ellepel bedankt voor de link. heb er heel wat aan
Midgie: ik heb even op die link gekeken, en daar staat al een hele hoop op van wat ik wel doe. Ik leer mijn paarden wel altijd naar achteren en voren lopen op aanraking, wist alleen niet dat dit ook wijken voor druk genoemd werd. Ben inderdaad bekend met grondwerk, degene die mij daar mee helpt doet alleen niet echt aanwijken met druk op deze manier. Ik denk dat je dat dan meer de richting van vrijheidsdressuur kunt noemen. Wij doen heel veel vertrouwens "spelletjes" paard laten stil staan en weg circels er omheen lopen, paard overal aaien, paard verschillende stemcomando's en houdinscomando's aanleren.
Ik heb al heel wat paarden aangereden, maar ben nog niet zo langbezig met grond werk. Doe mijn best, krijg goede hulp (vind ik zelf) moet nog veel leren,,, maar ben pas twintig... en op de meeste stallen gaan ze gewoon hup het paard op terwijl beestje nog niks kent. misschien niet de manier, maar ik heb zo nog niks naars mee gemaakt. Thuis doe ik het zelf anders maar als je werkt/stage loopt moet je meestal de regels van stal volgen.