probleem. pony is bang voor andere pony's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dniekje

probleem. pony is bang voor andere pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 22:17

probleeeem.

van het zomer [á 3 maanden geleden] is er een pony tegen mijn pony oopgeknald op concours, en mijn pony is nogal stresserig. en nu springt ze op concours voor alle pony's aan de kant. als er iemand aankomt, draait ze zich om en stijgert weg. heel lastig als je wilt losrijden. op de club doet ze dat niet, maar daar zijn we met z'n hooguit met zn 5jes in de les.
Elke keer beloon ik haar wel als ze braaf langs een andere pony loopt.
Ik heb ook al eens een rood strikje in haar staart gehad, zodat iedereen niet te dichtbij komt. maar om dat nou elke keer te doen. wie kan me helpen? want dit is echt heel lastig!

bedankt!

Alicia2u

Re: probleem. pony is bang voor andere pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:23

probeer eerst eens aan de hand met je pony op het losrijterrein te stappen. laat haar eerst rustig vanaf de kant kijken naar de andere ponies en ga steeds een stapje verder. Daarna kun je eens erop zitten met iemand ernaast, terwijl jij je pony kalmerend en bemoedigend toespreekt. De volgende stap is zelf rijden. Herhaal dit een paar keer en ga niet rijden als je pony geen vertrouwen heeft in de situatie.
Het belangrijkste is dat je de tijd neemt om dit probleem op te lossen en niet gewoon losrijden gaat als je pony nog angstig is, want dat lost het probleem niet op.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 22:28

vandaag had ik wedstrijd, ook eerst aan de hand. daarna er wel op. uiteindelijk maar buiten losgereden, wel lekker ontspannen de proef ingegaan, met nog wel een mooi resultaat 185. en een eerste plek. maar dat kan natuurlijk niet elke x; buiten losrijden. @ Alicia, ik ga het proberen! bedankt voor de tip! Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:30

Ga het probleem ook niet uit de weg, want dan leert je pony het nooit. De kunst is om het probleem op te zoeken en elke keer als je pony angstig wordt naar een plek te gaan waar ze wel ontspant en dan weer terug enz. Op die manier kun je steeds een stapje verder Lachen

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 23:07

Ik moest wel, we hadden een 20x40 bak, we reden met een stuk of 12.
erg veel, en moest toch inrijden. volgende x probeer ik je manier!

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 00:30

Ik ken jouw probleem, heb ook zo'n paard.
Mijn probleem is dat ik mijn paard versterk in z'n angst, doordat ikzelf erg gespannen ben in een drukke losrijbak en omdat ik probeer om alles te vermijden wat een schrikreactie teweeg kan brengen (oh jee, daar komt een paard in galop in tegenovergestelde richting, laat ons maar snel afwenden of gaan stappen of.. oei, nu moet ik tussen twee paarden door, dat gaat niet lukken).
Naar mijn mening moeten wij als ruiter zo zelfverzekerd gaan rijden, dat ons paard leert dat er eigenlijk helemaal niks aan de hand is: de "baas'" doet normaal dus zal er niks engs zijn.
Ik probeer om mezelf hier in te verbeteren (erg moeilijk) en af en toe lukt het ook. Ik merk dan ook echt dat mijn paard veel minder bang is.
Misschien is dit ook jouw probleem? Probeer er eens op te letten de volgende keer dat je los moet rijden in een drukke bak.
Succes!

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:42

loop eens voorzichtig met het halstertouw stevig in je hand langs andere pony's en geef haar steeds een klopje als ze het goed doen
als ze langs een paar pony's is geweest stop je even en geef je haar een snoepje oefen per dag ongeveer eerst 5 min na een week 10 min ong. en als het egt goed gaat een kwartiertje veel suc6 met je pony hopelijk komt alles goed