanbidders" maakt, kujn je niet verwachten dat anderen jou niet belachelijk vinden in je redenatie.

[quote="Anoukie schreef:
Blijft mijn vraag openstaan, dus stel ik hem maar voor de 3e keer:

Zou JIJ een paard kopen met 3en of 4en voor de straalbenen???



Hoe moet ik weten dat een paard 3en en 4en heeft? Ik laat een paard bij aankoop immers niet rontg. keuren! Mijn geld gaat zo ook wel op!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 11:44

Anoukie"]
"Anoukie schreef:
Blijft mijn vraag openstaan, dus stel ik hem maar voor de 3e keer:

Zou JIJ een paard kopen met 3en of 4en voor de straalbenen???



Hoe moet ik weten dat een paard 3en en 4en heeft? Ik laat een paard bij aankoop immers niet rontg. keuren! Mijn geld gaat zo ook wel op!
[/quote]

Ik zou geen paard kopen waarvan ik weet dat ie 3-en of 4-ren heeft. Maar wat als je hem al hebt en hij krijgt het na een paar jaar? Wat doe je dan? Maar naar de slager brengen?

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 11:58

Als ik het weet dat een paard 3en en 4en heeft zou ik hem niet zo snel kopen omdat het moeilijk verder te verkopen is.

Is het een paard dat me geweldig goed aanstaat en ik kan hem door de 3en en 4en goedkoop aanschaffen dan doe ik dat misschien wel Haha!

En mocht mijn eigen paard 3en en 4en hebben dan hou ik het gewoon, zolang als hij/zij niet kreupel loopt althans.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 12:25

Desiree"]
als je andere aanwezigen hier belachelijk maakt, omdat JIJ niet kunt relativeren dat je van mensen die enthousiast over een persoon zijn "aanbidders" maakt, kujn je niet verwachten dat anderen jou niet belachelijk vinden in je redenatie.

[quote="Anoukie schreef:
Blijft mijn vraag openstaan, dus stel ik hem maar voor de 3e keer:

Zou JIJ een paard kopen met 3en of 4en voor de straalbenen???



Hoe moet ik weten dat een paard 3en en 4en heeft? Ik laat een paard bij aankoop immers niet rontg. keuren! Mijn geld gaat zo ook wel op!
[/quote]

Desiree, zeg mij dan eens wat er belachelijk is in mijn redenatie. Ik heb nu al 3 x gezegd dat je maar eens moet gaan zoeken hier op Bokt naar topics over AdB. Dat is pas belachelijk (hoeveel er dat zijn). Nogmaals, wederom voor de 3e x, vraag dan ook aan Lovely (moddie van RT) of ze je de topics geeft die ze al verwijderd heeft over AdB.

Dat je een paard bij aankoop niet op de foto laat zetten, is jouw keuze. Maar dan is het ook jouw risico als hij wel iets heeft. En om dan voor je eigen gemoedsrust en tevredenheid alle hulpmiddelen aanpakt om je paard toch te kunnen houden, vind IK belachelijk. Daarmee bedoel ik JOU niet persoonlijk, maar is JIJ in algemene zin bedoeld.

Ik vind het egoïstisch om je paard te blijven rijden ALS hij pijn heeft. Zo lang PIJN uitgesloten kan worden, vind IK het prima. Maar een paard kan niet praten en dus ook niet zeggen of hij pijn heeft. En ik weet uit ervaring dat je door pijn heen kunt gaan (ook als mens), dus dat je het "negeert". Maar de pijn blijft dan wel! Maar goed, hier ga ik dan echt off-topic en laat ik dat niet doen.

Ik heb zelfs toegegeven dat ik het eens met eigen ogen moet bekijken. Dus bij deze Caro, kom ik een keertje bij Joplin kijken als AdB er is, ok? Maar dan nog blijf ik bij mijn mening dat het niet belachelijk is dat IK vind dat AdB hier (= op Bokt) aanbeden wordt. En daar blijf ik bij.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 12:33

Anoukie, een paard is een levend wezen. Hij kan dus aangeven als hij last heeft! DAarom kun je een paard met HKO best rijden als hij aangeeft daar geen last van te hebben. Als je echter op een paard rijdt dat zuur reageert met oren en staart terwijl hij dat voorheen nooit deed, dan moet je eens nagaan waar dat aan kan liggen. Kennelijk heeft hij dan last. Ieder moet gewoon doen wat het beste is voor zijn paard. soms is dat rijden, soms is dat vervroegd met pensioen of slacht.

bij ons op stal staat een kreupel maar happy paard. Hij kijkt goed uit de ogen, is vriendelijk en vrolijk. Dat meisje rijdt er recreatief mee, alleen buiten. Er zijn mensen die zeggen dat dat dier pijn heeft en dat ze hem daar geen plezier mee doet. Maar ik ben wel eens met haar mee geweest, dat paard is echt fanatiek, de oortjes staan er goed op, kijkt vrolijk, toont geen spoortje chagrijn. Moet dat beest nu weg worden gezet om ergens te verpieteren? dat zou toch vreselijk zijn?

Er is echter ook iemand op stal die rijdt met een paard dat op eieren loopt. Houdt vast in het lijf, spoort in geen 10 jaar met zijn achterbenen, zwiept continu met staart. De benen zijn ook best dik, je ziet de pezen niet liggen, de gallen trouwens ook niet, het is een grote gal! Hmmmmmmmmm...... daar heb ik wel mijn bedenkingen bij. Maar de eigenaar weet niet beter. Ik zelf en vele anderen zouden het paard allang hebben laten onderzoeken. Hij niet. En we weten op de een of andere manier dat hij dat ook niet zou aannemen als we dat zouden zeggen. heeft dus geen zin.

Anoukie schreef:
Maar dan nog blijf ik bij mijn mening dat het niet belachelijk is dat IK vind dat AdB hier (= op Bokt) aanbeden wordt. En daar blijf ik bij.

Ik heb niets van die aanbidding gelezen, wel enthousiasme. en ik heb de topics over AdB toch wel aardig gevolgd dacht ik. Relativeren dame! Dat is een kunst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 13:33

Eventjes tussendoor. Met een paard dat iets mankeert, daar werk je niet mee. Een kreupel paard heeft pijn en mankeert dus iets. Een paard wat zijn benen niet goed kan gebruiken, mankeert ook iets.
Een paard is echter ook een vluchtdier omdat zijn instinct hem vertelt dat hij prooidier is. Een prooidier zal coute que coute proberen zijn kreupelheid te verbergen, vooral buiten vertrouwde omgevingen. Daarnaast heb ik zelf de ervaring dat een paard in principe rad wil lopen en daar ook zijn best voor doet. Mijn eigen paard heeft wel eens iets gehad waardoor hij kreupel liep en iedere keer als ik hem liet lopen deed hij elke pas zijn best om niet kreupel te zijn en soms lukte dat ook.
Een paard dat niet goed loopt, daar rij je niet op, vrolijk of niet. Oh ja, niet elke bok is van vrolijkheid soms.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 13:38

Nou hoppekee mensen, alle paarden die iets mankeren naar de slacht!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 13:47

even een andere vraag aan diegenen die AdB aan het werk gezien hbben. Als mijn paard met rijden scheef loopt, gooit hij/zij bijna altijd de schouder eruit; daar zie je nog niet zo veel van, maar je voelt het heel goed. Van mijn instructeur moet ik dan volledig recht richten (evt wat contra stelling, maar lichaam recht maken) totdat beide schouders weer even zwaar belast worden en dan verder gaan met waar ik mee bezig was. Als ik nu die verhalen over AdB hoor, klinkt zijn aanpak vergelijkbaar. Mijn instructeur is echt klassiek geschoold (oa Warendorf) en erg gericht op de basis. Iemand die dit kan becommentarieren?

Fitzroy

Berichten: 25169
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 13:47

Desiree"]

[quote="Anoukie schreef:
Maar dan nog blijf ik bij mijn mening dat het niet belachelijk is dat IK vind dat AdB hier (= op Bokt) aanbeden wordt. En daar blijf ik bij.

Ik heb niets van die aanbidding gelezen, wel enthousiasme. en ik heb de topics over AdB toch wel aardig gevolgd dacht ik. Relativeren dame! Dat is een kunst!
[/quote]

Sorry Desiree, dan kan ik ook niet relativeren. Ik lees hier ook aanbidding voor die man en geen gezond enthousiasme. Misschien dat die man dat opwekt, ik heb geen idee.
Maar ook ik ga een keer kijken en zal mijn eigen mening vormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 13:53

Lielle schreef:
even een andere vraag aan diegenen die AdB aan het werk gezien hbben. Als mijn paard met rijden scheef loopt, gooit hij/zij bijna altijd de schouder eruit; daar zie je nog niet zo veel van, maar je voelt het heel goed. Van mijn instructeur moet ik dan volledig recht richten (evt wat contra stelling, maar lichaam recht maken) totdat beide schouders weer even zwaar belast worden en dan verder gaan met waar ik mee bezig was. Als ik nu die verhalen over AdB hoor, klinkt zijn aanpak vergelijkbaar. Mijn instructeur is echt klassiek geschoold (oa Warendorf) en erg gericht op de basis. Iemand die dit kan becommentarieren?


Lielle, dit punt kun je ook tegenkomen zonder dat je echt alleen maar mt scheefgaan bezig bent. Dat zal ik even toelichten:
Negen van de tien paarden loopt de hoek niet goed, je ziet ze vaak vlak voor de hoek naar het schot trekken en vlak na de hoek aan het schot blijven plakken, dat doen ze ook vaak op allebei de handen. Misschien omdat hangen tegen het schot wel makkelijk is?. Op maneges zie je soms na een lesdag zelfs dat de hoefslag met een boogje loopt en dat de paarden dus niet overal even ver van het beschot aflopen.

Als je paard de neiging heeft om wat naar het hek of schot te kruipen, dan is contrastelling een hele goede manier om die schouder er weer bij te krijgen, tegelijkertijd maak je je buitenbeen weer vrij.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 13:58

Fitzroy"]
[quote="Desiree"]

[quote="Anoukie schreef:
Maar dan nog blijf ik bij mijn mening dat het niet belachelijk is dat IK vind dat AdB hier (= op Bokt) aanbeden wordt. En daar blijf ik bij.

Ik heb niets van die aanbidding gelezen, wel enthousiasme. en ik heb de topics over AdB toch wel aardig gevolgd dacht ik. Relativeren dame! Dat is een kunst!
[/quote]

Sorry Desiree, dan kan ik ook niet relativeren. Ik lees hier ook aanbidding voor die man en geen gezond enthousiasme. Misschien dat die man dat opwekt, ik heb geen idee.
Maar ook ik ga een keer kijken en zal mijn eigen mening vormen.
[/quote]
nou wil ik dat jullie onderhand eens met feiten noemen. doe eens een citaat of zo waaruit dit blijkt!