niet goed op dit paard kunnen doorzitten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

doom

niet goed op dit paard kunnen doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 13:09

hallo allemaal,
Ik vond doorzitten altijd heerlijk op mijn pony en met andere paarden kon ik er ook wel mee overweg.
Nu heb ik sinds een half jaar een nieuw paard .
en ga 14 okt mijn eerste wedstrijdje met hem starten.
alleen mijn probleem is dus dat ik niet lekker op hem kan door zitten . ik oefen flink op hem maar ik ga zo ontzettend spannen omdat ik in het zadel wil blijven zitten dat het er echt verschrikkelijk uit gaat zien.
wie heeft er tips voor mij??
p.s beugels uit gaat nog niet meneer is 5 maanden onder het zadel en nogal gevoelig op dat soort dingen dus dat durf ik nog niet met hem Knipoog

Judje

Re: niet goed op dit paard kunnen doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:41

Het kan zijn natuurlijk dat het jonge paardje nog niet helemaal ontspant, waardoor jouw spanning en de spanning van het paard ervoor zorgen dat je niet ontspannen kan zitten.
Het belangrijkste is: probeer te ontspannen en je kan beter ontspannen niet helemaal goed doorzitten dan gespannen niet goed doorzitten. Daarnaast zorgt je eigen spanning er ook niet voor dat het paard gaat ontspannen en een paard zit nou eenmaal het lekkerst door (ze gaan veren) wanneer ze zelf ontspannen zijn.
Succes ermee

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 13:45

Judje schreef:
Het kan zijn natuurlijk dat het jonge paardje nog niet helemaal ontspant, waardoor jouw spanning en de spanning van het paard ervoor zorgen dat je niet ontspannen kan zitten.
Het belangrijkste is: probeer te ontspannen en je kan beter ontspannen niet helemaal goed doorzitten dan gespannen niet goed doorzitten. Daarnaast zorgt je eigen spanning er ook niet voor dat het paard gaat ontspannen en een paard zit nou eenmaal het lekkerst door (ze gaan veren) wanneer ze zelf ontspannen zijn.
Succes ermee

Gelukkig valt het gespannen zijn van mijn paard wel mee hij blijft rustig in aanleuning lopen . en blijft vrij constant in zijn ritme.
Ik zelf alleen heb altijd pony's gereden en heb nu een paard die toch wel vrij flink opgooit tijdens het door zitten Knipoog
dus als ik ontspan is het voor mij zo moeilijk om in het zadel te blijven zitten dat ik onbewust zo ga spannen dat ik dus in soort van slow motion omhoog wordt gegooid omdat ik dus tegenwerk . best lastig uit leggen dit haha Knipoog het ziet er gewoon niet uit ! Boos!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:46

hmm, lastig? En wat zegt je instructrice/teur hierover dan?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:51

Ik ken het probleem. Mijn ruin is 9 en zelfs als alle voorwaarden aanwezig zijn (hij geeft na, is los in zijn lijf, loopt vanuit de achterhand op zijn eigen 4 benen) kan ik niet op hem doorzitten. Het is bij mijn paard een combinatie van wat strak zijn vlak achter het zadel en grote bewegingen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 13:52

Judje schreef:
hmm, lastig? En wat zegt je instructrice/teur hierover dan?

Tja veel oefenen natuurlijk en zorgen dat ik dit geen dus uit mijn kop krijg .
ik start nu nog B dus vrij weinig doorzitten en kan dan een beetje smokkelen Knipoog
we zijn zelf ook tijdens de les weinig bezig met doorzitten i.v.m dat andere dingen met NAME de basis veel belangrijker is Knipoog
ik zelf oefen dus meer als ik zelf rijd
mijn vriendin kwam op het idee om geld onder mijn kont te leggen (5 euro ofzo ) haha
maar dan krijg je als nog het gespannen idee en dit wil ik graag oplossen Bloos

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:04

misschien is er een wat ervarener paardje in de buurt (bijv. manege) met soortgelijke gangen waar je gerust op kan oefenen?
Veel oefenen op een dier dat pas 5 mnd onder het zadel is lijkt me namelijk niet echt goed voor hem...

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 14:08

Judje schreef:
misschien is er een wat ervarener paardje in de buurt (bijv. manege) met soortgelijke gangen waar je gerust op kan oefenen?
Veel oefenen op een dier dat pas 5 mnd onder het zadel is lijkt me namelijk niet echt goed voor hem...

voor dat oefenen zou ik moeten betalen ! Knipoog
en het is ongeveer 5 mintjes hooguit wat ik oefen op hem puur omdat ik zelf zwaar beroerd zit en het geen pretje vind .
Hij is overgens wel al 4 (denk laat ik dat ook even vermelde Bloos
Hij blijft zelf ook kalm en braaf dus zie dan ook eerlijk gezegt niet in waarom ik op een ander moet oefenen. Knipoog

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:18

Ik heb hier zelf ook een probleem mee.. Ik probeer het nu elke keer zomaar ook 5 a 10 minuten met tussen door ook wel eens stukken lichtrijden.. Ik sla mijn beugels dus wel eens voor over het zadel, waardoor ik zonder beugels in draf rijd en wel moet doorzitten, ik moet zeggen dat dit wel wat helpt. En soms is het meer voor je gevoel dat het niet gaat, dan dat het er niet uit ziet hoor! Succes met oefenen..

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 14:25

Marlou89 schreef:
Ik heb hier zelf ook een probleem mee.. Ik probeer het nu elke keer zomaar ook 5 a 10 minuten met tussen door ook wel eens stukken lichtrijden.. Ik sla mijn beugels dus wel eens voor over het zadel, waardoor ik zonder beugels in draf rijd en wel moet doorzitten, ik moet zeggen dat dit wel wat helpt. En soms is het meer voor je gevoel dat het niet gaat, dan dat het er niet uit ziet hoor! Succes met oefenen..

zonder beugels gaat mijn paard dus aan de haal haha Knipoog
hij is vanaf het moment dat hij beleerd is zeer gevoelig met veranderingen.
hij is zeer koel en ontzettend lief hoor maar als ik bijv naar iemand plotseling zwaai ( en hij heeft dit dus nog nooit mee gemaakt gaat hij aan de kletter)
zo ben ik er dus ook meerdere malen van af gevallen omdat ik nu op een dresuurzadel rijd en dus me beugels langer zitten.
als hij een plotselinge beweging maakte door dat hij van iets schrok dan *plop * allebei mijn beugels uit en daar ging ik haha . Haha!
het vertrouwen moet er meer zijn wil ik dat voor hem doen.
wil niet dat hij bang wordt weetje Ach gut

lottevanoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:59

veel oefenen denk ik, ik heb dit ook en oefen ook veel. nog geen verbetering, maar ik houd gewoon vol en zie wel wat er van komt Knipoog

patricia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:25

oefenen oefenen en nog is oefenen. Zodra het lukt om je beugels uit te doen hiermee oefenen. Succes ermee!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:33

elke x 1 stapje doorzitten en daarna weer lichtrijden. Wanneer het kan een stapje meer. Wanneer je niet goed kan doorzitten is dat erg storend voor en (jong) paard, dus hou daar goed rekening mee.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:39

Begin met korte stukjes in een sukkeldrafje, zodra hij harder gaat weer even lichtrijden en terug naar stap. En weer opnieuw een kort stukje in een sukkeldrafje. Hou vooral je heupen ontspannen, dat is heel moeilijk, maar de basis voor het kunnen doorzitten. Dit moet je eigenlijk in een speciale zitles(sen) leren op een super fijn paard aan de longe.
Voor de rest: als je echt zou ontspannen val je van je paard, dus dat is niet zo'n goed advies: je moet altijd boogspanning in je bovenlijf houden.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 16:00

anneve schreef:
Begin met korte stukjes in een sukkeldrafje, zodra hij harder gaat weer even lichtrijden en terug naar stap. En weer opnieuw een kort stukje in een sukkeldrafje. Hou vooral je heupen ontspannen, dat is heel moeilijk, maar de basis voor het kunnen doorzitten. Dit moet je eigenlijk in een speciale zitles(sen) leren op een super fijn paard aan de longe.
Voor de rest: als je echt zou ontspannen val je van je paard, dus dat is niet zo'n goed advies: je moet altijd boogspanning in je bovenlijf houden.

bedankt allemaal Vork
nog andere mensen handige tips.? of suggesties .? Cool

Nougat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:41

Zo veel mogelijk ontspannen, makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Veel succes Lachen.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:45

ik heb dit ook op mijn paard.
en als ik de beugels een gaatje langer doe, gaat het bij mij veel beter.
blijft een stuk meer ontspannen, en gaat niet helemaal zitten klapperen!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:55

Alleen de gewrichten in je benen (vanaf je heup omlaag) ontspannen, anders val je van je paard. Ik haat het als mensen zeggen dat je moet ontspannen. Dat goed zitten er ontspannen uitziet, wil absoluut niet zeggen dat het ontspannen is. Je moet echt zelf je bovenlijf rechtop houden.
Dat is juist het moeilijke: de onderkant van je lijf laten hangen, en de bovenkant moet spanning houden. Als je, net als ik, niet zo getalenteerd bent, kost het je jaren om dit principe ook in de oefeningen vast te houden.

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 13:01

Heb je hem wel fijn over de rug?
Goed met zijn beweging mee gaan zitten.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 13:32

heey !
ik heb nu nieuwe laarzen ! en met een flinke dressuur boog waardoor ik sneller mijn bijna laag houd!
het ging stukken beter vandaag nu ik ze weinig nog op kan trekken !! Haha! YES!!!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 13:34

Zonder zadel rijden met je ogen dicht, dan leer je de bewegingen van je paard aanvoelen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 10:43

Redrumfox schreef:
Zonder zadel rijden met je ogen dicht, dan leer je de bewegingen van je paard aanvoelen.

Nagelbijten / Gniffelen heb je de bovenstaande reacties van me gelezen ROFL ROFL Wow!

nasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:56

Wat je zou kunnen proberen:
op de korte zijde doorzitten, lange zijde lichtrijden, en zo rustig uitbouwen.
Je kan ook vragen of iemand je paard wil longeren met jouw erop, en een bok riempje aan doen, zodat je minder steun hoeft te zoeken op je hand.
gr

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:56

whahaha ik heb dit met mijn paard ook, hij is heel ruim in zijn gangen en goed over de rug, nou is hij gelukkig niet alleen voor mij, maar ook voor anderen slecht uit te zitten (dus geeft me weer een iets beter gevoel Clown ),

de laatse keer dat ik gereden heb(heb eventjes blessure gehad) ging het vrij goed, ik zat zelfs lekker en had niet eens meer zin om te lichtrijden, wat ik deed:
oefenen oefenen oefenen en nog eens oefenen (ik eisde ook van mezelf dat ik het wel kon en het moest en zou me lukken, en dan ben ik echt een doorzetter Bloos ),
zonder beugels....maar lukt bij jou dus niet.
steeds vanuit stap proberen niet vanuit draf,
aan de longe proberen???
voltes rijden, handen laag houden,
buik en rug spieren traien,
......en blijven oefenen en veel naar anderen kijken...

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:40

doom schreef:
Redrumfox schreef:

Nagelbijten / Gniffelen heb je de bovenstaande reacties van me gelezen ROFL ROFL Wow!

Excuses moi. Clown Maar goed; dan heeft een ander er misschien nog wat aan? Knipoog