Zodra ik ga doorzitten word ze druk en wil in galop. HELP!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WiskyBokjes

Zodra ik ga doorzitten word ze druk en wil in galop. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 16:43

Hallo Bokkers Haha!

Mijn pony word druk als ik ga doorzitten.
Loopt ze eerst netjes omlaag zeg maar ontspannen, maar zodra ik ga doorzitten gooit ze haar hoofd omhoog en gaat snel draven, ze wil in galop.
Heeft er iemand tips wat ik er tegen kan doen om haar voor te zijn enzo?
Ik doe nu langezijde doorzitten en daarna lichtrijden, zo ook voltes. Maar iedere keer gaat ze sneller lopen.

Wat over Wisky Knipoog
Wisky is een 4 jarige WelshxHackney en best wel druk.
Ze vind het erg moeilijk om rust er in te houden wegens vroeger opgejaagd te zijn.

Tips zijn Zeker welkom!! Pling Knipoog

Boktpony

Re: Zodra ik ga doorzitten word ze druk en wil in galop. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:45

je doet denk ik iets met je houding waardoor ze denkt harder te moeten gaan lopen... misschien knijp je een beetje met je benen?

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 16:46

heeft mijn instructrice ook al zitten denken, maar als ik niet in galop ga en ga doorzitten en blijf rustig zitten dan loopt ze wat rustiger maar iet ontspannen, en in de proef weet ze rpecies wanneer ze in galop moet als ik ga doorzitten

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:46

mijn paard heeft dit ook
zodra je gaat doorzitten begint ze te flippen en gaat sneller en sneller
mss dat ze iets aan haar rug heeft
en anders kleine volte rijden en doorzitten en veel belonen en zo het doorzitten wat opbouwen

LietJ_RobJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:47

Ik zal is nadenke marije.
Eum.
Misschien knijp je idd wat ben je benen.
Of ben je je niet aan het ontspannen.
Ik ben niet goed in tips geven Huilen van het lachen
Veel Succes iig Kusje

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 16:47

ja maar als ik niet vna plan ben in galop te gaan is ze rustiger, maar ik moet er ook NIET aandenken want dat doe ik ook snel

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:50

mischien als je gaat doorzitten, en dan naar de stap rijden en dat een paar keer oefenen. mischien denkt ze als jij door gaat zitten dat ze dan in gallop mag?
dus vaker doorzitten en dan naar de stap rijde, en dan weer aandraven! Knipoog

Semmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:56

misschien kun je er een paar oefeningetjes voor verzinnen.
bijv.: aandraven en gelijk blijven doorzitten, zodra ze weer druk word weer gaan stappen, en dit heel consequent volhouden totdat ze wat rustiger word.

je kunt ook proberen om je galop hulp tijdelijk iets overdreven te geven ( je buiten achterbeen iets verder naar achter leggen, zodat ze het verschil leert tussen doorzitten en aan galopperen).

Ik denk namelijk dat jou pony het verschil nog niet goed snap tussen doorzitten en aan galopperen.
dus probeer heel consequent te zijn in je hulpen en heel veel geduld hebben dan komt het vanzelf goed!!

succes ermee..!! Pling Vork

missfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:58

het kan inderdaat zijn dat je ''klemt'' met je benen, dat heb je zelf vaak niet in de gaten,,
bij mij hielp het om eerst gewoon los te draven en dan van uit stap naar draf en meteen doorblijven zitten,,elke keer dat het goed gaat beloon je dan weet je paard dat het goed is! Proberen jezelf te ontspannen,, (met name je benen) N paard waar ik les op heb is heel gevoelig voor klemmen,, het is erg lastig om je benen te ontspannen ,maar niet onmogelijk:)
misschein gaat het beter als ze weet dat ze niet hoeft te gallopperen als jij door zit, het is ook best wel lastig voor je paard, jij zit door op het moment dat je paard moet gallopperen dat weet het paard inderdaat ook.
Ze is nog aardig jong en je geeft zelf aan dat ze druk is, misschien is ze je een beetje aan het uitproberen??
iig heel veel sterkte ermee groetjes

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:01

Ben je gespannen als je doorzit?

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:01

Jep ken dat wel, als je gaat doorzitten probeer dan rustig te blijven zitten en je bene niet gaan aanklemmen om goed te blijven zitten, ontspan je gewoon en ga goed op je ass zitten Tong uitsteken zodat je niet heen en weer hobbelt en dan je benen te strak aanspant.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:04

Waarschijnlijk ga je altijd doorzitten als je wilt galopperen. Wat ook logisch is, natuurlijk. Maar zet het hele galopperen eens 3 weken uit je hoofd, en ga alleen maar overgangen maken naar héle langzame draf, normale draf, en hele voorwaartse draf. Tussendoor doorzitten, lichtrijden, een keer stilstaan en achterwaarts, en weer voorwaarts stappen. Ga op alle mogelijke manieren zitten in draf (zolang je je paard maar niet hinderd, want zo'n jonge pony heeft waarschijnlijk al moeite genoeg om zichzelf in balans te houden). Net zolang totdat ze merkt dat doorzitten niet per definitie galopperen betekent.
Dat is vaak het hele eieren eten. Lachen

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:18

ik zou er op letten wat jij anders doet op het moment dat jij gaat doorzitten,
je weet nu dat je pony heel loperig word, dan ga je er ook naar zitten,
onbewust ga je toch gespannen zitten,
probeer zo stil mogelijk te zitten, en houd je handen ook heel erg stil.
ook helpt het vast wel als je haar geruststeld,
je neemt haar terug, aait haar door de manen zodra ze het goed doet.

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:22

Je kan haar kalmeren door tegen haar te praten en proberen te blijven werken door haar nageeflijk te houden en dan gewoon hoo braaff weet je wel..dit had mijn verzorgpaard ook maar door dat ik heel rustig bleef en bleef praten en rijden leerde ze het af

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:28

Mijn paard deed dat ook, maar ik heb als tip toen van mijn instructrice gekregen om aan te galoperen terwijl je aan het lichtrijden bent. Gewoon galophulp geven en dan gaat ie. Nu is mijn paard met doorzitten een stuk rustiger, omdat ze nu weet dat ik met doorzitten en lichtrijden haar de hulp voor galop kan geven. Je hulp voor galop moet geen doorzitten zijn

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:34

Hey, mijn pony had juist hetzelfde probleem. Van het moment dat ik ging doorzitten ging hij er vandoor met zijn hoofd de lucht in. Wees gerust, na héél véél oefenen gaat het er wel uit Lachen

- Rij veel overgangen stap-draf
- Begin met korte stukjes. Bijvoorbeeld maar 5 passen doorzitten, dit is weinig maar beloon hem toch heel uitbundig. Als hij ontspannen blijft ga je langer doorzitten (vb;10 passen).
- Zorg dat je (zeker in het begin) je achterbeen niet naar achteren brengt (ook niet op voltes!!!). Dat hij dus een duidelijk verschil voelt aan je been.
- Leer hem in galop aan te springen op een woordje ofzo. Pas dit ook elke keer toe bij het aanspringen. Na verloop van tijd weet hij dat hij alleen mag aangalopperen bij dat woordje en dat hij anders moet blijven draven.
Die van mij springt zo in galop als ik een kusgeluidje maakt. Als ik dan ga doorzitten blijft hij gewoon rustig draven, maar vanaf ik het kusgeluidje maakt + galophulpen geef, springt hij aan. Een kusje is ook handig omdat je het ook tijdens een wedstrijd kunt gebruiken (de jury hoort het niet Knipoog ).

Veel succes

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 17:37

Pistasche schreef:
Ben je gespannen als je doorzit?

In het proefje wel, maar daar ben ik op aan het oefenen

Om vanuit het lichtrijden aan de galopperen heeft geen zin want dat is eignelijk precies hetzelfde als ik ga doorzitten

Als ik 3 weken niet ga galopperen dat gaat eignelijk niet vanwege wedstrijden, maar mijn insttructrice is nu juist bezig om haar ontspannen te laten lopen plus da galop

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:48

Doe het dan in stapjes en wees vooral niet gespannen.

Ga bv. 3xlichtrijden 2xdoorzitten als dat ECHT goed gaat 2x lichtrijden 3x doorzitten en zo ga je steeds verder

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 09:31

Om te remmen werkt een volte altijd goed. Wat je kan doen als het écht erg wordt, is iedere keer als ze boven jouw tempo gaat en zich niet goed laat remmen, een overgang naar de stap te laten maken, en pas weer aandraven als ontspannen is. Blijf het in ieder geval oefenen, rij veel overgangen, draf - stap, draf - halt, tempowisselingen in draf, en af en toe galopperen. Ga dan niet een half rondje denken: ik ga nu galopperen, maar beslis het een paar passen van tevoren en geef haar rustig de hulpen, pas als ze rustig draaft.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 09:54

Zoals al eerder is gezegd denk ik dat jouw pony het hele doorzitten en daarna gallopperen door heeft. Galop vindt ze waarschijnlijk leuk dus zodra jij laat merken dat je wil gaan galloperen (dus doorzitten) wordt ze happy.
Dus inderdaad een tijdje niet galloperen en kleine stukjes doorzitten en dan langzaam uitbreiden.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 09:58

ik heb met mijn verzorgpony precies het zelfde probleem. Je kan proberen heel even door te zitten en daarna weer lichtrijden ook kan je na de galop ( mijn verzorgpony weet dan we gaan niet meer galoperen) stukjes doorzitten en hoe beter het gaat hoelanger je kan doorzitten

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:37

Ik had dat eerst ook, mn paard was dol op galop en wist dat ik de paar passen voor galop ging doorzitten.
Dit hebben we opgelost door heel veel geduld te hebben, en te blijven corrigeren tot ze ontspannen draafde terwijl ik doorzitte. Ze mocht bijvoorbeeld ook niet galoperen voor ik fatsoenlijk kon doorzitten, hierdoor moest ook zij leren om te wachten op de hulpen, en dat is alleen maar goed natuurlijk Ja

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 10:55

Qimm schreef:
Zoals al eerder is gezegd denk ik dat jouw pony het hele doorzitten en daarna gallopperen door heeft. Galop vindt ze waarschijnlijk leuk dus zodra jij laat merken dat je wil gaan galloperen (dus doorzitten) wordt ze happy.
Dus inderdaad een tijdje niet galloperen en kleine stukjes doorzitten en dan langzaam uitbreiden.

ze was voordat ik er op ging, werd ze opgejaagd ze moest altijd crossen in galop enzo , sinds toen is de rust er niet meer in de galop (galop is echt wel verbeterd!)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:37

Zie daar de reden dat ze heet wordt als je gaat galloperen (of haar het idee geeft dat je dat gaat doen)

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 12:04

ik heb zo privéles dus ben benieuwd hoe het gaat Knipoog