Paard dat zich "op de muur stort" - hoe aanpakken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Paard dat zich "op de muur stort" - hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-02 21:36

Heb vraagje inverband met mijn oude "bijrijdpaardje"

Paardje was 8 jaar toen ik haar eens onder zadel ging leggen ... was gewoon in koetsje te lopen dus begreep al heel veel.
Maar onder zadel was er niets mee te doen, tenzij ik elke dag kon rijden.
Als ik niet elke dag ging, deed ze vanalles: bokken, steigeren (valt nog mee), maar ook keihard ervandoorgaan bit vastpakken en tegen de betonnen muur knallen! Dat was de druppel.

Iemand enig id hoe we dat kunnen aanpakken? Hebben meer personen
mee proberen te rijden en iedereen heeft dat probleem gehad ...
We hebben ander bit, ander zadel, zonder zadel, ... dus het hangt niet aan slechtpassend gerief of verkeerd bit ofzo.

Ik zou haar graag terug gaan bereiden omdat ze nu de hele dag op de wei staat enzo ... maar wil beetje afvies hierover .

Ze staat ondertussen dus wel dik anderhalf jaar weer op de weide. We vinden/vonden ook niemand die eventueel ook nog met haar zou willen rijden, meeste mensen dropen af na 10 minuten (t is nu eenmaal geen manègeknol).

Hoop echt dat ik hier (nuttige) reacties op krijg, want we zouden ze eventueel ooit graag meenemen op jumping met haar dochtertje.


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 21:44

Tja ik zou ze juist tegen de muur op laten lopen,,,, Door beton kan ze niet...... uiteindelijk zal ze het snappen dat het geen handig gedrag is. Wel effe cappie op he.... Oja zij kan het bit vastpakken omdat jij haar die gelegenheid geeft. Nooit kracht gebruiken met je teugels want die kracht wordt door zo een paard geheid tegen je gebruikt, maken ze dankbaar gebruik van.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-02 21:47

Ze kan er niet door, maar ik kan er niet zo tegen en zij ook niet. Verscheidene schaafwonden aanover gehouden. Was dus niet eenmalig é.
Het was niet dat ik aan teugels zat te trekken ofzo ... weet niet of bit vastnemen de juiste uitdrukken is? Wij zeggen dat als ze er gewoon nt meer op reageren ... wordt dan dus compleet onbestuurbaar, en gaat gewoon voor die muur.
In volle galop dan nog en liefst zoschuin mogelijk dat ik m maar kon raken en zij zo min mogelijk.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 21:48

trek zijn kop eraf als hij zoiets belachelijks als dit in zijn kop haalt. Flink concequent zijn, dit zijn rottrucjes die er zo snel mogelijk uitmoeten. Als je zelf handig genoeg bent kun je evt een slof erom doen als hij zijn kop te hoog doet zodat je weinig te vertellen hebt..

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-02 21:54

Slof?
En hoe pak ik dat dan aan? Ik gebruik die dingen nooit, ben principieel tegen die dingen omdat ik het zo'n foltertuigen vind en omdat ik beetje vind dat je je paard maar gewoon moet kunnen rijden.
Maar denk je dat er niets anders is? Lachen
Gewoon een methode waardoor ze bvb de kant niet krijgt of een andere stijl van rijden ofzo? Weet het natuurlijk niet, maar vind een slof gewoon verschrikkelijk zielig.
Zelfs in manège waar ik rij,doe ik de bijzettoestanden uit van een paard waar ik mee rij, ookal verklaren ze me voor gek.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 21:56

Ben't met steef eens!!!!!!!!1 te sterk slof om.... in ieder geval een martingaal als je nog niet aan een slof moet denken

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 21:59

Goed ik ben ook geen voorstander van rijden met een slof, Buiten rij ik (ligt er een beetje aan hoet peerd is) vaak wel met slof omdat je er dan meer over te vertellen heb. Ik rij sport paarden die van een vliegend blaadje complete inzinken krijgen. De slof helpt mij dan om het tuig weer in het gareel te krijgen. In mijn training gebruik ik nooit een slof. Maaruh je moet in eerste instantie aan jezelf en je eigen veiligheid denken...

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-02 21:59

Dus dan ding toch maar eens uit de kast halen? :s
Maar daar vern**kt je je paard toch echt niet mee é? Zie zovaak bij ons op de manège ukkies hun paard of pony met da ding gewoon martelen.

En hoe weet ik dat ik met een slof KAN rijden? Ja ik ben een heel erg twijfelachtig trutje :p.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 22:01

Ik weet niet of je gewend bent om met slof te rijden en of ie ook echt omhoog komt? (dus geen 20 cm) Anders misschien een martingaaltje. Maar hij MOET gewoon weten dat dit uit de boze is, als je dit blijft tolereren en je stopt ermee wordt of die bok verder verpest of een andere ruiter krijgt er zijn handen vol mee!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-02 22:04

Wat bedoel je met omhoog komen?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 22:06

OK. Als je eenmalig een slof gebruikt kan het echt niets verzieken.. Iemand die structureel met een slof rijd TJA, die moet even naar zichzelf kijken want uiteindelijk moet je het zonder slof kunnen. De slof gaat aan de singel vast en loopt van binnen naar buiten dus van de binnenkant van de bitringen naar de buitenkant en zo naar je hand. Je kan de slof eigenlijk gewoon "los"dus zonder druk en in een boogje laten hangen. Je hebt de leidsels tussen je pink en ringvinger (vereist enige oeffening). Dus je laat het losjes hangen maar op het moment dat boefie streken gaat uithalen pak je hem op en heb je net zo veel druk op de slof als op je gewone teugels. In geen geval wil je een losse teugel en een strakke slof (een keer maakt niet uit hoor). Maar ik dnek als je een weekie met slof rijd dat ze weer wat respect krijgt voor je, maar vergeet niet het is een tijdelijk hulpmiddel.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 22:08

MAARUH martingaal kan ook heel veel doen, misschien dat eerst bekijken...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 22:11

Omhoogkomen = steigeren.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-02 22:12

Neenee, die steigert dus niet é.
Die gooit zichzelf gewoon tegen de muur, loopt zich te pletter. Eventueel wel met de nodige boksprongen en eventueel stijgeren op weg naar die muur als je ze dan stilzet ... maar haar uiteindelijke positie is zoiets als schuinhangen en dan maar schuren tegen de muur.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 22:17

MMMMM moeilijk he dit soort problemen... Ben druk aan t worstelen

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-02 00:27

Ik ga het er met het baasje eens over hebben, of hij dat ziet zitten enzo. Want het is mijn paard niet, wel de bedoeling dat ik ze (toen dan toch) onder zadel zette, maar moet toch even informeren bij em.

Het zal nog wel even duren voor ik terug met haar begin, denk te wachten tot de koude voorbij is en ik de buitenbak in kan, hout is minder hard dan beton Lachen.

Maar mocht iemand nog suggesties hebben, laat het mij weten Haha! .

Trouwens als er een ander paard in de bak staat doet ze het minder, ook wel maar minder.

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 00:29

Gaan jullie niet een beetje voorbij aan de oorzaak van het probleem?ALs het paard op een rustige manier vertrouwd is gemaakt aan de ruiter zal het nooit zulke gevaarlijke capriolen uithalen om aan zijn balast te ontkomen.Paard heeft geen vertrouwen dat het goed is dat er iemand op zijn rug zit en probeerd hoe dan ook het zeer berdreigende en vervelende mens van zijn rug te krijgen.Mijn advies?Paard helemaal opnieuw rustig inrijden en als het mis dreigt te gaan weer een stap terug doen.Voordat het traumatisch wordt voor ruiter en paard.Ik ken een paard wat naar een "professioneleïnrijstal is geweest,inrijden ging voor het paard veel te snel en vluchte uit paniek ook tegen muren aan.Is toen geprobeerd met geweld het paard te "leren"een ruiter te accepteren.Je raad het al waarschijnlijk,paard is daarna nog naar verschillende stallen geweest en overal kwam hij van terug met label gevaarlijk.Dit is een paard met een super vriendeljk karakter,maar nu met rijden levensgevaarlijk.Paard schiet nu in trauma als de ruiter even beweegt en schiet met vier benen de lucht in bij het geven van been .als de ruiter er af ligt rent hij bokkend nog wat door.In het begin kon dat wel 5 minuten duren voordat hij weer bij zinnen kwam,wordt steeds korter maar erg gevaarlijk voor de ruiter.Paard heeft geen kwaad in de zin maar is door verkeerd,te snel,te veel druk en geweld voor het leven getekend.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 08:25

Je moet het verkeerde gedrag eerst doorbreken voordat je aan vertrouwen kunt werken. Je nek riskeren daar moet je niet aan beginnen. Dus eerst vertrouwen kweken en dan tig keer tgegen een muur gedropt te worden is niet slim. Dan liever eerst met slof en spoor/zweep duidelijk maken dat het niet mag, en daaran vertrouwen opbouwen. Het is de kunstu om de vicieuze cirkel te doorbreken. Wel zou ik voordat ik op het paard stap eerst eens goed longeren, zodat de ergste puf eruit is.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-02 09:17

Vertrouwen den ik toch dat ze wel heeft, je kan op onder naast haar gaan liggen ... knuffelen en ze volgt je als een hondje. Zolang je er maar niet op gaat zitten, het is ook niet dat ze het altijd doet, maar toch iets te regelmatig om nog van "normaal" gedrag te spreken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 09:32

Ik zou een thiedemann gaan proberen. Daar kan je niets mee verpesten, maar heb je wel meer druk als het nodig is. Als het paard ontspant en nageeft werkt de thiedemann niet in en hangt hij automatisch slap. De teugel geeft je meer hulp als het paard sterk wordt. Een slof moet je verstellen en een martingaal stel je ook in op maat.

Op het moment dat hij op de muur afrent zou ik zijn kop omhoog trekken en hem op de noodrem trekken en stilzetten. Heb je de gelegenheid om nog snel een volte te rijden, trek hem maar de volte in op het moment dat je de hoek of de muur nadert.

Ik vind het gevaarlijk als hij dit soort spelletjes kan blijven uitproberen, op een goed moment is dit zijn manier van zeggen, heb er geen zin in, doe dit een paar keer en dan kan ik lekker weer stoppen.

Kun je niet een keer in een buitenbak gaan rijden waar de stroomdraden aan staan? Laat hem maar een keer stroom krijgen en dan is het ook over. Flikt hij het weer, zet hem maar even in de hoek en laat hem stilstaan. Ik zie dit dus als pure ongehoorzaamheid.

Het kan wel een heel lief paard zijn, maar spelletjes kunnen ze allemaal hebben.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 09:41

boontje schreef:
Gaan jullie niet een beetje voorbij aan de oorzaak van het probleem?ALs het paard op een rustige manier vertrouwd is gemaakt aan de ruiter zal het nooit zulke gevaarlijke capriolen uithalen om aan zijn balast te ontkomen.Paard heeft geen vertrouwen dat het goed is dat er iemand op zijn rug zit en probeerd hoe dan ook het zeer berdreigende en vervelende mens van zijn rug te krijgen.Mijn advies?Paard helemaal opnieuw rustig inrijden en als het mis dreigt te gaan weer een stap terug doen.Voordat het traumatisch wordt voor ruiter en paard.Ik ken een paard wat naar een "professioneleïnrijstal is geweest,inrijden ging voor het paard veel te snel en vluchte uit paniek ook tegen muren aan.Is toen geprobeerd met geweld het paard te "leren"een ruiter te accepteren.Je raad het al waarschijnlijk,paard is daarna nog naar verschillende stallen geweest en overal kwam hij van terug met label gevaarlijk.Dit is een paard met een super vriendeljk karakter,maar nu met rijden levensgevaarlijk.Paard schiet nu in trauma als de ruiter even beweegt en schiet met vier benen de lucht in bij het geven van been .als de ruiter er af ligt rent hij bokkend nog wat door.In het begin kon dat wel 5 minuten duren voordat hij weer bij zinnen kwam,wordt steeds korter maar erg gevaarlijk voor de ruiter.Paard heeft geen kwaad in de zin maar is door verkeerd,te snel,te veel druk en geweld voor het leven getekend.


Nou sorry hoor, ik rijd ook een paard van iemand anders erbij en die is nu 6 jaar, een aardslui paard wat heel rustig is ingereden, heeft nooit traumatische ervaringen gehad, maar die heeft dat ook, als hij geen zin heeft? dan gaat hij zo verschrikkelijk bokken dat zo'n rodeostier (mechanische) er nog wat van kan leren. Hij doet er op dat moment alles aan om je eraf te gooien, en let wel, hij doet dit alleen bij mensen die hem aan het werk willen zetten.
Het enige wat op dat moment helpt is om hem stevig op zijn sodemieter te geven, is hij onder de indruk? dan gaat hij gewoon weer aan het werk, is hij niet onder de indruk, gaat hij gewoon verder met bokken en springen.
Gevolg: bij de vorige bijrijders is het hem gelukt, gebroken polsen en armen...... en dan denk je dat ik nog vriendelijk ga vragen of het allemaal goed gegaan is in zijn jeugd?
Nee hij is een soort gevaarlijk! en dan kies ik ook voor mezelf.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 13:38

Belsje schreef:
Slof?
En hoe pak ik dat dan aan? Ik gebruik die dingen nooit, ben principieel tegen die dingen omdat ik het zo'n foltertuigen vind en omdat ik beetje vind dat je je paard maar gewoon moet kunnen rijden.
Maar denk je dat er niets anders is? Lachen
Gewoon een methode waardoor ze bvb de kant niet krijgt of een andere stijl van rijden ofzo? Weet het natuurlijk niet, maar vind een slof gewoon verschrikkelijk zielig.
Zelfs in manège waar ik rij,doe ik de bijzettoestanden uit van een paard waar ik mee rij, ookal verklaren ze me voor gek.


waarom be je zo tegen hulpteugels?wanneer ze correct worden gebruikt HELPEN ze je met het rijden!
en als het paard met jou tegen de muur opknalt, dan wil dat dus zeggen dat jij nix te vertellen hebt over dat paard, hij trekt zich dus helemaal niets aan van wat jij op zijn rug doet!

dan kan een hulpteuegel echt wel een oplossing zijn, of je moet graag tegen de muur willen aanknallen maar dat lijkt me nou niet echt prettig!

wanneer je een slofteugel gebruikt, kan het paard zijn hoofd niet omhoog gooien, dus heb je ermeer over te zeggen(is absoluut niet zielig!!)
je moet niet zijn hoofd 'in de krul' trekken met die slofteugel, maar zorg ervoor dat hij zijn hoofd niet zo hoog in de lucht kan houden!

wanneer hij zijn hoofd lager heeft heb je meer controle over hem, kan je dus sturen enzo, dus je knalt dan niet meer tegen de muur aan.

ben je zelf (nog) niet zo handig met rijden enzo dan kan je ook in het begin eens proberen om aan de longeerlijn erop te zitten, dan kan hij dus ook geen kant op, en went hij op die manier aan het rijden, dus weet hij dat het niet eng of vervelend is, probeer het daarna weer los, en veel overgangen rijden, hou het paard bezig zodat hij niet de kans krijgt zn bit vast te pakken en tegen die muur aan te lopen!

maar een slofteugel kan je, als je hem goed gebruikt, in dit geval echt wel helpen hoor!en is absoluut geen martelwerktuig(anders zou ik mn paard dalijk ook martelen, want ik ga zometeen ook ff met slof rijden!)

succes ermee!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 13:44

russel schreef:
Ik zou een thiedemann gaan proberen. Daar kan je niets mee verpesten, maar heb je wel meer druk als het nodig is. Als het paard ontspant en nageeft werkt de thiedemann niet in en hangt hij automatisch slap. De teugel geeft je meer hulp als het paard sterk wordt. Een slof moet je verstellen en een martingaal stel je ook in op maat.


met wat voor slof rij jij als ik vragen mag? die moet je verstellen... Verward

nee een thiedemann is handig?die moet je verstellen!steeds aan een ander ringetje op de teugel vastmaken!
een slof kan je heel simpel loslaten door je hand wat te openen!en wil je de slof er iets meer bij hebben, pak je hem heel simpel ietsjes korter, net zo simpel als je gewone teugels opmaat maken!

dus wat dat betreft is een slof veel gemakkelijker in het gebruik!!

en mocht het paard helemaal in verzet komen en op zn achterbenen gaan staan, kan je je slof snel loslaten zodat ie niet achterover klapt, ooit een paard met thiedemann zien steigeren?ik wel en die lag gelijk achterover!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-02 13:59

Ik heb het niet op bijzetteugels en aanverwanten omdat die bij ons op de manège 9/10 gebruikt door van die klojo's die er beter niet mee zouden rijden en ik ben bang dezelfde fouten te maken.
Als je je handen nog constant op en neer zit te zwiepen moet er volgens mij echt geen slof aan! Zeker niets als die pony zo mak als een lammetje is:) en dat zie ik daar dus allemaal Lachen.

Maar zal het er eens met baasje over hebben en dan eens zien wnneer we terug kunnen gaan rijden Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 14:15

Als je niet gewend bent om met een slof te rijden zou ik het dus juist niet doen. Je hebt 2 teugels in je handen en als je snel je slof wilt loslaten en je bent het niet gewent, kom je volgens mij in de problemen. Ook zie ik mensen wel eens met de slof alleen rijden. Hebben niet in de gaten dat die teugel strakker staat.

Het voordeel van een thiedemann is, dat je hem op het eerste gaatje kunt doen (het dichtste bij het bit) . Je kunt je paard er niet mee achterover trekken. Alleen als je je zelf aan de teugels in evenwicht houdt. Volgens mij steigert dit paard niet en achterover klappen kan ook zonder hulpteugels.

De thiedemann trekt je paard niet in de krul, hij kan gewoon zijn hals helemaal strekken. Met een slof ben je bezig, aanhalen en laten vieren en daar moet je handigheid mee hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Ladypronk, NailB, Trendiction en 38 bezoekers