galop moeizaam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

galop moeizaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 10:13

hallo,

ik hebeen paardje waarmee ik m1 rijd.
we rijden braaf onze winstpuntjes,
maar ik zit met een groot probleem, wat ook niet weg te moffelen is in proeven...

de galop is namelijk slecht, of hij huppelt wat langzaam, of hij gaat als een ongeleid projectiel door de rondte, laat me maar niet beginnen over contra want in de meest onmogelijke houdingen weet hij toch nog om te springen, uit elkaar te vallen of in draf te plonzen.

als ik hem in de draf lekker heb lopen, gedragen op de achterhand en licht in de hand. en ik ga dan galopperen word hij ook daarna in draf meteen stugger.

dus hoe krijg je een paard beter met de achterhand erbij, beter gedragen, beter bij je, beter rechtgericht, langzaam maar toch met sprong.
nouja, ongeveer alles wat fout kan zijn aan de galop loop ik wel tegenaan heb ik het idee Vork

bromfiets

Re: galop moeizaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:18

Loopt hij ook zo "moeilijk" aan de longe? Dan is het wss een kwestie van balans. Lange rechte stukken galopperen helpt, maar ook in-uitjes springen en balkjes lopen. Wordt de achterhand ook sterker van, dus eigenlijk sla je twee vliegen in één klap Vork
Succes nog!

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:22

Hoe is de druk op twee teugels? Is hij sterker/zwaarder aan 1 kant? Is zijn rug goed los?...daardoor kan het ook extra moeilijk zijn om de contra netjes te blijven springen.....
Een tip voor in de proef...Probeer je hoeken in de contra niet te diep te rijden,anders is het extra zwaar voor je paardje om in balans te blijven.....succes....

edit:spelfouten

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 10:27

bromfiets schreef:
Loopt hij ook zo "moeilijk" aan de longe? Dan is het wss een kwestie van balans. Lange rechte stukken galopperen helpt, maar ook in-uitjes springen en balkjes lopen. Wordt de achterhand ook sterker van, dus eigenlijk sla je twee vliegen in één klap Vork
Succes nog!

aan de longe loopt hij ook moeizaam ja, je moet hem echt in de galop houden, en hij zwaait zijn achterhand naar buiten.

in uitjes zijn inderdaad heel fijn. dat gaan we binnenkort weer met de les doen, dat scheelt.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 10:29

shavira schreef:
Hoe is de druk op twee teugels? Is hij sterker/zwaarder aan 1 kant? Is zijn rug goed los?...daardoor kan het ook extra moeilijk zijn om de contra netjes te blijven springen.....
Een tip voor in de proef...Probeer je hoeken in de contra niet te diep te rijden,anders is het extra zwaar voor je paardje om in balans te blijven.....succes....

edit:spelfouten

hij linksom veel gemakkelijker dan rechtsom, dus de druk op beide teugels is niet helemaal gelijk, ik neem zelf teveel druk op mijn binnenteugel (rechtsom) zijn rug is goed los, hij is ook heel lenig, dat maakt het eigenlijk alleen maar moeilijker om rechtuit en inbalans te rijden, hij plaatst zijn achterbeen niet onder.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:41

misschien helpt het om de achterhand eens wat naar binnen te zetten, zodat hij meer gaat dragen op zijn binnen achterbeen. Probeer dan in een volte 10 à 15 meter die kont even naa rbinnen te zetten, en er dan weer uit. Niet te lang want dat is heel zwaar voor ze. Ik doe dat ook en ik merk nu al dat zijn galop beter aan het worden is, misschien helpt het jou ook wel Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:12

Ik denk idd ook een balans probleem , zou me bezig gaan houden met rechtrichten, want een paard die zijn achterhand naar buiten gooit kan nooit ontspannen in de juiste buiging lopen.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 14:25

maar de achterhand naar binnenzetten lijkt mij, dat dat niks uithaald, dat doet hij net zo lief als hem naar buiten gooien, dan ontlast hij zijn achterbeen toch juist.

het is juist moeilijk om hem ietsje schoudervoor te richtten bijv.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:45

Een paard hoort aangeleerd te worden zijn achterbenen op de juiste manier onder het ruitergewicht te plaatsen,zodat hij zijn spieren op de juiste manier leert gebruiken en de juiste buiging aan te nemen, dat kan hij niet als hij zijn benen naar buiten gooit zeg maar, en ook met schouder voor of welke oefening je doet hoort hij zijn benen op de juiste manier te plaatsen en de juiste buiging te houden.
Dat kun je een paard heel goed leren aan de hand er zijn hele mooie oefeningen om je paard recht te richten.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 15:12

ja recht richtten gaat ook wel steeds beter.
overgangen rijden waarbij hij recht blijft,

maar dan in galop lijkt er gewoon niks geen verbetering in te zitten. hij word stugger en meer op de voorhand. dan ben ik als daarna terug in draf ga (ook na 1 rondje galop al) al weer tewrug bij af, dan is hij moeilijk en op de voorhand aan het drammen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:19

Mits medisch alles in orde is....-->

Ik zou beginnen met buiten lekker lange stukken rechtuit te galopperen. Stevig tempo erin houden zonder te hard te gaan (en heel vlak te laten worden). Gewoon lekker kilometers maken.

Wat mij betreft is dit de eerste stap om de galop te verbeteren en een stap waar je niet heel fout mee kunt doen.

Als je nu allerlei oefeningen in de bak gaat doen heb je kans dat je er alleen maar spanning in gaat rijden.

Die oefeningen zou ik pas erbij pakken als hij wat sterker/ handiger is geworden.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:26

volgens mij rijdt jij teveel je wendingen op je binnenhand. Meer buitenteugel, binnenbeen en je binnen hand alleen gebruiken voor de stelling en de nageeflijkheid te behouden. Als je een volte kan maken en hem verkleind tot 5m doorsnee zonder je binnenhand te gebruiken dan loopt je paard goed. Je het kunnen weerstaan van niet aan je binnenteugel te komen wanneer dit niet nodig is, je stuurt je paard trouwens op je benen.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 09:09

elsie1 schreef:
volgens mij rijdt jij teveel je wendingen op je binnenhand. Meer buitenteugel, binnenbeen en je binnen hand alleen gebruiken voor de stelling en de nageeflijkheid te behouden. Als je een volte kan maken en hem verkleind tot 5m doorsnee zonder je binnenhand te gebruiken dan loopt je paard goed. Je het kunnen weerstaan van niet aan je binnenteugel te komen wanneer dit niet nodig is, je stuurt je paard trouwens op je benen.

ik heb die neiging wel gehad, maar rijd hem nu alleen nog maar kleine stukjes in galop, rechtuit.
rechtgericht (richting spiegel) daarvoor moet ik hem wel ietsje schoudervoor zetten, maar goed, als hij dan recht loopt...
kleine voltes houd ik mij niet mee bezig, want dat is echt pesten, hij kán dat volgens mij amper. wel ietsje verkleinen, en weer vergroten, sluiten en wegsturen.
hij is ook in alle gangen wel goed te sturen met het been.
dus ik moet eigenlijk gewoon geduld hebben tot het wat verbeterd?

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:30

WickedSanty schreef:
maar dan in galop lijkt er gewoon niks geen verbetering in te zitten. hij word stugger en meer op de voorhand. dan ben ik als daarna terug in draf ga (ook na 1 rondje galop al) al weer tewrug bij af, dan is hij moeilijk en op de voorhand aan het drammen

Ik ben maar een B ruiter hoor maar ik herken dit wel. Ik heb op het moment een probleem met de rechtergalop, paard springt steeds in de linkergalop aan. Als ik de galop ging proberen werd en bleef ze daarna ook gelijk heel stug in draf. Ik heb gemerkt dat dat komt doordat ik me ga spannen voor de galop, en nog meer omdat het niet lukt. Als ik me na de al dan niet mislukte galop weer weet te ontspannen, heb ik dat probleem niet dat ze daarna in draf ook stug is. Dus armen los, goed doorademen en je mentaal focussen op waar je op dat moment mee bezig bent (dus op wat je in draf doet en niet meer op die lastige galop).

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:23

WickedSanty schreef:
elsie1 schreef:

ik heb die neiging wel gehad, maar rijd hem nu alleen nog maar kleine stukjes in galop, rechtuit.
rechtgericht (richting spiegel) daarvoor moet ik hem wel ietsje schoudervoor zetten, maar goed, als hij dan recht loopt...
kleine voltes houd ik mij niet mee bezig, want dat is echt pesten, hij kán dat volgens mij amper. wel ietsje verkleinen, en weer vergroten, sluiten en wegsturen.
hij is ook in alle gangen wel goed te sturen met het been.
dus ik moet eigenlijk gewoon geduld hebben tot het wat verbeterd?

geduld is een schone zaak maar met geduld alleen kom je er niet wel met correct rijden en geduld.

Schoudervoor zetten kan je doen is trouwens ook met je buitenteugel als je dit correct wil uitvoeren.

Het verkleinen van de cirkel is een gegymnastikeerde oefening die het binnenachterbeen versterkt en dus de galop verbeterd.