bokken !?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nOekiiej

bokken !?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 19:42

Hoi allemaal,

ik heb een probleem, mijn verzorgpaard geeft altijd een hele erge bok voor het galoperen, ik ben er daardoor ook al een paar keer afgevallen, nog niet erg hard of pijnlijk maar ik ben wel bang dat dat zou kunnen gaan gebeuren dingen die ik zelf dacht:
- pijn aan zijn rug, ik ben een beetje gaan drukken op zijn rug en gewoon een beetje gaan hangen, hij reageerde daar gewoon goed op niet iets wat leek op pijn
- ik heb ook een gelpad geprobeerd, die ligt er nu nog steeds op maar hij blijft bokken

weten jullie het mischien? het is een paardje van 24 en je kan hem zo heel lang alleen op de wei of op stal laten staan en dan er gewoon weer ineenkeer opgaan, hij is dan nog steeds rustig

Miss_Maya

Re: bokken !?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:46

Bokken kan ofwel een uiting van frisheid zijn of van pijn in zijn rug. Het laatste is dus hier van toepassing.
Als ze bokken van frisheid is dan maar een keertje en niet altijd bij dezelfde met handelingen.
Als je blijft doorzitten hoe reageert hij dan ? (zuur;oren naar achter;...?) Waarschijnlijk heeft hij last van zijn rug als je aanspringt in galop. Ben je zeker dat het zadel goed ligt ? Laat het anders eens nakijken! Misschien zit hij vast , en osteopaat raadplegen of laat de DA eens langskomen

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 19:48

ik dacht ook dat het aan frisheid lag, ik ben hem toe steeds gaan longeren en toen ging het beter en toen longeerde ik hem niet meer en toen ging het nog steeds goed, en nu doet hij het weer, zal ik weer gaan longeren?

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 19:49

als ik blijf zitten galopeerd hij daarna gewoon door maar geeft ondertussen nog wel eens een bok

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:58

En als hij aan de longe aanspringt in galop ? Wat doet hij dan
Anders moet je eens zonder zadel rijden en aanspringen in galop en kijken hoe hij daarop reageert.
Als hij weer bokt zit hij ofwel vast of het is gewoon een kuur van hem

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 20:00

aan de longeerlijn bokt hij ook nog, misschien is het frisheid maar dat vind ik een beetje raar want zo heel jong is hij niet Bloos

Shappiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:50

Het kan ook heel goed dat ze een stijve rug heeft. Dat komt ook vaak voor bij oudere paarden.
Ik denk niet dat het uit frisheid is.

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 21:37

wat zou ik daar dan aan kunnen doen?

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 22:08

kan het ook aan mij liggen de eigenarresse zegt dat hij bij haar alleen bokt als ze hem iets moeilijks laat doen

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:02

Ja dat hij dus vast zit of stijve stieren .. Hem eerst goed los rijden en 'soepel maken' en des noods een osteapaat laten komen of de DA

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:04

De rug een keer na laten kijken door iemand met verstand kan geen kwaad als ik het zo hoor.
Verder is het verstandig om hem te longeren voor het rijden en daarin een paar keer aan te laten springen zodat de rug wat losser wordt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:51

Ja ik zou ook even naar de rug laten kijken en ook of het zadel passend is, al sdat wel zo is zou ik kijken wat ikzelf zou doen en waarom en wanner ik iest vraagt het paard een bok geeft, is het goed in balans?? De fout ligt meestal wel bij jezelf.

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 18:04

maar hij bokt bij andere ook

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 00:27

Ja asl hij bij andere ook bokt, zal het toch wel iets lichamelijks zijn, het paard bokt niet voor niets lijkt me, het probeert op deze manier iets duidelijk te maken, du sdat word uitzoeken waarom!!

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 10:00

Ik zou een osteopaat laat komen, hij kan kijken of er iets met zijn rug aan de hand is. En je misschien specifieke rek-stretchoefeningen geven zodat je zelf zijn rug losser kan maken.
Voor de rest zoals hierboven al gezegd veel laten aanspringen in galop.
Bokt hij alleen als je langs een bepaalde kant aanspringt of maakt de kant niet uit?

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:33

Zoals iedereen zegt naar de rug laten kijken ja, maar een paard hoeft niet perse jong te zijn om fris te zijn. Ik ken ook een pony die ook altijd een bok geeft voor de galop. Dat is omdat hij het niet leuk vind die moet je gewoon een tik geven, maar waarschijnlijk ligt het anders bij jou verzorgpaard..

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 16:56

de eigenaar zegt dat hij bij haar alleen bokt als ze iets moeilijks vraagt ik ga de volgende keer gewoon longeren en als die daarna niet meer bokt heeft hij gewoon teveel energie Knipoog

Sielx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:31

Mijn vorige verzorgpony bokte ook altijd in de galop ,, hij was breder waardoor ik er niet veel van uitmaakte maar als ik hem ene tik gad bleef hij bokken en ging zelfs geb-vaarlijk steigeren nu later gef ik dan heel veel bene en zodra hij 1keer bzig is in de galop bokt hij niet meer , maar zodra ik nogmaar met de zweep zijn gat aanraak beingt hij terug opnieuw gelukkig heb ik ondertussen ene andere verzorgpony met die pony laten ze altijd klein kindjes oprijden die toch neit galoperen