Wat is het bijzondere van Antoine de Bodt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 11:45

Het bijzondere aan A. de Bodt is dat hij de relatie tussen vage kreupelheden en het scheefzijn van een paard naar buiten heeft gebracht. Veel vage kreupelheden krijgen door klinieken terecht of nog vaker onterecht het etiket hoefkatrolontsteking of klinische hoefkatrol opgeplakt.

De eigenaar krijgt een flinke hoeveelheid dure medicijnen mee, paard krijgt aangepast beslag etc. Na een paar maanden loopt het dier weer opnieuw kreupel... uiteindelijk de slager?

Volgens Antoine zijn er zelden of nooit hoefkatrolpatienten te vinden bij goede ruiters en dat heeft hem aan het denken gezet.

Of zijn werkwijze op de lange duur blijkt te werken is even afwachten, ik heb zelf in mijn omgeving goede resultaten gezien, maar dat hadden andere instructeurs in principe ook wel gekund denk ik. Die slaan alleen wel eens een stapje over...

Hij doet niet alsof hij de enige is die iets aan rechtrichten doet hoor. Dat wordt altijd gezegd door mensen die hem nog niet zelf hebben ontmoet en dat staat mij tegen. Ik zal nooit oordelen over iemand als ik daar zelf geen ervaring mee heb, vind ik nl. wat onbeschoft. Kun je gewoon niet maken.

Verder is het vrij kinderachtig om over "volgelingen" en goeroe te praten.

Je kop uitsteken in de zeer behoudende paardenwereld is gewoon erg link. Voor je het weet hakt men hem eraf....

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 11:50

Dank je Mieke, je verwoord precies wat ik had willen zeggen. Af en toe laat je je wat leiden door je emoties, wat niet altijd verstandig is natuurlijk.
Het verhaal van Jippie over haar ervaring met Antoine kan ik me wel in vinden en zet mij ook weer aan het denken, zij is er geweest en kan dus gegrond een oordeel vellen!!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 11:53

Ik moet zeggen dat ik het hoefkatrol verhaal erg interessant vind. Is dat ergens op internet te vinden?
Ik snap alleen niet waar alle kritiek vandaan komt, zulke bevindingen zijn toch alleen maar van zeer positieve aard voor paard en ruiter???

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 12:00

En inderdaad Kyra......
Je kan me ook pb'en als je meer wilt weten. Ik heb namenlijk zo'n paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 12:20

Het veelvuldig noemen van een URL is spammen en dat mag niet volgens onze regels, vandaar dat ik de links dus verwijder. Daarnaast is het reclame en dat mag ook niet op dit forum.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 12:27

Pipo schreef:
Het probleem wat ik met adb heb, is dat hij doet alsof hij de enige is met de wijsheid. En zich als sekteoprichter gedraagt, misschien erg zwartwit geschets maar zo zie ik het.


Dat is dus helemaal niet zo!
Hij haalt tijdens zijn les zelfs regelmatig Dr. Reinier Klimke aan! Het enige wat hij vindt is dat er (te) weinig instructeurs in Nederland rondlopen die zien wat er met een paard gebeurd als die verkeerd bereden wordt en niet goed leskrijgen.

Hij zegt dus ook niet dat hij de beste is, maar dat het systeem wat hij volgt gewoon de klassieke is. En dat het verhaal wat hij verteld al jaren bestaat, maar dat dat vergeten wordt.

Juist omdat bij veel ruiters de paarden tijdens de les van Antoine zo veel beter gaan lopen, wordt iedereen die dat heeft meegemaakt zo enthousiast. Zou jij dat dan niet zijn? Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 12:30

IK ben zo'n zogenaamde "volgeling" zoals Pipo dat ziet. Ben overigens nooit een volger geweest in mijn leven, noch een leider maar goed. Dit is de ietwat kortzichtige visie van Pipo. Ik ben uit nieuwsgierigheid eens gaan kijken. Ik zag dat paarden die afgeschreven waren, en die zich vastzetten in het lijf om andere plaatsen te ontlasten toch een losgelatenheid kregen in hun beweging in de les van Antoine. Deze paarden waren afgeschreven door andere instructeurs en veeartsen. Velen hier, waaronder Steef, Kawa, Pipo en Lovely beweren die manier van rijden al te weten. Nou, dan hebben jullie geluk gehad dat je een instructeur had die zo les kon geven! Maar ik kan er hier zo maar effe geen vinden hoor. Ben intussen zelf ook eens wezen lessen bij Antoine, en Paddy liep inderdaad heel fijn en losgelaten. Ook op 6 december les ik weer eens mee. Ik wil er gewoon meer van weten, van die manier van lesgeven van hem. De meesten mensen hier (als ik af ga op de rijtechinsche informatie hier op dit forum) rijden laag diep en rond, een beetje de Anky manier. En dat is momenteel HOT, dat schijnt iedereen nu te willen doen. Antoine is helemaal tegen dat Anky systeem. Overigens vindt hij dat zij het goed doet, maar hij vindt het vreselijk dat mensen het allemaal nadoen en vervolgens niet goed doen. Hij is absoluut niet met dat systeem bezig als hij zijn leerlingen lesgeeft, overigens krijgen ze wel uiteindelijk datzelfde resultaat, dat de paarden erg losgelaten en nageeflijk zijn.

Ik zie dat met name door Pipo Antoine de Bodt woorden in de mond worden gelegd die hij zelf nooit heeft beweerd. Hij claimt niet vernieuwend te zijn. Integendeel, hij heeft het over oude meesters zoals Oliveira en zegt dat hij geluk heef gehad van dit soort mensen les te krijgen. GEwoon, de ouderwetse klassieke dressuur. Precies zoals hierboven beweert wordt. Nothing new, maar wel vergeten! en inderdaad, hij is niet te spreken over het dressuurniveau in Nederland....

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 12:44

Wat me trouwens ook even van het hart moet is dat sommige mensen reageren alsof iedereen die "dweept" met AdB zelf voor geen meter kunnen rijden en gewoon nooit naar hun instructeur hebben geluisterd. Dat is natuurlijk onwijze BS, je instructeur heeft de taak om jou te wijzen op je fouten en op de volgorde waarin je leert. Als een ruiter dan ongeduldig is kan hij/zij uitleggen waarom bepaalde dingen voor het "aan de teugel lopen" gaan.
Hoera voor alle mensen op bokt die wel heel goed kunnen rijden en les krijgen op een goed niveau! Kunnen jullie ook iets positiever staan tegenover mensen die daar ook naar op zoek gaan en dat vinden bij AdB?
Kan 1 van de anti's mij vertellen waarom ze zo tegen hem zijn, anders dan door de mensen die zo laaiend enthousiast over hem zijn. Als het komt door wat je hier op bokt hebt gelezen, niet iedereen kan evengoed verwoorden wat Antoine doet (dat heb ik zelf soms ook). Om hier een goed beeld van te krijgen en dus ook een gegronde opmerking te kunnen plaatsen moet je eerst eens met hem zelf gaan praten, of bij 1 van de clinics gaan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 13:04

Desiree, AdB spreekt het klassieke systeem anders wel tegen hoor.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 13:05

Lovely schreef:
Desiree, AdB spreekt het klassieke systeem anders wel tegen hoor.

HOe dan? kom eens met feiten? tegen mij beweerde hij juist dat hij niets nieuws deed, alleen maar rijden volgens de klassieke dressuurkunst.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 13:21

ik ben nog nooit bij ADB geweest. maar wat mij tegenstaat aan hem als buitenstaander is dat ik iedereen die ik hier over hem hoor zo helemaal van hem in de ban is dat het een beetje eng lijkt. ik krijg een beetje een raar gevoel over alles wat ik hier over hem hoor. maar volgens de aanhangers zal ik het wel fout hebben.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 13:37

Jullie halen enthousiasme over iemand door elkaar met "in de ban van iemand zijn".

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 13:40

het is adb voor en na en alles en iedereen wat er niet aan meedoet is verkeerd en heeft er geen verstand van. de meeste lijken wel gehersenspoeld

gr joyce

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 13:43

joycje schreef:
het is adb voor en na en alles en iedereen wat er niet aan meedoet is verkeerd en heeft er geen verstand van. de meeste lijken wel gehersenspoeld

gr joyce

Waar haal je dat nu weer vandaan? ik heb niemand hier horen beweren dat je volgens zijn manier MOET rijden en dat mensen die hem niet kennen geen verstand van rijden zouden hebben! werkelijk, deze opmerking slaat nergens op! Ook dat gehersenspoelde is een belachelijke opmerking! Het woord "nieuwsgierigheid" zou meer op z'n plaats zijn!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 13:57

O, O, wat zijn de antwoorden hier toch weer kort door de bocht zeg !
Nee, AdB spreekt het klassieke systeem helemaal niet tegen. Hij zegt duidelijk:" Ik kom niets nieuws vertellen, dit is de basis, het klassieke dat door bijna iedereen alweer is vergeten. Stel, je paard loopt heel slecht, Hoefkatrol, scheef gebouwd, last van schouder, ik noem maar wat op hoor. En je lest een keer bij AdB, en het is goed, het voelt lekker, dan ga je toch nadenken. Je bent enthousiast dat het zo simpel kan zijn. BEN JE DAN IN DE BAN ? dacht het niet.
Goeroe of geen goeroe, hij doet het goed, en sommige moeten verder kijken dan hun neus lang is. Als jij een fijne instructie hebt, prima, hardstikke goed. Maar sommige willen even verder kijken. AdB heeft voor vele DE juiste instructie, maar op de een of andere manier zijn er hier al mensen die Anti-antoine zijn..... waarom ? Ik weet het niet.
Ik denk dat dat de ruiters zijn die zichzelf heel goed vinden rijden, en zich op de teentjes getrapt voelen omdat het niet Anky`s manier is.
Die gene die wel les hebben op de manier van Antoine, goed ! maar bij vele moeten de ogen nog geopend worden. Ik zal niet bij Antoine gaan lessen. Ik heb daar geen reden voor. Ben ook van mening dat zijn methode niet bij mij past. Dat kan ook. Maar dat neemt niet weg dat ik het goed vind wat hij doet. Ben zelf ook enthousiast over hem, en vind het leuk en leerzaam om naar zijn clinics te gaan. Ik probeer er wat uit te pikken.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 14:25

Ik ben helemaal niet anti-Antoine, heel fijn dat hij mensen leert rechtrichten. Maar ik heb wel goede instr. gehad, maar ook niet op topnivo, en er was er GEEN EEN bij die me niet vertelde dat ik mijn paard moest rechtrichten. DAarbij als ik die verhalen van Jippie hoor kan ik me niet zeggen dat het me bepaald aanspreekt, maar ik heb het zelf ook niet gezien. Ik denk dat de mensen die nog nooit van rechtrichten hebben gehoord, of hartstikke slecht les gehad hebben of gewoon nooit opgelet hebben.

En Desiree, ik rijd niet volgens de Anky-methode, eerder richting het klassieke.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 14:32

Waarom meng je je dan wel met die toon in de discussie Steef? Als je niet anti Antoine bent.
Dat jij altijd geleerd hebt om je paard recht te richten verdient niets dan lof, maar als er zoveel mensen zijn die dat niet kunnen en wel graag willen dan hebben die mensen toch iets gemist in hun instructie? Als het ruiters zijn die daar echt niet naar willen luisteren werden ze ook niet enthousiast van Antoine.
probeer dan het positieve hierin te zien, het feit dat zoveel ruiters nu wel weer op de goede weg zitten en hun paard dus niet stuk rijden!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 14:37

Precies Lusitano. Ook mijn punt. DAarbij, mijn instructeurs komen ook kijken 6 december als AdB komt. Ze zijn immers nieuwsgierig naar hoe hij het gaat brengen. Zien ze gelijk hoe ik en mijn paard daarop reageren. Ze willen weten wat er zo anders aan AdB zou zijn.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 14:38

Nou zo zwart wit is het allemaal niet hoor.

Van rechtrichten had ik wel degelijk gehoord, veel over gelezen etc. voordat ik als nieuwsgierige toeschouwer eens bij Antoine de Bodt belandde. Rechtrichten dus in de zin van de voorhand voor de achterhand plaatsen.

Volgens Antoine doe je dit op een andere manier, zet je paard als het ware rechtop zodat hij niet meer 1 kant op leunt, voordat je hem verder gaat rechtrichten. Als je volgens Antoine deze fase overslaat gaat het bij een scheef paard 'wringen' en dat kan best eens waar zijn. Je krijgt echter geen recht paard door 10 minuten volgens de methode van AdB te rijden, dat is een misverstand!

Hoeveel topics staan er wel niet op RT over paarden die: aan 1 kant vastzitten, niet willen buigen om het binnenbeen, 1 bepaalde galop niet willen etc.

Dus dat zegt genoeg over de instructie in nederland....

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 14:46

Steef schreef:
Ik denk dat de mensen die nog nooit van rechtrichten hebben gehoord, of hartstikke slecht les gehad hebben of gewoon nooit opgelet hebben.


Steef, je hebt in je enthousiasme je zin niet afgemaakt maar wil je zeggen dat alleen mensen die aan jouw 'profiel' voldoen (mensen die nog nooit van rechtrichten hebben gehoord, of hartstikke slecht les gehad hebben of gewoon nooit opgelet hebben) enthousiast kunnen worden van een clinic van AdB Verward Ik zal eens terugkijken welke bokkers die volgens mij toch aardig kunnen rijden en op een serieuze manier met paarden bezig zijn bij zijn clinics zijn geweest maar zo uit mijn hoofd: Jura, Astridh, Mieke, Jasmijn..... Die kunnen jouw opmerking dan in hun zak steken Haha! . Je hebt al vaker gezegd dat je je afvraagt of een aantal bokkers wel zo goed kunnen rijden als er algemeen gedacht wordt, nu weten we dus aan welke namen we daarbij moeten denken }> Haha! .

Wat mij betreft overigens, zegt zo'n opmerking meer over jouw 'beperkte manier' van denken dan over hun rijkunst. Ik ben blij dat er mensen zijn die openstaan voor mensen/instructeurs die iets te vertellen hebben of die instructeur nou Sjef, Anky, Johan, Henk, Coby, Pietje of Antoine heet. Fijn dat er mensen zijn die zich niet 'te verheven' voelen om zelf naar zo'n clinic te gaan en dat vervolgens ook met anderen willen delen, met het risico dat ze door mensen zoals jij, pipo en lovely voor dom en onwetend (mijn vrije interpretatie Knipoog ) worden uitgemaakt.

Misschien geef ik hier wat stoten onder de gordel maar ik erger me echt een beetje aan de kortzichtige manier waarop er soms gereageerd wordt.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 14:55

Hooo Braaf, ik zeg niets over dat mensen niet kunnen rijden die naar zo'n clinic gaan. Integendeel, er zaten mensen bij die imo toch wel heel aardig kunnen sturen.
Maar waar mij het omgaat is dat er opeens zo'n ophef wordt gemaakt over Antoine en dat rechtrichten.

DAarbij zeg ik ook helemaal niet dat mijn paarden recht zijn, integendeel, en ik zeg ook niet dat mijn paarden nooit vastzitten op een kant en fijn gereden zijn, allemaal integendeel. Maar toch word er bij mij wel aandacht aangeschonken. Voor sommige mensen is het fijn dat er mensen als Antoine zijn. Maar maak er niet zo'n ophef van en zet niet in elke reactie de AdB manier, simpelweg omdat dat ook neit toe te passen is zonder instructie (helemaal niets is dat trouwens) en je gaat toch reclame maken voor een instructeur?

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 15:09

Maar Steef, dat geld toch voor alle manieren? Of dat nou die van Antoine de Bodt is, of dat je aan iemand uitlegt dat je laag en rond moet rijden om je paard te ontspannen volgens de manier van Anky.
Antoine is nu nog even nieuw, mensen delen graag hun ervaringen en enthousiasme mbt dit onderwerp.
Wat is daar nou mis mee? Jouw punt geldt dus eigenlijk voor alle adviezen die hier op bokt worden gegeven, en voor alles geld dat je moet zorgen dat je goed geinstrueerd wordt.
Ik ben gewoon blij dat ik op het juiste spoor ben gezet door Antoine en hoop dat anderen die soortgelijke problemen hebben ook op die manier geholpen kunnen worden.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 15:17

Novelle schreef:
wat hij doet is echt is goed dat zie je op de clinicen, niemand anders was erop gekomen hoor om paarden met hoefkatrolontsteking weer recht te rijden, of wel??


Vind jij dat paarden met hoefkatrolontsteking nog (intensief) gereden zouden moeten worden dan?

Je moet je paard altijd recht rijden, ongeacht eventuele HKO. Dat is juist de basis van paardrijden, en dat zie je in de klassieke dressuur ook weer. Dat hoor je eigenlijk in elk systeem te zien, maar daar focussen veel ruiters zich niet op (zolang zn kop maar naar beneden is, is het goed).

Recht rijden is geen oplossing, maar noodzaak, voor iedereen.

Dus niet alleen voor paarden met HKO. Die zouden imo lekker niets moeten doen, of alleen licht recreatief gereden moeten worden. Maar laat ik geen discusie beginnen over wat te doen met paarden met HKO, want volgens mij is die discussie al vaak zat gevoerd,....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 15:31

Helaas heb ik op dit moment de bron (FEI) even niet bij de hand, maar ik wil toch nog wel iets zeggen over de doelstelling van dressuur, oftewel het africhten en scholen van je paard. De bedoeling van dressuur is je paard sterk, soepel, recht, athletisch,lenig te maken zodat hij uit kan voeren wat je van hem verlangt (dus ook springen etc.). In het verlengde daarvan ligt dus impliciet de bedoeling om je paard gezond te houden en soms door training weer te verbeteren, nog steeds om te zorgen dat hij het gevraagde kan uitvoeren. Zodra wij op een paard gaan zitten, horen wij daarmee de verantwoordelijkheid te nemen om te zorgen dat we het paard daar lichamelijk of geestelijk niet mee benadelen. Tineke Bartels verwoordt het door te zeggen dat je eigenlijk een fysiotherapeut bent voor je paard. Dit moet toch niets nieuws zijn??
En inderdaad, recht richten is een van de elementaire facetten van de africhting en is daarmee noodzaak. Kijk de 10 rode draden van de africhting er maar op na.
Een paard met HKO? Ik weet het niet.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 15:35

Anoukie"]
[quote="Novelle schreef:
wat hij doet is echt is goed dat zie je op de clinicen, niemand anders was erop gekomen hoor om paarden met hoefkatrolontsteking weer recht te rijden, of wel??


Vind jij dat paarden met hoefkatrolontsteking nog (intensief) gereden zouden moeten worden dan?

Je moet je paard altijd recht rijden, ongeacht eventuele HKO. Dat is juist de basis van paardrijden, en dat zie je in de klassieke dressuur ook weer. Dat hoor je eigenlijk in elk systeem te zien, maar daar focussen veel ruiters zich niet op (zolang zn kop maar naar beneden is, is het goed).

Recht rijden is geen oplossing, maar noodzaak, voor iedereen.

Dus niet alleen voor paarden met HKO. Die zouden imo lekker niets moeten doen, of alleen licht recreatief gereden moeten worden. Maar laat ik geen discusie beginnen over wat te doen met paarden met HKO, want volgens mij is die discussie al vaak zat gevoerd,....
[/quote]

Sorry Anouk maar hier ga ik toch echt even op in. Het is nl. best wel onzinnig wat je nu zegt. Paarden met HKO zouden niks meer kunnen doen, een paard met HKO kan net zo hard getraind worden als een paard zonder, je moet wel even weten hoe je het moet doen

Dus ja paarden met HKO moeten nog intensief gereden worden en dat kan best op een verantwoorde manier.

"Lekker niets moeten doen" is niet voor elk paard weg gelegd, sommige paarden verpieteren daar door. Een ander punt is dat paarden met HKO juist regelmatige beweging moeten hebben.

O,ja, ik zeg niet dat de manier van ADB de enige verantwoorde manier is. Ik ga niet weer hier op in, ik heb al genoeg reactie's over ADB op dit forum gezet.