Paard kruipt naar achteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Paard kruipt naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 13:19

Ik heb door de slechte weersomstandigheden een tijdje (week) niet kunnen rijden, maar nu het weer beter is zijn we weer begonnen.
Nu merkte ik dat mijn paardje probeert er aan de achterkant uit te lopen. Hij is dus niet mooi voorwaarts aan het been en zet meer gewicht op de voorhand, wordt kort in de hals en draagt totaal niet van achteren. Het is net alsof hij achteruit wil gaan lopen (the bad kind). Daardoor val ik iets voorover in het zadel waardoor het probleem erger wordt (ik probeer het niet te doen natuurlijk). Als ik dan toch doorvraag, komt er een bok, meer met een schop naar achteren dan omhoog. Het paard komt achter de teugel en kropt zich op in de nek. Hij doet dit zowel onder het zadel als bij het longeren met passoa.
Ik probeer nu goed achterover op m'n kont te zitten en daardoor zijn de bokken (als ze al komen) al wat meer omhoog en niet zo gemeen meer. We rijden veel overgangen en tempowisselingen en ik focus me nu meer op het voorwaarts houden dan op het aan de teugel, want dat zou het probleem toch maar verergeren. Ook aan de longeerlijn probeer ik hem goed voorwaarts te houden, maar ik wil niet de hele tijd hoeven schoppen en slaan.
Wat ik nu doe is dus vooral veel tempowisselingen en bij het terugkomen, als hij naar achteren wil er gelijk weer uit rijden.
Ik heb gisteren les gehad en heb wel wat dingen meegekregen van m'n instructrice, maar wie heeft er nog meer tips en/of oefeningen.

EDIT: het paard is medisch in orde en het zadel past goed.

Cantheon

Re: Paard kruipt naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:24

Aangezien je paard medisch in orde is (ga er maar vanuit dat je dat idd goed hebt laten controleren, klinkt in eerste instantie nml alsof er iets niet helemaal lekker zit) denk ik dat je heel goed bezig bent. Niet aan de voorkant frutsen, maar je paard eerst weer lekker voorwaarts en op eigen benen laten lopen. Ga ook eens springen/balkjes lopen of lekker naar buiten. Daar kan je paard helemaal van opkikkeren. Of ga eens lekker grondwerk doen. En idd wat je al doet, voorwaarts voorwaarts en nog eens voorwaarts. Succes!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 15:28

Springen, grondwerk en naar buiten doen we al, maar het gevoel en beeld (voor mij) blijft dat het meeste van de energie in de beweging er aan de achterkant uitkomt, dus erg op de voorhand. Op buitenrit is het minder erg, met grondwerk is het verschrikkelijk en met springen duikt hij helemaal in elkaar voor en op de hindernis.
Ik heb een aantal mensen laten kijken, maar enkel mijn instructrice merkte het op. Het is meer een gevoel. Ik denk dat hij een trukje heeft gevonden dat ik niet op tijd heb getempert en waar hij nu gebruik van maakt, zodat het niet zo zwaar is voor hem.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:11

Laat hem eens vrijspringen en kijk hoe zijn techniek dan is, of laat er eventueel eens iemand anders (instructrice ofzo) op rijden en kijk of die dezelfde mening heeft en eventueel tips heeft

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 22:22

Ik kom net terug van mn paardje en het was nog erger dan gisteren terwijl het toen op het einde toch best goed ging. Het was zelfs zo erg dat hij bijna niet van draf in galop wou.
Ik ben afgestapt en heb de longeerlijn en passoa er aangemaakt, en toen viel me op dat vooral in de galop hij z'n rug erg stijf houdt en hem niet goed gebruikt. Na een tijdje wordt het wel beter.
Wat kan ik nu het beste doen? Ik denk zelf dat ik voorlopig er even niet terug op ga en hem lekker lang en laag longeer aan de passoa. Daar ontspant hij na een tijdje wel goed aan namelijk. Maar is dit wel juist, of maak ik het daarmee alleen maar erger?

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:34

Ik zou hem voor de zekerheid toch na laten kijken door een fysio of een ostheopaat. Dit klinkt niet echt lekker...

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:09

denk dat je de voorkant met rust moet laten. balkjes springen helpt ook wel. succes ermee

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 08:34

jefreyginny schreef:
denk dat je de voorkant met rust moet laten. balkjes springen helpt ook wel. succes ermee

Ik doe echt helemaal niets aan de voorkant! we rijden sinds dit probleem met een lange contactteugel, maar hij kruipt daar zelf steeds achter.
Cantheon schreef:
Ik zou hem voor de zekerheid toch na laten kijken door een fysio of een ostheopaat. Dit klinkt niet echt lekker...

Cantheon schreef:

Ja, daar dacht ik zelf ook al aan. Hij is pas nog geweest en toen was er niets aan de hand. Als ik zelf voel, dan geeft hij ook geen reactie en ik voel ook geen rare 'bobbels' in z'n spieren. Ik kijk nog even hoe het vandaag gaat en als het niet een heleboel beter is, dan roep ik de osteopaat er weer bij.

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:07

Inderdaad, dit klinkt toch wel alsof er toch iets niet helemaal lekker zit, vooral omdat het eigenlijk (als ik je verhaal zo lees) toch redelijk plotseling is begonnen.

Niet rijden en gaan longeren vind ik in elk geval wel een goed idee. of lang en laag een goed idee is moet je even bekijken. Als hij daar goed op wil ontspannen zonder op de voorhand te komen, is dat prima. Maar bij sommige paardne maakt lang en laag alleen maar dat ze meer op de voorhand komen. Zorg in elk geval dat je hem actief voorwaarts houdt aan de longe. Eventueel kan je hem ook balkjes laten lopen aan de longeerlijn, misschien dat dat helpt.

Blijft desondanks dit probleem of word het erger, dan zou ik toch even laten controleren of hij in zijn rustweek niet ergens een spier heeft verrekt ofzo.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 12:44

Als ik hem hoger zet wordt het nog zwaarder. Hij wil geen gewicht op de achterhand zetten en zet zich voornamelijk af met z'n voorbenen.
Ik heb les en workshops gehad van verschillende osteopaten en fysioterapeuten en ken de basis dus wel een beetje. Ik voel geen verschil in z'n spieren, hij is niet kreupel en de benen zijn van dezelfde temperatuur. Ik zat dus meer te denken aan een inwendig probleem, maar ken niemand die hier ervaring mee heeft.
Het typische is dat hij het zowel los, aan de longeerlijn en onder het zadel doet. Misschien heeft hij zich vastgerold ofzo.
Zoals ik al zei; ik kijk het vandaag nog even aan. Misschien is het gewoon stijvigheid en heb ik hem aan het begin van de week wat overvraagd. Dan zou het nu beter moeten gaan...

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:49

Lastig hoor..... Wat je zegt, dat hij wat spierpijn heeft van het begin van de week, zou natuurlijk ook zomaar kunnen. Dan zou het door te longeren beter moeten worden. En als jij merkt dat lang en laag fijner voor hem is, dan zou dat mijn keus zijn.
Hopelijk is hij vandaag weer wat beter!

Maar ik zou geloof ik hetzelfde doen als jij, gewoon gaan longeren en even aankijken wat er gebeurt. Veel meer kan je volgens mij op dit moment ook niet doen, vooral als je zelf wel enige ervaring met spieren ed hebt. Als het dan echt iets acuuts zou zijn, zou je het waarschijnlijk wel gezien hebben.

Succes er mee, en ik hoop voor je dat het snel beter gaat!!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:53

Dit soort dingen zijn zo enorm lastig. Maar er moet wel iets mis zijn. Het kan ook zijn dat hij het vaak koud heeft of verkeerde voeding krijgt. Misschien te veel toen hij stil stond?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 13:09

Malenka schreef:
Dit soort dingen zijn zo enorm lastig. Maar er moet wel iets mis zijn. Het kan ook zijn dat hij het vaak koud heeft of verkeerde voeding krijgt. Misschien te veel toen hij stil stond?

Daar heb ik helemaal niet aan gedacht en dat zou heel goed kunnen. Ik voer mijn paard namelijk niet zelf en heb niet overlegd met de man die dat doet. Het kan dus zijn dat hij zijn normale hoeveelheid heeft gehad (2x 1 kg) die hele week en dat hij nu een overschot heeft (lichte toxificatie). Hij is wel gewoon op de wei geweest die week en we hebben wel grondwerk gedaan, maar zo weinig dat ik het niet eens een lichte trainig zou noemen. Ik zal er de volgende keer rekening mee houden en het toch zeker even overleggen met die man als het nog een keer zo'n slecht weer is en we niets doen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:20

Dat zou dan inderdaad goefd kunnen. Ik zou het maar even na vragen aan die man. En dan even zorgen dat je jouw paard extra rustig warm 'laat lopen'. Als het wat frisser is misschien ook even startten met rijden met een uitrijdeken op? En ook met uitrijden dan natuurlijk. Ook masseren voor het rijden wil dan wel eens helpen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:27

Alicia2u schreef:
Cantheon schreef:

Ja, daar dacht ik zelf ook al aan. Hij is pas nog geweest en toen was er niets aan de hand. Als ik zelf voel, dan geeft hij ook geen reactie en ik voel ook geen rare 'bobbels' in z'n spieren. Ik kijk nog even hoe het vandaag gaat en als het niet een heleboel beter is, dan roep ik de osteopaat er weer bij.[/quote]
Laatst heb ik ook de ostheopaat/sportmasseur langs geweest (dit was overigens de eerste keer). Toen ze klaar was, zei ze dat als we dachten dat het paard niet lekker liep, we nog eens moesten bellen voor een behandeling. vaak gebeurd zoiets doordat het paard vast heeft gelegen of zich ernstig druk heeft gemaakt op de wei (wij konden bij ons paard niet duiden hoe zijn rug zo vast is komen te zitten, maar goed)

dus inderdaad nog eens proberen?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 21:36

Vandaag ging het iets beter. Met het poetsen viel me iets op en ik denk dat dat de oorzaak is. Hij is namelijk wel erg reactief aan z'n buik! In plaats van dat er iets mis is met z'n rug denk ik nu dus aan z'n buikspieren. Waarschijnlijk heb ik hem aan het begin van de week overvraagt en heeft hij nu dus spierpijn.
Ik heb lang en laag gestapt en een piepklein stukje gedraaft aan het eind en dat ging wel beter. Ik bel toch even de osteopaat, maar ik ben blij dat ik nu weet wat waarschijnlijk de oorzaak is.