Sedalin voor het berijden van groen paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:27

ok. hoeveel paarden daarvan heb je ingereden die hoog in het bloed stonden en al gingen flippen als je een zadel op hun rug deed?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:27

SuperPepeijn schreef:
nee inderdaad, het is heel fijn dat dit voor jou geholpen heeft, maar met 1 pony (de manege en verzorgponies heb je niet ingereden denk ik) heb je geen vergelijkingsmateriaal.


Ik heb ze niet ingereden, maar meerdere heb ik doorgereden, zodat ze in de lessen op een normale verantwoorde manier mee konden lopen...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:28

SuperPepeijn schreef:
ok. hoeveel paarden daarvan heb je ingereden die hoog in het bloed stonden en al gingen flippen als je een zadel op hun rug deed?


DOORgereden heb ik er 3 of 4..... ze waren zadelmak, kenden stap, draf en galop.... en uiteraard bokken en steigeren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:32

3 of 4, wow dat zijn pas getallen.
ook dat zijn niet de getallen die ik bedoel bij ervaring.
En bokken steigeren, daar zit ook enorm veel verschil in.
en een paard zadelmak maken is ook heel wat anders.

maar goed ik hou er over op, dat is te offtopic Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:36

hallo... moet ik me hier gaan verantwoorden omdat ik mijn mening geef????

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 22:50

Pipo schreef:
Ik heb veel paarden zadelmak gemaakt waar wat mee was, die meerdere keren waren uitgeprobeerd, of echt angsthazen.

En voor die heb ik altijd sedalin gebruikt, gewoon om een reden, veiligheid voor jezelf, en je moet de gewoonte een keer doorbreken, vaak kun je met 2 keer sedalin, en dan rustig afbouwen, zo'n paard zadelmak maken, je moet namelijk erdoor heen, lief zijn, rust en al dat getrut met die dieren heeft geen zin, daar krijg je alleen maar meer ellende van.

Het voordeel van angsthazen en lastpakken, is dat ze wat versuft worden, waardoor ze wat minder doorhebben wat er gebeurd, daardoor wennen ze er op een makkeljke manier aan, ze voelen zich lekker, op die manier, maak je je paard eigenlijk op een hele vriendelijke manier zadelmak!! Ze voelen zich een stuk relaxter namelijk.

Een probleem van sedalin, ze kunnen er door heen breken! En dat breekt de hel wel los!

sorry, andere Bokkers,maar volgens mij heb ik met Pipo te maken met iemand die weet waarover ie praat!!!
Het gaat er allen maar over dat je op het paard kunt blijven zitten, en dat ie leert dat het niet eng is.Ik wil niet flink gaan rijden met een spier verslapper!Ik vroeg me alleen af Pipo, ofdat ie het inderdaad onthoud oiv Sedalin.Of moet je het daarna afbouwen?
En als ze inderdaad uit hun dak gaan omdat het niet wekt?!!


l
Liever een paard, dat onder welke omstandigheid dan ook, leert dat een ruiter niet eng is, als een die doorverkocht en doorverkocht, en uiteindelijk naar de slacht gaat!
Het is voor mij helemaal niet moeilijk om de merrie te verkopen, als oningereden.Ze is mooi en heeft goede gangen.
Maar ik denk dat het een ander ook niet lukt.En dat het echt gevaarlijk is.Ze trapt na!!!!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:53

Nou weten we nog steeds niet van welke stal je bent Natasha...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:56

smith, als het echt zo'n goede stal was, dan had ze de naam graag gegeven. Al was het maar voor reclame.
En wist ze ook wat sedalin met paarden doet.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:59

daar heb je gelijk in running... en sorry als je me verkeerd begrepen hebt... (of ik jou!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 23:03

me too
En zoals vele weten discussieer ik graag
Maar mij gaat het helemaal niet om de persoon, maar dus echt om het onderwerp.
ik kijk dus daarna niemand aan van, ow dat was die en die, en die dacht dit en dat.
dat ben ik dan allang weer vergeten Lachen

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 23:03

200 Hoeraatjes voor Steef en Pipo!!!!
En Bokkers, ik wil heel graag jullie raad, omdat jullie best met hele goede ideeen komen!!!
Zoals die gele muisjes.
Ik heb er vaker van gehoord, maar waar zou je ze kunnen krijgen?
het paard in kwestie is idd uitgeprobeerd , voordat het bij ons kwam.Het is als 2 jarige een paar keer ontieglijk op de loop gegaan, met iets van tuig ( een band of zo) achter haar aan.Hier kwam ik gisteren pas achter.
Het feit dat ze steeds natrapt, als een ruiter van haar rug is, oftewel door netjes er vanaf te springen ( wat we iedere keer weer kort hebben geprobeerd) of die keer dat ze helemaal ontplofte, helper aan de hand hielt haar niet meer,longeur ,ik, niet meer, ruiter bleef zeker 2 minuten eraan hangen, maar kon niet meer, en paard trapte na!!!Ik kon er net op tijd bij met de zweep.
Ik zou haar allang hebben weggebracht voor de dood, ware het niet dat ze pas 3,5 is, en dan moet het toch eigelijk lukken???!!!Ook heb ik wel heel veel geduld.
Kom nou niet met een verhaal dat als Monty Roberts komt, hij er wel op gaat zitten, ik geloof dit gewoonweg niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 23:10

Is ze bang van het gewicht of van dat er wat boven haar zit.
ik weet dus niet hoe ze op stal is, maar bij paarden die bang zijn voor wat er boven zit helpt het soms, raar maar waar, goed om veel op een stoel te poetsen.
het hele paard.
Dan sta je ook steeds boven haar en went ze er aan dat er vanuit haar ooghoeken wat is.

verder ben ik ook geen voest en roberts fan.
maar helaas voor jou ook geen sedalin fan Lachen

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 23:18

runningkawa schreef:
Is ze bang van het gewicht of van dat er wat boven haar zit.
ik weet dus niet hoe ze op stal is, maar bij paarden die bang zijn voor wat er boven zit helpt het soms, raar maar waar, goed om veel op een stoel te poetsen.
het hele paard.
Dan sta je ook steeds boven haar en went ze er aan dat er vanuit haar ooghoeken wat is.

verder ben ik ook geen voest en roberts fan.
maar helaas voor jou ook geen sedalin fan Lachen

Dat is ook een goed idee.Toch is het niet de hoogte,want de "hanger "lag mooi verdeeld, plat over de rug.Zo dicht mogelijk contact zoeken zeg ik altijd.
Maar van die stoel, ga ik toch doen!!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 23:19

Nou, er wordt hier lekker omgesprongen met dat paardje en lekker over gepraat. Als je nou eerst eens het vertrouwen terug leert te winnen, zou dat niet een optie zijn? Want dat mist ze blijkbaar? of niet? Consequent zijn is misschien ook een optie, alhoewel ik weet dat daar nogal eens een gebrek in is in de paardenwereld. Trouwens respect voor het dier waar je mee werkt, daar mist het nog meer aan!
Net als Kawa, hou ik niet van dat Voest gedoe enz. dat moet gewoon sowieso al in je zitten.
Maar Sedalin zou ik al helemaal niet gebruiken, kunnen nare ongelukken van komen.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 23:20

runningkawa schreef:
smith, als het echt zo'n goede stal was, dan had ze de naam graag gegeven. Al was het maar voor reclame.
En wist ze ook wat sedalin met paarden doet.

reclame kawa?
Dit is toch geen reclame!!!Negatieve reclame misschien.
Toch vind ik het als zgnm 'prof"leuk om met andere paarden gekken (want paardengek moet je als prof helemaal zijn!!)ervaringen uit te wisselen!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 23:21

Natasha, als je jezelf bekend wilt maken mag het ook per pb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 23:22

Nu negatief, maar ik ga er vanuit dat er toch ook wel positieve zal zijn Lachen

En wat is prof?
Als we je stal weten en of je naam is dat pas te beoordelen Lachen (misschien)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-11-02 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 23:22

LeonoorStoos schreef:
Het is dus niet verstandig om sedalin te geven. Als ik jou was zou ik m'n botten niet gaan breken (zoals ik heb gedaan) en gewoon iemand erbij halen die het dagelijks doet en er dus heel ervaring in heeft. Laat die het klusje maar klaren, je zult zien dat als je hem/haar een weekje uit handen geeft je veel verder komt dan waar je nu bent. (spreek uit ervaring).
Daarna kun je lekker zelf aan de gang, daar heb jij meer aan, maar je paard ook!

Nogmaals,
Het lukt mij niet om dit paard uit handen te geven!!!Geen prof trapt hierin!!!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 23:24

Acepromazin (= de werkzame stof in sedalin)

Eigenschaften / Wirkungen
Sedalin enthält das klinisch bestens bewährte, sehr gut verträgliche Phenothiazin-Derivat Acepromazin. Durch seine zentral psychomotorische Hemmung führt es zur verminderten Erregbarkeit (Sedation) und verminderten Motorik (Hypokinese) mit Erschlaffung der Muskulatur, wobei das Bewusstsein nicht wesentlich beeinträchtigt wird. Dieser Zustand der relativen Indifferenz gegenüber der Umwelt führt zur teilnahmslosen Gleichgültigkeit mit reduzierter Schmerzempfindung, so dass Manipulationen an dem und mit dem Tier mühelos möglich sind. Die psychische Erregbarkeit, Aggressionen, Angst und Abwehrreaktionen werden gehemmt. Die Wirkung zusätzlich applizierter zentraler oder peripherer Analgetika (Barbiturate, Morphinderivate, Lokalanästhetika) wird durch Acepromazin potenziert und kann zur Neuroleptanalgesie genutzt werden. Infolge der dämpfenden Wirkung auf das autonome Nervensystem beugt Sedalin möglichem Erbrechen in der Narkose vor. Es kann auch als Antiemetikum angewendet werden. Von besonderem Vorteil ist die gute Applizierbarkeit des Sedalin Gels. Die benötigte Dosis ist klein und das Präparat kann oral verabreicht werden.

Pharmakokinetik
Die Wirkung tritt nach der Verabreichung rasch ein: Grosstiere 30-60 min., Kleintiere 15-20 min. Die Dauer der Wirkung beträgt bei der angegebenen Dosierung durchschnittlich 6-12 Stunden. Die angegebene Dosierung kann je nach gewünschter Wirkung variiert werden. Eine Erhöhung ist aufgrund der geringen Toxizität von Acepromazin möglich, führt jedoch nicht immer zu verstärkter Sedation. Toxizitätsversuche an Hunden mit der 12-24fachen klinischen Dosis (3 mg/kg) bei i.m. Injektion führten zu keinen negativen Erscheinungen.

Indikationen
Ruhigstellung von Gross- und Kleintieren, Ausschaltung von Abwehrreaktionen bei Fixationsmassnahmen und bei Untersuchungen, Prämedikation vor Allgemeinnarkosen, Sedation bei Nervosität, Kannibalismus, Muskelkontrakturen (Tetanie, Lumbago), Stress-Situationen, Transporten, Symptomatische Therapie bei Erbrechen, Reisekrankheit.

Als je ze niet zwaar aan het werk zet moet het volgens mij wel kunnen....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 23:24

Natasha,

Ik ken genoeg mensen die je zeker weten kunnen/willen helpen!!!!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 07:55

Ik kan niet veel zeggen over het gebruik van Seladin tijdens het zadelmak maken aangzien ik hiermee geen ervaring heb.

Maar wat ik even wou toevoegen: van de zomer had ik dus een mooie jonge volbloedmerrie om zadelmak te maken. Er was al een beetje mee gerommeld, maar de vorige eigenaar deed er wat geheimzinnig over. Anyway, het paard ging tijdens het zadelmak maken dus compleet door het lint en is verongelukt. Ze kwam na haar woeste gebok boven op een paal terecht die dwars door haar buikwand perforeerde. Ze hing met 4 benen van de grond gespieced aan die paal. We hebben haar er met kettingzagen vanaf moeten zagen, was niet leuk Verdrietig
Dit is dus wat er kan gebeuren met een paard dat doordraait. En dan kan je nog zo tegen sedalin zijn, het moet niet zo gek worden dat je jezelf en het paard in gevaar brengt. Als ik de tijd kon terugdraaien.....

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 09:40

Wat mij wel opvalt, is dat Pipo en Steef ineens mensen zijn 'die weten waarover ze praten'
Toch grappig.. gezien zij het advies geven wat Natasja graag wil horen...

Ik heb eens een jachtpaard tijdens een run gereden voor iemand die een nieuw paard wilde kopen. Die hadden ze volgepompt met Sedalin. Het beest liep met zn hoofd tegen een boom aan en zag helemaal niks.. hoe die over de sloten is gekomen en dat ie nu nog leeft is me een raadsel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:02

Laura schreef:
Wat mij wel opvalt, is dat Pipo en Steef ineens mensen zijn 'die weten waarover ze praten'
Toch grappig.. gezien zij het advies geven wat Natasja graag wil horen...

Ik heb eens een jachtpaard tijdens een run gereden voor iemand die een nieuw paard wilde kopen. Die hadden ze volgepompt met Sedalin. Het beest liep met zn hoofd tegen een boom aan en zag helemaal niks.. hoe die over de sloten is gekomen en dat ie nu nog leeft is me een raadsel!


Ik begrijp ook niet dat je een jacht gaat rijden met een beestje die vol sedalin zit, daar kan ik met mijn hoofd niet bij.

Wat ik al aangaf, is dat wij ze wat gaven en dat in een paar dagen afbouwde, puur om door de gewoonte heen te breken, dat betekend niet dat we ze met sedalin vol in het werk zette!!! Dus niet volle spuit erin, en effe flink rijden! Alleen om de gewoonte te doorbreken, mensen doen het ook weleens bij de tandarts of kaakchirurg, dat soort mensen zijn zo bang, die nemen ietwat verdovend, waardoor ze de angst wat minder voelen.

Laura, je mag gerust vinden dat ik er niets van weet, dat maakt mij verder weinig uit, ik wil er wel bij vermelden, dat alle paarden die ik zadelmak heb gemaakt, ook allemaal zadelmak zijn geworden, er is er nog nooit eentje niet gelukt. En het zijn er erg veel, ik weet niet eens meer waar ik met tellen moet beginnen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:13

Steef, een reactie op jou uitspraak:

Ik vind het hier op bokt altijd enorm 'grappig' om te zien dat de profs afgekraakt worden om hun manieren. Terwijl de helft van die mensen die het af lopen te kraken niet eens weten waar ze over praten, er geen ervaring mee hebben en het zelf ook al niet voormekaar maken. Ik erger me rot als ik hier op bokt lees dat er iemand vind dat er bij die profs die lastige paarden niet goed behandelt zijn. Waar komen die bokken vandaan? Bij de particulieren toch? Ik heb nog maar weinig verwende paarden bij profs vandaan zien komen, bij particulieren des te meer

Precies wat ik wilde zeggen Steef. Daarom adviseerde ik haar ook aan om het paard bij profs onder te brengen die weten waar ze mee bezig zijn met zadelmak maken. Ik geef ruiterlijk toe, mijn paard is verwend. Waarom, omdat ik alleen aan hem aandacht kan geven en hem niet altijd als paard behandel. Bekend fenomeen en ik val wat dat betreft goed door de mand. Daarom zal ik ook nooit verknalde paarden wilden heropvoeden, laat staan jonge paarden zadelmak maken. Dat is en blijft gewoonweg werk van profs.

Moet wel zeggen dat onder de profs ook wel slechte zitten, en een menselijk eigenschap is dat we juist die slechte onthouden en al die goede vergeten.

Zadelmak maken is de basis van een leuk paarden toekomst. Verknal je dat heb je er altijd last van. Dus Natasha, aub ga niet zelf klungelen met sedalin e.d. maar breng het paard weg naar iemand die er verstand van heeft.

Laat je ons weten wat je gaat doen?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:17

ERgens ben ik het verhaal iets kwijt geraakt. Waarom ben jij erop tegen, Natasha, om je paard bij een prof te brengen???