Wijken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 15:18

Juist, ik weet het nu dus écht niet meer. Wat zijn nu de exacte hulpen voor het wijken?

Zo geef ik de hulpen voor het wijken voor het rechterbeen:
A afwenden en paard goed recht zetten, 2 teugels 2 benen.
Je rechterhand iets naar buiten zetten, rechterbeen klein beetje naar achteren leggen en licht aanduwen.
Linkerbeen waakt, zodat als het paard terug valt in tempo je met dat been naar voren rijd, Je buiten teugel en buitenbeen zorgen er voor dat je paard niet over de schouder weg valt.

Linker teugel doet dus eigenlijk niks, als alleen contact houden.

Zo doe ik het nu al 12 jaar en zo reed ik ook met mijn vorige merrie achten. Maar is dit nu wel juist?!
Want nu zeiden er mensen dat je het been waar het paard voor moet wijken op de plaats moet laten, maar dan heb je toch gewoon schouderbinnenwaarts op de lijn van AC lijn naar de hoefslag?!

Althans mijn merrie gaat dan in sb lopen.

Zo ziet het wijken er nu uit, zijn nu nog niet zolang met wijken bezig:

Afbeelding
Hier herstel ik haar, ze liet haar achterhand achteren, dus dreef ik links meer bij en hield haar schouder tegen door de teugel te sluiten tegen haar hals. Moet wel zeggen dta ik hier mijn linkerbeen errug ver naar achteren heb liggen. Lachen

Dus been laten liggen of iets naar achteren leggen?!

Hvelreki

Re: Wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:51

Het stukje op de wiki beschrijft de hulpen denk ik wel duidelijk; http://www.bokt.nl/wiki/Wijken

Let er op dat jij in het midden van je paard blijft zitten en niet naar 1 kant gaat overhellen. Hoe bedoel je het been op de plaats houden? Dat is dan toch geen wijken? Geef gewoon de hulpen waar je paard zich het beste bij voelt en de oefening correct uitvoert, dan hoef je je helemaal niets van die anderen aan te trekken Lachen.

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:04

Dat kunnen wij hier op bokt niet neer kwakken.
Dat is iets wat je helemaal precies uitgelecht moet worden.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 14:40

LisaLiefje_ schreef:
Dat kunnen wij hier op bokt niet neer kwakken.
Dat is iets wat je helemaal precies uitgelecht moet worden.

En dat antwoord kun je op bokt ook niet neerkwakken. Veleden tijd van uitleggen is uitgelegd met een G in plaats van ch en een D op het eind. Haha! Clown

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 16:48

Joh. Kan er op Bokt niet neergezet worden of het been waar je voor wijkt op de plaats (dus bij de singel) blijft liggen, of het been iets naar achteren gelegd moet worden.

Die reactie slaat gewoon weg echt nergens op. Bedoel je hier mee te zeggen dat ik niet weet waar ik mee bezig ben? Jammer, maar dan zit je echt verkeerd. Knipoog

Op de wiki staat dus niet of het been op de plaats moet blijven dus op de singel of iets naar achteren gelegd moet worden.

En de hulp waar je paard het prettigst bij voelt, ik moet mijn paard alles zelf leren (zelf zadelmak gemaakt en ingereden en doorgereden tot waar we nu zijn)

En na veel oefenen kan ik mijn paard op de galop hulp laten stappen, dus is het meer een kwestie van hoe ik het haar aan leer dan wat logisch en juist is.
Mijn paard beheerst zo goed als alle hulpen tot en met de Z. Ook wijken en enzo, maar nu kreeg ik te horen dat met wijken beide benen op de plaats moeten blijven liggen. Dat vond ik nogal onlogisch en raar, dus daarom hier mijn vraag.

Daarom dus ook de vraag been waar je voor wijkt op de plaats laten liggen of iets naar achteren.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:51

Je been mag wel een beetje naar achter maar toch moet het zo minimaal mogelijk blijven. In het begin kan dat natuurlijk nog niet als je paard nog maar net leert wat wijken is. Dan mag je wel even overdrijven en je been duidelijk naar achter leggen zodat je ook zijn achterhand meeneemt. Maar later moet dat been steeds minder en minder van zijn plaats komen en moet je paard gewoon voor jouw kuitdruk opzij gaan. En moet jij je been ongeveer op dezelfde plaats kunnen houden, ietsje naar achter kan nu niet echt kwaad. Het mag alleen niet meer zo overduidelijk zijn.
Als jouw paard in SB gaat lopen en niet meer wijkt dan wil dat zeggen dat hij ofwel zijn achterhand naar buiten zet ofwel dat hij over de schouder begint te vallen. Als jij je paard hebt rechtgesteld en je geeft eenzijdige kuitdruk dan moet je paard daarvoor opzij gaan, ook al blijft je been op de plaats waar het normaal is. Ikzelf doe mijn been een klein beetje naar achter maar zo onopvallend mogelijk, gewoon om net iets meer controle over de achterhand te hebben. Maar iemand die gewoon staat te kijken zou dit bijna niet zien.
Probeer gewoon goed met je buitenbeen en buitenteugel te begrenzen. Wijk een stukje, rij een stukje rechtdoor en wijk dan weer een stukje. Af en toe eens tot op de 2de hoefslag wijken en dan rechtdooor rijden zodat je goed kan controleren of je begrenzing nog in orde is. Ik zal eerder het been waar ik niet voor wijk een beetje naar achter leggen (bij paarden die kunnen wijken) om ervoor te zorgen dat de achterhand niet voor komt.
Ik zou dus zeggen: been waarvoor je wijkt op z'n plaats, of een klein beetje naar achter (amper merkbaar voor een buitenstaander) en het been waarvoor je niet wijkt wat naar achter om te begrenzen. Dit dus wel voor een paard dat weet wat wijken is. Bij een paard dat dit nog maar juist leert moet je over het algemeen je been waarvoor je wijkt wel duidelijk naar achter leggen zodat ze de bedoeling snappen.

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:50

Ik ga helemaal met izzy mee. Zo doe ik het ook.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:54

ik ook alleen ik druk me binnenbeen alleen aan, omdat hij heel fijn wijkt en aan de hulpen is, maar dat moet ieder voor zich aanvoelen wat het beste werkt bij zijn of haar paard.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:55

Oh het is een paard dat je zelf hebt opgeleid Clown . Volgens mij mag je been wel naar achter (tenminste ik doe het ook lichtjes), maar moet je niet gaan overdrijven. Ben het eens met wat Izzy19 zegt Ja.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:13

Ik leg mijn been wel naar achteren. Ik laat mijn been op de plaats liggen als ik buiging rechts wil hebben, en bij het wijken wil ik geen buiging rechts maar een paard dat recht opzij gaat.
De achterhand komt imo ook niet voor omdat je de schouder eerst mee naar buiten begeleidt en je beenhulp evnetueel zelfs nog kunt stoppen als je paard teveel opzij komt met de achterhand.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:58

Normaal gezien komt de achterhand inderdaad niet voor maar paarden (of ruiters) die dit nog niet helemaal onder de knie hebben kunnen dit wel al eens voor hebben, daarom steeds een wakend buitenbeen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 02:59

Izzy, hier heb ik echt wat aan! Bedankt!

Mijn merrie gaat sb lopen als ze over de schouder dreigt weg te vallen en ik haar dus met buiten teugel en buiten been opsluit en als ik mijn been dus op de plaats houd gaat ze in sb, leg ik m iets naar achteren blijft ze wel wijken.

Ook zoals Urielle zegt, ik wil ook dat het paard zo recht mogelijk loopt en weinig buiging heeft, been op de plaats wil zeggen buiging om dat been heen. Tenminste zo heb ik het geleerd en zo heb ik het mijn merrie weer geleerd..

Verle gaat zelden met haar achterhand voor, gebeurt dit wel sluit ik haar met de buitenteugel te veel op. Zelf heeft ze meer de neiging over de schouder weg te vallen.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:32

Als je SB rijdt moet je dit normaal inzetten door de voorhand bv van de hoefslag te plaatsen en dan zijwaartse druk te geven. Je paard zal dan inderdaad gebogen zijn rond je binnenbeen. Het is ook de bedoeling bij SB dat je vooral contact hebt op de buitenteugel en dat de binnenteugel eigenlijk kan doorhangen.
Bij wijken moet het contact op beide teugels gelijk zijn aangezien je paard dus recht opzij moet zonder al te veel buiging. Je mag je been inderdaad ietsje naar achter leggen zodat je paard het verschil toch zou voelen maar probeer dat zo minimaal mogelijk. Een paar centimeters kan al een hemelsbreed verschil maken. Maar als je been te ver naar achter ligt geeft dit een beetje de indruk dat je paard niet zo goed reageert op je kuitdruk en dat je echt letterlijk z'n achterhand opzij moet gaan drukken.
Ik zou dus eens je paard het wijken kent, je been waarvoor je wijkt een klein beetje naar achter leggen.