lui op het been en zweep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

lui op het been en zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 11:08

Mabel is erg lui Slapen op het been geef ik een tik achter de kuit komt er maar weinig reactie Dromen . Hoe kan ik ervoor zorgen dat er een reactie komt?zodat ze gevoeliger op mijn been wordt ik drijf me nu gek en heb behoorlijk spierpijn in mijn liezen dat kan niet de bedoeling zijn Haha!

We hebben nu nog geen les waarschijnlijk aanstaande zaterdag maar ik wil haar alvast voor elkaar hebben voor die tijd. Als ik tenminste kan rijden deze week want we hebben geen verlichting bij de bak Scheve mond tenminste nog niet.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 11:20

Tempowisselingen rijden. Zo maak je hem sneller op het been.
Eventueel een spoortje om.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 13:14

Been even aanleggen, geen reactie?? Tikje met zweep. Geen reactie op tik? Weer even been, dan na geen reactie meteen een flinke mep met je zweep geven. Mag best even hard, is niet zielig, het is nog altijd minder hard dan een klap van een ander paard...

Ik heb een tijdje met twee zwepen gereden om mijn paard wat beter aan het been te krijgen, werkte ook heel goed, wel consequent blijven en niet steeds drijven.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 15:03

Ik zou het nog even afwachten. Wacht even op de reactie van je instructrice voor je harde maatregelen gaat toepassen. Je begint nog maar net met haar en ik zou het rustig opbouwen en niet gelijk met zwepen en sporen gaan werken. Probeer haar actief te maken met je stem en korte krachtige beenhulpen.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 15:08

Mijn instructrice wil dat ik zonder zweep ga rijden en haar echt op mijn been ga rijden enikben ervan overtuigd dat dat gaat lukken ik wilde alleen nu alvast beginnen met oefenen zodat ik zaterdag al een kleine vooruitgang kan laten zien...

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 15:10

Kan ik me voorstellen, probeer het dan met kort, duidelijke beenhulpen en misschien met een stemhulp er bij. Je zou haar ook wat bij kunnen voeren om haar wat actiever te krijgen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 15:23

De beste tip die ik ooit gekregen heb is om niet de hele tijd te drijven, maar kort maar krachtig door te komen met je spoor. Oftewel, 'prikken'. In het begi moest ik echt met beide benen van het zadel af... 'tjakka' ( Knipoog zie je het voor je? ) Maar dan heb je ook steeds minder nodig. Het paard moet in hetzelfde ritme blijven lopen, pas als ie terugkomt spoor je weer bij (prik je dus). Op die manier zorg je dat je paard reageert op je hulp maar niet bot wordt op het been. Wat je als zegt, je drijft je ongans, dat wil dus zeggen dat je niet méér moet drijven, maar anders. Feller dus.

Ik leg het de meiden die ik lesgeef altijd als volgt uit: Pak met je hand je ene arm vast. Knijp maar. Knijp nog harder. Nog harder! Je voelt nu bijna geen verschil. Maar als je even je hand loslaat en opnieuw vastpakt, dan merk je duidelijk dat er iets gebeurt. Zelfde is verschil tussen 'steeds harder drijven' en even 'prikken'
Ik ga er wel bij uit dat je een spoortje omhebt.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 15:52

Ik wil haar leren om op mijn kuit te lopen dus geen spoor die wil ik straks pas nemen op wedstrijd.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 15:57

Als je geen zweep of sporen wilt gebruiken om je paard te leren reageren op je been, zul je haar eerst aan de longe moeten leren gehoorzamen op je stem. Anders kun je haar nooit leren wat de bedoeling van een beenhulp is.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 16:08

Ze kent de been hulp wel hoor en de stemhulp ook dat is super goed bij haar. Alleen sjokt ze maar wat ik wil haar actiever rijden en dat krijg ik niet voor elkaar.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 16:24

als je haar longeerd doe je dat dan met een longeer zweep of reageerd ze echt op je stem??

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 16:45

Tsja, als je zonder zweep wil rijden maakt dat het toch wel wat moeilijker... Ik zou zeggen een keer been, krijg je dan geen reactie, dan geef je een enorme schop, let er dan wel op dat je je handen naar voren doet, dat je paard ook echt naar voren kan gaan. Op het moment dat ie terugkomt, hetzelfde herhalen. Blijf ie uit zichzelf netjes voorwaarts ga je schakelen, stukje terug, stukje voorwaarts, hierbij hetzelfde principe, niet reageren is een flinke schop.
Op een gegeven moment krijgt ie dan wel door dat hij op jouw eerste hulp moet reageren, omdat ie anders een schop krigjt.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 16:46

Waarom wil je sporen & zweep pas nemen op wedstrijd dan? Kan je niet beter nu beginnen? Spoor lijkt me hier een handig hulpmiddel. Persoonlijk zie ik liever iemand rijden met spoortje dan een schoppend, klemmend of kloppend onderbeen!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 17:45

Ik vind het fijn om een paard gewoon op je kuit te laten lopen ik ben van mening dat elk paard dat moet kunnen. Een spoortje lijkt me fijn zodra je gaat wijken en dat soort dingen daar ben ik nu nog helemaal niet aan toe.
Maar misschien denk ik wel verkeerd daarom ben ik blij met jullie reacties misschien moet ik het tochmaar eens met een spoortje proberen gewoon om er even doorheen te komen dat ze weer wat ontzag krijgt voor het been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 19:07

Zodra je paard ontzag heeft voor je been, zal ze dat ook hebben als je wilt gaan wijken etc., een of twee benen maakt dan niet zoveel uit, naar allebei moet geluisterd worden. Een spoortje kan helpen om je paard te herinneren aan de beenhulp, een zweep kan dat ook en je hoeft geen van beide teveel te gebruiken, gewoon precies zoveel als nodig is.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:23

Ik ga met Laura mee!

Voor de rest is het een mooi streven om een paard alleen op je kuit te laten reageren, maar dat zou goed kunnen als het paard goed is ingereden. Maar als ik het zo lees kan je beter een klein spoortje omdoen en haar af en toe even prikken. Waarom zou je perse zonder sporen of zweep rijden als dit op bepaalde momenten een prima hulpmiddel is?? Wat is de lol daarvan?? Staat het beter??

En voor de rest veel overgangen maken, heel veel overgangen maken!!!!

menespride

Berichten: 178
Geregistreerd: 18-07-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 20:27

Sporen zijn leuk, maar als jij nog niet goed kan rijden en je onderbeen niet goed kan stil houden, krijg je later wel problemen.
Grotere spoor dan Verward
Geef dan gewoon een tik met de zweep op de plek van je beenhulp als ze niet reageerd.
Vraag het anders gewoon aan je rijinstructice Haha!

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 21:28

menespride schreef:
Sporen zijn leuk, maar als jij nog niet goed kan rijden en je onderbeen niet goed kan stil houden, krijg je later wel problemen.
Grotere spoor dan Verward
Geef dan gewoon een tik met de zweep op de plek van je beenhulp als ze niet reageerd.
Vraag het anders gewoon aan je rijinstructice Haha!


Hoi,

ben ik helemaal mee eens! Niet dat je niet goed (genoeg) zou kunnen rijden, maar doordat je al een poosje bezig bent met je paard vooruit te krijgen met je kuit, ben je je misschien niet meer bewust, hoe vaak je nu nog je kuit gebruikt. Als je dan nu sporen omdoet, blijft eigenlijk dat kuitgebruik toch vaak te veel, waardoor je paard weer gaat afstompen op het spoor. (zoals ie nu eigenlijk al is op je kuit)
Ik snap niet zo goed, waarom je dat zweepje niet wilt gebruiken. Als ie niet reageert op een tikje, zul je hem een flinke pets moeten verkopen. Reaktie eisen, waarna je weer zachter kan gaan inkomen met kuit (en eventueel met lichte zweep).
Ik vind, dat je een paard een keuze moet geven:
jij drukt licht je kuit aan. Geen reaktie? Tik met zweep. Nog geen reaktie? flinke mep!Zodat je uiteindelijk de door jou gewenste reaktie wel krijgt. (neem niet met te weinig genoegen!!!) Belonen met je stem en kuit ERAF.
Daarna weer overnieuw beginnen met hetzelfde. Eerst licht kuit. Niet harder gaan drukken of schoppen, maar je paard telkens hetzelfde aanbieden. Geen reaktie op kuit = tik ! als je zeer consequent bent heeft je paard deze methode zeer snel door.

Niks is zo vervelend om een ruiter te zien duwen op een paardenrug, terwijl het paard er niets mee doet. Het wordt vaak van kwaad tot erger....
ik spreek uit ervaring...
veel succes.
DianaL

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 10:05

Ik rij haar nog niet zo lang hoor dianal ik heb haar net 2 weken dus....
maar inderdaad ik moet dan maar harder met die zweep als ze niet reageert.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 14:46

ik ben heel erg tegen sporen. Het nadeel van een spoor is dat wanneer je eenmaal een poosje een spoortje hebt omgehad, je het wel uit je hoofd kan laten om deze dan dus weer eens af te laten want dan is het paard nog luier op je been. Dus wanneer jet het bos in gaat, of gewoon ff relaxt wil rijden moet je dus altijd je spoor om doen! Het beste is inderdaad wat al hiervoor geschreven is geen reactie op been? flinke mep met de zweep. en niet blijven drijven, je zit niet op een fiets die je steeds moet rondtrappen om vooruit te gaan! Ik zou dus wachten met de spoor, dat is een tijdelijke oplossing waar je uiteindelijk slechter mee af bent!

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 14:49

Ik zou je zweep er wel bij houden.
Sheril was ook zo toen ik haar net had. Veel overgangen rijden, niet de kans geven te sukkelen in een tempo. Geen reactie op been is een tik, verder wel alleen been geven als je meer voorwaarts wil. Als ze in een bepaald tempo loopt moet ze daarin blijven lopen en mag ze niet terugvallen, anders weer een tik.
Bij die van mij heeft het goed geholpen, die is nu goed voowaarts en aan het been.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 14:57

Nou daar ben ik het nou helemaal mee eens met Miran, niet steeds nog meer toeters en bellen en hulpmiddelen. Heeft allemaal weinig nut en kost een boel! Kun je beter een instructeur van betalen!

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 17:24

Die was ik vergeten, les nemen, maar dat doe je al.

gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 21:15

niet meteen de sporen erin hakken Knipoog
duidelijk zijn help het beste.
als je bv van de stap naar de draf wilt, tel tot 3 en als ie dan nog niet weg is flats de zweep erbij samen met je beenhulp.
been weer stil houden, weer geen reactie weer de zweep erbij.
laat hem maar een keer naar voren vliegen, dat moet toch juist, je vraagt tenslotte een reactie op het been.
zorg dat je hem op dat moment niet in z'n mond trekt als je een keer een reactie krijgt.
niet de hele tijd met je been blijven porren, drijven of wat dan ook.
consequent zijn:been =reactie zoniet dan een knal met de zweep.
klinkt heet cru, maar zo werkt het.
succes!!
gillian

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 22:52

Ik heb net gereden en het ging best aardig hoefde niet zoveel been erbij te geven en ik heb voor de zweep gekozen en veel overgangen gereden.
Het komt vast snel goed ze neemt alles goed aan en leert snel ze is volgens mij echt heel slim.