fijne aanleuning >>> kop in de grond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

fijne aanleuning >>> kop in de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-02 22:51

Max gaat nu weer wat fijner lopen, is wat losser en ik kan hem meer lengte in de hals rijden, waardoor hij zn rug meer loslaat.
Alleen heeft meneer nou weeer wat nieuws... Als ik aan het (meestal) draven ben, en hij loopt echt lekker, op de volte oid, en ik wil m voor iets de ruimte geven om m lengte in zn hals te rijden, dan boort ie zn kop in de grond, probeert de teugels met korte rukjes uit mn handen te krijgen. Heb al verschillende dingen geprobeerd, oa meer been, ophoudingen en noem maar op. Maar hij blijft het doen. Maf dier }>
PS:
Ik rijd hem met dressuur op een gewoon rvs enkelgebroken trensje, met springen op een pessoa omdat ie zich dan sterk maakt. Zou een dubbelgebroken trens iets voor hem zijn?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 23:50

klinkt als...
'pullen'

Dat ligt niet aan een trens oid, maar is een rijtechnisch probleem.

Meer overgangen rijden verhelpt het probleem vaak.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 00:25

toch meer been, en meer reactie erop krijgen. krijg je dat niet tikje erbij. en consequent zijn. dat zijn feitelijk ook overgangen. ander bit maakt niets uit, die trekt hij nl. ook weg.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 21:36

veel overgangen rijden was ik al mee bezig, helpt wel iets, dan houd ik m meer bezig. hij is wel goed aan t been, echt behoorlijk vlot, en geeft ook gelijk reactie. daarom vind ik t zo vaag dat ie dit doet. ik heb vanmiddag les gehad, en mn lesgeefmens zei dat ik m daar goed op aan moest pakken, flink veel been geven en een halve ophouding. volgens haar zou mn drammertje het dan op den duur wel zat worden.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 21:55

Doet mij idd ook voorkomen als pullen. Zie het vaker bij paarden met een wat zwakkere achterhand, ontwikkelen een meer stuwende ipv dragende kracht. Door de wat stevige soms taaie aanleuning neigen ze ertoe weg te ijlen en zich te veel op de teugel te leggen (pullen dus). Kunt het verbeteren door goed de achterhand eronder te brengen en het herhaaldelijk aannemen en nageven van de teugel.

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 14:51

Iedere keer als je paard de teugels uit je handen probeert te trekken even streng je handen sluiten en weer openen (dus geen ruk in z'n mond) en gelijkertijd flink aansporen. Herhaal dit iedere keer als hij weer de teugels uit je handen trekt, net zolang tot hij begrijpt dat z'n gedrag fout is.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 08:45

Ga met de rest mee: overgangen maken, snel achter elkaar en snelle reactie eisen.
Consequent zijn en dus handen sluiten (goed weerstand bieden) als hij het doet en meteen ook je STEM gebruiken.

Mijn vriendin zegt altijd heel streng "EEJ!" Boos! als haar paard iets fout doet.
Zowel op stal als tijdens het rijden, en dan heeft het paard meteen door: Oh jee vrouwtje is pissig, dit is dus niet alleen iets dat 'gewoon niet mag' maar ook nog iets 'ergs'... Haha!
Zodra ja paard ook maar eventjes het niet doet, belonen met je stem.

Ik had het ook een keer met een paard, die was niet zo goed gereden en dat was dus echt een ramp, die had het heel erg.
Daarbij ben ik echt drastische overgangen gaan maken: halt-draf-halt-draf-halt-draf, zo gauw hij losgereden was dan he.
Het draven nog niet eens een half rondje of zo, en ook wendingen erin houden.
Reken maar dat hij na tien min. niet meer aan mijn handen trok!
Natuurlijk kostte het wel tijd om het hem echt af te leren, maar uiteindelijk ging het veel beter.
Sterkte! Lachen