In de verkeerde volgorde, hoe schadelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

In de verkeerde volgorde, hoe schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 16:37

Tiko rijd ik zeg maar verkeerd om, eerst sluit ik hem meer op van voren, maak hem wat rond (zonder dat de kont er goed onder zit) en vanuit daar rijd ik zijn kont eronder (althans, dat probeer ik, lukt de laatste tijd steeds beter), ipv achterhand eronder en vanuit daar laten nageven.

Is dat erg erg/ schadlelijk? Als hij erg druk is, gaat wel uit zichzelf meer zijn kont eronder zetten, maar wil hij vrij moeilijk nageven van voren.

Je hoort vaak dat een paard alleen goed kan nageven als hij van achter naar voren gereden word, toch is het zo dat Tiko wel degelijk nageeft ook al gebruikt hij zijn rug (nog) niet (optimaal).

Kan die overigens ook de reden zijn dat hij bijna altijd net iets achter de loodlijn loopt?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:40

goede afbuiging komt van achteren.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 18:07

het gaat niet zozeer om het feit dat hij zn koppie mooi in de krul heeft, maar dat hij zn achterhand er onder zet zn rug gaat gebruiken en daardoor zijn voorhand ontlast en meer gewicht op de achterbenen gaat dragen. als hij meer gewicht op zn achterhand draagt kan hij van voren beter omhoogkomen en dus makkelijker bewegen.
wat ik me afvraag is hoe krijg je hem nageeflijk zonder teveel in zijn mond te lopen sjorren.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 18:39

Ik snap dat ruggebruik belangrijker is dan mooi in de krul, het is ook niet zo DAt hij zijn rug niet goed gebruikt, maar ik sluit hem van voren, en rijd op die manier zijn kont eronder.

SPelen met de teugels, ik heb niet het gevoel dat ik loop te sjorren, volgens mijn instructrice heb ik een nette stille verbinding en aanleuning.
Zij heeft ook geen probleem met het eerst rondmaken en dan de kont. Ze heeft me ook uitgelegd dat niet de goede volgorde is, maar vertelde dat het niet heel schadelijk is, omdat hij wel over de rug komt.

Op bokt wordt altijd duidelijk gezegd: Eerst de kont, vandaar dat ik benieuwd was naar jullie mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 18:39

De hoofdhouding heeft niks te maken met aan de teugel lopen.
Dat denken veel mensen helaas wel.
Dan zien ze een paard wat mijn zijn hoofd ergens op de juiste hoogte loopt en dan hoor je al zeggen: kijk die loopt mooi aan de teugel.
Maar dat paard loopt niet aan de tegel, die loopt in een bepaalde houding.

Als je echt aan de teugel wilt rijden, drijf je je paard naar voren.
Dit vang je vervolgens met lichte druk van je handen op.
Als het paard dan naar beneden komt met zijn hoofd ontspan je met je handen (dit wil niet zeggen losgooien Lachen ) dit als beloning op het naar beneden komen.

Maar het belangrijkste blijft dat je paard aan je benen is.
Dus als jij drijft hoort er reaktie te komen.
Dus dat is het 1e waar je aan moet werken, dan pas kun je verder.

Verder neem goede les, dan word je zoiets geleerd Lachen
Want dit zijn toch echt de basis dingen.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 22:54

Nee...begrijp nie verkeerd, hij keurig aan mijn been, maar op deze manier krijg ik hem veel sneller en makkelijker over zijn rug. Erger zelfs, het lukt me nauwelijks/niet op de 'juiste' manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 23:04

Het krulletje van voren moet een gevolg zijn van de activiteit van achteren en niet een gevolg van een begrenzende hand. Dat krulletjes is ook absoluut geen doel op zich maar een logisch gevolg van een goede gedragen achterhand.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 23:25

Ja, kijk, ik heb geprobeerd duidelijk te maken wat nou precies mijn vraag is, maar nog maar een keer: Dat krulletje is niet mijn doel, maar een hulp voor mij op de achterhand er gemakkelijker onder te krijgen, mijn vraag is dan ook, of dat veel kwaad kan?

Hopelijk is het nu duidelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 08:37

Ja dat kan dus kwaad omdat je allen activiteit er uit rijdt. Hierdoor krijg je nooit een goed ruggebruik en een ondertredende achterhand.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 09:35

als een paard er van achter niet goed genoeg bij is kan hij van voren nooit echt nageeflijk lopen. dit is namelijk het gevolg van een ondertredende achterhand.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 09:54

Als ik Lucien via de normale manier had leren nageven dan had hij het nu nog niet gedaan. Soms werkt het beter om iets anders te doen dan gebruikelijk/ gewenst. Als ie het op eerst maar doet. Bij sommige paarden valt het kwartje anders niet. Daarna moet je er wel naartoe werken om hem steeds meer van achter naar voren te rijden.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 10:44

Het is niet zo dat Tiko niet zijn ruggebruikt, ik rijd zijn kont er wel onder, dus na zo'n 2 rondje loopt hij wel gewoon van achter naar voren om het zomaar te zeggen.

Ik speel, hij geeft na, en daalt daarbij met zijn hoofd, vervolgens drijf ik zeg maar zijn kont eronder, en zodra die eronder zit, gaat hij anders lopen,geefik hem vaak iets meer ruimte, en loopt hij (naar mijn idee iig) netjes nagevelijk met zijn kont eronder.

Hij is nog niet constant rond, hij gooit nog af en toen zijn hoofd omhoog enz. Maar De stukken dat het lukt verkijg ik dus op deze manier.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 14:02

ik heb ook een tijdje zo gereden. eerst hem laten "nageven" en dan pas van achter naar voren rijden. dit was puur en alleen om zijn rugspieren op te rekken en als ik het anders om deed dan maakte hij zich zo sterk en drukte hij zodanig zijn rug eruit dat het alleen maar nadelig was. nu 2 jaar verder kan ik het wel aardig op de "goede" manier rijden omdat hij nu wel los in zijn lijf is en steeds sterker wordt in zijn achterhand. Elk paard heeft zijn eigen mannier en er bestaat geen algemene methode om een paard "goed" te rijden behalve de methode die voor jouw paard het beste is. veel mensen hangen aan een bepaalde mannier van paardrijden maar het beste is om van al deze methodes kleine stukjes te gebruiken die het beste bij jouw paard passen en zo je eigen en "goede" methode te creeren.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 14:05

ik rij Quentin op precies dezelfde manier!mijn instructeur vind dat niet erg, bij de club vinden ze het verschrikkelijk, maar nu hebben we een meisje ui Deurne wat lesgeeft, van haar mag het wel.

Bij de club moest ik hem net zo lang naar voren jagen(hij is lui&sloom, moet ff wakker worden gemaakt) tot dat hij achter actief was, dan kwam hij vanzelf met zn hoofd wat lager, nou niet dus!

hij maar rondrennen, kon geeneens meer sturen, drukte zn rug weg en...crosste zo terug naar huis!

bij mn priveles: rij hem overdreven laag met zn hoofd, heel erg voorwaarts neerwaarts, dan voel ik dat hij zn rug ontspant, dan ga ik schakelen(dus achter actief maken) en dan wordt zn achterhand actief, dan doe ik hetzelfde in draf&galop, dan terug naar stap, pak hem op laat hem lekker opgericht lopen, en zn rug is soepel en zn achterhand is superactief!

of het helemaal de goede manier is weet ik niet, is niet zoals het bij de club moet, maar het meisje uit Deurne vind het wel oke als ik zo rij.
Ik rij hem echt overdreven laag&rond, dan laat hij los(anders pakt ie zn bit vast&drukt ie zn rug weg en komt zn hoofd in de lucht) en dan ga ik hem actief laten lopen, dus echt zn achterhand erbij.
soms wordt ie dan weer wat sterker in zn mond, dan vraag ik wat stelling naar binnen, mocht bij de club eerst niet, bij priveles wel en van t meisjes uit Deurne mag t ook, zodra hij ontspant stel ik hem weer recht, wat ook helpt is de hoeken beetje afsnijden en schouderbinnewaarts laten lopen, dan komt hij ook los.

is voor mij de enige manier om hem op te sluiten en hem toch ontspannen te laten lopen met actieve achterhand.

maar die van mij heeft n hele lange hals&lange rug, dus is al extra moeilijk bij elkaar te rijden

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 15:55

Dat is dus bij Tiek ook zo, als ik eerst zijn kont eronder (probeer te rijden) rijd, dan wordt het algauw wat ongecontroleerd rennen, zonder ruggebruik, En dan is het heus niet zo dat ik hem als eengek de bak door jaag, maar als ik hem dan met lichte druk van voren tegen houd, gaat hij zich sterk maken, terugtrekken, of niet reageren....

Ik weet het, een fout in mijn basis, maar niet 123 op te lossen

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:00

Als hij dus gaat rennen, begrijpt hij volgens mij je juiste beenhulp niet, een paard moet leren dat er verschillende beenhulpen zijn. En dat kost tijd. Wil je hem dus actief aan het been maken ga dan overgangen rijden. Dan komt die rust ook vanzelf weer en zo kun je hem ook weer van achter naar voren rijden.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 16:02

Ik bedoel met rennen niet keihard crosen ofzo, maar...tja hoe zeg ik dat, gewoon ongecontroleerd. Hij blijft wel in ong. in mijn tempo, maar kop omhoog, of juist kop in zo'n slome houding, kont eronder uit etc.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 18:00

Volgens mij ben je goed bezig (maarja ik ben dan ook geen dressuurprikker maar een IJslanderhobbelaar Haha! ). Het resultaat is toch een van achter naar voren gereden paard dat zijn rug gebruikt? Mijn eigen ruin is vrij stijf in zijn rug en moet meer rugspieren ontwikkelen. Ik begin de training aan een lange teugel, maar vraag daarin wel al meteen nageeflijkheid. Anders zet ie zich vast en is hij pas aan het eind van de rit nageeflijk. Vervolgens drijf ik hem geleidelijk naar mijn hand toe en vang hem steeds meer op, waarbij ik nageef als hij nageeft. Alleen dan kan ik hem ertoe bewegen zijn rug los te laten en zijn achterhand te gebruiken. Het is natuurlijk ideaal als een paard vanzelf aan de teugel komt als je hem voorwaarts drijft, dus dat hij zelf je hand opzoekt. Helaas zijn er ook genoeg paarden die van nature niet zo atletisch en los in hun lijf zijn dat ze dit kunnen. Een Tinker of IJslander zit wat dat betreft gewoon anders in elkaar dan een KWPN'er.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 20:35

Renske20 schreef:
hij maar rondrennen, kon geeneens meer sturen, drukte zn rug weg en...crosste zo terug naar huis!


*LOL* *LOL* Ik word steeds nieuwsgieriger naar die Quentin van jou! Wat een paard!

Maar weer even on-topic: als dit voor Tiko de manier is waarop het goed lukt dan lijkt mij er niets op tegen.