Tong over het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 13:25

Ik heb deze week voor het eerst met Firenza gereden(zie hier), en ze gooide al direct haar tong over het bit. Toen heeft Menno alles weer goed gedaan, maar binnen een paar seconden had ze weer haar tong over het bit. Toen hebben we het bit er maar af geklikt(endurancehoofdstel Knipoog )

Hebben jullie misschien tips waardoor ze dit niet meer doet?

Ik zat zelf te denken om eerst nog even een ander bitje te proberen, en anders gewoon bitloos te blijven rijden.

Katoo71

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:28

Ik heb bij mijn jonge paard ,die dit ook flikte, een tijd met een ouderwetse lage neusriem gereden en toen heeft ze het niet meer gedaan .

nicole18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:43

Ik heb ook zo'n paard die zijn tong erover heen gooide. Dit heeft een oorzaak.. Of je bent niet ontspannen genoeg of het paard heeft pijn doordat hij te weinig ruimte heeft in zijn mond bijv. door een dikke tong. Mij werd een Myler bit aangeraden. Ik heb me daarover goed voor laten lichten en het werkt echt super! Je hebt verschillende levels en je mag het bit ongeveer 2 weken uitproberen dus als het niet werkt, wat het wel moet doen, kan je het bit weer teruggeven. Daar staat het bit ook bekend om..

Ik zou zeggen probeer dat eens!!!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:54

Misschien hangt het bit iets te laag.
Als je het bit iets hoger hangt, is het probleem misschien opgelost.

Het is wel belangrijk dat als het paard met het bit niet accepteert, je naar de oorzaak zoekt, dus zoek niet naar uiterlijke oplossingen waardoor het voor het paard onmogelijk wordt dit te doen. Het paard probeert iets duidelijk te maken. Rommel hier niet te lang mee, want als een paard dit vaak doet dan kan het ook een gewoonte worden.

Controleer de tanden, kiezen, mondhoeken, de tong, de plaats waar het bit voor de kiezen ligt en de breedte van het bit.

Als het paard stilstaat en je neemt beide teugels in de hand, waarvan een teugel langs de hals en over de schoft en je maakt een halve ophouding (kneepje) hoe reageert je paard dan ? (pas op de reactie van het paard, normaal reageert een paard rustig, ze kunnen ook opzij springen .... ).

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 14:03

Ik weet dat dit een oorzaak heeft, ik weet alleen nog niet wat deze is, dat moet ik nog uitzoeken. Ik heb ook pas 1x met haar gereden, maar ik denk ik stel mijn vraag hier alvast, misschien dat iemand de oplossing heeft.

Ontspannen genoeg ben ik sowieso, ik rijd eigenlijk altijd met een losse teugel. Het bit iets hoger hangen ga ik meteen proberen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:15

Het kan een aanleuningsprobleem zijn,maar het bitje kan ook iets te laag hangen. Mijn paard het ook als ik het hoofdstel weeres uit elkaar heb gehad en niet weer goed in elkaar gezet!

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:15

Let wel dat je niet overdrijft met het bit hoger te hangen, kan pijnlijk worden=> wordt het gelijk nog erger!
Les nemen en het aan je lesgever vragen kan je ook doen... succes he!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 07:35

Heeft ze geen problemen met haar gebit, of hoe hebben je buurmeisjes ermee gereden,misschien te hard in haar miond geweest.

Zo te zien reageert ze zonder bit heel goed, waarom dan niet bitloos blijven rijden??

Trouwens een erg leuke uitstarling heeft de merrie.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:40

ja idd, bit eens hoger doen Knipoog , had mijn paard ook daarna nooit meer last van gehad.