Ze wilt niet in haar stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Ze wilt niet in haar stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 17:53

Hello,

Afgelopen zaterdag is Josie op stal gekomen. Mijn 3,5 jarige merrie. Ze heeft haar hele leventje op de wei gestaan en gaat nu aan de rest van haar leven beginnen.

Het op stal staan vond ze de eerste dag erg moeilijk, zondagochtend was haar hooi helemaal platgetrapt omdat ze zo onrustig is geweest. Ze mag pas volgende week de hele dag op wei, nadat ze goed ontwormt is. Nu ben ik de hele dag bij haar, ze staat in de buitenbak, we wandelen, ik oefen met haar op de poetsplaats en in de longeerbak. Alles om haar maar zo lang mogelijk uit de stal te houden.

Moet ze er echter weer in omdat ik naar huis ga, dan weigert ze! Ik krijg haar alleen in de stal als ik overduidelijk iets lekkers in de voerbak gooi. Dat is nu wel leuk natuurlijk, maar ik moet niet hebben dat ze straks alleen maar naar binnen gaat als ze iets lekkers krijgt.

Ook is ze ontzettend gefixeerd op andere paarden, ze roept en hinnikt als ze niemand ziet. Ze heeft altijd met maatjes op de wei gestaan.

Is dit normaal gedrag voor een paard dat van de wei komt? Moet ze hier gewoon 'even doorheen' (en hoelang duurt dat dan?). Of is ze iets aparts? Heeft er iemand hetzelfde meegemaakt en heeft er wellicht iemand tips?

LoveleyHorse

Re: Ze wilt niet in haar stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:59

je moet het denk ik gewoon even doorheen en opbouwen . want de meeste paarden lopen niet gewoon in een donker gat (in de natuur) dus ik denk dat je er mee moet oefenen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 18:02

Dat is denk ik het probleem niet echt. Ze loopt nl ook zonder problemen op de trailer en ze loopt ook zonder problemen de poetsplaats op enzo. Ze wilt gewoon niet IN de stal zijn.

Misschien ook omdat ze weet dat ze dan weer alleen is, want zodra zij op stal staat ga ik weg. Maar ik weet niet of ze na 2 dagen al zo aan me gehecht kan zijn. Zou leuk zijn, maar dat betwijfel ik een beetje.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:04

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 18:08

Haha, ik zie dat de topics naar elkaar verwijzen. Als ik zo lees is het een gewenningsprobleem.
Ik ga het in ieder geval proberen op te lossen door te zorgen dat er altijd wat lekkers in haar bak ligt als ze de stal binnenkomt. In de toekomst is dat ook zo, want als ze van de wei komen hebben ze brokken in hun bak.
Maar verdere tips zijn welkom.... ik maak me er een beetje zorgen over. Best heel erg spannend, zo'n eigen paardje...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:30

Ze is gewoon een normaal sociaal dier wat (voor zover ik het begrijp) altijd met soortgenoten heeft gestaan. Zorg voor een maatje zodat ze sociaal contact heeft en zorg ervoor dat ze op stal op z'n minst kan neuzen met een maatje.Want in de stal=isolatie. Ze is geisoleerd van soortgenoten en dat vindt ze niet leuk en logisch ook.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:25

Weg van de kudde betekent voor paarden "in het wild" gewoon de dood. Paarden overleven gewoon niet als ze alleen zijn (alleen in penny-verhaaltjes Haha! ), en dat instinct zit er gewoon in. Zeker als ze al die tijd tussen de paarden heeft gelopen, is he toch alleen maar heel logisch dat ze in paniek raakt als ze geisoleerd gaat worden van haar soortgenoten. Én het rare wezen, wiens lichaamstaal ze absoluut niet begrijpt, maar die net haar vertrouwen een beetje wint, laat haar wéér in de steek als ze dat donkere hol in moet.

Ik had het ook niet gedaan als paard zijnde hoor Nagelbijten / Gniffelen Zorg inderdaad voor contact als ze op stal staat met een ander paard. Het is helemaal niet gezond om ze gescheiden te houden. Lachen

Oh, ik TEM trouwens even, dit hoort niet bij rijtechnisch.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 21:44

oh, ik had eigenlijk niet zo naar dat rijtechnisch gekeken, maar meer naar het praktijkprobleem.
Ze heeft nu wel oogcontact met een soortgenoot, ze kijkt in de stal van een ander paard. Over een paar weken verhuist ze naar de stal van dat paard, en dan staat ze recht tegenover een hele rij paarden. Dan heeft ze gelukkig veel te zien.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:28

het kan voor een paard die altijd met meerdere in een wei heeft gestaan traumatisch zijn om in een stal terecht tekomen... dan gaan ze inderdaad roepen naar de vriendjes en hopen zo een reactie tekrijgen om toch wat bekends tehoren.
Paarden zijn geen dieren die graag alleen staan en als ze dat idee hebben voelen ze zich wat hulpeloos.
Probeer inderdaad je paardje veel eruit tehalen en de aandacht aftelieden..zorg dat er altijd wat lekkers in de bak ligt zodat ze dat ook een fijn plekje vind, en het belangrijkste...ga nooit ontwormen of enten of andere "enge"dingen in de stal doen, hou de stal als ene veilig en vertrouwd plekje... zorg jr zelf niet zorgt voor een trigger om de stal nog enger temaken dan dat die al is.
Komt helemaal goed hoor!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:01

--> VSW

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:37

marieke2 schreef:
het kan voor een paard die altijd met meerdere in een wei heeft gestaan traumatisch zijn om in een stal terecht tekomen... dan gaan ze inderdaad roepen naar de vriendjes en hopen zo een reactie tekrijgen om toch wat bekends tehoren.
Paarden zijn geen dieren die graag alleen staan en als ze dat idee hebben voelen ze zich wat hulpeloos.

Mee eens.

Ze raakt in paniek bij het idee dat ze geen andere paarden meer kan aanraken. Alleen andere paarden 'zien' is niet voldoende, waarschijnlijk raakt ze juist extra gestresst omdat ze ze wel ziet maar niet het normale kennismakingsritueel kan doorlopen.

Kijk of je niet toch de mogelijkheid hebt om haar 24.7 buiten te houden, dat is ze gewend, daar wordt ze gelukkiger van en het is nog gezonder ook. En voor jezelf heeft het ook wel voordelen hoor, als je een dag niet kunt, krijgt ze toch genoeg beweging en je hoeft geen stallen te scheppen.

stef_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:56

hoooi
bij ons op de manege staat er een jonge pony die ook haar stal niet meer in wilde,
ze bleef dan gewoon staan net zolang tot je haar dr zin gaf en nog iets met haar ging doen
toen hebben we haar gewoon iedere keer scheef laten weglopen wat ze wel deed!
en al ze dan op een gegeven moment in haar stal was deden we haar halster af en kreeg ze een snoepje!
nu loopt ze moeiteloos haar stal in!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:05

Arabesk schreef:
marieke2 schreef:

Mee eens.

Ze raakt in paniek bij het idee dat ze geen andere paarden meer kan aanraken. Alleen andere paarden 'zien' is niet voldoende, waarschijnlijk raakt ze juist extra gestresst omdat ze ze wel ziet maar niet het normale kennismakingsritueel kan doorlopen.

Kijk of je niet toch de mogelijkheid hebt om haar 24.7 buiten te houden, dat is ze gewend, daar wordt ze gelukkiger van en het is nog gezonder ook. En voor jezelf heeft het ook wel voordelen hoor, als je een dag niet kunt, krijgt ze toch genoeg beweging en je hoeft geen stallen te scheppen.

Als het rosie is de tinker die je laast hebt gekocht...
Ze heeft de afgelopen maand alleen op een weiland gestaan.
Ze kon wel andere paarden zien, maar echte aanraking kon daar niet. Ze stond dus alleen.
Op stal hebben ze haar toen niet gezet. Alleen maar op het weiland.
Hoop voor je dat ze snel die andere stal krijgt, en ik zou ook vragen of er een mogelijkheid is om haar buiten te laten, en blijf oefenen!!
Loop de stal in en uit, laat haar een half-uurtje staan, ga desnoods voor de stal zitten, geef haar wat hooi en zet haar dan weer buiten.
Ga niet de stal ontwijken omdat het een probleem is, maar maak er een leerzame les van zodat ze het niet erg meer vindt om in haar stal te staan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 08:07

Hoi allemaal,
Inmiddels is het probleem opgelost. We hebben flink geoefend door haar de stal in te lokken met een snoepje, en daarna gelijk weer eruit. Dan weer erin, en dan gelijk weer eruit en iets anders doen. Inmiddels heeft ze ook door dat als ze de stal ingaat er meestal iets lekkers in de voerbak ligt. Het probleem is helemaal opgelost! Ze loopt nu zo de stal in gelukkig!
Ze staat vanaf gisteren op de wei met een andere merrie, en dat is vanaf de eerste 5 min een groot succes. Ze staan elkaar telkens te 'groomen'. Zo goed kunnen ze het met elkaar vinden. Ze zal nog steeds de andere stal krijgen, dan staat ze naast haar weidevriendinnetje, maar dat duurt nog eventjes.

AaronYve: jij kent haar dus?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:49

Ja ik haar haar van toen ze dat maandje in Roermond (asenray) stond
Toen had ze nog zo'n verbrande neus.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 13:27

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 07:51

Haha wat een leuke foto's, zo te zien heeft ze het wel naar der zin bij jou.
Ik vond het al ''zielig'' voor der dat ze helemaal alleen stond, die man haalde haar ook nauwelijks uit de wei.
En je kon zien aan der dat ze wel der aandacht nodig had.
Was ze nu al ingereden of ga jij dat zelf doen? Want ze heeft meen ik alleen voor de kar gelopen.

Goed trouwens dat ze nu zo der stal in wil! snoepjes helpen altijd wel hé Lachen

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 07:54

Kijk anders eens voor een stalling waar ze overdag lekker de wei in kan.. is voor het diertje ook wel in één keer een hele verandering. Van hele dagen in de wei naar heel veel stal.. dan zou ik ook wel enigzins protesteren Knipoog Wat een lekker koppie zit er trouwens op Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 09:26

Nu vertel je me weer iets nieuws. De eigenaar gaf aan dat het wel de bedoeling is dat ze voor de kar beleerd zou worden. Ze is verkocht geweest aan iemand die dat zou gaan doen, maar voor zover ik weet is dat nog niet -volledig- gebeurd. Er is duidelijk wel een begin gemaakt. We zijn nu aan het oefenen met dekje, singel en bit en het is te merken dat ze de singel al kent. Maar het bit was echt nieuw voor haar.

@lovely1: De stal waar ze nu staat is de beste in de omgeving, dus daar blijft ze lekker staan. Ze staat nu van 's ochtens vroeg tot in de middag op de wei met een weidemaatje, en dat gaat heel goed. De eerste week was even moeilijk omdat ze ontwormt moest worden en dus nog niet op de wei kon (ze stond toen zoveel mogelijk in de buitenbak en ik was zoveel mogelijk met haar bezig dus ze was heel wat uren uit haar stal)

Ze zal uiteindelijk toch moeten leren om op stal te staan, al waar ze ooit ook terecht komt in haar verdere leventje. De bedoeling is natuurlijk wel dat ze voor altijd bij mij blijft. Cool

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:41

Ik stuur je pm, wordt anders teveel offtopic Lachen