Paard onbestuurbaar!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Paard onbestuurbaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-02 17:51

Bij ons opde manege rijdt een vrouwtje en heeft een paard gekocht. Nou rijdt ze zelf nog niet zolang, dus ik help haar nu met rijden.
Niet dat ik er zelf opga, maar een soort van les geven zeg maar.

Het paard is dus slecht aan het been (zijn we al aan het op lossen en gaat al beter) en slecht te sturen. Je moet 'm soms echt omtrekken. Ik dacht eerst dat hij haar in de maling nam, maar ik heb er zelf even op gereden en hij is echt slecht te sturen. Reageert al weinig op je zit en ook slecht op de teugels.

Hoe kan dit opgelost worden? Het liefst natuurlijk met oefeningen en eventueel met een ander bitje.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 18:46

veel overgangen rijden zodat ie goed aan het been wordt.
en veel voltes gaan rijden en proberen wat stelling naar binnen te vragen. hierbij kan je ook de voltes verkleinen en vergroten.
ook is het een goeie oefening om op de lange lijnen eerst naar binnen dan naar buiten te laten kijken....

veel succes groetjes joyce

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 20:19

Kan je niet eerst de 'zachtste' hulp geven (kneepje in de teugel, gewichtshulp en zacht been) en daarna 'harder en harder'.
Totdat ze op de eerste hulp reageert.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-02 12:30

Ja, dat doen we ook.
Ik zal een voorbeeld geven. k heb er zelf een keer op gereden. Bij ons in de bak is er een deur bij de B. Ik ging netjes afwenden, van E naar B. En meneer wil gewoon door de deur heen lopen. Reageerde totaal niet op mijn zachte hulpen. Ik heb hem toen echt om moeten trekken. De deur was overigens dicht!

Misschien ook handig om te weten. Het gaat hier om een paard van 1.80. Dus niet zo wendbaar. Dat scheelt ook wel.
Mar hij moet natuurlijk wel reageren op mijn hulpen.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 13:08

HMMMM, lijkt wel een verhaal over Gamble, die kon ook zo lekker anderen van de hoefslag drukken, afsnijden e.d. Dat is nu helemaal over maar ik ben met hem helemaal opnieuw begonnen. Terug naar de basis, het is een heel stuk beter maar hij is nog niet echt super gevoelig aan het been. Ik rij ook maar drie dagen dus het duurt langer. Verder consequent zijn. Neem er de tijd voor en bouw een band op met het paard, lijkt mij de manier om een paard her op te voeden.
Succes en vooral veel plezier want ik merk dat ik het steeds leuker ga vinden omdat we stapje voor stapje goed vooruit gaan.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 14:53

Pfoeh, als ik het zo hoor had ze beter een ander dier kunnen kopen Knipoog ZUlke grote paarden zijn moeilijk bij elkaar te rijden, en inderdaad met de buiging kan je ook problemen krijgen... ik heb er twee gereden van 1.82 Lachen

Hoe stuur jij? Met je binnenteugel? Dus als je naar links gaat, trek je dan aan links? Probeer dat niet te doen en te rijden op je buitenteugel en binnenbeen.

Inderdaad, terug naar de basis. Een oefening die ik wel eens laat doen is de volgende: geef lange teugel, leg er evt een knoop in, en ga maar eens volledig op je zit rijden. Dus; bedenk dat je af wilt wenden. Dit moetje met je lichaam voor elkaar zien te krijgen, je mag niet aan je teugels zitten. Vaak is het zo dat paarden op deze manier wel goed luisteren, maar zodra mensen de teugels erbij pakken gaan ze alleen van voor zitten sturen. Een goede controle dus of jij het verkeerd doet of dat je paard idd moeilijk is qua zithulpen!

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-02 20:45

Ik stuur met 2 teugels, heb ik altijd geleerd. Daarbij doe ik veel met m'n zit en benen. Dus ik leun zeg maar naar de kant die ik wil en geef been. Het is makkelijker om te doen dan zo te schrijven! Pling

Bijvoorbeeld de volte: binnenbeen op de singel, daar buigt het paard omheen, buitenbeen achter de singel, om duidelijk te maken dat hij af moet wenden, binnenteugel van de hals, voor de stelling en buitenteugel tegen de hals, om te begrenzen.

Maar dit paard is dus echt niet te sturen. Reageert heel slecht op de fijne hulpen. Vandaag heb ik haar weer 'lesgegeven'. En het ging al stukken beter. Ik heb haar veel voltes en overgangen laten rijden en je zag gewoon verbetering. Het paard pikt het ontzettend snel op. is ook nog jong, nl 5 jaar.

Hij liet op een gegeven moment zelfs helemaal los, ging nageven, enz. Supermooi beestje om te zien. En dat met een beginner op z'n rug!! Lovers