Mijn paard loopt achter de teugel (foto)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Justdoit

Mijn paard loopt achter de teugel (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 16:38

Hallo, mijn paard loopt heel makkelijk rond, te makkelijk eigenlijk. Op het moment dat ik haar vraag maakt ze de hals extreem rond en hangen mijn teugels in boogjes, ik heb helemaal geen druk meer dan. Op dat moment reageert ze dan ook helemaal niet meer op mn been. Alleen een tik met de zweep helpt dan om haar naar voren te krijgen. Als ik haar niet rond rijd met de kop omhoog zeg maar, is ze perfect aan het been en is ze gewoon normaal voorwaarts. Ze begint wanneer ik haar dus aan teugel rijd dan ook helemaal te zwabberen, alle balans is weg. Waar wordt het door veroorzaakt en wat moet ik hieraan doen, want ik vind het niet leuk om mijn paard steeds te moeten slaan en zoveel been moet gebruiken om haar naar voren te krijgen

Hier zie bijvoorbeeld ook dit is overigens een jaar terug

Afbeelding

marle_sheila

Re: Mijn paard loopt achter de teugel (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:40

Telkens wanneer ze van een goede aanleuning achter de teugel gaat lopen, moet je haar meer voorwaarts rijden en iets oprichten zodat je weer druk op de teugel krijgt. Als ze dan haar hoofd te ver omhoog gooit, ga je voorzichtig weer iets vragen. Als ze dan weer achter de teugel gaat lopen, doe je hetzelfde, enzovoorts. Als het niet werkt zou ik (een paar) les(sen) nemen! Succes!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:52

Het lijtk op de foto alsof je erg sterk inwerkt met je hand. Verder knijp je je knieën aan, waardoor je hakken omhoog komen en je het paard nog meer van voren opsluit. Ook gebruik je je rug verkeerd; je stuwt niet, maar maakt eigenlijk een ophouding met je zit. (Op deze foto heb ik het dan over, weet niet of je dit altijd doet, maar het kan er goed mee te maken hebben).

Probeer het volgende eens: Ga ontspannen in stap en concentreer je op de beweging van je heup, en laat die los. Balanceer op je zitbeenknobbels alsof het een glas water is: niet naar voren (zoals op de foto) en niet naar achteren. Laat je knieën zakken en ontspannen langs het zadel hangen. Zo druk je je hakken ook vanzelf, zonder moeite, uit.
Op het moment dat je heup en knieën los zijn, zul je je paard waarschijnlijk veel ruimer voelen stappen. Focus dan even op je schouder en ellebooggewrichten. Laat je hand meevoeren met de mond van je paard aan een contactteugel. Niet met je handen gaan frutsen enzo, gewoon meegaan met de beweging.
Doe dit een paar rondjes en focus op wat er gebeurt in je eigen lichaam, of en waar er spanning is en hoe die opgelost kan worden. Op het moment dat jij ontspannen op je paard zit, zal je paard ook meer ontspannen en ruimer stappen, dat is dus een goede spiegel.
Heb je het door, dan is het gewoon een kwestie van links-rechts drijven (als het rechtervoorbeen naar je toe komt rechts drijven, linksvoor links drijven enz. Als je je benen stilhoud komt het paard de hulp vanzelf halen Knipoog Dat kun je dus voelen als je doet wat ik net zei). Drijf het paard tegen de contactteugel aan, maar zet je handen niet vast; blijf meegaan met de beweging van de mond. niet knijpen in de teugels of 'spelen'. Als je paard dit niet gewend is, kan het even duren en meestal krijg je eerst een tegenovergestelde reactie van wat je eigenlijk wilt (het hoofd omhoog). Geef hier niet aan toe en let erop dat je blijft loslaten met je lichaam, dan komt je paard vanzelf.

De beste oplossing is nog altijd: les nemen bij een goede instructrice/teur.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:32

Misschien moet je ook aan je houding werken. Op de foto zit je vrij ver voorover en trek je je hakken op. ik zie dat je met sporen rijd. Op deze manier kun je het paard ook uit balans brengen.
Probeer zelf rechtop te gaan zitten en je gewicht evenredig onder je zitbeenknobbels te verdelen. Als je je hakken uitdrukt ga je vanzelf wat rechter zitten. Is dit inorde en blijft je paard moeilijk lopen ga ik met mare-sheila mee. Dat met je benen om en om moet drijven zou ik persoonlijk niet doen als je paard uit balans is... mij lijkt het dat het paard hierdoor al helemaal niet meer weet wat te doen. Mijn instructrice raad mij deze manier totaal af... maar je moet altijd zelf kijken wat het beste werkt voor jou

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:39

Je kan ook proberen op zo'n moment je handen plots omhoog te heffen en de teugels zo weer in contact te brengen. Zo ligt de druk op de teugels naar boven en gaat ze haar hoofd misschien gewoon weer omhoog doen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:47

Ik ga met Alicia2u mee. Zorg eerst dat je houding en zit in orde is.
Stop verder met het 'naar beneden' vragen.
Zowel jij als je paard moeten leren dat je niet meer aan de teugels zit. Je zegt dat ze verder netjes aan het been is, dan moet je haar netjes nageeflijk kunnen rijden zonder aan de voorkant te komen!

Vraag haar niet meer naar beneden, maar ga domweg rijden. Goede oefening is voorwaarts wegrijden en dan weer opvangen. Verder veel overgangen, rij terug op je zit, zorg dat er goede reactie op je been blijft komen. maar blijf consequent een stabiele verbinding met de voorkant te houden, zonder daar wat te vragen. Ga gewoon lekker je oefeningen rijden, en kijk of je haar op de achterhand kan krijgen. Komt ze er uiteindelijk achter onder, zal ze voor afbuigen.

en zorg dat je goed les krijgt!

succes er mee!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:24

IK denk ook dat je teveel met je handen doet en je moet zeker heel veel aan je houding veranderen, je zit helemaal gekromt op het paard je beugels zijn te kort en je hebt je hakken omhoog en zou mijn sporen ook eens even aan de wilgen hangen , logisch dat het paard zo gaat lopen,
De zweep zou ik ook gewoon thuis laten , want het is jou schuld dat het paard zo loopt, dus wie verdient dan de tik met zweep , niet het paard toch??
Zoek ook de juiste instructrice!!!!

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:50

zoiezo goed bijdrijven (liefst eerst aan je zit werken en eventueel eerst sporen weg zodat ze voor het been leert lopen!)en je handen iets hoger en stil (losjes,ontspannen) houden (naast elkaar boven de schoft)en mss eerst de hals wat ruimer laten zodat ze de kans krijgt om haar neusje iets naar voor te doen.. Maar ze is mss nog aan het zoeken naar die aanleuning/nageeflijkheid dus vooral niet te hard tegenwerken met de hand (niet vastzetten) en haar vlot genoeg laten doorlopen (eerst oefenen in stap) en veel overgangen en halve ophoudingen. Rij haar naar je hand toe met je zit en been! Niet teveel alleen met je hand willen doen. Oefen ook wat halsstrekken en voorwaarts-neerwaarts.

Als je je handen nu op de juiste plaats mooi stabiel en ontspannen hebt(onafhankelijke zit) zal het paard haar neus wel kunnen naar voor brengen. Op de foto zie je al waarom ze dat niet KAN. En kijk voor je, adem rustig door, voel je paard. Knipoog (zitles nemen en een goede instructeur kunnen wonderen doen.) succes! Je hebt een knap paardje!

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:18

Probeer om rustig en met balans in je zadel te gaan zitten, en je hakken mooi uit te drukken en je benen lang te maken.
Probeer om hem te laten veruimen zodat het halsje mooi mee naar voren gaat.
Voor de rest sluit ik me helemaal aan bij wat er al is gezegt!

Suc6!

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:26

Ik snap je probleem.. Heb net mijn paard onder het zadel en die doet uit zichzelf dus zonder te vragen precies hetzelfde.. Lekker makkelijk zal ze wel denken.. Maar ik heb niks in mijn handen en dat is superirritant..
Ik moet haar van mijn instructrice van achter naar voren rijden.. Door een actieve achterhand te creeren (want zo ver zijn we nog lang niet) kan ik haar dan richting mijn hand rijden.. En heel soms snapt ze het ineens en weet ik hoe het voelt om haar in mijn handen te hebben.. Maar het vergt veel geduld en tijd.. Succes hoor!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:37

Als hij niet op je been reageerd als hij 'aan de teugel' loopt loopt hij dus niet aan de teugel. Dan kruipt hij er achter. Erg lastig, moeilijker nog dan eentje die zich er uit drukt. Probeer het neusje er wat uit te rijden en hem zo scherp mogelijk voor het been te houden.

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 11:09

Even voor de duidelijkheid, normaal zit ik dus wel recht op, hakken uitgedrukt etc. Dit is 2 jaar geleden en ik had haar hier pas 1 week, ze was toen erg sterk en liep erg op de voorhand. Ik had toen erg veel in mn handen. Tegenwoordig heb ik juist helemaal niets meer in mn handen en probeert ze mn hulpen te ontwijken door achter de teugel te kruipen

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 11:13

iedereen erg bedankt voor de tips, hier heb ik zeker wat aan. Ik ga haar inderdaad maar eerst eens gewoon rijden, zonder aan de voorkant te zitten, veel overgangen, wegrijden etc. en eens kijken wat er dan gebeurt.

Steffiie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:52

Inderdaad, ik zou je vooral bezig houden met alles behalve het rond rijden.
Inderdaad vanuit stilstand wegstappen of draven.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:05

Wat mij meteen opvalt is dat je handen teveel en te sterk inwerken. Dit is voor het paard niet prettig.

Het paard is bang geworden voor je hand maar heeft hier echter allang een oplossing voor gevonden namelijk het achter de teugel lopen zo voelt hij geen druk op de teugels.

Probeer eens of je zoals hier boven al gezegd is gewoon
netjes rechtop kunt blijven zitten en je hakken netjes kan uitdrukken je zult merken dat je dan al veel meer ontspannen op je paard kunt blijven zitten. Die spanning geef je namelijk over aan je paard.

Probeer eens of je jouw handen meer kan dragen dus ongeveer 10cm boven de schoft houden. Probeer ze ook minder ver uit elkaar te zetten. En misschien het meest belangrijke; houd je handen stil en geef mee met je paard. Doet hij zijn hals naar voren? Dan ga jij mee.

kaatje_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:25

Voor al je al aan je balans/houding gewerkt hebt heb ik hier een oefening:
Je weet dat ontspanning (in de mond) een beloning is voor het paard, en dat iets druk, vragen is. Ontspan dus nooit in de mond, als het nog niet is zoals het moet zijn (als ie te diep loopt dus, terwijl de neus meer naar voren moet).
Maak een halve ophouding, net alsof je halt wilt houden. Net op het moment dat hij bijna stil wil staan, geef je flink been, en geef je iets toe met je hand. Dit moet je echt op de juiste timing doen, laat je instructie daarbij helpen. Je stapt dus voorwaarts verder, en ontspant (beloning) je hand omdat hij goed naar je (been, hulpen) geluisterd heeft. Als je dit goed doet, "schuift" het neusje steeds meer op naar voren. Ga door met deze oefening totdat je het neusje op de juiste plaats hebt, de loodlijn dus. Dan kun je dus ontspannen in je hand verder rijden. Gaat ie weer te diep, herhaal je het weer, steeds halve ophouding, vlak voordat hij halt wil houden been geven, zodat je als het ware de achterhand helemaal bij je rijd en het neusje opschuift.
(Dit heb ik op een clinic van Tommie Visser geleerd, hij heeft precies dit probleem behandeld.)Succes ermee!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:20

Lord_Ik schreef:
Je kan ook proberen op zo'n moment je handen plots omhoog te heffen en de teugels zo weer in contact te brengen. Zo ligt de druk op de teugels naar boven en gaat ze haar hoofd misschien gewoon weer omhoog doen.

NEE!
des te meer druk jij gaat geven met je hand, des te meer je paard er achter wilt kruipen...
oplossen met je benen.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:55

Ik zou gewoo beginnen met hoofd omhoog, dat ze gewoon aan je been is is belangrijker dan aan de teugel. dan zou ik kijken of ze nog wat wilt zakken en wat lager wil gaan lopen. En vooral voorwaarts blijven rijden.

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 16:51

ik heb gister dus alleen maar met hoofd omhoog gereden, dat ging inderdaad wel wat beter maar moest nog wel ontzettend veel met het been eraan zitten.

Kijk ik wil haar niet ongevoelig voor het been maken, dus ik heb de hele tijd overgangen gereden en iedere keer dat ze niet reageerde heb ik toch weer de zweep moeten gebruiken. Iedere keer weer opnieuw, na een kwartier begon ze wel door te krijgen dat ze toch echt moest lopen, maar als ze dan een maal draafde zakt ze toch weer een beetje terug naar zon sukkeldrafje en reageerde ze weer niet op het been zodat ik toch weer de zweep moest gebruiken.

Heeft iemand oko misschien tips om haar wat actiever te laten doordraven zonder dat ik om de pas been moet geven wat ontzettend veel moeite kost en ook niet goed is.

Maar de zweep wil ik dus ook liever niet te veel gebruiken.

Ik vind het een moeilijke zaak.

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 16:52

Poker schreef:
Ik zou gewoo beginnen met hoofd omhoog, dat ze gewoon aan je been is is belangrijker dan aan de teugel. dan zou ik kijken of ze nog wat wilt zakken en wat lager wil gaan lopen. En vooral voorwaarts blijven rijden.

Is het niet zo dat als ze dan laag gaat lopen dat ze dan weer meer op de voorhand valt en haar achterhand niet meer gebruikt?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:57

Beloon je haar ook op het moment dat ze wél actief wegdraaft?? Al of niet het gevolg van de zweep?

Sowieso niet elke pas aandrijven. Zodra ze terug zakt (en tot ze terugzakt heb jij geen been gegeven!!!) aandrijven, geenr eactie, toch meteenh tikje. Maar zolang ze wel doorloopt, steeds belonen. Zeker bij het maken van overgangen. 1 keer been geven, zo niet, tikje erbij. Doet ze het, onmiddelijk belonen. óók belonen als ze pas na het tikje met de zweep voorwaarts gaat.

Eventueel kan je voordat je een tikje geeft een snauw geven, bij sommige paarden werkt dat goed, andere reageren er totaal niet op. Maar belonen belonen belonen zodra ze het wel doet, wát het je ook gekost heeft om het voor elkaar te krijgen!

Super dat je het zo doet!!

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 18:38

Bij overgangen gaat het eigenlijk vrij snel goed en draaft ze in een keer weg, alleen het blijft niet constant, waardoor ik dus toch weer genoodzaakt ben de zweep te gebruiken. Maar belonen doe ik inderdaad misschien wel veel te weinig. Eigenlijk helemaal niet zo bij stilgestaan. Ga ik eens wat meer doen
Bedankt voor de tip!