Jong paard gooit tong over het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dewilover

Jong paard gooit tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 18:44

Hallo,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben bezig met een 5jarige fries in te rijden, heb er nu 5keer opgezeten.
Het probleem is nu dat hij de laatste 2 keren zijn tong over het bit gooit en dan zijn kin op zijn borst legt. Ik heb dan dus helemaal niks meer te zeggen.

Nu is mijn vraag weet iemand wat ik hier tegen kan doen! Wil er niet gelijk een tonglepel in doen. Vind dat gelijk zo ingrijpend. Heeft iemand eerst nog andere tips die ik kan uitproberen?

Ik stap alleen nog maar met hem aan de longeerlijn.
Nu heb ik al in het divoza boek gekeken en zag er een bit in staan speciaal voor paarden die hun tong over het bit gooien. Heeft iemand hier ervaring mee?

Of heeft iemand andere tips?
Heb het hoofdstel al hoger gedaan! Maar hij doet het nu dus nog steeds!

Groetjes Iris

CM_

Re: Jong paard gooit tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 18:46

het bit wat hoger en de neusriem strakker (gecombineerde neusriem!!)
en verder eerst meer voorwaarts rijden, paard gooit niet voor niets tong over het bit, wellicht ben je onbewust te streng met je hand?
een dik bit is zowiezo beter voor paard, en is moeilijker om tong eroverheen te gooien.

dewilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 18:57

Dank je voor de tip maar heb dit helaas al geprobeerd. Ik ben ook zeker niet te streng met mijn hand. Heb licht contact met de teugels. Het bit wat ik gebruik is al redelijk dik.
Het is gewoon heel vervelend zo omdat de keren dat ik rij niet lang zijn maar ik heb geen zin om telkens erop en eraf te moeten om zijn tong goed te doen! Hij houdt zijn tong dan 2 minuten goed, dus dat is geen doen!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:01

Of je het nu gelooft of niet, maar een paard doet niets voor niets! Hij doet niets uit zichzelf goed maar ook niets uit zichzelf verkeerd. Misschien toch te streng in je hand, concentreer je je teveel op 'aan de teugel' rijden, past het bit niet helemaal goed. is hij al eens bij de tandarts geweest? daar kan het ook aan liggen nl.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:03

Ik heb precies hetzelfde, mijn paard is ook 5 en ben haar nu zeg maar ook aan het inrijden. Mijn instructeur heeft inderdaad dat bit wat hoger gedaan en de neusriem ook strakker. Helpt nu wel erg goed, ze is alleen aan het klieren met het hoofd omdat ze het er niet mee eens is.

dewilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 19:04

Te streng in mijn hand ben ik echt niet dat weet ik 100%zeker. Het bit past ook goed! Tandarts is hij ook geweest. Niks bijzonders aan de hand!
Daarom vraag ik het hier ook omdat ik niks anders weet en de mensen in mijn omgeving raden allemaal een tonglepel aan wat is dus pas als allerlaatste wil proberen!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:38

Een dik bit is bij gelijke druk in de hand inderdaad zachter dan een dun bit. Maar: als je erg zacht bent met je hand hoeft een dun bit zeker niet scherper te zijn. Er zijn paarden die maar weinig ruimte hebben tussen de lagen, waardoor een dun bit het paard minder of niet in de weg kan zitten.
Daarnaast: als je rijdt met een enkelgebroken bit kan het zijn dat het paard last heeft van de punt die ontstaat bij contact en dat die tegen het gehemelte aan komt. Zelf zou ik dan ook een dubbelgebroken bit aanraden.
Heel veel succes ermee!

Gentleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:28

Bij mijn paard die net een half jaar gereden wordt duurde het ook eventjes voordat hij het bit accepteerde. Ik heb een dubbelgebroken watertrens genomen en probeer met een zachte hand te rijden. Ik heb 1 keer een K&K correctiebit geprobeerd, maar hij kreeg het voor elkaar om een bitring in zijn mond te krijgen, zodat het hele bit er aan de andere kant uit stak! Dus die heb ik meteen maar weggedaan. Tonglepel heb ik 1 week geprobeerd, maar ik had ook wel door dat hij het niet zomaar doet. Dus tonglepel ook maar weg. En het hoofdschudden duurde ook een paar weekjes, maar nu gaat het perfect! Als ik jou was zou ik nog even afwachten, het komt vanzelf!

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:12

Ik zou proberen met een correctiebit of africhtingsbit te rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:30

Met een tonglepelbit of de neusriem strakker aantrekken, snoer je het paard letterlijk en figuurlijk de mond. Hij kan dan geen uiting meer geven aan ongemak of pijn en dat is wat tong over het bit gooien is.

Dat een dik bit sowieso beter is voor een paard is niet waar. Sommige paarden stikken zowat in een dik bit.
Het kàn zijn dat het bit inderdaad wat hoger moet hangen (of juist wat lager), maar dat heb je dus al geprobeerd.

Waar heeft je tandarts naar gekeken? Naar de gehele anatomie (tong, wangslijmvlies, mondspleet, lagen, rooster etc)? Of alleen naar de tanden en kiezen?
Vaak speelt de tong (dikte en lengte) een grote rol bij het wel/niet kunnen accepteren van een bit. Maar kan ook het wangslijmvlies erg dik zijn, waardoor dit met een bit in verdrukking komt en dus pijn geeft. Of is de onderkaak te ondiep van vorm om de tong te kunnen opbergen. Of ligt de hechting van de voorste en achterste tong net onder het bit, waardoor het paard altijd zal proberen met die plek onder het bit uit te komen. Etcetera...
Heeft het paard nog wolfskiesjes en/of hengstentanden? Ook deze kunnen zeer pijnlijk zijn met bit in.

Lees verder eens op www.bitloos.nl, bijv. de artikelen 'Het gebit', 'Anatomie van het hoofd' en 'Zin en onzin over bitten'. Pling

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:15

Inderdaad, een tonglepel of neusriem strakker e.d. zijn slechts om het probleem te verbergen. Je lost hier niets mee op. Tong over het bit is een teken van verzet. Laat de tandarts toch nog eens goed kijken. En wanneer is de tandarts voor het laatst geweest? als het al een paar maanden geleden is kan het zijn dat hij intussen wel ergens last van heeft, als hij 5 is kan het bovendien best zijn dat hij nog aan het wisselen is en daar dus last van heeft.

Ga het niet verbergen door een tonglepel o.i.d. maar pak de oorzaak aan. Een paard doet níets voor niets.

Animalcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:30

Probeer anders een lepelbit dan kan ze de tong niet meer over het bit heen gooien, het doet geen pijn................

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:33

wij zijn momenteel ook met een merrie bezig zadelmak te maken, die ook de tong over het bit doet, zodra we iets beginnen te sturen, en ze dus iets druk krijgt in de mond.
we hebben verschillende bitten geprobeerd, maar hebben uiteindelijk toch een correctiebit ingehangen
we waren hier eigenlijk gezien de leeftijd geen voorstanders van, maar het hielp wel, we hebben er 2 weken meer gereden, en nu doet ze het prima op dubbelgebroken bitje
en ja ook deze merrie was al bij de tandarts en fysio geweest.
maar zijn blij dat we toch (tijdelijk!) het correctie bit ingehangen hebben, zeker omdat het probleem nu over is!

Lilian_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:53

Mijn pony doet het ook.
Ik heb gewoon dat riempje waar het bit aan zit (hoe heet dat ding ook alweer?) strakker gemaakt.
Dat werkte wel goed.

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:02

Mijn verzorg paard deed het ook.. Maar toen reden we met stang.. Toen zijn we met Gebrokenbit gaan rijden! hij rent nog wel soms bokkend weg( daarom had hij een stang) Maar verder gaat het met rijden echt een stuk beter! Eerst zou er dus een lepelbit in gaan.. maar dat had ik dan zelf moeten kopen en toen had ik toch een gebroken bitje bijdehand dus toen is die er ingaan.

Bono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:27

Je zou een correctiebit kunnen proberen, maar met wat voor bit rij je nu?

Dat een dikker bit per definitie vriendelijker is, is niet waar en vooral niet bij friezen.
Friezen hebben over het algemeen wat minder ruimte tussen de lagen.
Ikzelf heb ook 2 friezende ene rij ik met een K&K ultra dubbelgebroken en de andere met een K&K africhtingsbustrens.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:50

Waarom probeer jet het niet eens zonder bit?
Er zijn hele mooie bitloze optomingen te koop tegenwoordig,en je paard kan zo niet het bit vastpakken of zijn tong over het bit gooien.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 08:49

mijn konik heeft een erge hekel aan druk op de tong en trekt dan zijn tong erg hoog op. Toen iemand anders hem nog deed lag regelmatig zijn toch erover (gewoon te strenge hand) nu rijd ik zelf en loopt hij in mijn lesjes en gaat het steeds beter. Hij leert dat hij een ruiterhand kan opzoeken en deze alleen inwerkt als hij niet reageert op been/zit/gewichtshulpen. Hij begint er nu ook een beetje op te ontspannen. Wat ik denk is dat hij het bit niet fijn vind, door het bit of door de ruiterhand en heeft gevonden deze zo te ontwijken. Probeer eerst zo weinig mogelijk met je hand te doen en meer met je zit, begin desnoods op de grond met werk aan de hand op een kaptoom maar doe dan het bit wel in, en later gebruikt je een buitenbijzet als buitenhand die hij kan opzoeken, en licht contact heeft als hij het goed doet. ook kun je eerst longeren op kaptoom met bit ook in en als hij goed voorwaarts neerwaarts is en heeft geleert te reageren op de buiing die jij op 4 vaste punten in de volte vraagt, kun je ook hier een losse buitenbijzet vastmaken die licht contact heeft als hij met buiging loopt, en later een 2e bijzet en dan moet je binnenbijzet dus los hangen op het moment dat hij buiging aanneemt en niet de buiging gaan vragen door binnenbijzet strakker te doen, zo leer hij niet van binnen naar buiten te lopen maar loopt met stelling verkregen door binnenteugel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:12

Misschien is het volgende bit wat voor jou, namelijk de WH Ultra Soft Aurigan (van Sprenger):

Afbeelding

Dit dan natuurlijk wel om het rijtechnische deel van het probleem te ondersteunen en niet alleen om het te camoufleren Knipoog

dewilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 20:27

Dank jullie wel voor jullie reacties.
Bitloos rijden is geen optie want ik ga hem alleen maar inrijden en daarna stop ik weer met hem!
Ik ga nog ff met de eigenaar overleggen en hem als het mogelijk is nog een keer door de tandarts laten onderzoeken. Mocht dit niet helpen koop ik een corecctiebit.
Welke zouden jullie mij dan aanraden? Welk merk enz?

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:34

Ik zou zelf een bit met een tonglepel proberen. Heb zelf ook met veel bitten lopen rotzooien. Correctiebit werkte niet want toen ging zijn tong eruit.
Verder zou ik eerst een bit proberen te lenen dat heb ik met correctiebit niet gedaan wel met de tonglepel. Scheelt aardig wat geld als hij het niet accepteert. Neem in ieder geval een testperiode van zo'n 2/3 weken. Die an mij begon na ongeveer 10 dagen weer zijn tong over het bit te gooien en eruit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:21

Tong over het bit is echt verzet tegen iets wat haar niet fijn zit, zadel of ander tuig, maar 9 van de 10 keer is het de ruiterhand,
Een fries is vaak geneigt om achter het bit te gaan lopen , misschien is daar het probleem ontstaan, maar denk het eens heel goed over na wat een tonglepel doet en wat het doet als de sperriem stakker gedaan word, is erg oneerlijk tegenover het paard , zeker als de fout bij jezelf ligt en dat is moeilijk toegeven, maar wees eerlijk tegenover je paard en ga hem a.u.b geen dingen inhangen die niet eerlijk zijn , maar zoek de fout bij jezelf,
Probeer het bitloos , wellicht loopt hij daar veel beter op,
Het paard is nog erg jong, een fries is lichanelijk maar vooral geestelijk erg laat af , dus hou daar rekening mee, ga geen enge dingen in zijn mond hangen, al sje dan perse met bit wil rijden , hou het dan bij een dubbel gebroken bitje en blijf uit zijn mond!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:22

dewilover schreef:
Bitloos rijden is geen optie want ik ga hem alleen maar inrijden en daarna stop ik weer met hem!

Ik zie het verband niet. Wat maakt het uit dat je er straks mee stopt? Het paard heeft nù last of pijn, dus om hem nu tòch door te rijden met bit, is niet fair tegenover het dier.

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:00

een paard hoeft niet persee pijn te hebben als die zn tong over het bit gooit, maar tuurlijk is het wel lastig voor hem, hij moet nieuwe dingen leren, en probeert daar onderuit te komen. de ene acceptert sneller dingen dan de andere

kunstje is snel geleerd, bij onze merrie hebben we 1 week een correctie bit ingehangen, en nu zijn de problemen weg, ze heeft het sindsdien niet meer gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:08

Wat voor bit heb je nu (of heb ik daar overheen gelezen)
Enkel gebroken vinden erg veel paarden met een gevoelige mond niet fijn.
Verschillende vinden dubbelgebroken ook teveel wiebelen, al vinden de meeste paarden die wel fijn.
Maar heeft hij een laag gehemelte of vind hij dat gewiebel niks, probeer dan eens een ongebroken trens.
Veel mensen denken dat die streng is, maar dat is dus niet waar.
Ik ben ook geen voorstander van dichtsnoeren en tong lepels.
Dat is weg stoppen, niet oplossen.

Verder handen meegaand op de plek, zelf geen druk opzoeken.
Paard aan het been maken en op ontspanning rijden.
Dan komt het goed Ja