Actiever maken voor het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piposansjo

Actiever maken voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 17:28

Ik ben benieuwd hoe jullie je paard of pony sneller/actiever voor been maken. Ik heb hier best veel moeite mee. De ene keer gaat het goed en de andere keer dan reageert hij gewoon niet. Rijden met zweep doe ik al en ik ben nu ook met een klein spoortje aan het rijden maar daar voel ik mezelf niet prettig bij. Moet ik van mijn instructrice tijdens de les maar ik ben er niet weg van eerlijk gezegd.

Mummie

Re: Actiever maken voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:31

Heel veel schakelen en een spoortje kan echt geen kwaad hoor zolang je maar niet blijft prikken! Beter 1 keer een goeie "schop" dan constant drijven.

Succes

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:37

Als je liever zonder spoor rijdt moet je dat gewoon doen. Niet iets doen omdat anderen het zeggen, maar waar je zelf niet achter staat. Zoals hierboven gezegd inderdaad veel schakelen. Het kan ook helpen om je paard aan te drijven tot hij in het tempo loopt dat jij wilt en zodra hij daar is ophouden met drijven. Je paard zal waarschijnlijk terugvallen, maar zodra hij weer loopt te sloffen leg je je been er weer aan. Heeeeel vaak herhalen en op een gegeven moment heeft je paard als het goed is door dat het geen zin heeft om heel de tijd terug te vallen en zal hij jouw tempo aannemen. Maar niet de hele tijd aandrijven ofzo, daar worden ze alleen maar ongevoelig door. Succes!

alladinmj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:38

zoals mummie al zecht heel veel schakelen stap-draf draf-stap doordraven-langerzamer enzovoort. en beter een keer een tik of schop inplaats van de hele tijd het been eraan hierdoor wordt hij namelijk alleen maar slomer van Bloos

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:49

Inderdaad heel veel schakelen, en gewoon superconsequent zijn. Ook er gewoon vanaf de eerste minuten al mee beginnen. Ik stap meestal mijn paard gewoon eerst eventjes los met volledig lange teugel, wat slalommen en wendingen met lange teugel en zelfs daar al consequent zijn in je beengebruik. Simpel: je paard moet actief op zijn eigen benen lopen, dus gewoon je benen ontspannen langst je paard laten hangen. Vanaf de moment dat hij wat te traag wordt, en er wordt niet gereageerd op een minieme hulp, ga je een heftige reactie vooruit vragen zodat hij weet dat hij niet moet slenteren. ( heftige reactie kan in het begin serieus inkomen zijn, bij een paard dat actief is moet je dan gewoon eventjes je been er goed tegenleggen) Bij een iets trager paard verval je heel rap in het patroon waarbij je om de pas been gaat geven, en dat is dus wat je moet zien te voorkomen. Niet blijven vragen met die kleine hulp.. Na één keer niet reageren? Jaag hem maar eventjes vooruit. In draf net hetzelfde, zowel in het vooruit als in het terug rijden wil je met weinig hulpen veel reactie.. Dus dat is ook wat je vraagt. Benen gewoon stil laten liggen als hij mooi actief loopt, als hij begint te slenteren en hij reageert niet op het feit dat je je benen lichtjes aandrukt, dan vraag je hem deftig vooruit.

Basisprincipe is dus: Paard op eigen benen laten lopen, waarbij jou benen er gewoon naast hangen. Als hij onder zijn tempo/minder actief loopt, één minieme hulp. Geen reactie op die hulp = stevig vooruit rijden.

Ik rijd zelf trouwens wel met een spoor (vrij lang zelfs), maar niet om vooruit te rijden.. Normaal is ze heel goed voor mijn been. Juist voor het geval dat ze dat niet is, wil ik haar niet vooruit hoeven te stampen. Ook bij vb het wijken kan ze wel eens oost-indisch doof zijn voor mijn beenhulp, hieltje eventjes optrekken en ze is weer attent. Mijn spoor hangt wel gigantisch laag, en werkt alleen in als ik mijn hiel wat optrek. De laaghangende lange spoor is bewust gekozen. Als ik ze hoger hang heb ik steeds het probleem dat ik ze af en toe ongewenst gebruik. Als ik een korte spoor zo laag hang moet ik mijn hiel te hard optrekken.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:16

Lees mijn berichten eens na op dit topic: viewtopic.php?f=8&t=816117 Daar heb ik mijn uitleg gegeven over aan het been maken. Wat belangrijke aandachtpuntjes zijn: begin steeds opnieuw van een kleine hulp; blijf niet plakken met je been & wees consequent!

Verder: gewoon die sporen uit doen als je je er niet gemakkelijk bij voelt Lachen. Een paard moet ook zonder sporen actief voor het been kunnen lopen!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:27

veel schijnovergangen rijden, eerst flink terugrijden in draf en dan flink voorwaarts...
Actiever maken heeft niets te maken met een spoortje, dit is voor de verfijning..
Zweepje is soms wel handig als hij niet meteen reageerd op het been zodat je niet te hard been hoeft te geven, hij moet reageren op een lichte hulp.