contact met de mond tijdens draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmm

Berichten: 1739
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Tiel

contact met de mond tijdens draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 16:58

ik rijd sinds een aantal weken op een jonge friese ruin en we moeten samen nog een hoop leren en oefenen Knipoog maar ik zit eigenlijk een beetje met de draf, met het contact houden met de mond Bloos tijdens het stappen is er niets aan de hand, ik houd m'n teugels op maat zodat ik contact heb met de mond, de achterhand werkt zodat hij ook naar beneden komt met z'n hoofd. maar na het aandraven is alles weg. met lange teugel draven is er niets aan de hand en is hij lekker laag met z'n hoofd. maar zoek ik weer contact dan gooit hij z'n hoofd omhoog (sterrenkijken) of gaat hij ontzettend hangen. het gaat me nog niet zo om hem aan de teugel te rijden met z'n hoofd naar beneden, maar vooral het contact met de mond. weet iemand misschien oefeningen waardoor ik het misschien kan verbeteren? ik hou verder m'n handen recht en stil, daar probeer ik echt op te letten om hem niet belemmeren.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: contact met de mond tijdens draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:21

Door heel veel overgangen, schijnovergangen en figuren te rijden door middel van je zit en beenhulpen zal je paardje vanzelf naar je hand toe komen.

Door deze oefeningen komt die er van achtere net ff wat meer bij en zal die los en over zn rug komen. Die nagevelijkheid volgt dan vanzelf. Wat naast de kracht vanuit de achterhand en de soeplesse in de rug ook van belang is, is everwicht. Het everwicht kan je trainen door longeren, balkjes lopen, buiten rijden ed.

Ga niet met je handen ziten rommelen in zn mond om hem naar benede te kneden ofzow want dan zal die van voor naar achtere lopen ipv achtere naar vore en het is onwijs moeilijk (cker bij een fries) om hem dan later uit die houding te krijgen..

succes ermee!

galopeerder

Berichten: 186
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: Geldrop

Re: contact met de mond tijdens draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:36

- De achterhand activeren, zodat hij steun gaat krijgen aan de teugels, dit wek je op, door veel overgangen te rijden (niet alleen stap-draf maar ook draf-draf). Zo gaat hij de achterbenen onder z'n buik rijden, waardoor hij (als het goed is) de teugels op zoekt. Na een tijd krijg je zo ook je paard aan de teugel.
- Het bit moet niet storend zijn. Je hand moet meegaand zijn. Dus je handen mogen wel stil zijn, maar als ze niet meegaand zijn is het nog een akelig gevoel. Want het paardenhoofd beweegt, dus elke keer als het naar voren gaat, voelt hij steeds een druk op z'n bit. Het blokkeert het paard door zijn kaak te verstijven en op het bit te hangen. Het moet ook niet teveel bewegen, het moet constant en elastisch zijn.
- VAak heeft het ook te maken met het vertrouwen van een paard. Hij moet zich durven loslaten, en weten dat jij hem niet in z'n mond gaat trekken, ik weet niet wat zijn geschiedenis geweest is. Maar het kan bv zijn dat hij gestraft is door aan z'n teugels te trekken, wat ook dit vertrouwen weghaalt.

Hoop dat je er iets aan hebt!

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: contact met de mond tijdens draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:17

Hmmm, dit klinkt net als mijn paardje (is nu bijna 1 jaar ingereden) in het begin.... Je moet echt meer je benen er aan houden! Tijdens de overgang naar draf verlies je het contact, dit kun je alleen oplossen door te blijven drijven en daarbij goed contact te houden met de mond. Niet trekken, of terugwerken met je hand, gewoon je hand op z'n plaats houden en je paardje tegen je hand aan drijven als je aandraaft. Zodra ie ook maar iets naar beneden gaat, meteen je handen openen en blijven drijven en goed belonen. Gooit ie het hoofd omhoog, dan weer rustig terug naar de stap, contact opbouwen en dat proberen te houden in de draf.
Je kunt hem ook vanuit de lange teugel " oppakken", ook dan begin je met drijven en daarbij maak je langzaam je teugels steeds een beetje korter. Hij moet je hand opzoeken, maar dat komt vanuit de achterhand, deze moet je dus inderdaad goed aan de praat houden. Veel succes!

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: contact met de mond tijdens draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:28

Spelen met hem, zorg dat je je paard van achter naar voren naar je vragende hand toerijd en speel met hem op de buitenteugel telkens de ophouding telkens weer en telkens weer. Ieder pas een halve ophouding maken iedere pas weer zo maak je contact met hem en blijf je contact houden.