Door kreupelheid heenrijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Door kreupelheid heenrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-02 11:08

Bij ons op de manege staat een paard dat zich kreupel voordoet, terwijl ze dat niet is. Het niet-willen-werken-symdroom, zeg maar Lachen
nu had de instructeur er even opgezeten, hij zei dat als hij geen les moest geven hij haar 'er doorheen'zou rijden.

Vanmiddag ga ik op dat paardje rijden en als ze zich nog kreupel voordoet, heeft de eigenaar mij gevraagd haar 'er doorheen' te rijden. Ik snap wat de bedoeling is, maar hoe pak ik dat nou het best aan? Juist veel overgangen rijden of veel in een goed voorwaartse draf en galop rijden, met veel wendingen?



Het leek me geen RT vraag, omdat ik nog niet weet hoe ze op het één of het ander reageert.
Laatst bijgewerkt door Saskia op 10-11-02 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 11:28

Zijn medische oorzaken uitgesloten? Dat lijkt mij een belangrijk punt voordat je het paard gaat rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 11:30

Ik geloof absoluut niet in praatjes dat paarden simuleren dat ze kreupel zijn. Dergelijke kreupelheden komen vaak voort uit stijfheid en daarom gewoon niet kunnen en zeker niet uit onwil. En de vraag is dan waar die stijfheid vandaan komt.
Waarom neemt dit paard keer op keer de moeite om kreupel te lopen als dit paard er toch steeds weer doorheen gereden wordt en waardoor het simuleren van de kreupelheid niet loont????
Bedenk je dat maar eens goed voordat je aan de slag gaat met een dergelijk paard Boos!

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-02 11:30

Ja, dat is zeker het geval! Ga je namelijk met haar in de kleine bak en lange teugel, is er niets aan de hand. Zodra je de grote bak ingaat (waar 'gewerkt'moet worden) is madam opeens kreupel.

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-02 11:32

Het is niet keer op keer hoor. Komt maar af en toe voor. Voornamelijk bi jhet losrijden als de balkjes klaarliggen om te gaan springen.

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-02 11:33

Stijfheid zou het kunnen zijn, maar dan is rijden toch niet slecht? Of lingeren, op zijn minst? Ik bedoel dus niet meteen Alles willen tijdens dat rijden, maar soepelheid erin rijden.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 11:48

3 verschillende berichtjes wat ook in een kon.. Bloos Sorry..
Teugelkreupel? Aan een lange teugel is er niks, dan opeens wel als de teugels opgepakt worden. Bodem verschillen? In de ene bak is er niks, de ander is wellicht harder of muller? Rugproblemen, kunnen zich ook uiten bij het aanpakken van de teugels.
Stijfheid moet er niet ´doorheen´ gereden worden. Flink losstappen, desnoods een half uur. Veel voltes endergelijke, goed soepelmaken. Pas gaan draven als ze niet stijf meer lopen. EN een uitstapdeken erop, om de spieren warm te houden.

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-02 11:50

Sorry van al die berichtjes!
Bedankt NaVy! voor je tips.



Als ik inderdaad het idee heb dat het meer is dan stijfheid ga ik natuurlijk niet door. Dat snappen jullie hopelijk ook wel!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 13:38

Jippie schreef:
Ik geloof absoluut niet in praatjes dat paarden simuleren dat ze kreupel zijn. Dergelijke kreupelheden komen vaak voort uit stijfheid en daarom gewoon niet kunnen en zeker niet uit onwil. En de vraag is dan waar die stijfheid vandaan komt.
Waarom neemt dit paard keer op keer de moeite om kreupel te lopen als dit paard er toch steeds weer doorheen gereden wordt en waardoor het simuleren van de kreupelheid niet loont????
Bedenk je dat maar eens goed voordat je aan de slag gaat met een dergelijk paard Boos!


Jippie het bestaat echt!!!!! Een van onze eerste paarden was een ruin van Cobblers Thread XX, en dat was zo'n uitgekookte rotzak. Als er iemand op stapte die niet kon rijden dan ging hij gigantisch kreupel lopen, want hij wist dan dat hij niet aan het werk gezet werd. Stapte mijn man er dan op (die had hem ook zadelmak gemaakt) dan was het ineens over Haha! Stapte daarna dat meisje weer erop dan was hij weer kreupel.......dat was echt een slimmerik Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 13:56

Dan denk ik dat die kreupelheid meer te maken heeft met de onkunde van de ruiter die het paard hinderd in de beweging. Voor mij is dat zeker geen bewijs dat een paard kreupelheid simuleerd. Eerder een bewijs van hoe een onkundige ruiter een paard kapot kan rijden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 14:03

Toch erg voorzichtig mee zijn hoor.

Er zijn paarden die het als flauwekul uitgevonden hebben, maar als je die 1 of 2x echt aanpakt halen ze het de eerst komende tijd ook niet meer in hun hoofd.

Bij een paard dat het echt elke keer doet, zou ik toch ook aan andere dingen gaan denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 14:09

Nou jippie, ik ken er ook 1 die het gesimuleerd had.

De eerste keer had die zichzelf waarschijnlijk wel verstap, en nadat de ruiter af was gestapt en niet meer hoefde te werken was het wel iets leuks om nog eens te proberen.

De hele week in de wei gespeeld, met rijden niets aan de hand.

Weer les in de binnenbak, weer kreupel, nu heel erg ernstig.
Dus hup er weer af.

Weer de hele week in de gaten gehouden, weer niets aan de hand.

Weer naar les en ja hoor weer kreupel.
Alleen nu aan het andere been Lachen
Paard flink aangepakt en hij liep ineens niet meer kreupel en hij heeft het daarna nooit meer gedaan.

En dat bedoelde ik dus ook met bovenstaand bericht.
Is het echt klieren dan is het na aanpakken over.

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 13:41

Bij ons op de manege stond ook zo'n paard. Hartstikke lui altijd, heel sloom. Moest je er echt op los meppen en dan liep hij een uur goed. Hij is nu naar de slager. Hoefkatrol aan beide kanten...
ik geloof dat dit beestje altijd met pijn heeft gewerkt en daarom zo sloom was...

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 16:41

Sorry hoor Josephine, maar zo'n paard heeft toch geen leven gehad.
Als je er al "op los moet meppen" om hem te laten lopen is de lol er toch gauw vanaf? Dat heeft toch niets meer met paardrijden te maken?
Dat paardje was niet lui overigens maar superdapper dat hij met zoveel pijn toch maar weer een uur rondjes heeft gelopen!

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 16:42

Nu weer ontopic, zou dat paard niet teugelkreupel kunnen zijn. Die van mij heeft het bij zijn fokker ook enige tijd gehad. sommigen zijn echt zo slim! Hij wilde gewoon niet aan het werk. Met een losse teugel was er niets aan de hand maar zodra je iets van hem vroeg begon hij te manken.

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 17:59

eeeh, het was ook supersarcastisch bedoeld zeg maar!
Ik wilde niet meer op hem rijden OMDAT ik hem vooruit moest slaan....
Was gewoon zielig, en dan krijgt hij zijn grote dank door een pin in zijn kop geslagen te krijgen. nee, heb er geen woorden voor.
Ik bedoelde juist met mijn opmerking dat een paard wel KAN simuleren maar dat het ook vaak de gemakzuchtige gedachte van de mens is dat ze dat doen...snappie? Ik ben altijd superslecht om op te schrijven wat ik nu precies bedoel..

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 18:04

ik zou eerst maar uit laten zoeken of hij zeker weten niets heeft............ik geloof niet in 'net doen alsof'
ik zie om me heen zo veel paarden die niet goed lopen, en maar doorrijden, en maar doorrijden. BAH, check je paard eerst!!!!!!!!!!!

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 18:12

Ik heb er dus inmiddels op gereden.
Ze was super voorwaarts en liep na wat loswerken al niet meer onrgelmatig. Alleen nog maar stijf. Ze zit dus gewoon knal vast aan beide kanten. Vooral linksom...
Rustig aan opbouwen dus.
Ben wel helemaal 'voor haar gevallen'. Ook al is ze zo stijf en echt een manegepaardje (hoewel we goed voorwaarts) Ben helemaal verliefd...
Had niet gedacht dat dat zo snel na Mistrals dood alweer zou kunnen.... Zo zie je maar, goed dat ik het toch maar even geprobeerd heb.


Bedankt voor al jullie hulp en tips! Ik ga vanavond weer eens kijken of er al verbetering in zit, of dat we het eerst eens met longeren gaan proberen.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 10:20

runningkawa schreef:
Nou jippie, ik ken er ook 1 die het gesimuleerd had.

De eerste keer had die zichzelf waarschijnlijk wel verstap, en nadat de ruiter af was gestapt en niet meer hoefde te werken was het wel iets leuks om nog eens te proberen.

De hele week in de wei gespeeld, met rijden niets aan de hand.

Weer les in de binnenbak, weer kreupel, nu heel erg ernstig.
Dus hup er weer af.

Weer de hele week in de gaten gehouden, weer niets aan de hand.

Weer naar les en ja hoor weer kreupel.
Alleen nu aan het andere been Lachen
Paard flink aangepakt en hij liep ineens niet meer kreupel en hij heeft het daarna nooit meer gedaan.

En dat bedoelde ik dus ook met bovenstaand bericht.
Is het echt klieren dan is het na aanpakken over.


Precies! Die van mij is dus op zijn tijd net zo! Het gaat maanden goed en dan ineens heeft hij het weer. Krijgt hij op zijn donder en Oh! wat kan hij dan ineens goed lopen

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 13:48

Simuleren, ik geloof er ook niks van! Iedereen denkt maar dat het paard net als mensen denkt en er dus daadwerkelijk overnadenkt om kreupel te gaan lopen en dan vervolgens niet te hoeven werken. Ik geloof daar absoluut niet in. Is echt onzin. Het is een teken van gevoeligheid. Wie weet zit er een zenuw knel of een wervel verschoven of weet ik wat, kan vanalles zijn. Sommige paarden zijn gewoon zo braaf dat als een 1 of andere malloot het paard enorm gaat aanpakken en op z'n donder geeft dat ie door zijn pijn of gevoeligheid heen loopt.
Zo'n beestje gaat er echt niet over lopen nadenken hoor, het zijn geen mensen!! Dat willen we geloof ik nogaleens vergeten. Ik zou em maar es even helemaal laten nakijken voor je zo'n dier zomaar op z'n donder geeft. Boos! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:52

Citaat:
Precies! Die van mij is dus op zijn tijd net zo! Het gaat maanden goed en dan ineens heeft hij het weer. Krijgt hij op zijn donder en Oh! wat kan hij dan ineens goed lopen

Die ik kende heeft het echt alleen die paar keer gedaan.
En daarna helemaal nooit meer.
En dit was zeker weten simulatie, vooral omdat hij de hele week niets had, behalve in de les.
En ook ineens aan het andere been.
En zoals gezegd het daarna nooit meer heeft gehad.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 19:43

Ik blijf erbij dat een paard te dom is om te simuleren. Maar misschien dat ik ooit het tegendeel te zien krijg.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 19:55

Ontmoet dan onze ouwe manègeknol maar :p

Die weet zelfs met wie hij het moet doen , kleine uk erop en meneer begon te manken, kroop er iemand op die kon rijden ... juist ja niets aan de hand Haha! .

Is uiteindelijk bezweken aan hartaderbreuk dus bezichtigen kan je hem niet meer, maar hij deed het wel. Mankte dan trouwens afwisselend links en recht en voor en achter , dus echt goed was ie er niet in. Kon niet eens onthouden welk pootje nu pijn moest doen Frusty .

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 19:58

Teugel kreupel zegt het al, het paard gaat onregelmatig lopen, doordat het belemmerd wordt in zijn beweging. Mijn knollie deed het ook. Tigger les nemen en nu is het probleem opgelost. Netty liep vreselijk opgekropt en kort, door haar gangen te verruimen en haar voorwaarts neerwaarts te rijden is het probleem verholpen. Voordat ik les kreeg heb ik een maandje op haar gereden en liep bijna altijd onregelmatig, nu loopt ze nooit meer onregelmatig......Ik kan haar nu ook al wat meer gaan oprichten en ze blijft goed lopen. In het begin ook een keer geprobeert en hoppa, ze liep weer onregelmatig.
Ik denk dat het vaak ook met de onkunde van de ruiter heft te meken...
Niet altijd dus. Ik geloof ook in vreselijke slimme paarden...... Haha!
Paarden zijn zeker niet te dom om zulke trucjes te kennen.

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

paard overdenkt welk been hij mank gaat lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 09:01

Dus er zijn mensen die denken dat als een paard in de ochtend wakker wordt hij gaat overdenken aan welk been hij vandaag eens mank zal gaan lopen?Of zullen we vandaag eens de hele tijd in de verkeerde galop aanspringen?Ik geloof dat jullie de paarden dan toch meselijke eigenschappen toeschrijven die ze niet hebben.Paard leeft in het nu en gaat niet een week vooruit plannen.Paard reageerd op pijn en ongemak wat hij nu of in het verleden heeft gevoelt.