Tong over het bit...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauraketje

Tong over het bit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 18:39

Ik heb dus een probleem, mijn pensionpaard ( een BWP-merrie van 18) gooit de laatste tijd bij het rijden altijd haar tong over het bit. Vroeger deed ze dit niet, vanaf dat ik het contact wat meer oppak komt ze meteen naar beneden met haar hoofd en de hals gebogen.
Let wel ze is al op leeftijd en vroeger duurde het altijd erg lang voor ze los kwam.
Toen merkte ik dat ze dus haar tong over het bit gooit. Mijn vraag is nu, kan je dit rijtechnisch oplossen en hoe dan?

Groetjes Lauraketje Knipoog

( Ohja ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik vond niet echt iets maar als jullie toch iets zouden hebben dan geef je me de link maar he Haha! )

Somebitch

Re: Tong over het bit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:39

Een tonglepel kopen :J

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 18:40

Geen optie, ik huur ze op een manege en ik mag er geen gebruiken Nagelbijten / Gniffelen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:41

Ohh oke.. Verder heb ik er geen idee over Tong uitsteken

Lilian_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:47

Mijn pony doet dit ook.
Moest van mijn instructrice dat riempje waar het bit aan zit strakker maken(weet niet hoe dat riempje heet) zodat het bit hoger in zijn mond komt te liggen.
Dat helpt goed!

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:49

het bakstuk wat hoger inderdaad...kan helpen
niet te hoog Knipoog dat is weer niet fijn

rijtechnisch zou ik het eigenlijk niet weten...lekker aan het lopen houden maar goed die van mij liep altijd meer dan pittig door en deed het alsnog Lachen

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 18:57

@kekaro en Lilian_Arno thanks, ik zal het is proberen, ik laat wel hier iets achter als het lukt Haha! !

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 07:51

Tong over het bit , betekent vaak verzet tegen de ruiter hand,dus pijn
Dus hoe ben jij met je hand en hoe word het paard gereden op de manege.
Ben blij te horen dat er dat je geen tonglepel mag gebruiken, ook het sperriempje strakker is erg gemeen tegenover het paard,
Als ik jou was zou ik het eraf halen en eens helemaal met losse teugel gaan rijden, als ze het sinds kort doet kan het zijn dat ze dat fijner vind , als ze het al heel lang doet is het inmiddels aangeleerd gedrag en krijg je er niet of moeilijk uit.
Wat je kan doen is een seen tijdje bitloos proberen te rijden , kan ze zich misschien meer ontspannen en krijgt weer plezier in het rijden zonder pijnprikkels in haar mond.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 07:54

bitloos rijden Knipoog

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:35

het sperriempje strakker heeft ook weinig nut dat werd ook nergens aangeraden.
het kan zijn dat het bit te laag hangt.

bitloos, ik nam aan dat er verder geen ander tuig aangehangen mocht worden, omdat het van de manege is, als het wel een optie is dan kun je het natuurlijk proberen.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:40

mijn fries doet dat ook, sinds ik een lage neusriem gebruik gebeurd het nog zelden ook sinds ik een ander zadel heb is het probleem opgelost, het kan dus ook zijn dat het tuig dus niet goed is.

Het is vaak een teken van protest als ze deze truc gaan doen.

Priscilllla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:24

Misschien heeft hij last van zijn tanden?? Ik weet niet of jij weet wanneer de tandarts voor het laatst is geweest?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 17:57

Sperriempje strakker vind ik niet zo'n goed idee .
Kan inderdaad teken van verzet zijn, maar aangezien ik weet hoe je rijdt zou dat normaal niet zijn denk ik. Maar het kan natuurlijk wel zijn dat iemand anders op de manege hard in de mond is. Het kan ook altijd dat ze last van haar tanden, zadel of rug heeft.

Gewoon "bezig" houden eigenlijk. Acief, voorwaarts rijden. vergangen, tempowisselingen, figuren. Veel schakelwerk en rijden vanuit de achterhand Lachen.

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 09:52

Tuig zit goed hoor, mijn lesgeefster heeft het hoofdstel zelf goed gezet toen ik het kocht dus ...
Mja bitloos zit er ook niet meteen in denk ik ... Verdrietig
Nee, dat van dat sperriempje heb ik ook ingezien, kan echt niet! Ben blij dat ik het niet gedaan heb zelfs!!

05_07_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:18

Misschien iets minder druk op het bit, of even een ander bit proberen. Ik heb dit probleem ook gehad, maar het ging van de een op de andere keer over...

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:28

Bitloos. Paard bij ons op stal heeft dat ook gehad, en die kon niet tegen druk op zijn mond. Toen ze bitloos reed stopte hij er meteen mee. Later heeft ze aan een bitloos hoofdstel een bitje gehangen, maar daar geen teugels aan, zodat hij geen druk in zn mond had. Toen deed hij het nog steeds niet. Ze hoeft maar één keer de teugels weer aan het bitje te maken, en die tong gaat er weer overheen. In overleg met de manege moet het toch wel te regelen zijn? Bitlooos lijkt mij alleen maar fijner, helemaal voor een paard wat ook in de lessen loopt... Succes!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:57

Ik zou allereerst haar tanden laten nakijken! De tanden van een ouder paard moeten toch om het half jaar nagekeken en eventuel bijgevijld worden. Pas als je zeker bent dat dat helemaal in orde is kan je proberen om met een ander bit of zo te gaan rijden. Maar niet het sperriempje strakker trekken of tonglepel gebruiken, dit is slechts symptoombestrijding.

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 17:38

Hey iedereen, ben vandaag weer gaan rijden en ik heb gewoon geprobeerd iets minder druk op mijn teugels te nemen en iets meer voorwaarts te rijden. En raad eens, na amper een halfuurtje kwam ze uit zichzelf mooi aan de teugel geen tong meer te zien aan de zijkant van haar hoofd Clown , dus bij deze voorwaarts rijden en minder 'vragen' helpt echt wel!! Haha!

@mandyke, de tanden van mijn pensionpaard zijn in orde, alle paarden van de manege worden dikwijls nagekeken dus dat zit wel goed, toch bedankt voor je berichtje.

leo_nore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:21

Wij hebben op de manege ook een paard die dit deed, ze hebben een heel soort stellage ofzo gebruikt weet niet precies wat het was. Nu doet ie 't niet meer Haha!
Kan wel eens vragen wat ze nou hebben gebruikt als je wilt?

edit: zie dat t probleem al (zo ongeveer) is opgelost. Super Haha! !