Ontzettend naar buiten draaien.

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Anneke

Ontzettend naar buiten draaien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-02 18:06

Ik wil even iets voorleggen, en ben benieuwd wat voor suggesties jullie hebben.
Pompidou heeft enorm de neiging om tijdens het longeren helemaal naar buiten te kijken.
Gister was dit heel erg, en ook met rijden kan ze er ontzettend last van hebben.

Vandaag ging ik haar met pessoa-tuig longeren, eerst los, om los te werken, toen steeds iets korter en steeds meer stelling vragen.
De linkerkant is haar moeilijke kantje, maar ze liep lekker met stelling in een voorwaartse neerwaartse draf.Toen klikte ik: 'gallop!'
Ze sprong aan, maar blijkbaar deed het snel pijn of zo, want ze gaf toch een paar megabokken! Ook helemaal naar buitengedraait weer.
Dus ik elke keer korte stukjes gallop, en dan weer lekker voorwaarts draven. Ging op zich al beter, maar ze blijft dat gedraai houden zeg maar.

De andere kant had ze het later ook, ze vind het ontzettend moeilijk om in gallop netjes met stelling ( recht trouwens ook niet!) te lopen.

Dit duidt toch duidelijk op een blokkade oid?
Want hou veel ik ook stelling vroeg, ze wist het toch te presteren om met haar hoofd naar buiten te draaien op de een of andere vreemde manier.

Wat vinden jullie?
Want met rijden geeft dit ook de nodige boze reacties van haar, zodra je haar een beetje om je been wil buigen op de volte, dan is het raak.
Dit had ze overigens ook al voor de onregelmatigheid van laatst, ik zit er sinds kort weer op.
Ik heb spoedig weer les, en het idee is om haar een week bij mijn instructrice te laten, zodat die haar eens een week lang kan rijden.
Maar toch, wil ik haar liever zelf rijden.

Maar goed, komt iemand dit bekend voor? Of wat raad je me aan? Enz enz. Knipoog

Gast912

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:14

Als ik dit zo lees krijg ik de indruk dat je paard zo vast zit als een huis. Met longeren krijg je dat wel weer losser maar je moet heel voorzichtig te werk gaan. Je paard heeft jaren lang verkeerde spieren ontwikkeld. Dat verbeter je niet door er een pessoa of wat dan ook aan te knopen en flink te gaan slongeren met juiste stelling en buiging. Dat is net zoiets als wanneer ik jou ga leren een spagaat te maken door op je schouders te gaan duwen.
Rustig loswerken, overal de tijd voor nemen en vooral niet forceren. Schakel gerust de hulp in van je instructie juist bij het longeren, want ik denk dat het voor jou niet te beoordelen is of je te veel/te weinig verlangt van je paard.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-02 18:32

Ze zit idd erg vast, maar dat gaat alsmaar beter. We hebben nog een lange weg te gaan, mijn instructrice weet zeker dat er veel mee geknoeit is in het verleden. Tsja, en dat gaat tijd kosten.

Longeren doe ik veel, ze wordt er idd losser van, ik heb er zeker ook baat bij met rijden. Maar altijd simpel aan een hoofdstel. Ik wlide haar meer aan het werk zetten, en haar dus naar binnen stellen. Ik wilde haar er meer doorheen vragen om het maar zo te zeggen. Ik ben helemaal geen hulpteugelmens, maar de pessoa vind ik erg goed. Maar ik merkte dus ook dat dit dus echt niet zomaar gaat.
Ze vindt het vreselijk moeilijk om in gallop juist te lopen.
Maar het gekke vond ik eigenlijk dat ze in draf wel geweldig los in het lijf liep, echt heel mooi. maar zodra ze galloppeerd doet het pijn lijkt wel.

Hoe vast kun je een paard rijden zeg? Ik vraag me echt af hoe ze haar in hemelsnaam gereden hebben daar. Verward
Ze is net een jaar onder zadel! Lips are sealed

Gast912

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:39

Jou paardje moet gewoon nog wennen aan de nieuwe/andere balans in het galopperen. Waarchijnlijk is haar draf ook beter dan haar galop. Ik denk dat je zo heel goed bezig bent dus dat zal best goed komen met jullie beiden

Anneke schreef:
Hoe vast kun je een paard rijden zeg? Ik vraag me echt af hoe ze haar in hemelsnaam gereden hebben daar. Verward
Ze is net een jaar onder zadel! Lips are sealed

Als je hel kritisch kijkt dan zul je zien dat de meeste recreanten kun paarden niet zuiver hebben lopen. Reden is dat ieder paard van nature scheef is. Door dresuurmatig te rijden train je je paard recht en laat je hem spiergroepen aanspreken die hij van nature niet graag aanspreekt. Een paard dat je belast, maar een beetje rond laat hobbelen wordt daar alleen maar slechter van. Lees ook maar eens de stukken van Antoine de Bodt en zijn visie over HKO [maar we dwalen af].

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:55

Wat denk je van de spieren in de rug goed los te masseren? En dan terug naar het begin? Voorwaarts neerwaarts. Lange opgerekte bovenlijn waardoor de spieren sterker en losser worden? Daarna pas naar de stelling en het galopje?

Het klinkt als een blokkade, daardoor pijn en daardoor het enorme gebok...

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Sanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 22:33

Laat hem eventueel eens helemaal kraken, heeft mijn paard van al haar klachten afgeholpen, zij zat toen ik haar kocht helemaal muurvast in de nek en rugwervels, vooral links was erg.
Ze is 3 keer behandeld, het koste mij totaal € 180.=
Maar ze is nu echt helemaal goed en los, ik zou het een volgende keer gelijk weer doen.
Als je me een PB stuurt kan ik je het nummer van een hele goede kraakster geven, zij heeft zelf ook een paard en werkt met hele goede en pijnloze technieken.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie