Meerdere problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Meerdere problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 15:44

Mijn verzorgpony is momenteel drachtig, heeft momenteel geen zadel, staat sinds ongeveer een maand weer op stal en barst van de energie. Ik durf d'r zonder zadel niet op de baan te gaan rijden, de wei is te drassig om te rijden en ik neem er nu ook een 4-jarige oningreden Fjordmerrie bij (beginnen met longeerwerk) omdat ik hoop dat zij, als ik echt niet meer op mijn verzorgpony kan wegens te dik (ik ben redelijk groot voor haar), klaar zal zijn om ingereden te worden of om op hoger trainingsniveau over te schakelen. Nu moet ik haar dus op harde ondergrond longeren en kan ik er geen uren mee bezig zijn maar ze heeft gewoonweg zoveel energie dat ik haar met moeite een rondje in stap kan houden en galopperen durf ik d'r niet te laten doen op die harde ondergrond.

Mijn vraag: Heeft iemand tips om d'r toch wat meer en interessanter aan het werk te zetten zodat ze wat minder energie teveel heeft?

Bij mijn verzorgpony staat ook een arabische hengst die bij het longeren niet in galop wil, niet veel spieren heeft en nooit ontspannen loopt.
Is het dan een goed idee om hem laag bij te stellen, en zijn er tips om hem wél in galop te krijgen?

En is het een goed idee om die vierjarige Fjordmerrie eens ze weg is met het principe van longeren en aan d'r hoofdstel gewend is ook laag bij te stellen, of is dat teveel voor een jong dier dat nog niet lang in training staat?

Kady1

Re: Meerdere problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:53

Kan je verzorg pony niet overdag naar buiten? bij de meeste paarden helpt dit heel goed. Al is het maar in de buitenbak (soort paddock idee dan)
Laag bijzetten is nooit slecht. De meeste paarden gaan dan hun rugspieren ontspannen en dat is altijd goed. Dus dat is zeker iets wat je met de hengst wel kunt proberen. Bij de vierjarige merrie kun je dat ook gaan doen. Maar weet wel zeker dat ze aan hoofdstel enz goed gewend is. Ik weet niet wat voor hulpstuk gaat gebruiken. Maar zet het in het begin niet te strak en bouw het rustig op.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:57

Ik heb in elk geval al de tip...stop in godsnaam om je paard op een harde ondergrond te longeren! Dat gaat ten koste van de benen en de rest van het lichaam van je paard.
De tweede tip is om er eens iemand bij te halen die weet hoe je een paard moet africhten, want ik heb een donkerbruin vermoeden dat jij dat nog niet zo goed weet.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 20:28

Ze mogen overdag niet altijd buiten omdat de weides dan helemaal kapotgelopen worden (ze zijn kaalgevreten en ze zijn vrij lang op de weides blijven staan waardoor het eigenlijk al een zooi is). Ze komen af en toe natuurlijk wel eens buiten, maar ik zou niet weten hoe vaak en hoe lang, ik neem aan niet te lang want ze zijn nooit erg vuil. Een paddock of piste is er (nog) niet.

Ze loopt alleszinds beter op harde ondergrond dan in de modder, daar gaat ze gewoonweg bijna onderuit. Als het iets minder drassig is ga ik meteen op het grasperkje ernaast longeren, maar daar is het ondertussen ook al een vrij grote zooi geworden. Heb daar wel een soort geimproviseerde cavaletti staan waar ik d'r af en toe eens over laat hoppelen, maar als ik daar te vaak in de buurt ga longeren wordt het helemaal modderpoel. En op harde ondergrond lopen zou net goed voor de pezen zijn ...

En die Fjordmerrie is volgens de eigenaar al grotendeels beleerd, en ze zouden al begonnen zijn met haar in te rijden, niet dat ik daar al veel van gemerkt heb maar kom. (Ze was ook nog eens drachtig en wild toen de eigenaars ermee toekwamen dacht ik dus of ze veel van die belering heeft opgestoken weet ik zo niet.)

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:46

Ik ga mee met Aerdenhout1, ik denk echt dat je beter begeleiding kan zoeken omdat je nog niet voldoende kennis hebt om deze problemen alleen op te lossen.

Hele dagen een drachtige pony longeren op de harde grond is echt niet goed voor dat beestje. Stappen op harde ondergrond is goed voor pezen ja, en zo nu en dan eens wat draven kan ook geen kwaad. Maar dus NIET iedere dag longeren! En wat je zegt over je drachtige verzorgpony ("ik durf haar niet te laten galloperen op de harde ondergrond") geldt natuurlijk ook voor het arabiertje!

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:00

Citaat:
En op harde ondergrond lopen zou net goed voor de pezen zijn ...

Op harde ondergrond stappen en niks anders. Niet draven en zeker niet galopperen, dan gaan de pezen eraan.

Probeer de beestjes gewoon naar buiten te doen. Gebruik gewoon 1 weiland, zodat ze niet allemaal kapotgelopen worden, zet er een draadje doorheen ofzo en doe ze om de beurt naar buiten als ze niet samen kunnen.
Beter een weiland kapot dan een pony, toch?

Verder ga ik mee met Aerdenhout1 en Britty, zoek hulp.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 21:01

Met de arabier gaan we af en toe naar een piste in de buurt die we op zaterdag mogen gebruiken en dan kunnen we eventueel longeren voor het rijden, maar de arabier wordt meestal niet gelongeerd, als er iemand is die het doet ben ik het, of is het op aandringen van mij. Als ik hem longeer doet hij alles goed in stap en draf, maar ik galop krijg ik hem niet, tenzij ik er met de zweep echt achter jaag zodat hij een paar passen in galop valt, maar daar leert hij volgens mij ook niks van en ik vind het wel vervelend dat hij dat niet wil doen.
(het is dus niet meteen een dringende vraag, gewoon als ik hem nog eens longeer wat ik het beste kan doen om hem wél in galop te krijgen)

Het is ook niet elke dag, maar gemiddeld 1 keer in de week.Ik probeer haar ook in stap te houden, maar ze is dus bijna niet te houden, het is al goed als ik haar in een rustige draf kan zetten, als ik d'r teveel weer in stap moet zetten wordt ze harder euh aan het halster/in de mond dus laat ik d'r dan liever wat grotere cirkels in een rustige draf maken dan dat ze op ontploffen staat en gaat tegenwerken. Ze heeft ook wel sterke pezen, voor ik erop ging rijden stond ze alleen af en toe in de koets, en de eigenaar is niet direct de persoon om in de modder te gaan crossen (en de koets niet het type), maar gaat best lang met de koets op weg, dus ook dan stapt en draaft ze op harde ondergrond.

Ik heb een instructrice gevonden die les kan komen geven en het is de bedoeling dat die er ook mee helpt, maar momenteel doe ik het longeren alleen, momenteel aan het halster.

Ze gaan ook op de wei, ik kan de eigenaar wel vragen om ze wat vaker op de wei te zetten, maar ik weet dat sommige delen nu al een modderpoel zijn. Ik ga daar af en toe ook longeren, en ik weet dat na 2 rondjes in draf er al een mooie moddercirkel staat, dus dat het als ze er te vaak op staan helemaal naar de knoppen is. en het irritante in de winter is, dat ook al sluit je enkele weides af, de grond zich bijna niet hersteld, maar je dan de modderpoel veel groter maakt op 1 plek. Ik neem ook aan dat ze minstens per 2 de wei op gaan en best wat gaan afcrossen. En er zijn wel afsluitingen tussen de weides hoor Tong uitsteken maar die zijn gewoon meestal open.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:47

Misschien kan je de drachtige merrie ook mee nemen naar de piste waar je op zaterdag met de arabier heen gaat??? Altijd beter dan longeren op de straat.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:55

Sowieso is 1 keer per week nooit voldoende, en zul je dit probleem blijven houden. Je kunt niet van een paard verwachten dat 6 dagen op stal staat zich die ene dag te gedragen..
Longeren op het harde is niet goed, en je argument dat het met de koets wel is, rechte harde stukken zijn goed om de pezen te sterken, maar dus geen kleine voltes, daarmee maak je de pezen gewoon kapot.
Ik heb liever een paard dan iedere dag een paar uur in de wei ( waardoor ze vanzelf niet meer zoveel rennen, dan dat ze doen als ze af en toe buiten komen ) dan dat ik 10 minuten longeer op zo'n slechte ondergrond.
Mijn advies zou dus zijn lekker iedere dag even naar buiten en in de zomer verder gaan met beleren en er dan iemand bijhalen die wat meer ervaring heeft als jijzelf

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 16:27

Ze gedraagt zich wel Tong uitsteken maar ik zie het gewoon niet graag dat ze zich zo moet inhouden om te doen wat ik vraag. En ze komt volgens mij ook wel dagelijks buiten, maar het merendeel staat ze sowiesow op stal.

Om d'r mee te neme naar de piste is wel een optie, maar de piste is vrij klein en dus weet ik niet of het zo handig is dat ik daar tussen ga staan longeren terwijl de hengst gereden wordt Tong uitsteken

Zambucoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:48

kun je ook niet lange einden gewoon gaan wandelen bijv langs de weg?? lekker laten grazen enz, dan krijgt ze toch wat beweging, en als ze dan eenmaal rustig is een einde in de berm draven? als dat niet gaat stop je tog gewoon weer?

Doe je het hoofdstel in zodat je tog iets meer te vertellen hebt dan met een halster, hoop dat je er wat aan hebt

Groetjes

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 18:09

Laten grazen onderweg XD ben je gek (gegrapt) straks heb ik helemaal geen pony meer, maar heb ik een worstje lol Tong uitsteken
Als ik aan de hand ga wandelen ben ik het meestal enorm snel beu en geraak ik niet echt ver Tong uitsteken en gezien m'n ponybeest na iets meer dan een uur stevig buitenrijden (met stukje rengalop inbegrepen) dan wel mag zweten maar nog lang niet moe is (meestal heeft ze dan weer al minstens een halve week stil gestaan) kan je al gaan raden hoeveel energie ze na een rustig wandelingetje nog heeft Tong uitsteken (ik moet ook meekunnen heaaa XD)
Maar het is misschien wel een idee om tijdens het blokje om eens te kijken of er onder de baan geen geschikt plekje is om te longeren.

Zambucoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:45

haha ja is ook zo:P wel eten weinig beweging haha
ja idd ga de buurt es bekijken misschien is er ergens een grasveldje waar je stiekem op kan longeren:P

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 18:53

Stiekem is zelfs niet nodig XD wie gaat er nu met zo'n weer op zoek naar een grasveldje? XD en aangelegde grasveldjes ben ik sowiesow nog niet tegengekomen tenzij de niet-afgesloten tuin van mensen (lol) en ik heb toch al wel wat afgewandeld XD

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:57

Lijkt er niet ech op dat je echt iets wilt aannemen of aan wilt doen. Voor iedere oplossing die duidelijk beter is dan hetgene wat je nu doet, heb je een tegenwoord (wat ook nog eens nergens op slaat). Ook al vind jij wandelen niet zo leuk, dat maakt longeren op een harde grond echt niet beter. Dan moet je maar eens even op je tanden bijten. Als het mijn pony was, zou ik jou als verzorger ook echt niet zo bezig laten. Ik zou denken: fatsoenlijk doen met mijn pony en anders kap je er maar mee. Maar dat zegt misschien ook wat over de eigenaar.

Dus mijn advies nu: laat het beestje maar lekker op stal en soms eens in de wei staan, voor je haar een verschrikkelijk blessure laat oplopen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 13:51

Heb het gister aan de eigenaar gevraagd en ie meldde dat ze momenteel helemaal niet op de wei komen omdat die dus echt wel te drassig ligt.
Ben d'r gaan longeren op de piste, maar het galopperen vlot nog niet direct wegens teveel enthousiasme en te weinig evenwicht Tong uitsteken
Ik ben toch wel een poosje aan de slag gegaan en haar ook op de heen en terugweg (iets meer dan een kilometer) af en toe wat laten draven, maar ze was alweer bij lange na niet moe en ze zweette nauwelijks (ik zou gaan verwachten dat ze alleen al van d'r wintervacht zou gaan zweten).

En de eigenaar doet niks met z'n paarden, m'n verzorgpony staat af en toe in de koets, en de Fjordmerrie was hij er vorige zomer voor aan het beleren, maar verder zijn ze gewoon versiering en grasmaaier Tong uitsteken

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:00

ik snap echt niet dat het niet mogelijk is om zelfs maar een stukje van 1 weide af te zetten waar ze elke dag even in kunnen rondwandelen, nat of niet nat... Dat klinkt eerder alsof er iemand geen zin heeft om laarzen aan te trekken om de paarden binnen en buiten te zetten...

mijn wei blijft zo goed als heel de winter hemaal open staan en die is dan wel kort gegraasd tegen het voorjaar, maar dat schiet zo weer uit als je ze in het voorjaar even op een klein stuk appart houdt. Zo doe ik dat ook en dat heeft al altijd prima gewerkt.

En als je echt kilometers moet maken met je pony, kan je ook fietsen natuurlijk, maar doe geen ongelukken!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 14:11

Mijn pony kennende is het dus geen goed idee om met de fiets te gaan XD ze zou tegen de fiets aan lopen of vooruit gaan rennen ofzo XD. Als ik dat zou gaan proberen dan toch liefst niet alleen XD. Dan is het denk ik veiliger om op de arabier te rijden en haar aan de longe ernaast mee te nemen, maar ik weet niet of dat goed komt Tong uitsteken iemand evaring mee ? XD Op wandeling lopen ze meestal ook samen, dus de combinatie zou wel passen.

Het is mijn weide niet, dus ik beslis niet of ze de wei op gaan of niet, maar ik kan het wel begrijpen. En als hij geen zin heeft om laarzen aan te doen en ze binnen te zetten kan hij evengoed gewoon de staldeur openzetten zodat ze even op de boomgaard kunnen lopen (die is toch al helemaal naar de zeik) en dan zullen ze zelf wel weer naar binnen wandelen. Maar daar mogen ze dan weer niet lopen omdat ze de schors van de bomen eten.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:52

ja schors afeten kan kloppen *LOL* mijne vreet ook overal de schors af (zelfs van de planken van de stal Verdrietig ).

Wandelen met 2 paarden doe ik ook wel eens, maar mijn ponietje is geleerd om naast me te blijven, dus ze kan het evengoed met de fiets. Ik ben ergens van mening dat je niet met 2 paarden op straat moet gaan als je ze nog geen eens met de fiets zou kunnen meenemen, omdat je met een fiets tenminste kan afstappen (of afspringen in nood) en maar 1 paard tegelijk moet leiden... Met 2 op wandel is echt vermoeiend hoor! Dan sta je aan een kruispunt en draait de ene toch wel zn kont zeker, terwijl er een auto langs wil ofzo. Dan wil je de ene terug op zn plek krijgen, gaat het handpaard toch niet ineens dwars staan zeker (in de andere richting meestal dan Verdrietig ) het vraagt wel wat vaardigheid...

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 13:44

Aan de hand sjokt ze ook wel rustig achter me aan of naast me (leer d'r wel dat ze niet voor me mag, maar af en toe doet ze dat toch nog XD, en als d'r aan de andere kant wat interessants loopt durft ze ook nog wel eens achterlangs te lopen en aan de andere kant te gaan staan.
Enneuh drukke kruispunten daar kom ik in het algemeen niet hoor XD Ik ben m'n leven nog niet beu XD
Als je fietst mot je toch ook je evenwicht houden XD
Maar het lijkt me inderdaad wel niet eenvoudig om ze allebei mooi stil te laten staan XD