Door kreupelheid heenrijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 09:22

Over dat simuleren: ik ben eens op ponykamp geweest en daar liep een paard, dat in de bak met een beginner op zijn rug superbraaf was, niks aan de hand. Als er in de volgende les ee gevorderde ruiter op moest, trok hij gewoon 1 achterbeen op en liep op 3 benen verder. Gaf je hem op zijn flikker, dan lieptie gewoon weer op 4 benen. Gaf je hem niet op zijn flikker, probeerde je hem wel aan het werk te zetten en reed dan ineens de bak uit, het bos in, was het ook ineens over.
Ging je er als gevorderde meteen op als hij uit stal kwam, dan probeerde hij het meestal ook 1 pas, maar voordat je hem een lel kon geven liep hij dan alweer normaal. (alleen je hand loslaten van de teugels en naar achter brengen was al genoeg, zeg maar). Nou, volgens mij is dat wel echt aanstelleritis hoor. Ook los in de wei was er niets aan de hand. En het begon niet zozeer met de teugels op maat maken ofzo, maar gewoon de manier van eropzitten en aandrijven van een gevorderde ruiter.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 09:39

ik heb niks meer te zeggen, daar sluit ik me geheel op aan boontje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 11:31

Als een paard al in staat zou zijn om dergelijk gedrag te vertonen, dan kan dat alleen als hem dat geleerd is. Uit zichzelf verzinnen ze dit niet, dat is onmogelijk. Daarom moet dit gedrag dus structureel beloond zijn, anders wordt het niet aangeleerd.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 11:40

Precies, een paard is gevoelig genoeg om meteen te profiteren van een eventuele fout van de ruiter.
Sommige paarden proberen alles om onder het werk uit te komen.
Als ze dan een paar passen onregelmatig gaan en ze merken de reactie van de ruiter, dan valt het kwartje bij sommige paarden heeel snel hoor!!!!!
Sommige paarden hoeven maar 1 keer iemand eraf te bokken om het hun leven lang te blijven proberen!
Het hoeft bijvoorbeeld ook een hond maar 1 keer te lukken om iets lekkers te vinden op de aanrecht, en hij zal de rest van zijn leven de aanrecht inspecteren.
enz enz........
Daar is geen structurele beloning voor nodig. 1 keer is soms al genoeg. Er zijn nou eenmaal paarden die heel snel leren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 11:53

Over simuleren gesproken.

Als mijn man met mijn paard een stukje gaat wandelen aan de hand en mijn paard heeft zo iets van het is tegen voedertijd dus ik wil wel graag naar stal. Ineens zit hij vol schrikreakties en kijkt daarbij echt naar mijn man hoe hij daar op reageert.

Ook doet hij dat wel eens bij mij. Is het uitproberen of gewoon simuleren? Ik ken hem te goed om meteen te zien dat het een spelletje is.

In het begin kon hij nl in een holletje terug naar stal en mijn man meesleurend.

Wij mogen onze paarden niet te menselijke aspecten toe bedelen, maar toch ook niet te stom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 12:05

nee, boontje dat geloof ik ook niet.
Maar wel een paard dat een trukje heeft gevonden dat werkt.
Verklaar dan maar eens waarom dat paard wat ik toen reed, na een keer op zijn mieter te hebben gehad, het nooit meer heeft gedaan.
ook niet een jaar later.
En de hele week in de wei ook niets had.
En op foto's bij verkoop was hij 100%

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:17

Op de manage waar ik vroeger reed was een ponytje, Arno genaamd, zodra er gegealopeerd moest worden scheurde Arno naar het midden van de bak. Daar ging ie dan stil staan in pieshouding, natuurlijk kwam er niets. Arnotje moets nl. helemaal niet piessen, Arnotje had gewoon een schurft hekel aan galoperen....tenzij we gingen springen dan scheurde Arnotje met een bleodgang, jawel in galop, op de sprong af. Arno was mijn lievelingspony toen....we hebben alleen heeeel vaak stil gestaan tijdens de galop...moet er om lachen....toen niet Haha!

Het is weliswaar geen "ik ben zgn. kreupelverhaal", maar moest wel meteen aan Arnotje denken Lovers De kleine schat!

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 17:12

Inmiddels heb ik alweer een aantal keer, op het paard waar ik het over had, gereden. Nu loopt ze goed vanaf het moment dat ik er op stap. Bij beginners loopt ze nog wel wat stijf, dus worden er nu over het algemeen alleen nog mensen opgezet die haar meer 'bij elkaar' kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 18:11

Dan mag je best trots zijn op jezelf Saskia! Het betekend dat jij dit paard kunt verbeteren, knap werk.

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 10:36

Dank je Bloos

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:31

Da's goed nieuws Saskia. Even terugkomen op het simuleren. Als een paard kreupel loopt en hij wordt eens stevig aangepakt loopt hij misshcien daarna niet meer kreupel, maar betekend dat ook dat de eerste kreupelheid niet terecht was? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij door de pijn heen loopt als reactie op de behandeling van de ruiter.

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 11:56

Dat kan ik me inderdaad voorstellen, maar ik denk dat jet het dan wel aan de hele houding van het paard kan zien. Oren in de nek, zwiepen met de staart en toch nog stijf en willoos bij het aandraven of verruimen oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:29

Ik denk ook dat je het wel ziet en ook voelt.
ook zal het paard dan in de wei zonder dwang, niet regelmatig lopen.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 15:47

runningkawa schreef:
Ik denk ook dat je het wel ziet en ook voelt.
ook zal het paard dan in de wei zonder dwang, niet regelmatig lopen.


Een paard kan onbelast goed lopen terwijl hij met het gewicht van de ruiter in de problemen kan raken. Niet echt een goede graadmeter IMO.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 18:00

Ik weet wel zeker dat paarden het kunnen simuleren, ik ken er ook eentje.
Als je haar uit de wei pakte naar de poetsplaats was alles okay, zadel erop; allemaal goed. Een stukje pad af; allemaal goed.
Zodra je bij een splitsing kwam (links naar de bak, rechts naar het bos), en je wou naar links ging ze verschrikkelijk kreupel lopen, ging je naar rechts was er helemaal niks aan de hand. En dat was niet 1x, nee dat heeft ze meer dan een half jaar volgehouden!!
Totdat een ander meisje wat die pony verzorgde zo gruwelijk boos werd dat ze haar een mep gaf, en vanaf toen is er helemaal niks aan de hand en ging ze gewoon richting bak!

Je kan me dan echt niet wijsmaken dat ze het niet nep doet!

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 18:05

Mijn verzorgpaard deed hetzelfde... Kreupelen is draf, wat dsan ging ik altijd ff kijken of ze in de galop ook kreupelde, en dan was er nooit iets aan de hand. Ook was het altijd het binnenbeen (voor) ik heb altijd gewoon doorgereden, en na 5/10 min. was er niks meer aan de hand!
dusss, en bij haar was het ook niks medisch!!!!!
helemaal laten onderzoeken. Maar nu is ze lekker met pension!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 19:38

Katja"]
[quote="runningkawa schreef:
Ik denk ook dat je het wel ziet en ook voelt.
ook zal het paard dan in de wei zonder dwang, niet regelmatig lopen.


Een paard kan onbelast goed lopen terwijl hij met het gewicht van de ruiter in de problemen kan raken. Niet echt een goede graadmeter IMO.
[/quote]
Nee geen echt goede, maar het geeft wel weer een indicatie.