Wat is het bijzondere van Antoine de Bodt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 11:10

Tim VDH schreef:
Wat wel opvalt is dat bepaalde types, met meer temperament, meer bewegingen, eerder in de problemen komen. En sommige hengsten geven bovendien misschien meer paarden die moeilijk in balans te houden zijn.

Goed punt Tim, AdB geeft hier antwoord op in zijn website:
Bestaat er volgens u een erfelijke aanleg tot hoefkatrol?
"Ik heb nooit een lijn kunnen trekken in de origines van de paarden die bij ons kwamen met hoefkatrol. Wel is het zo dat paarden met veel bloed en temperament meer moeilijkheden geven in het rijden en de fouten veel zwaarder afstraffen. Daardoor komt de ruiter sneller in de problemen. Bij gebrek aan kennis is paardrijden vaak gebaseerd op dwang en een paard met veel bloed aanvaardt dat gewoonweg niet. Bloedpaarden vragen meer geduld."

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 11:20

Germie, je kunt je paard naar Antoine brengen als hij dan na een maand nog kreupel loopt dan hoef je niets te betalen!! Zo zeer is hij er van overtuigd dat het werkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 11:23

Desiree, AdB staat niet op een lijn met Cor Loeffen, ook niet waar het de theorie en/of praktijk van het scheefgaan betreft.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 11:25

Lovely schreef:
Desiree, AdB staat niet op een lijn met Cor Loeffen, ook niet waar het de theorie en/of praktijk van het scheefgaan betreft.

O, dat meende ik te concluderen uit het stukje van Pipo. DE dingen die daarin gezegd werden, heb ik AdB ook horen zeggen.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 11:26

Citaat:
MAAR nu een vraag aan de aanhangers en mensen die ADB gezien hebben:
Een paard dat overduidelijk kreupel is, en op de foto's HEEL DUIDELIJK hoefkatrolproblemen te zien zijn. Kan hij dit paard weer zonder rust en overig medisch ingrijpen goedkrijgen?
De DA zit aan een zenuwsnede te denken. HEt is dus een ernstig geval.

Ik wil nu dus eerlijke antwoorden. Dus wat je zelf gezien hebt, niet naar wat geschreven is, of wat dan ook. Eigen ervaring.


Ja, dit kan. Toen ik er was, stond er een paardje dat ernstig kreupel leip en na een maand niet meer.
Mail hem eens via zijn site.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 11:47

Volgens mij hebben wij deze discussie hier op bokt al vrij vaak gevoerd.... Haha!

Ik ben anderhalf jaar geleden compleet blanco naar een clinic van ADB gaan kijken met een vriendin wiens HKO paard eigenlijk wel afgeschreven was. ADB was haar laatste strohalm zeg maar.

We hadden hier op bokt wat over hem gelezen via Timvdh, maar hadden niet de indruk dat de heer de Bodt iets nieuws zou brengen. Rechtrichten doe je namelijk toch altijd, daar ben je toch onmiddellijk mee bezig zodra je op je paard stapt??? Verward Maar goed, wij hebben allebei een open mind (hiep hoi geen oogkleppen }> ), dus wij gingen zonder een vooroordeel te hebben eens kijken bij de allereerste clinic die hij in Nederland gaf.

Dat je door goed rijden je paard gymnastiseert is niets nieuws, maar als je nauwelijks aan het rijden toekomt omdat je paard steeds weer vage kreupelheden vertoont, kun je dat niet echt uitproberen natuurlijk. Daarom vroegen wij ons wel het een en ander af.... o.a. kun je het wel maken om op een paard te gaan rijden wat pijn heeft?

We zagen bij de clinic paarden enorm veranderen, puur door het paard niet zozeer in 10 minuten recht te richten (dat zou wel heel erg knap zijn), maar door hem wat meer rechtop te zetten, zodat het niet meer 1 kant op hangt. Dat is volgens de Bodt de beste en veiligste basis om daarna aan het rechtrichten te beginnen en waar je de rest van je leven mee bezig blijft.

Het paard van mijn vriendin is sinds zij op deze manier is gaan werken rad en dus al anderhalf jaar rad gebleven. Normaal gesproken werd hij altijd na een maand of twee licht werken weer kreupel en kon hij weer een periode op rust. Dit paard heeft alle mogelijke medicijnen, beslag en therapieen gehad, maar dat had geen blijvend goed resultaat.

Voor zij begon met op deze manier rijden was haar paard zo ontzettend scheef, dat zij met zadel en al naar links zakte. Dat kon ik heel goed zien omdat ik bij buitenritten vaak achter haar reed. Het paard leunde als het ware naar linksvoor, dit been gaf dus ook steeds de kreupelheden.

Dit is een van de paarden in mijn omgeving die veel baat heeft bij het rijden via deze methode. Ik ken er meer, maar bovengenoemde is een paard dat ik bijzonder goed ken en waarvan ik de amazone ook heel goed ken en weet hoe zij rijdt.

Zelf heb ik geen HKO patient, dus geen eigen persoonlijke ervaringen.

Het rechtrichten is dus niets nieuws en dat beweert ADB ook helemaal niet. Hij is echter wel de enige die de link heeft weten te leggen tussen kreupelheden met etiket HKO en overbelasting.

HKO blijft een vaag gebeuren. Paarden worden kreupel gaan uiteindelijk op de foto, is het straalbeen niet in orde is het hoefkatrolontsteking, is het straalbeen wel in orde is het klinische hoefkatrolontsteking... eh...?

Wat ADB dus zegt is dat de diagnose nog wel eens niet klopt en ik denk dat hij daarmee de spijker op zijn kop slaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:14

Desiree, Cor Loeffen heeft jaren lang in de hengstenkeuringcommisie gezeten, meerdere grote ruiters hebben bij hem gelest.

En hij zit niet op een lijn met adb, hij vind het namelijk de normaalste zaak van de wereld, het rechtrichten van het paard. En hij profileert zich niet als goeroe, zoals adb doet.

Jippie? Ik heb inderdaad de clinic nog niet gezien, ik wilde er afgelopen zondag naar toe gaan, maar toen zaten ze helaas vol. Maar ik ga er zeker een keer naar toe.

Ik vraag me gewoon meerdere dingen af, zoals ik hierboven al heb vermeld, ook over vererving van hko, en of iedereen weet hoe de spieren van een paard in elkaar zitten, want tim geeft aan dat het niet om de spieren gaat, maar om evenwicht ed, en volgens mij heeft alles met spiermassa te maken, omdat een paard nou eenmaal een grote spiermassa is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:16

Pipo schreef:
En hij zit niet op een lijn met adb, hij vind het namelijk de normaalste zaak van de wereld, het rechtrichten van het paard. En hij profileert zich niet als goeroe, zoals adb doet.
.


Dat is geen terechte beschuldiging. AdB profileert zich helemaal niet als goeroe. WAarom denk je dat? als mensen enthousiast op hem reageren kan hij daar toch niets aan doen?
Kun je je voorstellen hoe het voor iemand is om te horen te krijgen dat ze haar paard moet afmaken want er valt niets meer mee te doen? en dat zo iemand dan hoop krijgt in zo'n clinic dat ze heel dankbaar is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:39

Desiree"]
[quote="Pipo schreef:
En hij zit niet op een lijn met adb, hij vind het namelijk de normaalste zaak van de wereld, het rechtrichten van het paard. En hij profileert zich niet als goeroe, zoals adb doet.
.


Dat is geen terechte beschuldiging. AdB profileert zich helemaal niet als goeroe. WAarom denk je dat? als mensen enthousiast op hem reageren kan hij daar toch niets aan doen?
Kun je je voorstellen hoe het voor iemand is om te horen te krijgen dat ze haar paard moet afmaken want er valt niets meer mee te doen? en dat zo iemand dan hoop krijgt in zo'n clinic dat ze heel dankbaar is?
[/quote]

Ik vind het heel terecht dat die mensen ineens zo blij zijn, maar wat ik niet terecht vind is dat ze hem dan als een goeroe neerzetten naar anderen, terwijl ze zelf al die jaren hebben zitten slapen tijdens de les, dat vind ik zo sneu.

De mensen die nu doen alsof hij supervernieuwend en fantastisch is, zijn voor mij toch heel fout bezig, waar heb je al die tijd dan gezeten? Zitten slapen?

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:41

Pipo schreef:
en of iedereen weet hoe de spieren van een paard in elkaar zitten, want tim geeft aan dat het niet om de spieren gaat, maar om evenwicht ed, en volgens mij heeft alles met spiermassa te maken, omdat een paard nou eenmaal een grote spiermassa is.


Evenwicht en spiermassa is toch een combi??? Als een paard de ene kant ontlast (=niet in evenwicht) dan zal de andere kant dus meer getraint worden (= grotere spiermassa) De spiermassa zal dus ook niet in evenwicht zijn!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:45

Pipo schreef:

Ik vind het heel terecht dat die mensen ineens zo blij zijn, maar wat ik niet terecht vind is dat ze hem dan als een goeroe neerzetten naar anderen, terwijl ze zelf al die jaren hebben zitten slapen tijdens de les, dat vind ik zo sneu.

De mensen die nu doen alsof hij supervernieuwend en fantastisch is, zijn voor mij toch heel fout bezig, waar heb je al die tijd dan gezeten? Zitten slapen?


Ik denk daarentegen dat juist veel ingeslapen instructeurs even wakker geschut worden, en dat is toch juist goed.
Laat iedereen maar es een keertje open staan voor kritiek, daar leer je pas van!!!! En als er dan goede resultaten zijn is dat een impuls om andere mensen dat aan te kaarten. Of je dat nou iemand bestempelen als goeroe wilt noemen. Ik vind het in ieder geval een rare uitdrukking......

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:46

Pipo"]
[quote="Desiree"][quote="Pipo schreef:
En hij zit niet op een lijn met adb, hij vind het namelijk de normaalste zaak van de wereld, het rechtrichten van het paard. En hij profileert zich niet als goeroe, zoals adb doet.
.


Dat is geen terechte beschuldiging. AdB profileert zich helemaal niet als goeroe. WAarom denk je dat? als mensen enthousiast op hem reageren kan hij daar toch niets aan doen?
Kun je je voorstellen hoe het voor iemand is om te horen te krijgen dat ze haar paard moet afmaken want er valt niets meer mee te doen? en dat zo iemand dan hoop krijgt in zo'n clinic dat ze heel dankbaar is?
[/quote]

Ik vind het heel terecht dat die mensen ineens zo blij zijn, maar wat ik niet terecht vind is dat ze hem dan als een goeroe neerzetten naar anderen, terwijl ze zelf al die jaren hebben zitten slapen tijdens de les, dat vind ik zo sneu.

De mensen die nu doen alsof hij supervernieuwend en fantastisch is, zijn voor mij toch heel fout bezig, waar heb je al die tijd dan gezeten? Zitten slapen?
[/quote]


Extreme duivel

Hou alstjeblieft een keer op met dat gedoe over goeroe dit en goeroe dat.

Die man probeert serieus zijn vak te beoefenen en mensen te helpen en daar slaagt hij goed in.

En dat hij zijn zakken vult lees ik ook bij iedereen tussen de regels door?? Er zijn hier zat mensen die meer betalen voor hun les dan die €50.00 van Antoine !!!

Dus als je bij Antoine geweest ben kom dan nog maar een keertje terug met je ontzettend wijze woorden. En haal zelf je oogkleppen af! Gaaaap



[edit]beetje veel smiley's[/edit]

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:46

Pipo schreef:
De mensen die nu doen alsof hij supervernieuwend en fantastisch is, zijn voor mij toch heel fout bezig, waar heb je al die tijd dan gezeten? Zitten slapen?
ja goed punt. zelfde zie je ook met nh goeroe's. vaak zijn het dingen die al jaren/eeuwenlang bekend zijn of wat je gewoon zelf ook had kunnen weten als je goed naar je paard had gekeken en in zijn schoenen had verplaatst.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:47

Pipo schreef:
[

Ik vind het heel terecht dat die mensen ineens zo blij zijn, maar wat ik niet terecht vind is dat ze hem dan als een goeroe neerzetten naar anderen, terwijl ze zelf al die jaren hebben zitten slapen tijdens de les, dat vind ik zo sneu.
[/quote]

Dank je. Ik heb zitten slapen.
Ik weet het niet, ik heb toch wel geluisterd maar misschien kreeg ik een uitleg die niet doorkwam bij mij, die ik niet begreep. Misschien werd het wel helemaal niet uitgelegd. antoine wil wel hetzelfde bereiken als de instructeurs die ik heb gehad, maar hij gaat op een andere manier te werk. Ik heb voor mezelf gemerkt dat zijn manier bij mij ook werkt, beter dan bij de anderen. zoals ik al zei, iedereen praat over rechtrichten, al heel lang, al voor ik ooit van AdB gehoord had. Maar hij doet het gewoon anders. kan het niet goed uitleggen, daarvoor moet ik eerst zelf vaker les hebben gehad van hem.

germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:49

Amanda schreef:
Citaat:
MAAR nu een vraag aan de aanhangers en mensen die ADB gezien hebben:
Een paard dat overduidelijk kreupel is, en op de foto's HEEL DUIDELIJK hoefkatrolproblemen te zien zijn. Kan hij dit paard weer zonder rust en overig medisch ingrijpen goedkrijgen?
De DA zit aan een zenuwsnede te denken. HEt is dus een ernstig geval.

Ik wil nu dus eerlijke antwoorden. Dus wat je zelf gezien hebt, niet naar wat geschreven is, of wat dan ook. Eigen ervaring.


Ja, dit kan. Toen ik er was, stond er een paardje dat ernstig kreupel leip en na een maand niet meer.
Mail hem eens via zijn site.

BEn jij er een maand geweest, of heb je dat gehoord?
Ik ben wat skeptisch zolang ik die man niet aan het werk heb gezien.
Hoefkatrol is gewoon deels erfelijk en duidelijk op de foto's te zien. ADB kan niet van een 4 een 2 maken. Misschien dat hij het paard bruikbaar zou kunnen houden, maar dat wil ik eerst zien. Ik wil dus graag weten of hij een paard dat al in de molen zit en dus kreupel is ook weer bruikbaar kan maken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:53

germie schreef:
ADB kan niet van een 4 een 2 maken. Misschien dat hij het paard bruikbaar zou kunnen houden, maar dat wil ik eerst zien. Ik wil dus graag weten of hij een paard dat al in de molen zit en dus kreupel is ook weer bruikbaar kan maken.

Dat KAN ook niet. Een 4 blijft een 4, ook bij Antoine de Bodt. Maar hij kan een paard ondanks die 4 toch goed aan het lopen krijgen en happy. Hij kan de oorzaak niet wegnemen, dus die blijft gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:59

Oke daar mee geeft ie aan dat het rijtechnisch is, en dat hij dus de belasting zo kan krijgen dat het paard er geen duidelijke last meer heeft. Dat begrijp ik allemaal, en dit is voor mij niet iets nieuws. Waarschijnlijk kan hij het beter verwoorden dan anderen.

Maar daarmee geneest hij de hko niet, zoals meerdere malen gezegd werd. Hij zorgt er gewoon voor dat de paarden door goede training weer beter gaan lopen. Ook dit vind ik aannemelijk, maar dat het in een half uurtje gebeurd. Vind ik zeer ongeloofwaardig, maar goed, daarom ga ik binnenkort het ook met eigen ogen bekijken, want dan kan ik tenminste mijn eigen oordeel erover geven.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:04

Pipo schreef:

Maar daarmee geneest hij de hko niet, zoals meerdere malen gezegd werd. Hij zorgt er gewoon voor dat de paarden door goede training weer beter gaan lopen. Ook dit vind ik aannemelijk, maar dat het in een half uurtje gebeurd. Vind ik zeer ongeloofwaardig, maar goed, daarom ga ik binnenkort het ook met eigen ogen bekijken, want dan kan ik tenminste mijn eigen oordeel erover geven.


Hij heeft nooit beweerd een paard te "genezen". zo is het ook helemaal niet, dat is onmogelijk. Ik heb echter wel gezien dat hij een paard in zijn beweging aanzienlijk kan verbeteren in een hele korte tijd. Ik snap dat jij dat niet gelooft, zou ik ook niet kunnen hoor. Maar ik heb het gewoon zelf gezien. Het blijft soms nog moeilijk om het me voor te stellen hoor. Zit nu te overwegen om mijn ruin (loop momenteel weer sterk onregelmatig LA vanwege zijn slechte knie) mee te nemen in de les, i.p.v. mijn lastige maar gezonde merrie. En zelfs nu, ondanks dat ik hem aan het werk heb gezien met voorspoedig resultaat blijft het moelijk voor mij om te geloven dat hij mijn paard weer regelmatig kan doen lopen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:15

Kyra"]
[quote="Pipo schreef:
en of iedereen weet hoe de spieren van een paard in elkaar zitten, want tim geeft aan dat het niet om de spieren gaat, maar om evenwicht ed, en volgens mij heeft alles met spiermassa te maken, omdat een paard nou eenmaal een grote spiermassa is.


Evenwicht en spiermassa is toch een combi??? Als een paard de ene kant ontlast (=niet in evenwicht) dan zal de andere kant dus meer getraint worden (= grotere spiermassa) De spiermassa zal dus ook niet in evenwicht zijn!
[/quote]

Dat roep ik al 2 pagina's kyra maar timvdh, zegt juist van niet, vandaar dat ik dit zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:18

Ipsilonka schreef:
Extreme duivel

Hou alstjeblieft een keer op met dat gedoe over goeroe dit en goeroe dat.

Die man probeert serieus zijn vak te beoefenen en mensen te helpen en daar slaagt hij goed in.

En dat hij zijn zakken vult lees ik ook bij iedereen tussen de regels door?? Er zijn hier zat mensen die meer betalen voor hun les dan die €50.00 van Antoine !!!

Dus als je bij Antoine geweest ben kom dan nog maar een keertje terug met je ontzettend wijze woorden. En haal zelf je oogkleppen af! Gaaaap



[edit]beetje veel smiley's[/edit]


Niet zo wijs om hierover te gaan schelden, over oogkleppen ed, onderbouw waarom je iets niet vind ja of nee, zo kom je niet echt volwassen over. Dit is een discussie, en in discussie's zijn vaak mensen het niet met elkaar eens. Ik wil gewoon een goed onderbouwd verhaal horen.

Jillie
Berichten: 33
Geregistreerd: 30-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:27

Jeetje zeg, ik had voordat dit forum begon nog nooit van hem gehoord. Sommige doen net alsof hij wonderen verricht. Als dat echt zo is, dan zou het in elk paardenblad moeten staan, zou hij de hele wereld rond gaan en is de film over hem al in de maak... Dan is hij een regelrechte held. Maar dat gebeurd blijkbaar dus allemaal dus niet, ben benieuwd wat dat over zijn handelingen zegt... Is dat dan wel zo´n wereldnieuws en zo wonderbaarlijk?!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:30

Nou, hij heeft inderdaad in Hoefslag gestaan en in Bit. En misschien ook nog wel in andere bladen. Overigens Pipo, je beschuldigt Ipsilonka ervan dat ze zou schelden, maar jij begint zelf over goeroe's, beschuldigt mensen van inslapen en dat ze "volgelingen" zijn. Je gebruikt zelf ook niet zo'n subtiele bewoordingen hoor. Ik heb van jou al het een en ander om de oren gekregen vanwege het feit dat ik erg te spreken ben over zijn manier van les geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:33

Jillie schreef:
Jeetje zeg, ik had voordat dit forum begon nog nooit van hem gehoord. Sommige doen net alsof hij wonderen verricht. Als dat echt zo is, dan zou het in elk paardenblad moeten staan, zou hij de hele wereld rond gaan en is de film over hem al in de maak... Dan is hij een regelrechte held. Maar dat gebeurd blijkbaar dus allemaal dus niet, ben benieuwd wat dat over zijn handelingen zegt... Is dat dan wel zo´n wereldnieuws en zo wonderbaarlijk?!


Inderdaad, ik merk dat hij buiten bokt nauwelijks bekend is als je er naar vraagt bij mensen, ze hebben hooguit dat artikeltje in bit gelezen en verder niet.
Uit nieuwsgierigheid heb ik zowel mijn hoefsmid als mijn veearts(en) gevraagd of zij met de methode (en de beweringen) bekend waren. Beide hadden geen idee waar ik het over had. Mijn veearts heb ik verwezen naar zijn site, om een idee te krijgen.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 14:00

Misschien dat ik eerst een keertje moet komen kijken naar een training van AdB met een paard met HKO. Ik vind het gewoon heel erg moeilijk om te geloven dat een paard met HKO weer recht kan lopen, zonder pijn en ook nog eens happy,..... Ook vind ik het nogal wat om te zeggen dat HKO ontstaat door het (verkeerd) rijden van een paard. Er zijn zat paarden die niet eens ingereden zullen worden vanwege HKO,....... Dus het lijkt mij dat erfelijkheid wel degelijk ook een rol zal spelen,.......

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 14:10

Anoukie schreef:
Misschien dat ik eerst een keertje moet komen kijken naar een training van AdB met een paard met HKO. Ik vind het gewoon heel erg moeilijk om te geloven dat een paard met HKO weer recht kan lopen, zonder pijn en ook nog eens happy,..... Ook vind ik het nogal wat om te zeggen dat HKO ontstaat door het (verkeerd) rijden van een paard. Er zijn zat paarden die niet eens ingereden zullen worden vanwege HKO,....... Dus het lijkt mij dat erfelijkheid wel degelijk ook een rol zal spelen,.......

HKO kan 2 oorzaken hebben, erfelijkheid en verkeerd rijden. Maar ik heb echt paarden met HKO weer goed zien lopen. Tja, blijft inderdaad moelijk te geloven maar je moet het gewoon zelf eens aanzien. Alles maar aannemen van anderen moet je ook niet doen. Zeker als het niet aannemelijk klinkt.