Paard leren wijken voor druk aan de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Paard leren wijken voor druk aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 20:27

Hey hey,

vaak lees ik mee op topics waar mensen problemen hebben met hun paardjes. Als het over wijken gaat(of soms ook bij andere dingen) zie ik vaak dat mensen de tip geven, leer je paard eerst aan de hand wijken voor druk.

Wat ik me dan af vraag, hoe ziet dit er dan uit? Zit er een ruiter op met hulp vanaf de grond? Leer je dit je paard als je er gewoon naast staat en dan maar even duwen (om het simpel te zeggen)

De paarden die ik heb leren wijken heb ik altijd leren wijken met behulp van de bakrand en dit is tot nu toe altijd goed gegaan, misschien niet altijd even snel en makkelijk,,, dus als er een betere manier bestaat dmv aan de hand oefenen wil ik dit graag proberen.

alleen wat, en hoe doe je dat dan precies?

ellepel

Re: Paard leren wijken voor druk aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:29

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:18

Ik heb in een ander topic gelezen dat je bekent ben met grondwerk , maar dan is het eerste wat je leert het wijken voor druk toch en ook een heel belangrijk onderdeel vind ik zelf, ik leer mijn paarden eerste wijken voor druk voor ik erop ga , anders heb je daar al een probleem met rijden , want dat heb je niet alleen met zijgangen nodig.
Je been aanleggen heeft eigenlijk al te maken met wijken voor druk, voor die druk moet hij al gaan lopen.
Er gebeuren zat ongelukken in een stal bij een paard wat niet wijkt voor de druk, die duwt je dus echt klem tegen de wand, kan erg gevaarlijk zijn, du sja het is heel belangrijk eerst deze dingen te leren vanaf de grond.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 21:24

ellepel bedankt voor de link. heb er heel wat aan

Midgie: ik heb even op die link gekeken, en daar staat al een hele hoop op van wat ik wel doe. Ik leer mijn paarden wel altijd naar achteren en voren lopen op aanraking, wist alleen niet dat dit ook wijken voor druk genoemd werd. Ben inderdaad bekend met grondwerk, degene die mij daar mee helpt doet alleen niet echt aanwijken met druk op deze manier. Ik denk dat je dat dan meer de richting van vrijheidsdressuur kunt noemen. Wij doen heel veel vertrouwens "spelletjes" paard laten stil staan en weg circels er omheen lopen, paard overal aaien, paard verschillende stemcomando's en houdinscomando's aanleren.

Ik heb al heel wat paarden aangereden, maar ben nog niet zo langbezig met grond werk. Doe mijn best, krijg goede hulp (vind ik zelf) moet nog veel leren,,, maar ben pas twintig... en op de meeste stallen gaan ze gewoon hup het paard op terwijl beestje nog niks kent. misschien niet de manier, maar ik heb zo nog niks naars mee gemaakt. Thuis doe ik het zelf anders maar als je werkt/stage loopt moet je meestal de regels van stal volgen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:30

Vrijheids dressuur is eigenlijk ook wijken voor druk, zijn eigenlijk heel veel oefeningen die je doet als je grondwerk doet, dat zou de gene die jou help moeten vertellen als ze les geeft, ik geef zelf ook les in grondwerk.
Maar in elk geval heel leuk dat je bezig ben je in dit werk te verdiepen, het voegt echt iets toe met de omgang met paarden.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 21:52

Vind ik ook

mag een slotje op... heb antwoord op mijn vraag