'Zagen" fout? wat dan wel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lie_ke

'Zagen" fout? wat dan wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 22:02

hoi, ik heb in veel topics gelezen van ja als je je paard aan de teugel wilt moet je absoluut niet zagen (links rechts in de mond een beetje trekken) want dat is slecht enzo.
ik doe dit namelijk wel, ik heb dit zo geleerd en het werkt bij mijn pony, bij ons op de ponyclub noemt de instructeur dit alleen 'spelen' en geen zagen.
nu is mijn vraag, wat is hier zo slecht aan en hoe zou je anders je pony aan de teugel/afgebogen moeten laten lopen?

Mandy_

Re: 'Zagen" fout? wat dan wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:03

Ik denk op zoek gaan naar een andere instructeur.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:04

inderdaad,
ik denk ook opzoek gaan naar een andere instructeur. Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:05

Air

Zagen is het hele paardenhoofd van links naar rechts bewegen, of dat het bit door de mond heen schuurt.
Weet dus niet of jij dit doet?

Sab123

Tussen spelen en zagen zit een heel groot verschil.
Spelen is geen kracht op de teugels leggen en met zagen hangt er zo'n 25 kilo aan je teugel.
Dit betekent dus NIET trekken aan de teugels en als je dat wel doet en je paard luisterd hier naar is dat alleen maar om de pijn uit de weg te gaan.
Het beste is om je buiten teugel erbij te houden en met je binnen teugel een beetje te gaan spelen met het bit, door middel van hele fijne kneepjes.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:06

Mijn instructrice heeft het ook altijd over spelen. Maar wanneer wordt spelen zagen?

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:06

Nou, toen ik nog les had heb ik het ook zo geleerd. Helaas is het toch niet zo weinig voorkomend. Ik hoop echt dat je opzoek gaat naar betere les.
Er zijn vriendelijkere manieren om er te komen.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:07

spelen is kneepjes geven niet in de bek ragen

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:08

en indd z.s.m. andere instructeur zoeken!!
En spelen wordt zagen wanneer indd het bit van links naar rechts (of andersom) wordt getrokken en als je kracht legt op de teugels.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:08

als je met druk van je teugels je paard in een bepaalde houding drukt-->dit is echt niet goed! Huilen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:11

Als je in balans zit (en dus niet hoeft te 'leunen' op je paard of de teugels) gaat hij 'vanzelf' aan de teugel. Je paard loopt dan netjes op de loodijn of net met zijn neusje eruit.

Als je gaat zagen gaat hij achter de teugel (achter de loodlijn om pijn te ontlopen). Dan buigt hij in een 'valse knik', ter hoogte van de derde halswervel ipv dat de nek het hoogste punt is. Google maar eens op skelet paard om de derde nekwervel te vinden en de nek (direct achter de oren). Lachen

Als je te lang (>2 sec) veel druk op de teugel houdt, verkrampt je lichaam en kun je niet meer met de beweging van je paard mee (ipv van dat je een 'hulp' geeft om te helpen geef je een 'stoor').

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:12

met zagen maak je de mond van een paard heel stug!
en dan kan je er zometeen niets meer mee.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:07

Ik denk dat hier verwarring is tussen zagen en iets anders.

Als ik kijk naar mijn instructrice als ze aan het rijden is dan zie ik haar om-en-om kleine kneepjes geven in de hand. Dat lijkt paralel te gaan met de bewegingen van de benen van het paard.

Misschien weet iemand hoe dat dan genoemd word?

_fiona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:14

Zagen en spelen zijn 2 heel verschillende dingen !
Zoals iedereen dat al aangeeft.
Spelen zijn kleine ophoudingen en zagen is echt van links naar rechts rukken in de mond.

@musicjohn: die kleine kneepjes worden ophoudingen genoemd

Zambucoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:34

je moet zachte kneepjes geven zacht kneepje en weer los, ik heb dit zo geleerd door mijn instructriese, op de volte stelling naar binnen en met je binne hand lichte kneepjes geven,en goed je been er bij houden.

gr jessica

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:12

Ja volgens mij is het ook met de binnenhand vragen en als je je paard in de jusite stelling en buiging hebt lopen zal hij vanzelf ontspanenn gaan lopen en dat doe je niet door met 2 teugels te spelen/zagen.

zeker zal het paard sneller zakken als je met 2 teugels bezig ben, maar dat is niet de insteek om hem nageelijk te krijgen dat moet als je het goed doet van uit je zit en de achterhand komen,
Dus ik zou ook maar eens naar een andere ponyclub gaan zoeken, of beter dat ze daar opzoek gaan naar een andere instrutrice.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:38

Vond dit wel een goeie uitleg:

Bij het aan de teugel gaan loopt het paard goed los door de rug, dat houdt in dat de stuwkracht vanaf de achterhand komt, hij loopt dus met zijn achterhand goed dragend onder zijn lichaamsgewicht.
Bij het doorzitten merk je ook dat het paard lekkerder zit, hij stuitert minder, als het goed is, doordat hij zijn rug niet wegdrukt.
Hij moet dus goed ontspannen zijn. Maar hoe krijg je een paard nou aan de teugel?
Dit doe je dus absoluut NIET door te zagen!
Zagen is dat je steeds aan de linker en dan aan de rechter teugel trekt, en dit is echt NIET de bedoeling, je doet het paard er alleen maar pijn mee. Doordat het zeer doet zal hij zijn hals wel afbuigen, dus lijkt hij misschien aan de teugel te lopen, maar hij is absoluut niet ontspannen, en durchlässig!

Je kan nog beter een paard niet aan de teugel rijden, dan doen alsof je hem aan de teugel rijd, maar het dus niet op de goede manier doen, dus door te zagen.
Maar hoe doe je het dan wel zul je je afvragen. Nou, dat is niet zo makkelijk om via een tekst uit te leggen, omdat ieder paard anders reageert, en niet ieder paard zul je dus via de standaardmanier kunnen rijden, maar die manier moet wel het uitgangspunt zijn.

Het belangrijkste is het voorwaarts gaan, dus laat het paard lekker doordraven, natuurlijk moet hij ook niet overhaast gaan, maar het tempo moet wel vlot zijn. Doe het als volgt: ga in draf en drijf met je binnenbeen goed aan, met je buitenhand houdt je het tempo echter wel onder controle! Ook als je op een paard rijdt dat eerder te snel gaat dan te langzaam moet je niet vergeten te drijven, want door het drijven zorg je dat het paard de achterhand meer onder zich brengt! Vervolgens vraag je met je binnenhand een beetje stelling en speel je ook met je binnenhand. Dit spelen is geen trekken, je kunt het vergelijken met het uitknijpen van een spons. Doet het paard wat je vraagt, dus gaat hij aan de teugel, dan moet je nageven. Dit doe je niet door je armen naar voren te strekken of zo, maar gewoon door op te houden met vragen, dus je hand te ontspannen. Met de buitenteugel blijf je het tempo onderhouden, want je moet wel blijven drijven! Je binnenhand kun je ontspannen, totdat hij omhoog wil komen, en dan bied je weer weerstand.
Dit is dus de standaardmanier, niet ieder paard zal hier helemaal goed op reageren, je zult moeten aanvoelen hoe duidelijk je de hulpen moet geven, want ook dit is bij elk paard anders. Maar nogmaals, forceer niets, je rijdt beter met een paard die niet aan de teugel loopt dan met een paard die de teugel probeert te ontwijken, omdat je hem er pijn in de mond mee doet!

Tegen de Teugel!
Afbeelding

Nog een andere uitleg.
http://www.vanmerlen.nl/teugel.htm

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:53

goede uitleg Mandy_ Verder denk ik dat er al aardig wat topics over dit onderwerp zijn, met zoekfunctie kan je die vinden

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:06

dan weet ik niet of jou instructeur wel echt een instructeur is.
Het is logisch dat als er een bit van links naar rechts gaat dat het zeer doet en hij dus met zn kop naar beneden gaat lopen zodat de druk in zijn mond minder word.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:12

Spelen met je teugels kan wel helpen om je pony rond te vragen. Ik denk dat we dit allemaal wel eens doen! Misschien moet je je instructrice vragen wat zij precies verstaat onder spelen en zagen.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:28

Ik heb altijd geleerd dat zagen en spelen twee hele verschillende dingen zijn;, zagen is meer dwingen en echt het paardenhoofd van links naar rechts trekken. Spelen is meer hele zachte kneepjes geven naast constant rustig contact met de mond om hem rond te vragen. Als hij niet goed reageert op je been/zit schiet het natuurlijk niet op, aangezien je van achter naar voren rijdt zeg maar.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:33

spelen is alsof je een levend vogeltje aan het maseren bent en zagen is het slachten van dat zelfde vogeltje Lachen
oftewel, spelen doe je met gevoel en met zagen ben je fout bezig

lie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 16:42

oke, bedankt voor de reacties, hieruit begrijp ik dat ik 'speel' en dus niet zaag, want ik trek niet hard links rechts in de mond ofzo.
spelen is toch niet fout of wel?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:50

hangt ervan af wat je met dat spelen wilt bereiken en of het tot nu toe gewerkt heeft?