Inderdaad heel veel schakelen, en gewoon superconsequent zijn. Ook er gewoon vanaf de eerste minuten al mee beginnen. Ik stap meestal mijn paard gewoon eerst eventjes los met volledig lange teugel, wat slalommen en wendingen met lange teugel en zelfs daar al consequent zijn in je beengebruik. Simpel: je paard moet actief op zijn eigen benen lopen, dus gewoon je benen ontspannen langst je paard laten hangen. Vanaf de moment dat hij wat te traag wordt, en er wordt niet gereageerd op een minieme hulp, ga je een heftige reactie vooruit vragen zodat hij weet dat hij niet moet slenteren. ( heftige reactie kan in het begin serieus inkomen zijn, bij een paard dat actief is moet je dan gewoon eventjes je been er goed tegenleggen) Bij een iets trager paard verval je heel rap in het patroon waarbij je om de pas been gaat geven, en dat is dus wat je moet zien te voorkomen. Niet blijven vragen met die kleine hulp.. Na één keer niet reageren? Jaag hem maar eventjes vooruit. In draf net hetzelfde, zowel in het vooruit als in het terug rijden wil je met weinig hulpen veel reactie.. Dus dat is ook wat je vraagt. Benen gewoon stil laten liggen als hij mooi actief loopt, als hij begint te slenteren en hij reageert niet op het feit dat je je benen lichtjes aandrukt, dan vraag je hem deftig vooruit.
Basisprincipe is dus: Paard op eigen benen laten lopen, waarbij jou benen er gewoon naast hangen. Als hij onder zijn tempo/minder actief loopt, één minieme hulp. Geen reactie op die hulp = stevig vooruit rijden.
Ik rijd zelf trouwens wel met een spoor (vrij lang zelfs), maar niet om vooruit te rijden.. Normaal is ze heel goed voor mijn been. Juist voor het geval dat ze dat niet is, wil ik haar niet vooruit hoeven te stampen. Ook bij vb het wijken kan ze wel eens oost-indisch doof zijn voor mijn beenhulp, hieltje eventjes optrekken en ze is weer attent. Mijn spoor hangt wel gigantisch laag, en werkt alleen in als ik mijn hiel wat optrek. De laaghangende lange spoor is bewust gekozen. Als ik ze hoger hang heb ik steeds het probleem dat ik ze af en toe ongewenst gebruik. Als ik een korte spoor zo laag hang moet ik mijn hiel te hard optrekken.