Hoeveel manieren aan het been maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

worteltje

Hoeveel manieren aan het been maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 18:04

Ik Heb vandaag een stalgenootje laten rijden met mijn e- pony.
Omdat ze orun cursus aan het volgen is.
En ze heeft al heel de stal bijna uitgetest .
Dus ik wou ook wel eens weten wat ze van die van mij vond.

Ze vond dat die héél slecht aan het been is.
En het is inderdaad ook geene vluggert.
Maar ik heb vandaag ook eerst een kwartiertje gereden en ik vond hem bij mij meewerkend en hij deed goed zijn best. Ik heb ook priveeles en het gaat vrij goed de laatste tijd .
Alleen het blijft altijd een punt om aan te werken.
En de ene keer gaat dat beter als de andere keer.

Maar nu vroeg ik me af op welke verschillende manieren kun je je paardje scherper aan het been maken.
Wie weet gebeurd er ooit een mirakel.

Noukie

Re: Hoeveel manieren aan het been maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:11

Heel veel schakelen en daar ook echt HEEL erg consequent in zijn. Kleine kuithulp is naar voor. Geen reatie grotere kuithulp, nog geen reactie schop en mocht er dan nog niks zijn zweepje erbij.
Zo snel hij de gewenste reactie geeft (al moet je daar een keer grof voor zijn in je been) meteen belonen. Eindeloos herhalen en ook voor jezelf heel erg streng zijn dat je niet onbewust drijft zonder reactie te eisen en je kan een eind komen.

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:15

tja... ik denk niet dat je moet wachten op een mirakel tot je paard vanzelf aan het been zal raken... als dat meisje, dat al heel veel paarden gereden heeft, zegt dat je paard niet aan het been is, zal dat wel zo zijn. Wil niet zeggen dat dat voor jou ook vervelend moet zijn. Bovendien ben jij er aan gewend dus merk je het niet zo. Ik zou het er zowieso in je les over hebben met je instructrice. Verder zijn er niet zo ontzettend veel verschillende manieren om een paard aan het been te maken, omdat het nu eenmaal vrij simpel is: als jij been geeft, moet je paard acuut reageren. Doet hij dit niet, (dus moet heel hard schoppen of 2x schoppen) dan is hij niet aan het been. Daarbij moet je paard (beetje afhankelijk van africhtingsniveau)reageren op eenzijdige druk. Dus als jij op een volte je binnenbeen aanlegt, moet je paard daaromheen buigen. Bij wijken, goed opzij gaan enz.
Dit kun je dus de volgende keer dat je rijdt, simpel testen. Om hier aan te werken: consequent zijn. been=reactie. Dus je neemt een zweepje erbij. Veeel overgangen rijden. makkelijk beginnen: stap-draf-stap-draf. steeds een aantal passen stap (wel beetje wisselen in aantal, anders gaat je paard al vooruit denken) en dan 1 keer rustig je been aanleggen (dus echt een heel kleine hulp) Reageert je paard door te gaan draven: prima. Reageert ie niet: meteen een tik met de zweep eroverheen. Als je dit heeel consequent volhoudt zal je pony het snel doorhebben.
maak je dus even niet druk om 'aan de teugel rijden' ofzo, maar ga hier eerst aan werken. zonder dat je paard aan het been is kun je namelijk nooit je paard echt goed voor elkaar hebben.
succes ermee!

edit: ik zie hierboven al min of meer dezelfde uitleg staan :-P

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 18:22

Ik heb het er al veel met mijn instructrie over gehad.
En zei heeft hem ook al is een maand gereden voor mij omdta ik in een serieuze dip was terecht gekomen.
Toen was die dus super aan het been.
Ze heeft hem een keertje of 3 laten weten waar het te doen was. En dat het menens was.
Maar hij weet verdomd goed wie erop zijn rug zit.
Bij mij heeft toch nog steeds minder effect.
Maar ik weet het gewoon super fanatiek en consequent zijn.
Alleen ik ben soms te softie op dit gebied.
Ik vind het dus ook een super moeilijk probleem.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:36

ik zit ook met hetzelfde probleem maar de tips die hierboven staan ben ik al mee bezig maar bij mijn paard is het zo dat hij wel wil lopen met zijn hoofd in de lucht maar als hij naar beneden moet let hij gewoon niet meer op mijn been en het is echt niet zo dat ik hem naar beneden trek of iets hij gaat vanzelf zakken maar als hij iets meer opgericht moet lopen dat gaat hij niet meer op mijn been vooruit ook de zweep niet.
dus iemand nog tips?????????

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:43

Het werkt bij mij altijd goed op deze manier, bijna dezelfde als hierboven Bloos
In de stap een kleine kuithulp, geen reactie? nog een keer een 'schopje' als je dan geen reactie krijgt tegelijk met je been een tik geven. Haalt dit niks uit? nog een keer been samen met een tik. Gaat je pony dan in draf? is goed, terugnemen, en nog een keer proberen.

Inderdaad veel overgangen maken!
Je zegt dat hij goed weet wie er op zijn rug zit, laat dan ook weten dat jij erop zit! Wees niet bang hem een tikje te geven, als een ander paard hem een trap geeft komt dit veel harder aan! dat betekent niet dat je hem verrot kan gaan rossen natuurlijk maar je moet echt boos worden op hem.
Je kan nog zo hard slaan maar als je het niet meent voelt je pony dat.
reinandje ik denk dat je misschien voorwaartsneerwaarts moet proberen?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:03

Ik leer altijd van mijn instructrice, beenhulp, geen reactie? Gelijk een tik, in het begin doe ik dit nog niet, dan wacht ik vaak nog 1 reactie langer met mijn been, maar daarna krijgt ze ook een tik! Als je het consequent doet, werkt het Ja.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:51

je paard goed aan het been hebben is altijd het aller belangrijkste wanneer je op je paard zit. je paard moet ten alle tijden goed aan het been zijn. het is dus inpriciepe ook het eerste waarmee je begint zodra je op je paard stapt, je controleert meteen of deze reageert op je beenhulpen is hij dat niet dan ligt daar je eerste werk, zolang je dat niet voor elkaar hebt ga je niet verder. tijdens je training blijf je ook constant controleren of je paard nog goed aan je been en is hij dat niet voldoende dan ga je ook dan daar meteen weer mee aan de slag.

om je paard goed aan het been te krijgen, is het zaak dat je reactie eist op je hulpen en dat je hem door de training heen fris aan het been houdt.
door veel overgangen te rijden en steeds maar weer te blijven schakelen houdt je je paard goed aan het been, dit neem je spelenderwijs mee in je training. in alle oefening kun je blijven schakelen, paar pasjes terug en weer vooruit.
wanneer je been geeft zou je paard moet reageren, doet deze dat niet dan geef je direct daarna weer een hulp, je moet echt reactie eisen en je mag dan in soms ook best dat duidelijk laten merken door een wat zwaardere hulp te geven. daarna zul je merken dat hij sneller reageert.
je moet er voor zorgen dat je hulpen snel op elkaar laat volgen, geen reactie, meteen daarna weer iets zwaarder, geen reactie tik met je zweepje erbij. reageert hij meteen belonen. je paard gaat snel de link leggen.

goede oefeningen om je paard goed aan het been te krijgen zijn:
je paard op een volte zetten en in iedere bocht (dus 4 keer op 1 volte) de overgang stap draf/draf, stap te rijden. hier wordt je paard vlug van. ook kun je je paard eens echt helemaal terug rijden tot voetje voor voetje (tempocontrole) en daarna er weer uit. dit neem je steeds maar weer mee door je training.

als je paard goed aan het been hebt, zal deze ook een vele beter aanleuning aannemen en je alle oefening veel beter kunnen rijden! je paard goed aan het been hebben is het aller belangrijkste! daarna ga je pas aan ontspanning, aanleuning, enz enz enz werken.
Laatst bijgewerkt door marloezzke op 25-11-07 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:54

nog meer voorbeelden om te schakelen, bijvoorbeeld een slangenvolte en elke keer dat je de A-C lijn raakt schakel je, of bij elke letter Knipoog

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 21:56

We gaan met de tips aan het werk.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:17

Er is maar 1 manier, en dat is consequent zijn! Been = reactie, zorg dat je met een kleine (vragende!) hulp begint, geen reactie is grotere (dwingendere) hulp erachteraan, eventueel tik met de zweep. Dit doe je ten alle tijde, ook als je met een lang teugeltje aan het 'lanterfanteren' bent moet je paard/pony op de lichtste hulp direct weer vertrekken!

Daarnaast zorg je dat je geen tegenstrijdige hulpen geeft (dus niet je been sluiten of een ophouding maken als je been geeft, of been geven als je remt!) en beloon je iedere juiste reactie. Ook te veel reactie naar voren is braaf, in het begin wil je reactie, daarná komt de afstemming.

Succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 08:27

Als het niet lukt op de manier van Remember, kijk dan eens met je instructrice naar de effectiviteit van je beenhulp. Zo had ik een tijd geleden een probleem dat mijn paard niet reageerde op mijn linkerbeen (ik merkte dus minder in voorwaartse zin maar des te meer aan de lengtebuiging). Probleem was eigenlijk heel simpel: ik heb drie hernia's en ben daardoor enorm aan het knoeien geweest met mijn zit. Inmiddels is het weer mogelijk om volgens het gewenste plaatje te zitten maar is het nog moeilijk om mijn been lang te maken. Met name mijn linkerknie trek ik nog op, durf ook regelmatig nog te veel te 'klemmen', en daardoor snapte mijn paard gewoon de beenhulp niet. Ik ben toen gaan oefenen op het los laten hangen van mijn been in combinatie met oefeningen voor mijn paard zoals wijken en schouderbinnen- en buitenwaarts, en daarmee gaat het nu al best een stukje beter.
Misschien dat zoiets ook jouw probleem is?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 08:36

'Boos worden' en 'Ze heeft hem een keertje of 3 laten weten waar het te doen was. En dat het menens was', vind ik toch écht geen eerlijke reactie tegenover het paard
Het is de schuld van de ruiter dat deze niet consequent genoeg is in de hulpen, of degene die hem heeft ingereden. Dan ga je je paard toch niet de schuld van geven?

De hulp opbouwen in fasen (in het westernrijden doen we eerst een 'klik' maar dat is bij gewoon rijden niet gewenst weet ik) eerst been er íets af, alsóf je been wilt geven, geen reactie: lichte kuitdruk (maar niet blijven duwen gewoon even kort contact), geen reactie: iets duidelijker, geen reactie: enz enz enz eventueel extra hulp van zweepje achter kuit.....

Maar wat ik veel zie is dat mensen continu maar blijven drijven en continu vragen als het paard gewoon doorloopt, ja dan snapt hij de bedoeling zeker niet meer.

Doet paard wat je van hem vraagt? Been eraf (oké niet afsteken) maar gewoon je been er langs en niet drijven) verzamelen kan je ook wel op je zit doen.

Dit combineer je met overgangen maken, schakelen in gangen, enz enz enz.

Vergeet nooit te beginnen met de lichtste hulp, anders stomp je je paard gigantisch af.

Succes! Knipoog

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:26

De tips die hierboven gegeven zijn werken allemaal maar wat telkens ontbreekt is:

Na die grovere hulp waar reactie op kwam ga je weer terug na die eerste fijne hulp dus-->

1. kleine hulp
2. controle of je alles goed gedaan hebt en grovere hulp-->
3. eventueel nog een groeter hulp (al geef ik er na een tijdje de voorkeur aan om deze stap weg te laten en je tweede hulp meteen zo groot te geven dat je paard er ook ECHT op reageert)
4. overgang terug
5. kleine hulp (geen reactie, ga verder met stap 2.)

Je paard moet uiteindelijk namelijk leren reageren op die hulp 1. niet op een van de daarop voldende hulpen.

In mijn profiel (onderaan) staat een uitgebreider verhaal.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:28

en dat wilde ik net gaan toevoegen. Pol13 heeft volkomen gelijk, als je de laatste twee stappen overslaat wordt je paard nooit echt scherp aan het been.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:28

Ik zou zeker niet boos worden, want je paard doet het niet om jou te pesten.
Ik heb zelf ook een paardje wat graag traag is en ik gebruik dus niet mijn been, maar ga zijn binnenachtebeen activeren met steeds aan te raken met mijn zweep, niet slaan en zeker niet pijn ermee doe, maar steeds als ze terug valt , mijn zit verlichten even klikkeren en dan mijn teugels in een hand en het achterbeen stalken noemt mijn juf het en zodra er reactie komt de zweep weg en dat steeds herhalen als hij terug in tempo komt, uiteindelijk zal hij op je eerste hulp de zit dus reageren.
Zelf ook actief denken en goed vooruit kijken en als je een bepaalt tempo hebt waar je tevree mee ben ga dan niet nog een stapje verder, maar bouw het op en zoek de grens maar ga er niet over.
Geduld is nog altijd het aller belangrijkst als je met paarden bezig ben.
Ook grondwerk voor het rijden wil wel eens helpen, gewoon ernaast en uitleggen wat je bedoelt.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 14:57

Ik heb namelijk een makkelijke job waar je je verstand op nul kan zetten.
En dan herdenk je alles nog is en zet je alles op een rijtje.
Waar ik dus vandaag ook achter ben gekomen .
Waarom krijgt mijn instructie hem wel aan haar been en ik niet.
Mijn paardje heeft voor haar respect ook omdat ze zelf niet dagelijks met hem bezig is.
Maar wel de momenten waarop ze hem wel rijd is ze altijd even consequent.
Mijn paardje kent mij en ook mijn zwakke punten.
Hij is verder hele braaf dus bij mij worden er al is dingen door de vingers gezien.
Wat ik bedoel is als ik op de grond zijn respect en tempo nog niet kan bepalen hoe kan ik het dan op zijn rug.
Zo gedraagd die zich altijd als een olifant en ik accepteer dat onbewust.
Bijv. in de stal moet hij een stapje opzij hij doet het niet.
Nuja dan wring ik me toch tussen de muur en hem dan gaat die wel opzij.
Net omdat die zo braaf want hij slaat toch niet gebruik je op de duur handelingen die hem toch altijd als leider plaatsen.
En zo gaat dit maar door en door.
Hij bepaalt stiekem altijd het tempo de plaats enz...
Dus ik denk dat ik hier eerst aan moet gaan werken.
Dat ik op de grond al duidelijkheid en disipline kan uitstralen.
Maar dat dit zover is kunnen komen is omdat het een aardepaard is en doodbraaf .
Maar ik ga het als een uitdaging gaan bekijken.

@ Bojangles
Met Ze heeft hem een keertje of 3 laten weten waar het te doen was.
Bedoel ik dus wel dat ze een lichte hulp gaf geen recatie kreeg en toen een grote hulp gaf.
Ik denk als je dit maar 3 keer hoeft te doen het eerlijker geweest is dan dat ik dagelijks hem afstomp.

Ik doe het ook niet expres he.
En ik heb hem zelf ingereden was toen nog een manegeruiter die haar eerste paardje kocht.
En intussen tijd al veel geleerd heb.
Ik wou een braaf paardje die ik te baas kon en geen ongelukken mee zouden gebeuren.
Nuja ongelukken zullen er niet gebeuren.
Ben vrij snel priveeles beginnen nemen en bij iedereen zijn we begonnen met dit probleem.
En ze hopen allemaal dat ik het eruit krijg door consequent te zijn.
de fout ligt bij mij besef ik maar al te goed .
En toch ben ik al veel verbeterd maar de weg is nog lang.
Het is anders rijden dan met een vlug snel paard.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:54

pol013 schreef:
De tips die hierboven gegeven zijn werken allemaal maar wat telkens ontbreekt is:

Na die grovere hulp waar reactie op kwam ga je weer terug na die eerste fijne hulp dus-->

1. kleine hulp
2. controle of je alles goed gedaan hebt en grovere hulp-->
3. eventueel nog een groeter hulp (al geef ik er na een tijdje de voorkeur aan om deze stap weg te laten en je tweede hulp meteen zo groot te geven dat je paard er ook ECHT op reageert)
4. overgang terug
5. kleine hulp (geen reactie, ga verder met stap 2.)

Je paard moet uiteindelijk namelijk leren reageren op die hulp 1. niet op een van de daarop voldende hulpen.

In mijn profiel (onderaan) staat een uitgebreider verhaal.

Daarom zeg ik ook dat je het moet combineren met overgangen Knipoog

Maar als je paard loopt, zou ik hem niet dírect terugzetten in een gang lager. Hij is voorwaarts dus láten lopen, na half/kwart rondje of een volte weer iets anders bijv. overgang halt, en van daaruit weer vragen en controleren enz enz.
Maar goed dat soort dingen vind ik nou vanzelfsprekend hihi.

Maar is het waar.

weemi_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:38

ik rij ook veel overgangen van alle gangen naar alle gangen maar ook binnen de gangen , uitstrekken - verzamelen ,.... en dan op verschillende plaatsen in de piste

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:55

Maar hoe kun je een pony goed actief maken als die pony echt heel erg reageerd op een zweep? Want ik probeer het met mijn benen alleen dat werkt niet want ze heeft nu door dat ik niets anders kan doen ben heel consequent, alleen ze heeft door dat ik als ze bijv. moet aangaloperen niets kan dan benen en dan gaat ze pas na 2 rondjes.

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:35

Je moet ten eerste erg consequent zijn
been = geen reactie (ns flink been geven) is er echt geen reactie dan geef hem maar ns een goeien tik en vooral wat heel veel mensen doen als je paard loopt je benen los heel veel mensen hebben de nijging een heel uur te liggen drijven is echt niet nodig zoweet je paard niet meer wat hij moet doen als je dan drijf om hem vooruit te krijgen denk hij ja wat moet ik doe je al n half uur...

en veel tempo wisselingen en meteen als er geen reactie is aanpakken...
kzie liever dat t paard hard weg rent dan dat er geen reactie komt

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 08:09

Ik zou veel overgangen gaan rijden en veel tempowisselingen, een paar pasjes verzamelen en weer weg rijden.

chicatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:22

schakellen
verzameld gaan draven op de korte zijde en op de lange zijde midden draf het werkt echt
mijn paard ik doof aan been
en ben er nou ongeveer twee week mee bezig en ik zie best veel voor uit gang probeer het eens
succes;)

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:56

wat ook helpt is gewoon het paart irriteren en kleine tikjes tegen het achterbeen,, het paard moet willen lopen voor je . en idd veel over gangen en afwisseling zijgangen enzz dat het paard allert moet blijven.. bij mijn paard werkt het !

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:40

Wanneer je een paard wilt wat goed aan het been is, zul je uitsluitend aan jezelf moeten werken. Je moet leren consequent te zijn tegenover het paard; Been = reactie. En afleren om tien keer een kleine hulp te geven, maar daarintegen eens streng te zijn en het duidelijker door te laten komen als je paard niet reageert.
Veel schakelen tussen de gangen en veel overgangen maken houden je paard alert op het been en die alertheid maakt dat hij ook sneller reageert.

Wanneer je op een mirakel wacht kun je tot in het eindeloze gaan zitten wachten, een paard zal zoiets niet uit zichzelf gaan doen!