Hoe leer ik mn paard wijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MadelonSunny

Hoe leer ik mn paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 20:46

Hallo,
ik rijd wedstrijden en wil nu graag ook het wijken onder de knie hebben..
Als ik met der probeer te wijken heb ik het idee dat ze niet op mijn been reageert.
Ze is dan wel goed aan het been. Knipoog
Hoe kan ik mn pony leren te wijken voor mijn been?
Kan ik er beter een zweepje bijpakken of gewoon hard drijven met mijn been(ik rijd met sporen, niet altijd en tik alleen aan als het nodig is)?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

En dan heb ik nog een probleem, omdat ze niet goed naar mijn been luistert met wijken, gaat ze met schouderbinnenwaarts ook té veel naar binnen, waardoor het eigenlijk geen schouderbinnenwaarts meer is.
Ik heb het idee dat ze of mn been niet 'wil' voelen of hem gewoon echt n iet voelt, maar met het aandrijven reageert ze súupergoed.
Dus wat kan ik hieraan doen?
Laatst bijgewerkt door MadelonSunny op 29-10-07 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

MadelonSunny

Re: Hoe leer ik mn paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 20:53

Kan niemand me helpen?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:58

zorg eerst dat ze goed op je beenhulp loopt. dus als je draf vraagt moet ze meteen reageren. dan ga je a-c lijn rijden met de juiste stelling. daarna geen je je been erbij en desnoods geef je elke keer als je je been aanlegt een klein tikje met de zweep net achter je kuit en vraag je haar zo om te gaan. op eze manier heb ik het mijn paard geleerd. eventueel kan je er ook iemand naast laten lopen die je paard een beetje omduwt en eventueel met een zweepje zodat het paard eigenlijk wegloopt voor het zweepje

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 20:59

Bedankt!
Ik zat ook al te denken aan een zweepje.Knipoog

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:01

Nou, ik ben toevallig net met mijn 5-jarige fries bezig met wat verder oefeningen. Hij had ook de gewoonte dwars door mijn been heen te lopen en overal schijt aan te hebben.

Ik heb het gewoon als volgt gedaan:
Bijvoorbeeld bij A afwenden en dan eerst goed rechtzetten. Dan voorzichtig aankomen met je kuit en je paard proberen zijwaarts te drijven, reageert hij niet? Gelijk je spoortje er iets harder in en desnoods met het zweepje op de plek waar je aanspoort bijtikken. Loopt hij over de schouder weg of valt hij door je been heen, weer rechtzetten en opnieuw proberen.
Beter of duidelijker kan ik het niet zo goed uitleggen.

Met de schouderbinnenwaarts zou ik dan nog even wachten. Als je paard nog niet volledig op de juiste druk kan wijken, doet hij het met de schouderbinnenwaarts ook niet. Dus kan je beter eerst je wijken goed voor elkaar hebben en dan proberen een stapje verder te gaan.

Succes ermee.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:03

eerst sporen af en zorgen dat je pony goed voorwaarts wordt. Veel overgangen rijden.
Zoek een instructeur die je verder kan helpen, dat is een stuk makkelijker dan hier zo op bokt.
Sporen hebben geen zin ook omdat ze er niet goed op reageert en het nog niet past bij de graad van de africhting en wat jij kan.
Voorberijdende oefeningen op wijken zijn, stelling, volte openen en sluiten en schouderbinnenwaarts. Maar ik zou toch een instructrice gaan zoeken. Succes met je pony !

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:04

Tja, ik neem aan dat als je wedstrijden rijd je toch ook les hebt?? Als die niet weet hoe je dat moet doen dan wordt het hoog tijd om op zoek te gaan naar een ander. Wijken leer je het best als je iemand hebt die naast je staat en je kan helpen. Het is ONMOGELIJK om dat zonder zien van paard en ruiter even hier op bokt te vertellen.
En alle goedbedoelde adviesen...sorrie maar dat kan alleen maar verkeerd uitpakken voor het paard. Als de amazone al niet weet hoe het voelt om een paard opzij te laten gaan.....foute boel de zweepjes en sporen!!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:04

Nou ga ik weer denken. Even dat verhaal over die sporen. Als je paard daar helemaal niet op reageert, hoe gebruik je ze dan??

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 21:09

Ik heb idd les.Knipoog
Meestal 1 keer in de 2 weken, ik wil graag een keer een privélesje, maar daar moet ik het nog met m'n ouders over hebben.
Waarom ik met sporen rijd,
ze is altijd goed aan mn been, daar is ze súuper in, maar als ik met der galoppeer, dan komt ze gauw naar binnen in de bochten, zonder sporen blijft ze niet bepaald makkelijk op de hoefslag en doordat ze niet goed reageert op mn been met wijken, rijd ik ook met sporen.
Ik rijd niet altijd met sporen hoor! Knipoog
Als jullie dat soms denken, want anders reageert ze over een tijdje niet meer als ik zonder rijd.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:11

Maar hoe gebruik je ze precies? Zit je er constant aan met je been??

Lord_Ik

Ik zou m'n paard ipv van een rechte lijn te starten waar ie alle kanten op kan iets voor de hoek laten afdraaien en 'm dan met m'n been er weer in duwen, of ipv hem in de hoek te laten draaien 'm opzij duwen. Zo gaat je paars sneller geneigd zijn om te wijken dan op een rechte a-c Lachen en als hij bij het aandrijven wel reageert, wil dat niet zeggen dat hij het niet voelt, maar dat hij het niet snapt of niet kan doen Tong uitsteken enneuh ik zou eerder gaan oefenen op reageren op m'n been dan direct sporen te gaan gebruiken Tong uitsteken moeilijk gaat ook, en voor je paard is het veel prettiger zonder sporen Tong uitsteken

barbar

ik heb mijn paard het wijken aan geleerd door bijv bij a af te wenden en dan schuin over te steken naar de m en dan hem voor een pasje iets rechter te maken en hem dan opzij te drijven, als hij het dan doet hem belonen en daarna weer verder schuin over te steken de volgende probeer je het 2 stapjes.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:13

Ik denk dat ze je zijwaarte beenhulp gewoon nog niet begrijpt, dat ze dit gewoon nog niet geleerd heen (daarom valt ze ook door je been heen in de bochten).
Daarom geen sporen en zweep, maar eerst rustig de zijwaarte hulp leren. Het lijkt me het slimst om dit te doen met instructie ernaast, de kan je excact op het juiste moment aanwijzingen geven, zodat jullie het samen goed aanleren.
Vooral niet vergeten, veel belonen als ze een pasje goed doet.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:13

woh toen ik begon met schrijven was er nog geen bericht, ik weet dat ik langzaam ben maar zo langzaam?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:14

Bonnie_Theun schreef:
Nou, ik ben toevallig net met mijn 5-jarige fries bezig met wat verder oefeningen. Hij had ook de gewoonte dwars door mijn been heen te lopen en overal schijt aan te hebben.

Bijvoorbeeld bij A afwenden en dan eerst goed rechtzetten. Dan voorzichtig aankomen met je kuit en je paard proberen zijwaarts te drijven, reageert hij niet? Gelijk je spoortje er iets harder in en desnoods met het zweepje op de plek waar je aanspoort bijtikken. Loopt hij over de schouder weg of valt hij door je been heen, weer rechtzetten en opnieuw proberen.

Met de schouderbinnenwaarts zou ik dan nog even wachten. Als je paard nog niet volledig op de juiste druk kan wijken, doet hij het met de schouderbinnenwaarts ook niet. Dus kan je beter eerst je wijken goed voor elkaar hebben en dan proberen een stapje verder te gaan.

Succes ermee.

Meteen de spoor er harder in is niet de goede oplossing in mijn ogen.
Niet elk paard zal meteen snappen dat die zijwaarts moet, je moet ook wat doen met je handen.
Toen het bij mij niet lukte lag het ook aan mijn handen ik begon helemaal opnieuw en heel makkelijk.
Steeds duwen en zodra ze een stapje zijwaarts ging heel even 'loslaten' en dan weer duwen en dan zo door. Eerst snapte ze het niet en toen moest ik allebei mijn teugels naar de hoefslag doen, het klopt niet maar ze snapte het wel.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 21:15

Ik gebruik mijn sporen alleen als het nodig is! Knipoog
Ik ga niet elke pas aantikken, ik kan er absoluut niet tegen als mensen dat bij hun paard/pony doen, dus ik ook niet ! Knipoog

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:16

Pistasche schreef:
Bonnie_Theun schreef:

Succes ermee.

Meteen de spoor er harder in is niet de goede oplossing in mijn ogen.
Niet elk paard zal meteen snappen dat die zijwaarts moet, je moet ook wat doen met je handen.
Toen het bij mij niet lukte lag het ook aan mijn handen ik begon helemaal opnieuw en heel makkelijk.
Steeds duwen en zodra ze een stapje zijwaarts ging heel even 'loslaten' en dan weer duwen en dan zo door. Eerst snapte ze het niet en toen moest ik allebei mijn teugels naar de hoefslag doen, het klopt niet maar ze snapte het wel.

Ik bedoel hiermee dat je je spoor en best iets harder in mag doen als hij niet alleen op de drijving reageert.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 21:18

Ik ga weer. Knipoog
Dus als ik niet reageer, dan weet je waarom.Knipoog

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 21:18

Ik zal morgen ofzo weer gaan oefenen en jullie vertellen hoe het ging! Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:19

Als jij je paard zonder sporen niet eens door de hoeken krijgt, lijkt wijken me al helemaal niet op z'n plaats!

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 21:20

Ik ga de volgende keer zonder sporen rijden! Knipoog

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:23

sorry hoor maar ik vind dat de ts wel heel erg aangevallen word, laten we het aardig houden.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:23

Bonnie_Theun schreef:
Ik bedoel hiermee dat je je spoor en best iets harder in mag doen als hij niet alleen op de drijving reageert.

Oke, dan is het goed. Ik bedoelde het niet aanvallend hoor! Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:24

Het heeft helemaal niets met je sporen te maken. Als jij je spoor goed gebruikt dan is daar niets mis mee. Ik denk alleen dat je je paard eerst beter aan je hulpen moet hebben ( goed een hoek kunnen rijden b.v ) en dan pas moet gaan denken aan wijken. In dit geval sla je een heel stuk van je africhting over.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:25

Pistasche schreef:
Bonnie_Theun schreef:

Oke, dan is het goed. Ik bedoelde het niet aanvallend hoor! Knipoog

Nee weet ik. Ik licht het alleen wat nadere toe Lachen