'scheef' paard, beter om t been rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

'scheef' paard, beter om t been rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-02 21:16

Vanmiddag reed ik met Max in de binnenbak, en toen keek ik op de lange zijde eens over mn schouder naar de kont van Max. Bloos helemaal scheef!! Mn lesgeefmens was ook aan t rijden, en toen hebben we ff van paard gewisseld. Max is ook nogal lastig met zn hoofd, hij heeft nogal erg de neiging om zich sterk te maken als je iets van m wil. Ze zei dat ie niet meer zo stijf was als van de zomer, toen was t echt een ramp, maar dat ie niet helemaal goed om het binnenbeen buigt. Dat moet ik er dus eerst goed in zien te krijgen, vind je t gek dat ie zo stug doet... Ik moet dus met de buitenteugel begrenzen, binnenteugel af en toe oppakken, dan veel druk met binnenbeen en buiten iets vrijlaten zodat ik m een pasje naar buiten kan drukken, als ie vervolgens 'klikt' moet ik m voor de ruimte geven, van de binnenteugel afblijven en mn been eraan houden om te zorgen dat ie niet weer omhoog komt. En warempel, t trucje werkt.
Heeft iemand nog nuttige toevoegingen aan dit verhaal? Vingers aflikken Of ervaringen oid?

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 23:01

Bedoel je dat hij met zijn kont naar binnen loopt? In dat geval zal hij stijf kunnen zijn op een hand. En inderdaad zijn kont weer terugduwen op de manier dat je nu doet.

Groetjes, Mirjam

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 23:20

het is geen trucje het komt redelijk overeen met de methode van Antoine de Bodt(check de topics!!). Rijdt hem op vijf meter van de hoefslag in een contrastelling en hou je gewicht naar binnen op die manier moet hij zelf zijn evenwicht gaan vinden en wat je al zei het werkt!!!
Veel succes

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 23:21

Contrastelling op de buitenteugel dus he!! Je binnenteugel heeft licht contact en af en toe helemaal ontspannen zodat hij de ruimte kan nemen die hij nodig heeft!!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-02 12:59

hij gooit idd zn kont naar binnen, dus contrastelling lijkt me niet de oplossing. Dan druk je juist zn kont naarbinnen toch?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 15:03

Waldo heeft dit buiten ook wel eens. jij rijdt rechtuit, en hij gooit zn kont naar binnen. Laten we zeggen, naar rechts. Dat betekent dus dat hij zich aan de rechterkant hol maakt en dus bol naar links. Volg je me nog? Knipoog Om zo'n paard recht te rijden is het heel moeilijk, want wanneer is ie goed recht? Wat je dan inderdaad kan doen, is je rechterbeen achter de singel, linkerbeen op de singel en buiging en stelling vragen naar links. Nu laat je hem dus omgekeerd lopen. Je maakt van de linkerkant de holle en van de rechterkant de bolle kant. Dus precies omgekeerd van wat hij graag doet. Als hij hierin makkelijker wordt (doordat de spieren aan de nu bolle kant bv gestreched worden) kan je hem rechtstellen.
Snap je het een beetje? Lachen

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-02 20:48

ja ik snap m nog. Tong uitsteken
Zoiets bedoeld mn lesgeefmens ook, als ie losser is kan ik m beter rechtstellen. Morgen ga ik t weer in praktijk proberen

Zandra

Berichten: 21
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 20:43

Voordat je een paard met stelling kan rijden, moet je eerst zorgen dat ie recht loopt. Dus em niet eerst in de stelling 'sleuren' die hij moeilijk aanneemt, want zo los je het probleem niet op. Eerst rechtrichten, dan pas stelling en niet andersom!!!!
Dit is wat ik in ieder geval van Antoine heb begrepen, toen ik afgelopen weekend lessen van hem gevolgd...

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:01

Oke, maar hoe stel jij hem recht dan? Want dat is nu net wat hier bedoeld wordt. Door die contrastelling ga je bezig je paard recht te stellen. Als jij geen stelling rijdt, maar hem eerst recht stelt, hoe doe jij dat dan?

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:04

Klopt helemaal Zandra Wij hebben ook les van Antoine en we merken bij Jolynn dat als ze recht loopt dat ze dan ook echt goed loopt. Waar je ook heel goed op moet letten is of je zelf wel recht en in balans zit. Als jij niet goed in balans bent kun je ook niet van je paard verwachten dat hij recht (kan) lopen.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 21:31

Voor zover ik weet zit ik in balans, heb dit met andere paarden ook nog nooit gehad.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 00:05

Wat vind je instructrice ervan dat je haar lesgeefmens noemt. Ik vind het een vrij vernederende uitdrukking.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 11:41

pfff, ik vind instructrice altijd zo'n maf woord, en ze is een goeie vriendin van me, we rijden op dezelfde stal, ze helpt mij veel, ik help haar veel. Ze vind het nix erg dat ik haar zo noem, en t is dus ook absoluut niet rot bedoeld.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 13:52

hihi nee echt netjes klinkt het niet maar om je daar nu meteen druk om te maken.

ik heb bij mijn paard veel gehad aan overgangen rijden. veel halthouden en als je iets verder bent tempowisselingen. je moet zijn achterbenen sterker maken zodat hij hier meer mee wil gaan dragen. verder veel zijwaardse gangen e.d. rijden helpt ook. zorg inderdaad dat je goed je buitenteugel en je binnen been erbij houd.

gr marjolein

Zandra

Berichten: 21
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 20:25

Okee... hoe richt je recht...
Voor mij is het ook nog erg nieuw hoor, want ik heb afgelopen maandag pas echt van Antoine les gehad. Ik reed op een rechtsgericht paard. Dat betekent dat de spieren aan de rechterkant korter en sterker zijn en daarom is de linkerkant dus de slappe en lange kant. Wat ik van Antoine moest doen was m'n handen heel hoog houden en best wel wat druk op de teugels houden (op beide evenveel). Het hoofd van het paard moest dus ook omhoog en moest ik links 'zetten', maar niet dat hij linkerstelling aanneemt. Om tegen te gaan dat ie naar links valt, moest ik m'n gewicht verplaatsen naar rechts. Als het paard recht wordt, merk je dat vanzelf want hij geeft zelf aan dat ie naar beneden wil. Dan moet jij em die ruimte geven. Als je hem weer 'kwijt' bent begin je gewoon opnieuw.
Het klinkt misschien heel vaag en raar en dat vond ik inderdaad zelf ook. Ik heb in zijn lessen geprobeerd gewoon te doen wat ie zei zonder te gaan 'ja-maar-en' en zo waar werkte het. En als je er dieper over na gaat denken, is het helemaal niet raar dat een paard op die manier gaat nageven!

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 12:19

Zandra schreef:
Het hoofd van het paard moest dus ook omhoog en moest ik links 'zetten', maar niet dat hij linkerstelling aanneemt.


Zou je mij kunnen uitleggen wat je precies bedoelt met links 'zetten'? Bedoel je hiermee dat als je paard naar echts is ingesteld, ook met het hoofd, dat je nu moet proberen door links te 'zetten'. Het hoofd richting links 'moet' gaan, maar dus eigenlijk in de loodlijn = recht. Dus niet naar links maar wel richting links.
Hoe doe je het precies met drijven op dat moment & je benen. Ben heel benieuwd, omdat de merrie die ik rij precies hetzelfde heeft. THX!

Zandra

Berichten: 21
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 00:41

Ehm...ja! Das wat ik bedoel! Van Antoine moest ik niets met m'n benen doen.
Vandaag heb ik voor de tweede keer gereden zoals Antoine me maandag verteld had (althans dat heb ik geprobeerd) en het paard ging echt beter lopen! Hoop dat je er wat mee kunt, want het is toch duidelijker (denk ik) als je het een keer gezien hebt. Misschien kan je in de gaten houden wanneer Antoine bij je in de buurt komt en dan es naar een paar lessen van em kijken!

LeonoorStoos
Berichten: 18
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:05

Als ik jou was zou ik een paarden fysiotherapeut laten kijken. Is wel duur, maar je bent daarna waarschijnlijk wel van je problemen af.

Mijn paardje was rechts scheef, en is nu weer recht.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 21:11

Max is prima in orde, het is een rijtechnisch probleem. Heb geen fysio nodig.