bit vast pakken en nog wat problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

booster

bit vast pakken en nog wat problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 22:23

me haflinger die sinds sept onder het zadel loopt die pakt sinds 2 weken het bit steeds vast heb een watertrens (gehad)en een dubbelgebroken bit ( die gebruik ik nu) en als ik hem in galop aan zet dan gaat ie als een gek door de bak heenhoe kan ik hem rustiger laten galloperen en hij loopt vaak met zijn hoofd omhoog met bijzet dan is het wel te doen maar op den duur dan gaat ie toch zijn hoofd omhoog zetten wie kan me tips geven

Cortes_

Re: bit vast pakken en nog wat problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:50

Martingaal gebruiken.

En ik had het ook met me oude bijrijdpaard, hij dook altijd naarbeneden als hij het vastpakte, en me andere bijrijdpaard deed zijn hoofd in de lucht als hij het wou pakken. Als hij zo iets doet gaf ik snel een (misschien beetje gemeen) een rukje aan de teugels. En als ze het eenmaal vast heeft dan kan je niet verder rijden, gewoon op een volte zetten. En iuk zou dan nog niet gaan galopeeren, eerst heel langzaam draven, en als dat goed gaat kan je heel langzaam galopeeren.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:52

laat zijn tanden eens nakijken en ga je eigen teugel gebruik eens na.
hoewel ze zeggen dat een gebroken watertrens niet echt scherp is kan dat per paard verschillen.ivm binnenkant van de mond en geheemelte.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 22:56

hij had het nog niet eerder gedaan eerst was ie kei braaf toen kreeg hij een bok fase en nu dit maar zou een martigaal helpen

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:58

Sorry maar ik adviseer je toch echt niet om gelijk met hulpteugels aan de slag te gaan met een paard wat pas een paar maanden onder het zadel is....
Mijn advies is..probeer op het moment dat het paard het bit vastpakt je hand te ontspannen. Hij pakt vast wanneer jij teveel druk geeft aan de voorkant. Je paard moet eerst leren om op zijn eigen benen te lopen en het enige waar je nu mee bezig moet zijn is controle over het tempo en ontspanning aan de voorkant.
Mijn advies is dus ook. Probeer voltes te rijden. Met een jong paard is het moeilijk om goed te sturen. Probeer veel met beenhulpen en stem te rijden. De bocht om sturen door hem te begrenzen aan de buitenteugel...Het paard moet eerst ontspannen en gecontroleerd kunnen stappen en draven,voordat je uberhaupt met de gallop aan de gang gaat. Het heeft immers ook geen zin om als een gek door de bak heen te gaan zonder stuur wel??

Daarnaast adviseer ik je om het gebit eens na te laten kijken door een tandarts. Het kan mogelijk zo zijn dat het bit drukt op zijn wolfstandje....suc6

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:21

Ik zou wel een martingaal nemen, want het is niet constant in gebruik, aleen als hij zijn hoofd in de lucht steekt kan je zijn hoofd makkelijker naar beneden doen.

Maar veel voltes is idd wel nodig. En zorg dat je altijd controle hebt!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:27

Dit soort 'problemen' bij paarden die net zadelmak zijn kunnen veel verschillende oorzaken hebben.

Persoonlijk denk ik dat internet of domweg het gebruik van een hulpteugel je probleem niet zo maar oplost. Denk eens aan een instructeur !!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 08:25

Ik ben in dit geval niet voor hulpteugel. Als je er nu bijvoorbeeld een martingaal aanhangt, ga je waarschijnlijk toch de dingen doen waarbij je paard dit doet, omdat je dan wél de controle houdt, maar het onderliggende probleem los je er niet me op.
Als ik het zo lees gebeurt het vooral in galop. Waarschijnlijk is hij inmiddels wat sterker geworden dan in het begin, waardoor hij op zich wel kan galopperen, maar is hij eigenlijk niet sterk genoeg om netjes te galopperen. Ik zou dan ook even een paar stappen terug doen.
Voorlopig alleen maar stappen en draven, tot hij beter in evenwicht onder de ruiter loopt. Pas als dat heel netjes gaat, weer eens aan galop gaan denken. In de stap en draf mag je hem best wat aan het werk zetten, dat is geen probleem, maar galopperen vraagt nogal wat van een jong paard.

Verder zou ik zorgen dat je goede begeleiding krijgt. Een paardje doorrijden is net zo moeilijk, zo niet moeilijker, dan een paardje inrijden!!! En hulpteugels zijn daarbij gewoon niet de oplossing, omdat je toch een paardje wil wat netjes zónder hulpteugels gereden kan worden neem ik aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 08:48

Er bestaan bitten met koperen rolletjes, je hebt ze ook zonder koper, maar koper smaakt lekker, en dan gaan ze gelijk goed knabbelen. Omdat het rolletjes zijn, kan het paard het bit minder snel vastpakken tussen zijn tanden, want dan rolt het er weer tussenuit als jij wat druk op je teugel zet. Mijn vorige bijrijdpaard had het zelfde probleem, maar toen we dat bit probeerden, liep ze gesmeerd, en we hebben het probleem nooit meer gehad.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:04

Is het paard al wel toe aan de galop, is hij al in de juiste balans daarvoor??
Het gebit na laten kijken , want bij een jong paard gebeurd er gewoon veel in die mond.
Maar pak a.u.b geen hulpteugels, zoek dan beter de juiste hulp.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 21:15

de basis kent hij al alleen dit zijn streken van hem...handen enzo zijn iontspannen maar dit is een spelletje van hem want nu doet hij het al weer minder tot niet en nu doet ie weer net als of hij overal bang voor is

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:26

Ik denk niet dat je dit als een spelletje moet zien, een paard denkt niet in klieren en een spelletjes.
Laat het dier zijn gebit eens nakijken en ga na waarom hij het vluchtgedrag heeft, dat los je echt niet op met een martingaal oid, zoek de oorzaak en dan pas kun je het oplossen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:34

booster schreef:
de basis kent hij al alleen dit zijn streken van hem...handen enzo zijn iontspannen maar dit is een spelletje van hem want nu doet hij het al weer minder tot niet en nu doet ie weer net als of hij overal bang voor is

Als je paard de basis zou kennen, zou die nieet als een idioot door de bak scheuren als je wilt galoperen...

Eerst de basis, dan de rest.... dit los je niet met geweld op, en met geweld bedoel ik hulpteugels andere/scherpere bitten etc etc...

Instructie, instructie en nog eens instructie... een paard beleren moet je ook leren.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:38

Mijn advies is ook bij je instructie te rade gaan.

Verder pakt naar mijn mening een paard het bit niet vast maar maakt hij zich strak in zijn rug (ontspant dus niet). Daardoor voelt het in je hand alsof je niet sturen kunt en je paard het bit vastpakt. Rij maar eens met hackemore, dan voelt het ook alsof hij het bit vastpakt, alleen heeftie geen bit in om vast te pakken...

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 08:10

Ir111 schreef:
Mijn advies is ook bij je instructie te rade gaan.

Verder pakt naar mijn mening een paard het bit niet vast maar maakt hij zich strak in zijn rug (ontspant dus niet). Daardoor voelt het in je hand alsof je niet sturen kunt en je paard het bit vastpakt. Rij maar eens met hackemore, dan voelt het ook alsof hij het bit vastpakt, alleen heeftie geen bit in om vast te pakken...

Helemaal mee eens, je voelt het in je hand maar het gebeurt in de rug en in de achterhand. Instructie, instructie, instructie! En voordat je je gaat afvragen of je jouw paard niet overvraagd; overvraag je jezelf niet? Heb je al eerder in je eentje een paard ingereden of doorgereden?

Een hulpteugel vind ik net als een aantal anderen een te makkelijke oplossing. Als ik heel hard ga gillen ga je mijn mond toch ook niet meteen dichtplakken? Dan ga ik nog véél harder krijsen hoor Clown Zoek beter eerst naar de oorzaak, de oplossing is vaak dichterbij dan je denkt.