Rebel bij nieuwe oefeningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zarco

Berichten: 9
Geregistreerd: 31-10-02
Woonplaats: Zonhoven België

Rebel bij nieuwe oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 17:52

Hallo,
Ik heb een klein (maar vervelend) probleem met mijn ruin van zeven jaar. Hij is slechts zadelmak deze lente, en in het begin evolueerde hij uitstekend.
De laatste twee à drie maanden, tekent hij verzet aan als we nieuwe oefeningen proberen. Enkele voorbeeldjes: bij het aanspringen in galop van stilstand, raakt hij erg nerveus en rent naar de hoek van de piste (de uitgang) en begint te stijgeren. Vanuit draf naar galop bokt hij telkens. Verder heeft hij wel een erg zacht en vriendelijk karakter en is hij heel rustig bij het uitvoeren van oefeningen die hij wel kent. Hebben jullie advies ?

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 17:59

Ik vind het niet zo vreemd als een paard zich wat meer verzet met moeilijke oefeningen. En is het aanspringen van galop uit stilstand niet een erg moeilijke oefening voor een paard dat pas sinds de lente zadelmak is?? Misschien kan je sowieso eens iemand hem laten controleren een ostheopaat of zo. Gewoon om te kijken of het geen lichamelijk probleem is.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 18:06

ik zou hem inderdaad nog niet te moeilijke oefeningen laten doen, en genoeg afwisseling en rust geven, hij kan best spierpijn hebben

Zarco

Berichten: 9
Geregistreerd: 31-10-02
Woonplaats: Zonhoven België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 18:13

Tot welke oefeningen raden jullie met aan me te beperken? Kennen jullie goede boeken waarin je trainingsschema's kan vinden voor jonge paarden ?

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 00:01

Een paard dat nog maar zo kort onder het zadel is kan haast onmogelijk zo goed ontwikkeld zijn dat ie zulke sterke spieren heeft en los in zn lijf is om zoals jij noemt vanuit stilstand aan te galloperen. Vind je t gek dat t beestje wegraced. Neem les van iemand die ervaring heeft met jonge paarden, en sowieso zou ik iig het eerste jaar dat ie ondr het zadel is niet hoger dan L oefeningen vragen. Gewoon de basis er netjes inrijden, das immers het belangrijkste. Als jou paard er klaar voor is zal hij echt die oefeningen wel normaal uitvoeren, helemaal omdat je zei dat ie makkelijkere oefeningen wel netjes loopt. Rustig aan dus met je knollie! Suc6!

Zon_en_Maan
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Mechelen, Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 04:42

Goede boeken over trainingsschema's zijn er misschien nog niet veel op de markt. Een goede instructeur is het beste, zoals hierboven gezegd.
Vooraleerst kan je beter daaraan je centjes uitgeven, dan bij een of andere ostheopaat terecht te komen, en dan misschien nog niet het gewenste resultaat te krijgen. Want het lijkt mij toch ook erg vroeg om met zulke oefeningen te beginnen. De achterhand kan eigenlijk nog niet genoeg ontwikkeld zijn om in die mate te verzamelen.
Je kan je trouwens ook goed baseren op de proeven in de dressuur. De oefeningen die voor een proef gevraagd worden, zijn gebaseerd op de training van een paard...
Daar kan je zeker ook wel mee verder!
Veel success! Ook al is ie wat ouder, en nog beginner, betekend dat niet dat ie niet eens heeeel goed kan gaan lopen!